Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
noua lege a contabilitatii, mai ales ART. 10 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 13

Salt la continut


noua lege a contabilitatii, mai ales ART. 10

359 replies to this topic

#241 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 03 August 2007 - 12:54 AM

Vezi postareaAligiv, la Aug 3 2007, 12:11 AM, a spus:

"Art. 29. - (1) Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. "
Inseamna ca situatiile financiare ale buticului de la colt trebuie insotite de un raport de audit ? :lostit (13):
extras din "vechea" lege:

Art. 29. - Raportul anual cuprinde situatiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

Inseamna ca pana acum situatiile intocmite de buticarii de la colt erau insotite de un raport de audit sau al comisiei de cenzori ? NU
Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#242 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 03 August 2007 - 01:02 AM

nu trebuiesc insotite de un raport de audit, ci DUPA CAZ

Am invatat ca succesul se masoara nu atat prin pozitia pe care cineva a castigat-o in viata cat prin obstacolele pe care el le-a depasit incercand sa invinga.



#243 cornelia.iacob

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 54 Postari:
  • Location:galati

Postat 03 August 2007 - 12:36 PM

Cate persoane trebuie sa fie intr-un departament pentru conducerea contabilitatii?
Sunt de ajuns un director economic si un economist?

Multumesc anticipat!



#244 almcomp

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 265 Postari:
  • Gender:Male

Postat 03 August 2007 - 12:50 PM

Buna la toata lumea forumista,

Dupa cum bine se stie (cred ca a aflat si Ministerul de finante-sincer, nici nu era greu) pana acuma erau exonerate de la angajarea unui contabil firmele mici care rulau o CA sub 50.000 de eur.
Si atunci Ministerul de finante si-a zis ca trebuie sa "albeasca" si aceasta zona gri, in care, se derulau sume importante de bani fara a fi impozitate.
Deci, noile prevederi sunt exact la fel ca celelalte (lasand la o parte raspunderea), insa ii obliga pe toti patronii din Romania ori sa angajeze cu CIM pe 1 h / zi eventual (de preferat in cazul statului - de aici castiga contributii la salariu) ori sa angajeze o firma de contabilitate (autorizata CECCAR) (in aceasta situatie statul castiga in mod indirect pe termen lung prin cresterea CA a firmelor de contabilitate).
Faptul ca trebuie sa semneze doar persoane cu studii superioare cred ca va fi o problema pt multi contabili cu studii medii si care tineau pana mai ieri conta la firme mici cu CA < 50.000 eur.

Pe de alta parte, sunt absolut convins ca de la anul, toate firmele vor fi obligate sa depuna la reg comertului o declaratie in care vor mentiona numele si calitatea persoanei care se ocupa de intocmirea contabilitatii.
In aceasta situatie este mai mult decat evident ca vor creste remuneratiile fie salariale fie contractuale pe piata aceasta. Eu estimez cresteri de pana la 50% sau chiar de peste, de la anul incepand.

De asemenea, intr-un viitor nu foarte indepartat, prevad ca firmele vor fi obligate de la inmatricularea firmei la Reg Com sa fie obligate sa isi desemneze reprezentantul fiscal si contabilul.
Este o evidenta lucrul acesta.



#245 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 03 August 2007 - 01:28 PM

se naste totusi o intrebare: va putea oare, in conditiile actuale, ca economistul angajat cu CIM sa presteze atat lucrari cu caracter contabil cat si fiscal (intocmire declaratii, reprezentare la efectuarea controalelor etc)?

Aceasta postare a fost editata de robertantal: 03 August 2007 - 01:31 PM

Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#246 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 04 August 2007 - 12:42 AM

cel mai bine asteptam normele sa vedem ce "se mai aude"
oricum, legea va fi valabila de la inceputul anului urmator
Am invatat ca succesul se masoara nu atat prin pozitia pe care cineva a castigat-o in viata cat prin obstacolele pe care el le-a depasit incercand sa invinga.



#247 marian.apetre

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 939 Postari:
  • Gender:Male

Postat 04 August 2007 - 09:14 AM

Nu vor exista nici un fel de norme.
Se dau norme de aplicare doar daca acest lucru este cerut expres in lege.

Legea este in vigoare de acum, nu de la anul viitor.
(cu doua exceptii privitoare la contabilitatea publica si anul fiscal)



#248 Ioan P.

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 178 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Arad

Postat 04 August 2007 - 12:02 PM

Vezi postarearobertantal, la Aug 2 2007, 04:59 PM, a spus:

cu scuzele de rigoare si cu tot respectul, haideti sa ne intelegem cumva ca mi se par foarte multe bla-bla-uri. si toti ne pretindem profesionisti.
caz:
patronul si administratorul unei firme de constructii, habar nu are sa faca un contract de lucrari si modernizari pt clientii sau. si totusi il intocmeste cu multe carente de exprimare, de intelegere etc.
in schimb, se pricepe sa-mi aduca facturile de cumparari la timp, sa emita facturile mai mult sau mai putin dupa ureche (si in masura in care nu prea da 0,02 bani pe contabilul sau - ca asa-i pseudo-romanul). pt ca eu sunt contabilul lui, el "s-a exonerat" de raspunderea alineatului 1 de la art. 10 numai pt ca acum e si el in "trend" cu UE si are ancorat un departament de contabilitate????? pai in acest caz, nu ar trebui sa-i dau cu facturile in cap si sa nu i le inregistrez tocmai pt ca mingea e in terenul meu? eu, de ce as incalca legea introducand si nerespectand reglementarile noi numai pt ca el e patronul afacerii (c a doar nu e si al meu)?
voi ce parere aveti? cred ca in acest caz trebuie sa apasam pe acceleratie si sa le aratam ca si noi suntem stapanii muncii noastre. de ca sa suportam amenzile contraventionale sau mai rau, sa infundam puscaria pt niste faradelegi la care ei ne supun iar noi nu vrem sa ne supunem?
puteti sa raspundeti la aceste intrebari?
cu respect,
robert

Eu cu clientii cu care nu pot sa ajung la un mod de lucru corect reziliez contractul si crede-ma sunt destui altii care vor sa respecte legislatia contabila.
Ioan Butariu
expert contabil



#249 Gloalina

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 48 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Iasi

Postat 04 August 2007 - 03:39 PM

Dar ce se intampla cu bilantul la 30 iunie 2007?Mai poate fi intocmit inca cu raspunderea administratorului?



