Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Otilia Alupei's Content - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 4

Salt la continut


Otilia Alupei's Content

There have been 1000 items by Otilia Alupei (Search limited from 23-November 07)



Sort by                Order  

#291512 Impunerea din oficiu pentru unele categorii de contribuabili

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 04:57 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....opanaf_2420.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Galati
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Braila
Nr.39/04.01.2023

Informare de presa - impunerea din oficiu pentru unele categorii de contribuabili

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Braila aduce in atentia contribuabililor ca, prin OPANAF nr. 2420/2022, a fost aprobata Procedura privind stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizatii reprezentand masuri in domeniul protectiei sociale si pentru unele venituri obtinute din strainatate.

In contextul situatiei epidemiolegice au fost dispuse masuri in domeniul protectiei
sociale, prin care, unele categorii profesionale - avocatii si persoanele fizice care au obtinut
venituri exclusiv din drepturile de autor si drepturile conexe au beneficiat de indemnizatii lunare in cazul intreruperii, reducerii sau suspendarii activitatii.

Pentru indemnizatiile primite, contribuabilii datoreaza impozit, contributia de asigurari sociale (CAS) si contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS).
Obligatiile fiscale se stabilesc de contribuabil si se declara prin Declaratia unica.

In conformitate cu prevederile Codului fiscal, pentru unele categorii de venituri asimilate
salariilor, pentru activitatea desfasurata in strainatate, se datoreaza CAS si CASS si se declara
in Declaratia unica.

Totodata, potrivit prevederilor OUG nr. 130/2021, incepand cu veniturile obtinute in anul
2022, pentru veniturile din pensii din strainatate pentru care se datoreaza CASS, obligatiile
fiscale se declara de catre contribuabil prin Declaratia unica.

Sef administratie
Mihaela CIORASTEANU



#291511 Termen depunere formular 406 pentru contribuabilii mijlocii

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 04:31 PM in Obligatii fiscale, termene

https://static.anaf....li_mijlocii.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita
Compartimentul Comunicare
Nr. I L G - DE X 4 0 1 / 1 3 . 0 1 . 2 0 2 3

Termen depunere formular 406 pentru contribuabilii mijlocii

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita informeaza contribuabili ca prin OpANAF nr. 2518/2022 pentru modificarea unor ordine ale presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind organizarea activitatii de administrare a contribuabililor mari si mijlocii publicat, a fost actualizata lista contribuabililor mijlocii.

Astfel, aducem in atentia contribuabililor urmatoarele precizari privind datele de la care sunt obligati sa transmita fisierul standard de control fiscal:
- Pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezinta data de referinta pentru contribuabilii mijlocii.

Prin exceptie de la prevederile mentionate, se stabilesc urmatoarele termene:

a) pentru contribuabilii incadrati in categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021 si care nu se mai regasesc in aceasta categorie la data de 01 ianuarie 2023, depunerea Declaratiei informative D406 devine optionala incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mijlocii, urmand sa devina obligatorie incepand cu data de referinta pentru contribuabilii mici (1 ianuarie 2025).
Contribuabilii care au optat pentru depunerea Declaratiei informative D 406 nu vor putea renunta ulterior la optiunea exprimata. Optiunea devine efectiva prin depunerea unei Declaratii informative D 406 validata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;

b) pentru contribuabilii incadrati la data de 31 decembrie 2021 in categoria contribuabililor mici, care si-au mentinut aceasta incadrare pe parcursul anului 2022, iar incepand cu data de 01 ianuarie 2023 sunt incadrati in categoria contribuabililor mijlocii, obligatia de depunere a Declaratiei informative D406 incepe de la data de referinta pentru contribuabilii mijlocii.

Contribuabilii care au fost incadrati intr-o categorie care avea obligatia depunerii Declaratiei informative D406 conform datelor de referinta, iar ulterior sunt incadrati intr-o categorie pentru care nu s-a implinit data de referinta pentru depunerea declaratiei continua sa raporteze fisierul standard de control fiscal prin depunerea de Declaratii informative D406.

SEF ADMINISTRATIE
Gheorghe DOROBAT

Fisiere atasate




#291510 Broșura privind declarația unică - 2023 (Formular 212) pe intelesul tutu...

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 04:22 PM in Declaratia unica

https://static.anaf....0113-wa0007.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Serviciul comunicare, relatii publice si mass media
Nr. 29 /13.01.2023

ANAF a publicat informatii despre Declaratia unica 2023

ANAF a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistenta contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, un material informativ despre Declaratia unica - Formular 212 privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.
https://static.anaf....pre_DU_2023.pdf

Declaratia se completeaza si se depune de catre persoanele fizice care in anul de impunere au realizat, individual sau intr-o forma de asociere, venituri/pierderi din Romania sau/si din strainatate si care datoreaza impozit pe venit si contributii sociale obligatorii, potrivit prevederilor Codului fiscal.

Declaratia se completeaza si se depune si de catre persoanele fizice care nu realizeaza venituri si care opteaza pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate.Recomandam ca Declaratia unica sa fie depusa prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, respectiv:
- prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual" (SPV);
- pe site-ul https://www.e-guvernare.ro, cu semnatura electronica calificata.

De asemenea, formularul poate fi depus si in format hartie, direct la registratura organului fiscal sau prin posta, cu confirmare de primire (data depunerii declaratiei in format hartie este data inregistrarii acesteia la organul fiscal sau data depunerii la posta, dupa caz).

Contribuabilii, care nu detin un calculator personal sau care nu dispun de o conexiune la internet, pot utiliza calculatoarele destinate auto-servirii din cadrul unitatilor fiscale (lista completa a sediilor se regaseste pe site), cu ajutorul carora pot efectua urmatoarele operatiuni:
- inregistrarea in cadrul serviciului Spatiul Privat Virtual;
- completarea Declaratiei Unice;
- depunerea Declaratiei Unice.

Mai mult, contribuabilii pot solicita sprijin si functionarilor din cadrul organelor fiscale locale, in cadrul carora exista personal special instruit pentru a acorda indrumare si asistenta pentru depunerea Declaratiei unice.

Serviciul comunicare, relatii publice si mass media

Fisiere atasate




#291509 Contribuabilii pot consulta brosura „Cum si unde ne putem plati obligat...

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 04:06 PM in ANAF - servicii si asistenta, date de contact

https://static.anaf....3_comunicat.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Serviciul Comunicare, Relatii Publice si Mass Media
ARPC_22/12.01.2023

Contribuabilii pot consulta brosura „Cum si unde ne putem plati obligatiile fiscale”

ANAF a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistenta contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, un material informativ privind modalitatile de efectuare a platilor catre Agentie (link aici : https://static.anaf....plati_v2023.pdf).

Brosura „Cum si unde ne putem plati obligatiile fiscale” listeaza si explica mijloacele prin care contribuabilii pot achita catre ANAF impozitele, taxele, contributiile, precum si alte sume datorate bugetului general consolidat, respectiv:
• cu cardul bancar sau numerar, la casieriile Trezoreriei Statului;
• cu cardul bancar, prin intermediul platformelor Spatiu Privat Virtual si Ghiseul.ro;
• prin virament bancar;
• prin ordin de plata multiplu electronic;
• cu mandat postal, prin intermediul oficiilor postale.

De asemenea, brosura contine si explicatii suplimentare privind „numarul de evidenta a platii”: de catre cine si cum este utilizat, precum si in ce documente se regaseste sau cum poate fi solicitat.

Alte clarificari referitoare la modalitatile de efectuare a platilor catre ANAF pot fi obtinute prin Call Center, la numarul 031.403.91.60, sau la structurile de asistenta pentru contribuabili din cadrul unitatilor fiscale teritoriale.
Serviciul comunicare, relatii publice si mass media

Fisiere atasate




#291508 Obligatii fiscale cu termen 25.01.2023

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 03:58 PM in Obligatii fiscale, termene

Obligatii fiscale cu termen 25.01.2023

Ministerul Finantelor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Ploiesti
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman
Nr. TRG DEX 428 / 18.01.2023

Depunerea declaratiei privind cifra de afaceri

Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza ca miercuri 25 ianuarie 2023, este termenul de depunere al urmatoarelor declaratii de catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Legea 227/2015, care au utilizat trimestrul ca perioada fiscala in anul precedent, care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri si care nu au depasit plafonul de 100.000 euro:
  • Formularul 010 -Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica;
  • Formularul 016 -Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania.
  • Formularul 020 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoanele fizice romane si straine care detin cod numeric personal.
  • Formularul 070 -Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere.
sau
  • Formularul 700 - Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, aflate in situatia prevazuta la art. 322 alin. (8) teza a II-a din Codul fiscal, respectiv persoanele impozabile care revin la trimestrul calendaristic drept perioada fiscala, intrucat in anul precedent/anii precedenti au utilizat luna ca perioada fiscala, dar nu au mai efectuat achizitii intracomunitare de bunuri si nu au depasit plafonul de 100.000 euro.

Contribuabilii pot accesa ”Calendarul obligatiilor fiscale” la adresa:
https://static.anaf....scale_2023.htm.

Gabriela Olteanu
Sef Administratie

Fisiere atasate




#291507 Obligatii fiscale cu termen 20.01.2023

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 03:20 PM in Obligatii fiscale, termene

Obligatie fiscala : Depunerea notificării pentru aplicarea/încetarea aplicării sistemului TVA la încasare
Formularul 010 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru persoane juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică.
Formularul 016 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România.
Formularul 020 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni pentru persoanele fizice române şi străine care deţin cod numeric personal.
Formularul 040 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru instituţiile publice.
Formularul 070 - Declaraţie de înregistrare fiscală/Declaraţie de menţiuni/Declaraţie de radiere pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere.
sau
Formularul 700 - Declaraţie pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a menţiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum şi pentru radierea înregistrării fiscale.

Cine depune :
- Pentru intrarea, prin opţiune, în sistemul TVA la încasare, până la data de 20 inclusiv a lunii anterioare începerii perioadei fiscale din care va aplica sistemul TVA la încasare - persoanele impozabile care în anul precedent au realizat o cifră de afaceri care nu depăşeşte plafonul de 4.500.000 lei şi nu au aplicat sistemul TVA la încasare în anul precedent, cu condiţia ca la data exercitării opţiunii să nu fi depăşit plafonul pentru anul în curs.
- Pentru intrarea, prin opţiune, în sistem, de către persoanele impozabile care se înregistrează în scopuri de TVA în cursul anului, fie începând cu data înregistrării în scopuri de TVA, fie ulterior în cursul anului înregistrării în scopuri de TVA.
- Pentru ieşirea din sistem, prin depăşirea plafonului de 4.500.000 lei, până la data de 20 inclusiv a lunii următoare perioadei fiscale în care persoana impozabilă a depăşit plafonul - persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare şi care depăşesc plafonul Pentru ieşirea din sistem, prin opţiune, între data de 1 şi 20 ale oricărei luni - persoanele impozabile care aplică sistemul TVA la încasare şi care nu depăşesc în cursul unui an plafonul de 4.500.000 lei, dar care renunţă la aplicarea sistemului respectiv.

Baza legala :
Legea 227/2015 art.282 alin.(5)
OPANAF 1699/2021
___________________________________________________________

Obligatie fiscala : Depunerea Declaraţiei pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiției prevăzute la art. 331 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscal (D089).

Cine depune : Persoanele înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal stabilite în România, conform art. 266 alin.(2), care au obținut licență de furnizare a energiei electrice în perioada 1 - 31 decembrie și care au activitate principală revânzarea energiei electrice, iar consumul propriu din energia electrică cumpărată este neglijabil.

Baza legala : Legea 227/2015 art.331 alin.(2) lit.e) pct.2
OPANAF 1252/2021

Declarația se depune la organul fiscal competent până la 10 decembrie a fiecărui an, DAR in situaţia în care licenţa de furnizare a energiei electrice, licenţa pentru activitatea traderului de energie electrică sau orice licenţă care permite comercializarea de energie electrică/licenţa de furnizare de gaze naturale sau licenţa pentru activitatea traderului de gaze naturale se obţine în perioada 1-31 decembrie a unui an calendaristic, declaraţia se depune la organul fiscal competent în perioada 1-20 ianuarie a anului calendaristic următor celui în care s-a obţinut licenţa. Declaraţia este valabilă pentru toate achiziţiile de energie electrică/gaze naturale efectuate în anul calendaristic în care se depune această declaraţie.