#250 Olguta

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 469 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:bucuresti
  • Interests:diverse

Postat 04 August 2007 - 03:53 PM

Eu cu clientii cu care nu pot sa ajung la un mod de lucru corect reziliez contractul si crede-ma sunt destui altii care vor sa respecte legislatia contabila.
[/quote]
Ok. Sa ai o firma de contabilitate, poate iti ofera o libertate mai mare de miscare. Desi, am vazut si firme de conta care sunt flexibile. Hai sa fim onesti. Dar masa larga a contabililor angajati sufera astfel de presiuni din partea patronilor. Cum e si cazul meu. Si nu sunt unica. Sa ascundem astfel de abuzuri (pe care le inghitim de multe ori ca sa nu pierdem locul de munca) ne facem si mai rau.
Poate o astfel de lege ne va reda demnitatea meseriei.
Desi sunt cam sceptica.



#251 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 04 August 2007 - 05:50 PM

Vezi postareaOlguta, la Aug 4 2007, 04:53 PM, a spus:

Ok. Sa ai o firma de contabilitate, poate iti ofera o libertate mai mare de miscare. Desi, am vazut si firme de conta care sunt flexibile. Hai sa fim onesti. Dar masa larga a contabililor angajati sufera astfel de presiuni din partea patronilor. Cum e si cazul meu. Si nu sunt unica. Sa ascundem astfel de abuzuri (pe care le inghitim de multe ori ca sa nu pierdem locul de munca) ne facem si mai rau.
Poate o astfel de lege ne va reda demnitatea meseriei.
Desi sunt cam sceptica.

Crede-ma draga Olguta, nu depinde decat de tine cum iti rezolvi problema cu patronii. Si sa-ti mai spun ceva dosebit: daca vrei sa ai liniste in viata ta, nu poti face altceva decat sa vezi unde gresesti si apoi sa indrepti (sa vrei). Dupa aceea totul vine de la sine. Crede-ma!
Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#252 das_gab

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 39 Postari:

Postat 05 August 2007 - 01:03 PM

Vezi postareaGloalina, la Aug 4 2007, 04:39 PM, a spus:

Dar ce se intampla cu bilantul la 30 iunie 2007?Mai poate fi intocmit inca cu raspunderea administratorului?

Versiunea din 3.08.2007 a programului pentru raportari contabile include in lista si "Raspunderea administratorului" la campul "Calitate Intocmit" asa ca se pare ca este inca posibil.



#253 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 05 August 2007 - 03:11 PM

da. am observat
se pare ca trebuie sa se termine vacanta pt a se scrie mai mult despre modificarea legii contab.
Am invatat ca succesul se masoara nu atat prin pozitia pe care cineva a castigat-o in viata cat prin obstacolele pe care el le-a depasit incercand sa invinga.



#254 almcomp

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 265 Postari:
  • Gender:Male

Postat 06 August 2007 - 11:04 AM

Buna ziua,

Cel putin la acest bilant lucrurile vor ramane cum au fost. Pentru ca modificarea legii a aparut ulterior normelor de intocmire a bilantului la semestru. Insa cu siguranta bilantul de an va avea doar doua rubrici si anume, personal incadrat conform legii si contracte incheiate cu persoane autorizate CECCAR. Asta se va intampla de la anul.
Oricum raspunderea pt tinerea contabilitatii intra in vigoare incepand cu data publicarii modificarii legii contabilitatii adica cu 27 iulie 2007. Cu alte cuvinte la orice control sau orice solicitare a administratiilor financiare referitoare la conducerea contabilitatii va trebui sa existe cel putin angajat un contabil cu studii economice superioare pentru fiecare firma existenta si nu numai.

O zi buna va doresc,
Florin



#255 Kaspik

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 45 Postari:
  • Gender:Male