__________________________________________________________



#291506 Obligatii declarative cu termen 20.01.2023

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 02:35 PM in CASA DE MARCAT

Obligatie declarativa: "Declarație privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate- F4109
Cine depune : Se completează de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale în situația în care există aparate de marcat electronice fiscale care nu au fost utilizate pentru generarea de date, în nicio zi din perioada de raportare.
Baza legala : OMFP 627/2018
____________________________________________________________________

Obligatie declarativa: Aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, conținând registrul rapoartelor Z și bonurilor fiscale pentru perioada de raportare curentă, prevazut în secțiunea II.12 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018 - A4200 **
Cine depune :
- Se depune de către operatorii economici care nu aparatele de marcat electronice fiscale conectate la sistemul informatic al ANAF.
- Se depune pentru raportarea de către utilizatorii caselor de marcat fiscale a datelor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) din Anexa 11 la Normele metodologice pentru aplicarea O.U.G. nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate aprobate prin H.G. nr. 479/2003.
Baza legala :
OUG nr. 28/1999
HG nr.479/2003
Secțiunea II.12 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018
_________________________________________________________________________

Obligatie declarativa: Aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, în activitatea de schimb valutar, conținând bonurile fiscale (secțiunea II.1) și raportul Z (secțiunea II.5) pentru o zi fiscală în conformitate cu anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018 - A4201**
Cine depune :
- Se depune de către operatorii economici care nu aparatele de marcat electronice fiscale conectate la sistemul informatic al ANAF.
- Se depune pentru raportarea de către utilizatorii caselor de marcat fiscale, în activitatea de schimb valutar, conținând bonurile fiscale (secțiunea II.1) și raportul Z (secțiunea II.5) pentru o zi fiscală
Baza legala :
OUG nr. 28/1999
HG nr.479/2003
Secțiunea II.1 și II.5 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018
_________________________________________________________________________

Obligatie declarativa : Aplicație pentru validarea fișierului XML creat de aparatele de marcat electronice fiscale, în activitatea de taximetrie, conținând bonurile fiscale (secțiunea II.2) și raportul Z (secțiunea II.6) pentru o zi fiscală în conformitate cu anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018 - A4202**
Cine depune :
- Se depune de către operatorii economici care nu aparatele de marcat electronice fiscale conectate la sistemul informatic al ANAF.
Se depune pentru raportarea de către utilizatorii caselor de marcat fiscale, în activitatea de schimb valutar, conținând bonurile fiscale (secțiunea II.2) și raportul Z (secțiunea II.6) pentru o zi fiscală
Baza legala :
OUG nr. 28/1999
HG nr.479/2003
Secțiunea II.2 și II.6 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018
_______________________________________________________________________

Obligatie declarativa : Aplicație pentru validarea fișierelor XML create de aparatele de marcat electronice fiscale altele decât cele utilizate în activitatea de schimb valutar sau în activitatea de taximetrie (inclusiv cele utilizate în aeroporturi), conținând bonurile fiscale (secțiunea II.3) și raportul Z (secțiunea II.7) pentru o zi fiscală, în conformitate cu anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018 - A4203**
Cine depune :
- Se depune de către operatorii economici care nu aparatele de marcat electronice fiscale conectate la sistemul informatic al ANAF.
- Se depune pentru raportarea de către utilizatorii caselor de marcat fiscale, altele decât cele utilizate în activitatea de schimb valutar sau în activitatea de taximetrie (inclusiv cele utilizate în aeroporturi), conținând bonurile fiscale (secțiunea II.3) și raportul Z (secțiunea II.7) pentru o zi fiscală
Baza legala : OUG nr. 28/1999
HG nr.479/2003
Secțiunea II.3 și II.7 din anexa nr. 2 la OPANAF nr. 146/2018
_______________________________________________________________________



#291505 ONG - Contabilitate

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 02:12 PM in ONG

Am raspuns la celalalt topic ! :smile:

Cf regulamentului, pe acest forum nu este permisa postarea aceleasi probleme in mai multe topice.
Nu-i nimic, ti-am spus doar ca sa stii, plus ca oricum raspund(em) doar la unul dintre mesaje, asa ca devine inutila postarea repetata.

Revenim cu discutia dincolo, da ?



#291504 plata in plus CAM

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 02:06 PM in ALTE PROBLEME CONTABILE

Cu drag si alta data ! :smile:



#291503 Pentru sposorizare virata direct in cont mai trebuie contract scris ?

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 01:52 PM in ONG

Buna, :biggrin:

Cf Legii 32/1994 cu modificarile si completarile ulterioare, sponsorizarea trebuie sa aiba la baza un contract incheiat obligatoriu in scris, cu urmatoarele elemente :
  • obiectul sponsorizarii;
  • valoarea contractului;
  • durata sponsorizarii;
  • drepturile si obligatiile partilor implicate in actul de sponsorizare
Articolul 1
(1)Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru susținerea unor activități fără scop lucrativ desfășurate de către una dintre părți, denumita beneficiarul sponsorizarii.


Poate fi sponsor orice persoana fizica sau juridica, din Romania sau din strainatate, care efectueaza o sponsorizare cf legii. Persoana fizica declara sponsorizarea in DU (212), pe cand persoana juridica o inregistreaza in contabilitatea sa si aplica prevederile fiscale aferente.

Articolul 3
(1)Persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activități de sponsorizare sau de mecenat din surse obținute de la buget.


Nu se acorda nicio facilitate fiscala daca :
  • sponsorizarea este reciproca intre persoane fizice sau juridice;
  • sponsorizarea se efectueaza de catre rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv;
  • sponsorizarea unei persoane juridice fara scop lucrativ este facuta de catre o alta persoana juridica ce o conduce sau o controleaza direct.
De la 1 aprilie 2019 este obligatoriu ca beneficiarii sponsorizarilor sa se inscrie in Registrul entitatilor/unitatilor de cult, prin completarea D163 la ANAF.
Sumele reprezentand sponsorizarea nu se scad din impozitul pe profit datorat, in limitele prevazute de Codul fiscal, daca beneficiarul sponsorizarii nu este inscris, la data incheierii contractului, in Registrul mentionat pentru care se acorda deduceri fiscale.
...............................

Cu drag !



#291502 Calcul Salarii 2023

Postat de Otilia Alupei on 15 January 2023 - 01:30 PM in SALARII

Multumesc frumos pt raspuns, Gabita ! :wub:

Sa ai un an plin de bucurii, cu sanatate si belsug !

Mai vino pe la noi cand poti ! :smile:



#291494 Legea nr. 376/2022 pentru modificarea si completarea OUG nr. 28/1999 privind...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 07:28 PM in Noutati legislatie

MONITORUL OFICIAL AL ROMÂNIEI, PARTEA I, Nr. 1255/27.XII.2022

PARLAMENTUL ROMANIEI
CAMERA DEPUTATILOR SENATUL

LEGE
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Dupa articolul 22 se introduce un nou articol, art. 23, cu urmatorul cuprins:

„Art. 23. — (1) Prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 — «Restaurante», 5630 — «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor». Bacsisul nu poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.
(2) Pentru operatorii economici prevazuti la alin. (1), bacsisul incasat de la clienti se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasare a acestuia. Prevederile art. 1 alin. (8) se aplica in mod corespunzator.
(3) Operatorii economici prevazuti la alin. (1) au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei. Nota de plata trebuie sa contina si o alta rubrica in care clientul sa poata inscrie suma oferita drept bacsis, in valoare absoluta, daca acesta opteaza pentru acest mod de stabilire a valorii bacsisului acordat.
(4) Este interzis operatorilor economici sa conditioneze, sub orice forma, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii de acordare a bacsisului.
(5) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), pentru livrarea produselor la domiciliul clientilor, operatorii economici prevazuti la alin. (1) nu au obligatia de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal. (6) Bacsisul se evidentiaza distinct pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate si este introdus in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea «bacsis».
(7) In situatia in care, la solicitarea clientilor, utilizatorii elibereaza acestora si factura, bacsisul se evidentiaza distinct si pe aceasta. Sumele reprezentand bacsis, astfel evidentiate in factura, se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici sau altor entitati platitoare pe seama cheltuielilor de protocol si au regimul fiscal al acestora, in limita nivelului de deductibilitate stabilita prin Codul fiscal.
(8) Sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct si se distribuie integral salariatilor, pe baza unei evidente nominale a acestora. Operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului.
(9) Din punct de vedere fiscal, sumele provenite din incasarea bacsisului de la client de catre operatorul economic nu pot fi asimilate unui element de natura veniturilor pentru acesta din urma, iar distribuirea acestora catre salariati nu poate fi asimilata unui element de natura cheltuielilor.
(10) Sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati ca urmare a distribuirii prevazute la alin. (8) sunt calificate ca venituri din alte surse si se supun regimului fiscal prevazut de titlul IV — cap. X din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului V — Contributii sociale obligatorii din acelasi act normativ. Impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat, potrivit art. 115 din Codul fiscal. Aceste sume nu pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor.
(11) In cazul in care pentru livrarea produselor la domiciliul clientilor, prevazuta la alin. (5), se opteaza pentru evidentierea bacsisului pe bonul fiscal, prevederile prezentului articol sunt aplicabile integral in mod corespunzator, cu posibilitatea adaptarii formularisticii specifice domeniului.”

2. La articolul 10, dupa litera ii) se introduce o noua litera, litera jj), cu urmatorul cuprins:
„jj) nerespectarea de catre operatorii economici a prevederilor art. 23.”

3. La articolul 11 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) cele prevazute la art. 10 lit. i), s), v) si jj) cu amenda de la 2.000 lei la 4.000 lei;”.

Art. II.Dispozitiile prezentei legi intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2023.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.

p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VASILE-DANIEL SUCIU
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
ALINA-STEFANIA GORGHIU

Bucuresti, 23 decembrie 2022.
Nr. 376.
___________________________________________

https://static.anaf..../L_376_2022.pdf

Fisiere atasate




#291493 Precizari privind Legea nr. 376/2022 pentru modificarea si completarea OUG nr...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 07:00 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov
Serviciul Asistenta pentru Contribuabili

Legea nr. 376/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale

Prin acest act normativ sunt introduse prevederi referitoare la bacsis, marimea lui, modul de evidentiere pe bonul fiscal si in contabilitate, distribuirea bacsisului, precum si modul de fiscalizare al acestuia. Astfel:
- prin bacsis se intelege orice suma de bani oferita in mod voluntar de client, in plus fata de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de catre operatorii economici care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN: 5610 — «Restaurante», 5630 — «Baruri si alte activitati de servire a bauturilor»;
- bacsisul incasat de la clienti se evidentiaza pe bonul fiscal, indiferent de modalitatea de incasare a acestuia;
- operatorii economici mentionati mai sus au obligatia de a inmana clientului o nota de plata, in prealabil emiterii bonului fiscal, in care sunt prevazute rubrici destinate alegerii de catre client a nivelului bacsisului oferit, intre 0% si 15% din valoarea consumatiei. Nota de plata trebuie sa contina si o alta rubrica in care clientul sa poata inscrie suma oferita drept bacsis, in valoare absoluta, daca acesta opteaza pentru acest mod de stabilire a valorii bacsisului acordat;
- pentru livrarea produselor la domiciliul clientilor, operatorii economici prevazuti mai sus nu au obligatia de a evidentia bacsisul pe bonul fiscal;
- bacsisul se evidentiaza distinct pe acelasi bon fiscal cu bunurile livrate/serviciile prestate si este introdus in baza de date a aparatelor de marcat electronice fiscale sub forma de articol, cu denumirea «bacsis»;
- sumele provenite din incasarea bacsisului se inregistreaza in contabilitatea operatorilor economici pe seama conturilor de datorii folosind un analitic distinct si se distribuie integral salariatilor, pe baza unei evidente nominale a acestora;
- operatorii economici stabilesc, printr-un regulament intern, procedura si modalitatea de distribuire catre salariati a sumelor provenite din incasarea bacsisului;
- sumele provenite din incasarea bacsisului de catre salariati ca urmare a distribuirii prevazute prin lege sunt calificate ca venituri din alte surse, nefiindu-le aplicabile prevederile titlului V — Contributii sociale obligatorii din Codul fiscal;
- impozitul pe venit datorat de salariat se retine la sursa la momentul distribuirii bacsisului de catre platitorii de venituri si se achita la bugetul de stat. Aceste sume nu pot fi reincadrate fiscal ca venituri salariale sau asimilate salariilor;
- bacsisul nu poate fi asimilat, din punctul de vedere al TVA, unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii.