Postat 06 August 2007 - 04:00 PM

NOILE MODIFICARI ALE LEGII CONTABILITATII
Legea 259/2007 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991 a fost publicata in Monitorul Oficial nr.506 din 27 iulie 2007.
Ne vom referi in continuare la modificarile aduse de noua lege dispozitiilor referitoare la contabilitatea subunitatilor fara personalitate juridica, la normele si reglementarile contabile pentru societatile de pe piata de capital, la evaluarea elementelor de patrimoniu, la conducerea contabilitatii, la pierderea contabila reportata, la registrele de contabiliate, la situatiile financiare anuale individuale si consolidate de grup, precum si la noi contraventii si infractiuni.
1. Dispozitii generale
Una din modificarile importante aduse de legea 259/2007 cu privire la dispozitiile generale ale Legii Contabilitatii se refera la subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin societatilor comerciale, societatilor/companiilor nationale, regiilor autonome, institutiilor nationale de cercetare-dezvoltare, societatilor cooperatiste, institutiilor publice, asociatiilor sau altor persoane juridice cu si fara scop lucrative, cu sediul sau domiciliu in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridical din Romania, care apartin unor personae juridice cu sediul sau domiciliu in strainatate. Astfel, aceste persoane au obligatia sa organizeze si conduca contabilitate proprie.
De asemenea, noul text de lege, aduce prin articolul 4, alineatul (3), o clarificare a notiunii de “unitati care opereaza pe piata de capital”.
Astfel, se incadreaza in categoria unitatilor care opereaza pe piata de capital: institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, societatile de asigurare si reasigurare autorizate, reglementate si supravegheate de Comosia de Supraveghere a Asigurarilor, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii, precum si entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare.
O noutate se refera la evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, si se efectueaza conform reglementarilor contabile si aplicabile pe teritoriul Romaniei. Acesta mentiune nu era stipulata, in mod expres, in varianta anterioara a Legii contabilitatii nr. 82/1991.
2. Organizarea si conducerea contabilitatii
Cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii, aceasta poate fi condusa intern, prin departamente distincte, cu personal licentiat (studii economice superioare ), sau pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate conform legii (membre CECCAR).
Raspunderea pentru activitatea contabila revine directorului economic, contabilului sef, sau altei persoane imputernicite, impreuna cu personalul din subordine.
In cazul prestarilor de servicii, responsabilitatea revine persoanelor in cauza, conform legii si prevederilor contractuale.
Conform noilor reglementari, administratorul nu mai are dreptul de raspundere pentru tinerea contabilitatii, asa cum era prevazut in varianta anterioara a Legii contabilitatii nr. 82/1991, la art. 10 alin (4).
Prin urmare, o societate este obligata sa aiba contabilitate, fie interna (cu departament de contabilitate), fie externa (printr-un contract de prestari servicii contabile).
O alta noutate importanta o reprezinta acoperirea pierderii contabile reportate. Astfel, pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii AGA.
In varianta anterioara a Legii Contabilitatii nr. 82, la art.19 alin (4), nu se preciza faptul ca se pot utiliza si primele de capital in vederea acoperii pierderii.
3. Registrele de contabilitate
Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor contabile se pastreaza in arhiva timp de zece ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite. Statele de salarii, fac exceptie de la regula de mai sus, avand obligativitatea de a se pastra timp de 50 de ani.
Noua varianta a Legii 82/1991, expune si posibilitatea ca prin ordin al Ministerului Economiei si Finantelor, registrele de contabilitate si documentele justificative sa se pastreze timp de 5 ani, in mod justificat.
4. Situatiile financiare
Situatiile financiare anuale, denumite anterior "Raport anual", vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul comisiei de cenzori, sau raportul de audit dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii.
Conform noilor modificari, apare obligativitatea ca o societate-mama sa intocmeasca atat situatii financiare anuale individuale, pentru propria activitate, cat si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de OMFP nr. 1752/2005 privind reglementarile contabile conforme cu directivele europene, in speta Directiva a VII-a.
Situatiile financiare consolidate se intocmesc in termen de 8 luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii mama. Art. 32 alin. (2) prevedea ca situatiile financiare consolidate ale unui grup de societati vor fi facute publice impreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale societatii-mama.
Se precizeaza in mod expres noul termen de pastrare a situatiilor financiare anuale. Astfel, acesta a fost micsorat, de la 50 de ani la 10 ani.
5. Contraventii si infractiuni
La capitolul contraventii, noua varianta a Legii contabilitatii 82/1991 face referire la aceleasi sume, cu precizarea ca sunt exprimate in lei noi.
O noutate importanta este faptul ca apar incriminate ca infractiuni trei noi fapte:
a) nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor de la situatiile financiare anuale individuale si consolidate (se sanctioneaza cu amenda intre 400 si 5.000 lei)
b) nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de conducere, administratie si suprraveghere de a intocmi si publica situatiile financiare anuale individuale (se sanctioneaza cu amenda intre amenda 400 si 5.000 lei)
c) nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de conducere, administratie si supraveghere de a intocmi si publica situatiile financiare anuale consolidate (se sanctioneaza cu amenda intre amenda 10.000 si 30.000 lei).



#256 tudorachee

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 52 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti, Gara Obor
  • Interests:Contabilitate si afaceri

Postat 07 August 2007 - 05:15 PM

Vezi postareaDiana_, la Jul 31 2007, 10:57 AM, a spus:

Are cineva tot textul legii? :lostit (13):
Modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991
Autor: Avocatnet.ro
Publicat la: 1 August 2007
Lege nr. 259/2007 din 19/07/2007 Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 506 din 27/07/2007 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. - Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 1, alin eatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi."

2. La articolul 4, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general, Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, societatile de asigurare-reasigurare autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum si pentru entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare se elaboreaza si se emit corespunzator de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor."

3. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. - (1) Evaluarea elementelor detin
ute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valute, se efectueaza potrivit reglementarilor contabile si aplicabile.
(4) Valoarea activelor si datoriilor, cu ocazia reorganizarilor efectuate potrivit legii, se determina, de regula, de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare."

4. La articolul 10, alineatele (2), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Contabilitatea se organizeaza si se conduce, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania.
(4) Raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile revine directorului economic, contabilului-sef sau altei persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, impreuna cu personalul din subordine. In cazul in care contabilitatea este condusa pe baza de contract de prestari de servicii, incheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestora, potrivit legii si prevederilor contractuale."

5. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18. - Contabilitatea institutiilor publice asigura inregistrarea drepturilor constatate, veniturilor incasate, angajamentelor bugetare, angajamentelor legale, platilor de casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat si normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor."

6. La articolul 19, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual prin inchiderea conturilor care reflecta incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar."

7. La articolul 19, dupa alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu urmatorul cuprins:
"(6) Excedentul sau deficitul patrimonial se determina de catre institutiile publice in conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei si Finantelor."

8. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22. - Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea exercitiului financiar sau la termenele de intocmire a raportarilor contabile stabilite potrivit legii."

9. Articolul 25 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25. - (1) Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1 timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1) se pot stabili, in mod justificat, prin ordin al ministrului economiei si finantelor, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani."

10. Titlul capitolului IV se modifica si va avea urmatorul cuprins:

"CAPITOLUL IV
Situatii financiare"

11. La articolul 27, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, inscrise in Registrul general, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, societatilor de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare, entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama."

12. La articolul 28, alineatele (2), (3), (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(2) Ministerul Economiei si Finantelor poate stabili intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare sau a unor raportari contabile si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica Standardele internationale de raportare financiara (IFRS), situatiile financiare au componentele prevazute de aceste standarde.
(4) Persoanele juridice care aplica reglementarile contabile conforme cu directivele europene intocmesc situatii financiare anuale, care au componentele prevazute de reglementarile contabile aplicabile.
(5) Categoriile de persoane juridice care aplica reglementarile contabile conforme cu directivele europene si/sau Standardele internationale de raportare financiara (IFRS) se stabilesc prin ordin al ministrului economiei si finantelor."

13. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29. - (1) Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
(2) O societate-mama trebuie sa intocmeasca atat situatii financiare anuale pentru propria activitate, cat si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de reglementarile contabile aplicabile."