#291492 Precizari privind OPANAF 2541/2022 pentru aprobarea modelului, continutului,...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 06:35 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov
Serviciul Asistenta pentru Contribuabili

Ordinul Presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2541/2022 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice"

A fost realizata o actualizare a formularului 212 pentru a reflectamodificarile aduse Codului fiscal in ultima perioada, cum sunt cele privind:
- modul de stabilire a bazei de calcul a impozitului din cedarea folosintei bunurilor de la 1 ianuarie 2023;
- reglementarea obligatiei fiscale pentru persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza CAS, respectiv pentru partea care depaseste 4000 lei;
- modificarea bazei anuale de calcul a CAS, care nu poate fi mai mica de 12 salarii minime brute (pentru venituri cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute), sau de 24 salarii minime brute (pentru venituri peste 24 de salarii minime brute);
- modificarea bazei anuale de calcul a CASS, care nu poate fi mai mica de 6 salarii minime brute (pentru venituri cuprinse intre 6 si 12 de salarii minime brute), 12 salarii minime brute (pentru venituri cuprinse intre 12 si 24 de salarii minime brute), sau de 24 salarii minime brute (pentru venituri peste 24 de salarii minime brute);
- impozitarea indemnizatiilor lunare acordate in contextul epidemiei generate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 pentru profesionisti si persoane fizice care obtin venituri exclusiv din drepturi de autor si drepturi conexe.

Modificarile fata de actualul formular sunt, in principal, urmatoarele:
- introducerea la Capitolul I, sectiunea 2 din formular a unei subsectiuni noi, subsectiunea 3, care se completeaza de persoanele fizice care obtin din strainatate venituri din pensii pentru care se datoreaza CASS;
- eliminarea de la Capitolul I a sectiunii referitoare la stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 30/2020;
- introducerea la Capitolul I a unei sectiuni distincte pentru stabilirea si declararea obligatiilor fiscale datorate de catre contribuabili, pentru indemnizatiile prevazute de O.U.G. nr. 2/2022;
- introducerea la Capitolul II, sectiunea 1, subsectiunea 1, lit.B, la rd.3 a indicatorului “Venit anual impozabil” care se completeaza de contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor;
- introducerea la Capitolul II, sectiunea 2 din formular la subsectiunea 1 si la subsectiunea 2 a unor campuri pentru stabilirea si declararea CAS, respectiv CASS datorate de contribuabili, in functie de incadrarea in plafonul minim anual, potrivit legii;
- actualizarea in mod corespunzator a instructiunilor de completare a declaratiei unice.



#291491 OPANAF nr. 2541/2022 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 06:23 PM in Noutati legislatie

MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 1246/23.XII.2022

ORDIN pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice”

presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:

Art. 1. — Se aproba modelul si continutul formularului 212 „Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice” si anexa la acesta, prevazute in anexa nr. 1*).
Art. 2. — Formularul prevazut la art. 1 se completeaza si se depune conform instructiunilor de completare, prevazute in anexa nr. 2.
Art. 3. — Formularul prevazut la art. 1 se utilizeaza de persoanele fizice pentru declararea impozitului pe veniturile realizate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2022, precum si pentru declararea impozitului pe veniturile estimate si a contributiilor sociale datorate incepand cu anul 2023.
Art. 4. — Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare a formularului mentionat la art. 1 sunt prevazute in anexa nr. 3.
Art. 5. — In tot cuprinsul prezentului ordin, referirile la Codul fiscal reprezinta trimiteri la Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, aplicabila pentru anul de referinta.
Art. 6. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. — Directia generala proceduri pentru administrarea veniturilor, precum si directiile generale regionale ale finantelor publice si unitatile fiscale subordonate acestora vor duce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 8. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Lucian-Ovidiu Heius

Bucuresti, 19 decembrie 2022.
Nr. 2.541.



#291490 ORDIN privind încadrarea în activitatea de creare de programe pentru calculator

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 05:07 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

MINISTERUL CERCETĂRII, INOVĂRII ȘI DIGITALIZĂRII Nr. 21.813 din 15 decembrie 2022 MINISTERUL EDUCAȚIEI Nr. 6.421 din 16 decembrie 2022
MINISTERUL MUNCII ȘI SOLIDARITĂȚII SOCIALE Nr. 2.246 din 20 decembrie 2022
MINISTERUL FINANȚELOR Nr. 4.433 din 22 decembrie 2022

ORDIN privind încadrarea în activitatea de creare de programe pentru calculator

Art. 1. — (1) Angajatii operatorilor economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, al caror obiect de activitate include crearea programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) posturile pe care sunt angajati corespund listei cuprinzand ocupatiile si activitatile mentionate in anexa, sectiunile 1 si 2;
b) postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
c) detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau de scurta durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, sau detin o diploma de bacalaureat si urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa;
d) angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinata comercializarii;
e) veniturile anuale prevazute la lit. d) au o valoare de cel putin echivalentul in lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venit.
(2) Societatile care se infiinteaza in cursul anului fiscal, in vederea beneficierii de facilitatea fiscala prevazuta la alin. (1), sunt exceptate de la indeplinirea conditiei prevazute la alin. (1) lit. d), pentru anul infiintarii si pentru anul fiscal urmator.
(3) Societatile care au facut in cursul anului obiectul unei reorganizari potrivit legii, in vederea beneficierii de facilitatea fiscala prevazuta la alin. (1), sunt exceptate de la indeplinirea conditiei prevazute la alin. (1) lit. d) pentru anul in care s-a produs operatiunea de reorganizare.
(4) De prevederile alin. (1) beneficiaza angajatii ale caror diplome sunt echivalente sau recunoscute, prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, la nivelul diplomelor mentionate la alin. (1) lit. c).
(5) De prevederile alin. (1) beneficiaza angajatii ale caror diplome sunt echivalate sau recunoscute, prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, cu diploma de bacalaureat si care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate.

Art. 2. — (1) Angajatii din institutiile publice definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, potrivit competentelor si atributiilor specifice prevazute in fisa postului, beneficiaza de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ si conditiile prevazute la art. 1 alin. (1) lit. b) si c).
(2) Posturile alocate desfasurarii activitatii de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin act administrativ al conducatorului institutiei publice si se prevad in organigrama angajatorului la care angajatii prevazuti la alin. (1) sunt incadrati.
(3) Conducatorul institutiei publice, in vederea acordarii facilitatii fiscale pentru angajatii prevazuti la alin. (1), prevede in fisa postului cel putin una dintre activitatile prevazute in sectiunea a 2-a a anexei.
(4) Prevederile art. 1 alin. (4) si (5) se aplica in mod corespunzator.
(5) Prin perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator se intelege durata procesului de creare de programe pentru calculator aprobat de organul de conducere abilitat al angajatorului.

Art. 3. — Activitatea de creare de programe pentru calculator, in sensul prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, reprezinta prestarea efectiva a uneia dintre activitatile de creare de programe pentru calculator corespunzatoare ocupatiilor specifice mentionate in anexa, dupa caz, corespunzatoare fisei postului completate conform art. 2 alin. (3).

Art. 4. — (1) Documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conform ocupatiilor si activitatilor specifice prevazute in anexa, sunt:
a) actul constitutiv, in cazul operatorilor economici;
b) organigrama angajatorului;
c) fisa postului;
d) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei acordate dupa finalizarea studiilor in invatamantul universitar de lunga/scurta durata, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei acordate dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a documentului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
e) adeverinta de absolvire a studiilor universitare de licenta,
eliberata de institutia de invatamant superior in cauza, in cazul in care diploma de absolvire nu a fost inca eliberata, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a documentului de echivalare sau recunoastere eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, pentru angajatii persoane fizice;
f) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a diplomei de bacalaureat, respectiv copia cu mentiunea „conform cu originalul” a atestatului de echivalare sau recunoastere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educatiei, inclusiv pentru angajatii care urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate;
g) adeverinta care sa ateste faptul ca persoana urmeaza o forma de invatamant superior, in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat, si documentul de echivalare sau recunoastere, daca este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga
durata sau ciclul I al studiilor de licenta. In adeverinta se vor preciza urmatoarele: universitatea, actul normativ prin care universitatea a fost acreditata, facultatea, programul de studii, forma de invatamant, inclusiv anul de studii urmat la data solicitarii, situatia scolara, astfel incat sa se probeze calitatea de student, conform prevederilor legale in vigoare;
h) in cazul in care angajatul detine diploma de bacalaureat si documentul de echivalare sau recunoastere, daca este cazul, dar nu a absolvit studii universitare de scurta durata sau studii universitare de lunga durata sau ciclul I al studiilor de licenta, la finalizarea cu diploma a cursurilor unei institutii de invatamant superior acreditate, angajatorul va solicita copia cu mentiunea „conform cu originalul” a suplimentului de diploma, pentru a exclude perioadele de intrerupere de scolaritate de la acordarea scutirii de la plata impozitului, in cazul in care aceste intreruperi nu au fost declarate de beneficiarul scutirii;
i) copia cu mentiunea „conform cu originalul” a contractului individual de munca/a actului administrativ al conducatorului institutiei publice in baza caruia se exercita raportul de serviciu/raportul de munca;
j) statul de plata intocmit separat pentru angajatii care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare;
k) comanda interna, aprobata de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atesta solicitarea initierii procesului de creare de programe pentru calculator;
l) balanta analitica in care sa fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul angajatilor prevazuti la art. 2 alin. (1), documentele justificative care se au in vedere la incadrarea acestora ca persoane scutite de la plata
impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt cele prevazute la alin. (1) lit. b)—j), dupa caz, precum si
documentul/documentele care atesta initierea si durata procesului de creare de programe pentru calculator, aprobat/aprobate de organul de conducere abilitat al angajatorului.
(3) Dosarul cuprinzand documentele justificative se pastreaza la sediul angajatorului in vederea controlului. In situatia in care angajatorul pastreaza documentele justificative in format electronic, acestea sunt semnate cu semnatura electronica calificata, furnizata de un furnizor de servicii acreditat.

Art. 5. — (1) Scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica lunar numai pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, obtinute din desfasurarea unei activitati de creare de programe pentru calculator, in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, a unui statut special prevazut de lege sau act de detasare, indiferent de momentul
angajarii persoanei care beneficiaza de scutire, si fara a fi conditionata de contributia acesteia la realizarea plafonului minim de venit prevazut la art. 1 alin. (1) lit. e).
(2) In cazul veniturilor din salarii si asimilate salariilor realizate din desfasurarea de activitati de creare de programe pentru calculator pe teritoriul Romaniei, in baza unui act de detasare, scutirea se acorda in situatia in care angajatii prevazuti la art. 1 alin. (1) si art. 2 alin. (1) si platitorul de venituri
indeplinesc conditiile prevazute de prezentul ordin.
(3) Acordarea scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor constituie responsabilitatea angajatorului/platitorului de venituri.

Art. 6. — Anexa face parte integranta din prezentul ordin si se actualizeaza periodic, in conformitate cu modificarile si completarile Clasificarii Ocupatiilor din Romania.

Art. 7. — Prevederile prezentului ordin sunt duse la indeplinire de Ministerul Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, Ministerul Educatiei si Ministerul Finantelor.

Art. 8. — (1) Prevederile prezentului ordin intra in vigoare la data de 1 a lunii urmatoare publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu veniturile aferente lunii intrarii in vigoare a prezentului ordin.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului comunicatiilor si societatii informationale, al ministrului educatiei nationale, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului finantelor publice nr. 1.168/2017/ 3.024/2018/492/2018/3.337/2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 18 ianuarie 2018.

Art. 9. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.



#291488 Precizari privind Ordinul comun al ministrului cercetarii, inovarii si digita...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 04:49 PM in Legislatie comentata, spete diverse (ANAF, MMPS, AJOFM, CNPP, ANPIS, etc ...)

https://static.anaf....MO_DEC_2022.pdf

Ministerul Finantelor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
DGRFP Brasov

Ordinul comun al ministrului cercetarii, inovarii si digitalizarii, al ministrului educatiei, al ministrului muncii si solidaritatii sociale si al ministrului finantelor nr. 21813/6421/2246/4433/2022 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator

Prin acest ordin se extinde sfera de aplicare a scutirii de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor acordata angajatilor operatorilor economici care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, al caror obiect de activitate include crearea de programe pentru calculator (cod CAEN 5821, 5829, 6201, 6202, 6209), care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, daca sunt indeplinite cumulativ o serie de conditii prevazute in actul normativ.