14. Dupa articolul 30 se introduc doua noi articole, articolele 301 si 302, cu urmatorul cuprins:
"Art. 301. - Situatiile financiare anuale consolidate trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, a performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului.
Art. 302. - (1) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale persoanelor juridice au obligatia de a asigura ca situatiile financiare anuale si raportul administratorilor sa fie intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala.
(2) Membrii organelor de administratie, de conducere si supraveghere ale societatii-mama au obligatia de a asigura ca situatiile financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor sa fie intocmite si publicate in conformitate cu legislatia nationala."

15. Articolul 31 se abroga.
16. La articolul 32, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar si se intocmesc in termen de 8 luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii-mama. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate."

17. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33. - (1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, in conditiile legii.
(2) In intelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se intelege: institutiile de credit; institutiile financiare nebancare, definite potrivit reglementarilor legale, inscrise in Registrul general; societatile de asigurare, asigurare-reasigurare si de reasigurare; entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societatile de servicii de investitii financiare, societatile de administrare a investitiilor si organismelor de plasament colectiv, autorizate/avizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare; societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata; companiile si societatile nationale; persoanele juridice care apartin unui grup de societati si intra in perimetrul de consolidare de catre o societate-mama care aplica Standardele internationale de raportare financiara.
(3) Sunt auditate si situatiile financiare intocmite de entitatile care au aceasta obligatie conform legislatiei specifice acestora.
(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare intocmite in vederea efectuarii operatiunilor de fuziune, divizare sau a incetarii activitatii persoanelor care au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale.
(5) Prin ordin al ministrului economiei si finantelor pot fi stabilite si alte cazuri in care situatiile financiare anuale sunt supuse auditului financiar."

18. La articolul 34, alineatele (1) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 34. - (1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea in partida dubla trebuie sa publice, potrivit prevederilor legale, situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare anuale consolidate.
................................................................................
.....................................
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 10 ani."

19. La articolul 35, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35. - (1) Termenele pentru intocmirea situatiilor financiare anuale sunt urmatoarele:
a) pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevazute la art. 1, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar."

20. La articolul 35, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (11) si (12), cu urmatorul cuprins:
"(11) Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor sunt:
a) 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. a), cu exceptia societatilor comerciale;
b) 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar, pentru persoanele prevazute la alin. (1) lit. b).
(12) Persoanele care de la constituire nu au desfasurat activitate, cu exceptia societatilor comerciale, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor."

21. Dupa articolul 35 se introduce un nou articol, articolul 351, cu urmatorul cuprins:
"Art. 351. - (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, societatile comerciale depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor o raportare anuala, al carei continut se stabileste prin ordin al ministrului economiei si finantelor.
(2) Raportarea anuala se depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, insotita de dovada predarii situatiilor financiare anuale la oficiul registrului comertului, pentru publicare."

22. La articolul 36, alineatul (7) se abroga.

23. Articolul 37 se abroga.

24. Articolul 38 se abroga.

25. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 39. - (1) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea Trezoreriei Statului se procedeaza la incheierea executiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei si Finantelor, dupa cum urmeaza:
a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile teritoriale ale Trezoreriei Statului;
b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse;
c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
(2) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste trimestrial si anual bilantul general al Trezoreriei Statului, in structura stabilita de acesta, care se aproba in conditiile legii."

26. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40. - (1) Ministerul Economiei si Finantelor intocmeste anual bilantul institutiilor publice.
(2) Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de Ministerul Economiei si Finantelor, se prezinta Guvernului pentru adoptare odata cu contul general anual de executie a bugetului de stat."

27. La articolul 41, dupa litera d) a punctului 2 se introduce o noua litera, litera d1), cu urmatorul cuprins:
"d1) depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare anuale;".

28. La articolul 41, litera e) a punctului 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"e) intocmirea si depunerea la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor a situatiilor financiare periodice sau a raportarilor contabile stabilite potrivit legii."

29. La articolul 41, dupa punctul 3 se introduc 3 noi puncte, punctele 4, 5 si 6, cu urmatorul cuprins:
"4. nerespectarea prevederilor referitoare la intocmirea declaratiilor prevazute la art. 30 si 301;
5. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere de a intocmi si publica situatiile financiare anuale;
6. nerespectarea prevederilor referitoare la obligatia membrilor organelor de administratie, conducere si supraveghere ale societatii-mama de a intocmi si publica situatiile financiare anuale consolidate."

30. La articolul 42, alineatele (1), (2) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 42. - (1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. g) se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c), d), d1), pct. 4 si 5, cu amenda de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevazuta la pct. 6, cu amenda de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 100 lei la 200 lei. Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri, dupa caz.
(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. e) este de la 1.000 lei la 3.000 lei, daca perioada de intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 1.500 lei la 4.500 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
................................................................................
.....................................
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atributii de inspectie fiscala si de catre comisarii Garzii Financiare."

31. La articolul 42, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
"(41) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor in cazul asociatiilor de proprietari se fac de persoanele cu atributii de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si de alte persoane anume imputernicite de consiliile judetene, respectiv de Consiliul General al Municipiului Bucuresti."

32. La articolul 44, alineatul (1) se abroga.

33. Articolul 48 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48. - (1) Dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al profesiei contabile se realizeaza prin Consiliul Contabilitatii si Raportarilor Financiare. Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale acestuia se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a acestuia, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Directorul Directiei de reglementari contabile, precum si directorul general al Directiei generale a contabilitatii publice si a sistemului de decontari in sectorul public sunt membri de drept ai Consiliului Contabilitatii si Raportarilor Financiare."

Art. II. - (1) Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) si ale art. 27 alin. (3) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se suspenda pana la data de 1 ianuarie 2009.
(2) Societatile comerciale vor depune un exemplar al situatiilor financiare aferente exercitiilor financiare ale anilor 2007 si 2008 la unitatile teritoriale ale Ministerului Economiei si Finantelor, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiilor financiare respective. Societatile comerciale care de la constituire nu au desfasurat activitate, precum si cele aflate in lichidare, potrivit legii, vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Art. III. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi, se abroga:
a) alin. (1) al art. 27 si anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 5/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999;
b) lit. D si E din anexa nr. 3 la Normele metodologice privind inregistrarea in contabilitate a bunurilor care alcatuiesc domeniul public al statului si al unitatilor administrativ-teritoriale, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.031/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie 1999.