Astfel vor putea beneficia de scutirea de impozit pe veniturile din salarii si asimilate salariilor si angajatii din institutiile publice definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru perioada in care desfasoara activitati de creare de programe pentru calculator, potrivit competentelor si atributiilor specifice prevazute in fisa postului, daca sunt indeplinite cumulativ si conditiile:
  • postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
  • detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau de scurta durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata, sau detin o diploma de bacalaureat si urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa (in anexa la ordin este prezentata „Lista cuprinzand ocupatiile specifice activitatilor de creare de programe pentru calculator”).

Scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor, prevazuta la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica lunar numai pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor, obtinute din desfasurarea unei activitati de creare de programe pentru calculator, in baza unui contract individual de munca, raport de serviciu, a unui statut special prevazut de lege sau act de detasare, indiferent de momentul angajarii persoanei care beneficiaza de scutire, si fara a fi conditionata de contributia acesteia la realizarea plafonului minim de venit reprezentand echivalentul in lei a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de la plata impozitului pe venit.

La data intrarii in vigoare a acestui ordin (01.01.2023) se abroga Ordinul ministrului comunicatiilor si societatii informationale, al ministrului educatiei nationale, al ministrului muncii si justitiei sociale si al ministrului finantelor publice nr. 1.168/2017/3.024/2018/492/2018/3.337/2017 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator.

A se vedea materialul informativ publicat pe site-ul ANAF/ Harta Romaniei/ Regiunea Brasov/ Asistenta Contribuabili/Informatii Curente/Informatii privind noutati legislative: „Modificari aduse de ordinul MF nr. 4433/2022 privind incadrarea in activitatea de creare de programe pentru calculator, in vigoare incepand cu 01.01.2023 – tabel comparativ”.



#291487 Incepand cu 08.01.2023, aplicatiile puse la dispozitia contribuabililor (pdf-...

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 04:37 PM in ANAF - servicii si asistenta, date de contact

https://static.anaf....unicat_anaf.pdf

Ministerul Finantelor
Agentia Nationala de Administrare Fiscala

Comunicat

Incepand cu 08.01.2023 aplicatiile puse la dispozitia contribuabililor (pdf-urile inteligente) vor putea fi utilizate numai pe sisteme de operare aflate in suport la producator si cu toate update-urile la zi.

Cu scopul de a mari gradul de rezilienta si de a asigura securitatea resurselor si a sistemelor informatice, la nivel global au fost actualizate procedurile si politicile de securitate. In acest scop, pentru a nu afecta procesul de digitalizare a Ministerului Finantelor (ANAF) si pentru a urma standardele inalte de securitate stabilite la nivel mondial, va informam ca incepand cu 08.01.2023 aplicatiile puse la dispozitia contribuabililor (pdf-urile inteligente) vor putea fi utilizate numai pe sisteme de operare aflate in suport la producator si cu toate update-urile la zi.



#291486 plata in plus CAM

Postat de Otilia Alupei on 09 January 2023 - 03:50 PM in ALTE PROBLEME CONTABILE

OK, e f bine sa fii riguroasa ! Atunci pune-i pe 438 si asa apari cu plata in plus catre buget.
Ct 436 e de pasiv, nu poate avea sold creditor negativ, asa ca 438 bifunctional se potriveste si cred ca este solutia. Cand o sa mai angajati, o sa-l compensezi 436 = 438. In fisa pe platitor se face asta automat, daca suma nu se prescrie intre timp.

:smile:



#291484 plata in plus CAM

Postat de Otilia Alupei on 08 January 2023 - 06:44 PM in ALTE PROBLEME CONTABILE

Buna, daca sunt doar platiti in plus (eroare la OP), inseamna ca nu sunt inreg si pe cheltuiala aferenta, altfel nu i-ai avea in sold negativ pe 436 (ai platit mai mult decat ii aveai inreg. pe chelt). Prin urmare, eu zic sa inchizi contul 436 pe ct. 6588 (eventual neded.) si sa-i lasi incolo de cativa leuti, ca nu merita efortul de a-i recupera !
Banuiesc ca nu vrei sa-i recuperezi, dar daca totusi vrei sau trebuie, atunci trece-i pe ct 4381 (bifunctional) si pregateste-te de balamuc cu "1000" de acte si drumuri la ANAF.

:smile:



#291482 LEGE Nr. 382/2022 - ref la incadrarea in munca si detasarea strainilor pe ter...

Postat de Otilia Alupei on 06 January 2023 - 01:50 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

http://www.mmuncii.r...ge_382_2022.pdf

LEGE Nr. 382/2022 din 29 decembrie 2022
privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 143/2022 pentru modificarea art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania

EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1276 din 30 decembrie 2022

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

ART. I
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 143 din 28 octombrie 2022 pentru modificarea art. 17 din Ordonanta Guvernului nr. 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1049 din 28 octombrie 2022.

ART. II
(1) Strainii care au intrat legal pe teritoriul Romaniei si carora le-a expirat permisul unic pot solicita un nou permis unic, in termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, daca incetarea raportului de munca al strainului a fost inregistrata cu cel mult 18 luni inaintea datei de intrare in vigoare a prezentei legi.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica strainilor pentru care Inspectoratul General pentru Imigrari a emis decizia de returnare pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi.


Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

Fisiere atasate




#291481 HOTARARE Nr. 1555/2022 privind stabilirea zilelor lucratoare pentru care se a...

Postat de Otilia Alupei on 06 January 2023 - 01:24 PM in ANAF - servicii si asistenta, date de contact

http://www.mmuncii.r...G_1555_2022.pdf

HOTARARE Nr. 1555/2022 din 28 decembrie 2022
privind stabilirea zilelor lucratoare pentru care se acorda zile libere, altele decat zilele de sarbatoare legala, pentru anul 2023

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1267 din 29 decembrie 2022

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 139 alin. (4) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ART. 1
(1) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, zilele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 se stabilesc ca zile libere.
(2) Pentru recuperarea zilelor de munca stabilite ca zile libere potrivit alin. (1), institutiile si autoritatile publice isi vor prelungi corespunzator timpul de lucru pana la data de 28 februarie, 30 iunie, respectiv 31 august 2023, potrivit planificarilor stabilite.
(3) Pentru munca prestata potrivit alin. (2) nu se acorda timp liber corespunzator.