Art. IV. - Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, va fi republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.


PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE SENATULUI
BOGDAN OLTEANU NICOLAE VACAROIU



#257 tudorachee

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 52 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti, Gara Obor
  • Interests:Contabilitate si afaceri

Postat 07 August 2007 - 05:59 PM

Vezi postareaDiana_, la Jul 31 2007, 12:15 PM, a spus:

Conducerea contabilitatii

- Contabilitatea poate fi condusa intern, prin departamente distincte, cu personal licentiat (studii superioare), sau pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate conform legii (membre CECCAR).
Prin urmare nu mai este posibil in niciun caz ca administratorul sa semneze singur, ci o societate este obligata sa aiba contabilitate, fie interna (cu departament de contabilitate), fie externa (printr-un contract de prestari servicii contabile).

- Raspunderea pentru activitatea contabila revine directorului economic, contabilului sef, sau altei persoane imputernicite, impreuna cu personalul din subordine.In cazul prestarilor de servicii, responsabilitatea revine persoanelor in cauza, conform legii si prevederilor contractuale. Noutatea consta in faptul ca o data cu aparitia acestei modificari, administratorul unei societati, nu mai are posibilitatea sa raspunda pentru tinerea contabilitatii, asa cum se preciza in varianta anterioara a legii 82/1991, la art. 10 alin (4).


Mie mi se pare ca e destul de clar ...... cine raspunde.

Ce nu am vazut, sau mi-a scapat mie ..... ce se intampla daca totusi firma nu are angajata persoana cu studii superioare ....si nu are nici contract cu persoana membru CECCAR. ......sincer ma indoiec ca cei care au o afacere mica ... o sa angajeze economist, sau o sa faca contracte cu persoane membre CECCAR



Ce parere aveti de 50.000 euro este in vigoare?

In M.O. nr. 993 din 28.10.2004 a fost publicata Legea nr. 420/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 70/2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991

Articol unic. - Se aproba Ordonanta Guvernului nr. 70 din 13 august 2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, adoptata In temeiul art. 1 pct. I.5 din Legea nr. 291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Rom⮩ei, Partea I, nr. 773 din 24 august 2004, cu urmatoarele modificari:
1. La articolul I punctul 5, alineatul (3) al articolului 4 va avea urmatorul cuprins:
\"(3) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (11) si (2) se face cu consultarea organismelor profesionale de profil.\"
2. La articolul I punctul 12, alineatele (3) si (4) ale articolului 11 vor avea urmatorul cuprins:
\"(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte, care nu au personal calificat incadrat, potrivit legii, sau contracte de prestari de servicii In domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 si care au inregistrat o cifra de afaceri anuala de p⮡ la echivalentul in lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.\"
3. La articolul I, dupa punctul 28 se introduce punctul 281 cu urmatorul cuprins:
\"281. La articolul 35 punctul 2, litera e) va avea urmatorul cuprins:
?e) Intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite potrivit legii;?\"
4. Articolul II va avea urmatorul cuprins:
\"Art. II. - Reglementarile contabile emise anterior in temeiul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, aplicabile fiecarei categorii de entitati, sunt in vigoare p⮡ la data de 31 decembrie 2005. Situatiile financiare anuale se Intocmesc conform acestor reglementari si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenele prevazute la art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.\"
5. Articolul III va avea urmatorul cuprins:
\"Art. III. - Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu urmatoarele exceptii: - prevederile art. 2 alin. (11) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4), ale art. 263 si 264 din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra In vigoare la data de 1 ianuarie 2006;
- prevederile art. 251 alin. (3) si (6) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2007.\"



#258 ovidiu_adrian79

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 256 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:VASLUI

Postat 07 August 2007 - 06:25 PM

Ce parere aveti de 50.000 euro este in vigoare?

Nu mai este! S-a modificat articolul respectiv.Toate firmele trebuie sa aiba organizata contabilitate proprie



#259 tudorachee

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 52 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti, Gara Obor
  • Interests:Contabilitate si afaceri

Postat 07 August 2007 - 09:03 PM

Vezi postareaovidiu_adrian79, la Aug 7 2007, 07:25 PM, a spus:

Ce parere aveti de 50.000 euro este in vigoare?

Nu mai este! S-a modificat articolul respectiv.Toate firmele trebuie sa aiba organizata contabilitate proprie

Multumesc Ovidiu

O sa postez aici legea 82 republicata in 2005 in care nu scrie nimic despre valoarea amenzii in cazul incalcarii art 10, alin
2, 3 si 4.

Eu am scoala postliceala de finante contabilitate si am o firma de constructii cu pana la 9 angajati cu cirfa de afaceri sub 1 miliard. ROL, nu stiu cum sa procedez desi dunt anul 4 la management financiar contabil.
Ce ma sfatuiti sa fac? Cine stie cand intra in vigoare, ca nu scrie nicaieri (deci dupa 3 zile de la publicare).
Sunt angajata cu carte de munca si o sa incalc legea 259 din 2007. Ce amenda iau, cine credeti ca raspunde si care va fi temeiul legal?

Lege rep. nr. 82 din 24-12-1991
Legea contabilitatii
Publicatie: Monitorul Oficial nr. 48 din 14-01-2005
Emitent: Parlamentul



) Republicata in temeiul art. IV din O.G. 70/2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii 82/1991, publicata in M.Of. 773/24 august 2004, aprobata cu modificari prin Legea 420/2004, publicata in M.Of. 993/28 octombrie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea contabilitatii 82/1991 a mai fost republicata in M.Of. 629/26 august 2002.



CAPITOLUL I - Dispozitii generale


Art. 1.
(1) Societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara, potrivit prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptata la specificul activitatii.
(2) Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri au, de asemenea, obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiara si, dupa caz, contabilitatea de gestiune.
(3) Subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor prevazute la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul in Romania, precum si sediile permanente din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate au obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.

Art. 2.
(1) Contabilitatea, ca activitate specializata in masurarea, evaluarea, cunoasterea, gestiunea si controlul activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, precum si a rezultatelor obtinute din activitatea persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 1 trebuie sa asigure inregistrarea cronologica si sistematica, prelucrarea, publicarea si pastrarea informatiilor cu privire la pozitia financiara, performanta financiara si fluxurile de trezorerie, atat pentru cerintele interne ale acestora, cat si in relatiile cu investitorii prezenti si potentiali, creditorii financiari si comerciali, clientii, institutiile publice si alti utilizatori.
(2) Contabilitatea publica cuprinde:
a) contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care sa reflecte incasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b) contabilitatea trezoreriei statului;
c) contabilitatea generala bazata pe principiul constatarii drepturilor si obligatiilor, care sa reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale, precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d) contabilitatea destinata analizarii costurilor programelor aprobate.
(3) Contabilitatea institutiilor publice asigura informatii ordonatorilor de credite cu privire la executia bugetelor de venituri si cheltuieli, patrimoniul aflat in administrare, precum si pentru intocmirea contului general anual de executie a bugetului de stat, a contului anual de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat, fondurilor speciale, precum si a conturilor anuale de executie ale bugetelor locale.

Art. 3.
(1) Contabilitatea se tine in limba romana si in moneda nationala.
(2) Contabilitatea operatiunilor efectuate in valuta se tine atat in moneda nationala, cat si in valuta, potrivit reglementarilor elaborate in acest sens.
(3) Pentru necesitatile proprii de informare, persoanele prevazute la art. 1 pot opta pentru intocmirea situatiilor financiare si intr-o alta moneda.

Art. 4.
(1) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme si reglementari in domeniul contabilitatii, planul de conturi general, modelele situatiilor financiare, registrelor si formularelor comune privind activitatea financiara si contabila, normele metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora.
(2) Ministerul Finantelor Publice elaboreaza si emite norme privind contabilitatea in partida simpla.
(3) Normele si reglementarile contabile pentru institutiile de credit, unitatile de asigurare-reasigurare, precum si pentru unitatile care opereaza pe piata de capital se elaboreaza si se emit de Banca Nationala a Romaniei, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
(4) Elaborarea reglementarilor prevazute la alin. (1), (2) si (3) se face cu consultarea organismelor profesionale de profil.

Art. 5.
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa conduca contabilitatea in partida dubla si sa intocmeasca situatii financiare anuale.
(2) Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea in partida simpla se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte categorii de organizatii fara scop patrimonial, care nu desfasoara activitati economice, Ministerul Finantelor Publice aproba un sistem simplificat de raportare financiara, avand in vedere si cerintele organismelor europene de profil.

Art. 6.
(1) Orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(2) Documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitate angajeaza raspunderea persoanelor care le-au intocmit, vizat si aprobat, precum si a celor care le-au inregistrat in contabilitate, dupa caz.

Art. 7.
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa efectueze inventarierea generala a elementelor de activ
si de pasiv detinute la inceputul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii lor, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si in alte situatii prevazute de lege.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate aproba exceptii de la regula inventarierii anuale pentru unele bunuri cu caracter special aflate in administrarea institutiilor publice, la propunerea ordonatorilor principali de credite.
(3) Rezultatul inventarierii se inregistreaza in contabilitate potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Art. 8.
(1) Evaluarea elementelor detinute cu ocazia inventarierii si prezentarea acestora in situatiile financiare anuale se fac potrivit normelor si reglementarilor contabile.
(2) Reevaluarea activelor imobilizate se face, cu exceptiile prevazute de reglementarile legale, la valoarea justa a acestora. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati. Art. 9.
(1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a persoanelor prevazute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite potrivit legii, care trebuie sa ofere o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata.
(2) Pentru institutiile publice documentul oficial de prezentare a situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli este situatia financiara trimestriala si anuala.
(3) Societatile-mama, definite astfel in reglementarile contabile aplicabile grupurilor de societati, intocmesc si prezinta si situatii financiare anuale consolidate.


CAPITOLUL II - Organizarea si conducerea contabilitatii


Art. 10.
(1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund impreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea contabilitatii, in conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile O.G. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte, care nu au personal calificat incadrat, potrivit legii, sau contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile O.G. 65/1994 si care au inregistrat o cifra de afaceri anuala de pana la echivalentul in lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(5) Institutiile publice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte sau care nu au personal incadrat cu contract individual de munca, potrivit legii, pot incheia contracte de prestari de servicii, pentru conducerea contabilitatii si intocmirea situatiilor financiare trimestriale si anuale, cu societati comerciale de expertiza contabila sau cu persoane fizice autorizate, conform legii. Incheierea contractelor se face cu respectarea reglementarilor privind achizitiile publice de bunuri si servicii. Plata serviciilor respective se face din fonduri publice cu aceasta destinatie.

Art. 11.
Detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate, sunt interzise.

Art. 12.
(1) Contabilitatea imobilizarilor se tine pe categorii si pe fiecare obiect de evidenta.
(2) Contabilitatea stocurilor se tine cantitativ si valoric sau numai valoric, in conditiile stabilite de reglementarile legale.

Art. 13.
Inregistrarea in contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achizitie, de productie sau la valoarea justa pentru alte intrari decat cele prin achizitie sau productie, dupa caz.

Art. 14.
Creantele si datoriile se inregistreaza in contabilitate la valoarea nominala.

Art. 15.
Valoarea actiunilor emise sau a altor titluri, precum si varsamintele efectuate in contul capitalului subscris se reflecta distinct in contabilitate.

Art. 16.
Contabilitatea clientilor si furnizorilor, a celorlalte creante si obligatii se tine pe categorii, precum si pe fiecare persoana fizica sau juridica.

Art. 17.
(1) Contabilitatea cheltuielilor se tine pe feluri de cheltuieli, dupa natura sau destinatia lor, dupa caz.
(2) Contabilitatea veniturilor se tine pe feluri de venituri, dupa natura sau sursa lor, dupa caz.
(3) Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat se tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.

Art. 18.
(1) Contabilitatea institutiilor publice asigura inregistrarea platilor de casa si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare, potrivit bugetului aprobat.
(2) Pentru finantarea cheltuielilor in limita prevederilor din bugetele aprobate, institutiile publice au obligatia organizarii si conducerii evidentei angajamentelor bugetare si legale in conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Finantelor Publice.