ART. 2
Prevederile art. 1 nu se aplica in locurile de munca in care activitatea nu poate fi intrerupta datorita caracterului procesului de productie sau specificului activitatii.

ART. 3
Prevederile art. 1 nu se aplica magistratilor si celorlalte categorii de personal din cadrul instantelor judecatoresti implicate in solutionarea proceselor cu termen in ziua de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 si nici participantilor in aceste procese.

ART. 4
(1) In zilele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023, prin centrala Ministerului Finantelor se efectueaza operatiuni de incasari si plati, operatiuni de plati privind serviciul datoriei publice, precum si eventualele operatiuni de debitare dispuse de Comisia Europeana din contul de resurse proprii in lei deschis la Trezoreria Statului.
(2) Operatiunile de incasari prin virament transmise prin sistemul electronic de plati unitatilor Trezoreriei Statului in datele de 20 ianuarie si 11 august 2023 se inregistreaza in contabilitatea acestor unitati cu data de 23 ianuarie, respectiv 14 august 2023.
(3) Operatiunile de incasari prin virament transmise prin sistemul electronic de plati unitatilor Trezoreriei Statului in data de 31 mai 2023 se inregistreaza in contabilitatea acestor unitati cu aceeasi data.
(4) Operatiunile de incasari prin virament transmise prin sistemul electronic de plati unitatilor Trezoreriei Statului in datele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 se inregistreaza in contabilitatea structurilor cu atributii in domeniul decontarii din centrala Ministerului Finantelor in datele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023, iar in contabilitatea unitatilor teritoriale ale Trezoreriei Statului cu ziua lucratoare urmatoare fiecarei zile prevazute la art. 1 alin. (1).
(5) Eventualele retururi la incasare aferente operatiunilor inregistrate la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului in datele de 20 ianuarie, 31 mai si 11 august 2023 se intocmesc de unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului cu datele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023.
(6) Eventualele retururi la incasare aferente operatiunilor inregistrate la nivelul unitatilor Trezoreriei Statului cu datele de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 se intocmesc de unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului cu ziua lucratoare urmatoare fiecarei zile prevazute la art. 1 alin. (1).
(7) Dobanzile calculate la disponibilitatile pastrate in contul curent general al Trezoreriei Statului, pentru care, potrivit reglementarilor legale in vigoare, exista obligatia acordarii de dobanzi, aferente lunii mai 2023, se inregistreaza de unitatile Trezoreriei Statului in conturile corespunzatoare cu data de 2 iunie 2023.
(8) Prin ordin al ministrului finantelor poate fi stabilita si desfasurarea altor operatiuni prin Trezoreria Statului.


ART. 5
Unitatile/Subdiviziunile administrativ-teritoriale, care in data de 23 ianuarie, 2 iunie si 14 august 2023 au scadenta la obligatiile de plata aferente conventiilor de imprumuturi din venituri din privatizare, potrivit scadentarelor de plata anexate acestora la conventiile de imprumut, vor efectua plata sumelor scadente inaintea acestor date.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCA
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marius-Constantin Budai
p. Ministrul finantelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat

Bucuresti, 28 decembrie 2022.
Nr. 1.555.

Fisiere atasate




#291480 ORDIN Nr. 2172/3829/2022 privind acordarea concediului de ingrijitor

Postat de Otilia Alupei on 06 January 2023 - 01:03 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

http://www.mmuncii.r...2_3829_2022.pdf

ORDIN Nr. 2172/3829/2022 din 25 noiembrie 2022 privind acordarea concediului de ingrijitor

EMITENT: MINISTERUL MUNCII SI SOLIDARITATII SOCIALE
Nr. 2.172 din 25 noiembrie 2022
MINISTERUL SANATATII
Nr. 3.829 din 19 decembrie 2022

PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1241 din 22 decembrie 2022

Fisiere atasate




#291479 OUG Nr. 164/2022 pentru modificarea si completarea oug nr. 111/2010 privind...

Postat de Otilia Alupei on 06 January 2023 - 01:00 PM in LEGISLATIE RESURSE UMANE

http://www.mmuncii.r...UG_164_2022.pdf

ORDONANTA DE URGENTA Nr. 164/2022 din 29 noiembrie 2022
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind
concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor

EMITENT: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1173 din 7 decembrie 2022

Fisiere atasate




#291478 Lista seminariilor web pentru ianuarie, publicata pe portalul ANAF

Postat de Otilia Alupei on 06 January 2023 - 12:43 PM in ANAF - servicii si asistenta, date de contact

https://static.anaf....mwebinarian.pdf

MINISTERUL FINANTELOR
Agentia Nationala de Administrare Fiscala
Serviciul comunicare, relatii publice si mass media
A _ R P C - 0 9 / 0 6 . 0 1 . 2 0 2 3

Lista seminariilor web pentru ianuarie, publicata pe portalul ANAF

ANAF a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistenta contribuabili/Servicii oferite contribuabililor, lista seminariilor web care se vor desfasura in luna ianuarie. (link aici)

Printre temele dedicate persoanelor fizice se numara:
  • Tratamentul fiscal al veniturilor din cedarea folosintei bunurilor aplicabil in anul 2023
  • Stabilirea rezidentei fiscale a persoanelor fizice la sosirea in/plecarea din Romania si inregistrarea fiscala a persoanelor fizice nerezidente
  • Tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele fizice din prestarea de activitati independente impuse pe baza de norme de venit-noutati legislative aplicabile incepand cu data de 01 ianuarie 2023
  • Tratamentul fiscal al veniturilor din activitati independente pentru care venitul net se determina in sistem real - aplicabil in anul 2023,

De asemenea, se vor aborda si subiecte de interes pentru persoanele juridice:
  • Noutati legislative privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor
  • Tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele juridice fara scop patrimonial, constituite in baza O.G. nr. 26/2000.

Durata seminariilor este de 2 ore.
Inscrierea este facila, direct pe site, si se poate efectua pana la data si ora inceperii seminariilor, in limita locurilor disponibile.

Serviciul comunicare, relatii publice si mass media

Fisiere atasate





Cometa SQL