Art. 19.
(1) In contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la inceputul exercitiului financiar. Inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza, de regula, la sfarsitul exercitiului financiar.
(2) Rezultatul definitiv al exercitiului financiar se stabileste la inchiderea acestuia.
(3) Repartizarea profitului se inregistreaza in contabilitate pe destinatii, dupa aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor.
(5) La institutiile publice rezultatul executiei bugetare se stabileste anual prin inchiderea conturilor de cheltuieli efective si a conturilor de surse din care au fost efectuate.


CAPITOLUL III - Registrele de contabilitate


Art. 20.
Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare. Intocmirea, editarea si pastrarea registrelor de contabilitate se efectueaza conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.

Art. 21.
Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si astfel completate incat sa permita, in orice moment, identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.

Art. 22.
Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate se intocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la incheierea exercitiului financiar, sau la termenele de intocmire a situatiilor financiare periodice.

Art. 23.
Persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice.

Art. 24.
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor determinate de fuziunea, divizarea sau incetarea, potrivit legii, a activitatii persoanelor prevazute la art. 1 se face pe baza documentelor corespunzatoare intocmite in asemenea situatii.

Art. 25.
Registrul-jurnal, Registrul-inventar si Cartea mare, precum si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva persoanelor prevazute la art. 1, timp de 10 ani, cu incepere de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani.

Art. 26.
In caz de pierdere, sustragere sau distrugere a unor documente contabile se vor lua masuri de reconstituire a acestora in termen de maximum 30 de zile de la constatare, potrivit reglementarilor emise in acest scop.


CAPITOLUL IV - Situatii financiare anuale


Art. 27.
(1) Exercitiul financiar reprezinta perioada pentru care trebuie intocmite situatiile financiare anuale si, de regula, coincide cu anul calendaristic.
(2) Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3) Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a) pentru sucursalele cu sediul in Romania, care apartin unei persoane juridice straine, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societatii-mama, precum si pentru filialele filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, entitatilor autorizate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare si societatilor de asigurare, daca exercitiul financiar difera pentru societatea-mama.
(4) Exercitiul financiar al unitatilor nou-infiintate incepe la data infiintarii, potrivit legii.
(5) Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societati-mama se intocmesc pentru acelasi exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare anuale ale societatii- mama. Daca exercitiul financiar al filialelor difera de exercitiul financiar aplicabil societatii-mama, situatiile financiare anuale consolidate pot fi intocmite la o alta data pentru a tine cont de exercitiul financiar al majoritatii sau al celor mai importante dintre societatile consolidate.
(7) Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul bugetar.

Art. 28.
(1) Persoanele prevazute la art. 1 au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii acestora, in conditiile legii.
(2) Ministerul Finantelor Publice poate stabili intocmirea si depunerea situatiilor financiare si la alte perioade decat anual, in cadrul exercitiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplica reglementari contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara situatiile financiare anuale se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si note explicative.
(4) Persoanele juridice care nu indeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea reglementarilor prevazute la alin. (3) aplica reglementari contabile conforme cu directivele europene si intocmesc situatii financiare anuale, care se compun din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note explicative.
(5) Criteriile mentionate la alin. (4) si categoriile de persoane care aplica reglementarile prevazute la alin. (3)
si (4) se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(6) Pentru persoanele juridice fara scop patrimonial situatiile financiare anuale se compun din bilant, contul rezultatului exercitiului, politici contabile si note explicative.
(7) Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt insotite de raportul administratorilor.
(8) Pentru sucursalele din Romania ale institutiilor de credit si ale altor institutii financiare cu sediul in strainatate, institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care trebuie publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care trebuie publicate de sucursalele respective in situatia in care acestea nu sunt obligate sa publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea proprie.
(9) Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.

Art. 29.
Raportul anual cuprinde situatiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

Art. 30.
Situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a persoanelor prevazute la art. 10 alin. (1) prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:
a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;
b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;
c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.

Art. 31.
O societate-mama trebuie sa intocmeasca atat raport anual pentru propria activitate, cat si raport anual consolidat.

Art. 32.
(1) Obiectivul situatiilor financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
(2) Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, politici contabile si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate, si vor fi facute publice impreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale societatii-mama.

Art. 33.
(1) Situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art. 28 alin. (3) sunt supuse auditului financiar, care se efectueaza de catre auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit legii.
(2) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situatiile financiare intocmite cu ocazia fuziunii, divizarii sau incetarii activitatii persoanelor prevazute la art. 28 alin. (3).
(3) Persoanele juridice prevazute la art. 28 alin. (3) au obligatia auditarii situatiilor financiare anuale pe perioada premergatoare aplicarii reglementarilor armonizate, in conditiile stabilite de Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3), dupa caz.
(4) Criteriile in functie de care situatiile financiare anuale ale persoanelor juridice prevazute la art. 28 alin. (4) sunt supuse auditului financiar se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice. Verificarea de catre cenzori a situatiilor financiare anuale se efectueaza potrivit legii.

Art. 34.
(1) Persoanele juridice care organizeaza contabilitatea in partida dubla trebuie sa publice situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicarii situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz. Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare consolidate.
(2) Actionarii si angajatii unei societati au dreptul sa se informeze in legatura cu situatiile financiare anuale la sediul social al societatii sau al societatii-mama, fara nici o discriminare.
(3) Situatiile financiare anuale se pastreaza timp de 50 de ani.
(4) In caz de incetare a activitatii persoanelor prevazute la art. 1, situatiile financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la care se refera art. 25 se predau la arhivele statului, in conformitate cu prevederile legale in materie.

Art. 35.
(1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, la Directia generala de administrare a marilor contribuabili, astfel:
a) persoanele prevazute la art. 28 alin. (3), in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
b) persoanele prevazute la art. 28 alin. (4) si (6), in termen de 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar;
c) persoanele care, de la constituire, nu au desfasurat activitate vor depune o declaratie in acest sens, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar. Prevederile prezentului alineat se aplica pana la data de 31 decembrie 2006, inclusiv pentru situatiile financiare aferente exercitiului financiar al anului 2006.
(2) Institutiile publice si celelalte persoane juridice, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, depun un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale la organul ierarhic superior, la termenele stabilite de acesta.
(3) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administatiei publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome si unitatile administrativ- teritoriale, ai caror conducatori au calitatea de ordonator principal de credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor si la termenele stabilite de acesta.


CAPITOLUL V - Contabilitatea trezoreriei statului si a institutiilor publice


Art. 36.
(1) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza si functioneaza pe principiul executiei de casa si asigura inregistrarea operatiunilor de incasari si plati in conturi de venituri si cheltuieli deschise pe bugete, ordonatori de credite si subdiviziunile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finantelor Publice.
(2) In contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de credite, conturi distincte pentru creditele deschise si repartizate si pentru cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetele locale, precum si conturi de disponibilitati din care se pot efectua plati.
(3) Contabilitatea trezoreriei statului asigura informatii cu privire la derularea executiei bugetare in conditii de echilibru financiar, aprobata anual prin lege pentru fiecare buget, precum si in limita disponibilitatilor aflate in conturi.
(4) In contabilitatea trezoreriei statului se reflecta, in conturi distincte, imprumuturile de stat interne si externe primite pentru finantarea deficitelor bugetare, precum si pentru alte actiuni prevazute de lege, plasamentele financiare efectuate din contul curent general al trezoreriei statului, precum si depozitele atrase de la institutiile financiare si de la persoane fizice.
(5) Contabilitatea trezoreriei statului se organizeaza in cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitatilor sale subordonate si cuprinde operatiunile privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetelor locale, gestiunea datoriei publice interne si externe, precum si alte operatiuni financiare efectuate in contul organelor administratiei publice centrale si locale.
(6) Organizarea si conducerea contabilitatii trezoreriei statului se efectueaza potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice.
(7) Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, alte autoritati publice, institutiile publice autonome, precum si institutiile din subordinea acestora, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.

Art. 37.
(1) Contabilitatea executiei bugetelor locale se organizeaza si se conduce la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in executarea bugetelor locale, precum si obligatiile cu termene legale de plata pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de stat si de la celelalte bugete, precum si a sumelor defalcate din bugetul de stat, potrivit legii; gestiunea datoriei publice locale interne si externe; stabilirea rezultatului executiei bugetelor locale prin inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Unitatile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice de subordonare locala, care au personalitate juridica si ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.

Art. 38.
(1) Contabilitatea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se organizeaza si se conduce in cadrul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei si al unitatilor subordonate, potrivit normelor emise de Ministerul Finantelor Publice si asigura inregistrarea operatiunilor privind: drepturile constatate, veniturile incasate, cheltuielile efectuate in executarea bugetului asigurarilor sociale de stat, precum si obligatiile cu termene legale de plata pana la data de 31 decembrie; evidenta subventiilor primite de la bugetul de stat; stabilirea rezultatului executiei bugetului asigurarilor sociale de stat prin inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli.
(2) Institutiile publice cu personalitate juridica, finantate din bugetul asigurarilor sociale de stat, ai caror conducatori au calitatea de ordonator de credite, organizeaza si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a veniturilor incasate, precum si a angajamentelor si a platilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.

Art. 39.
(1) Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual bilantul institutiilor publice.
(2) Obiectul principal al bilantului institutiilor publice il constituie patrimoniul statului si al unitatilor administrativ- teritoriale, cuprinzand domeniul public si cel privat, inclusiv solul, bogatiile naturale, zacamintele si alte bunuri cu potential economic, evaluate in expresie baneasca, dupa metodologia stabilita de fiecare minister, autoritate a administratiei publice centrale sau locale, dupa caz.
(3) Evidenta in unitati fizice sau valorice, dupa caz, a fondului funciar, fondului forestier, rezervelor de substante minerale utile si a celorlalte resurse naturale ale solului si subsolului se realizeaza de catre unitatile care administreaza, exploateaza si folosesc bunurile respective.
(4) La incheierea exercitiului financiar, in contabilitatea trezoreriei statului se procedeaza la incheierea executiei bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice, dupa cum urmeaza:
a) incheierea executiei bugetului de stat se efectueaza de catre unitatile teritoriale ale trezoreriei statului;
b) incheierea executiei bugetului asigurarilor sociale de stat se efectueaza de catre unitatile Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei;
c) incheierea executiei bugetelor locale se efectueaza de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
(5) Ministerul Finantelor Publice intocmeste trimestrial si anual bilantul general al trezoreriei statului, in structura stabilita de acesta, care se aproba in conditiile legii.

Art. 40.
Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de Ministerul Finantelor Publice, se prezinta Guvernului o data cu contul general anual de executie a bugetului de stat.


CAPITOLUL VI - Contraventii si infractiuni


Art. 41.
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
1. detinerea, cu orice titlu, de bunuri materiale, titluri de valoare, numerar si alte drepturi si obligatii, precum si efectuarea de operatiuni economice, fara sa fie inregistrate in contabilitate;
2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice cu privire la:
a) utilizarea si tinerea registrelor de contabilitate;
b) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
c) efectuarea inventarierii;
d) intocmirea si auditarea situatiilor financiare anuale;
e) intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice stabilite potrivit legii;
f) nedepunerea declaratiei din care sa rezulte ca persoanele prevazute la art. 1 nu au desfasurat activitate; g) publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.
3. prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate, inclusiv cu privire la identificarea persoanei raportoare.

Art. 42.
(1) Contraventia prevazuta la art. 41 pct. 2 lit. g) se sanctioneaza cu amenda de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 1, cu amenda de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. c) si d), cu amenda de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevazute la pct. 2 lit. a) si b), cu amenda de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 2 lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, cea prevazuta la pct. 3, cu amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar cea prevazuta la pct. 2 lit. f), cu amenda de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei. Criteriile in functie de care se stabileste nivelul amenzii se coreleaza cu nivelul cifrei de afaceri.
(2) Amenda pentru neindeplinirea obligatiei prevazute la art. 41 pct. 2 lit. e) este de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei, daca perioada de intarziere pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare periodice este cuprinsa intre 15 si 30 de zile lucratoare, si de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei, daca perioada de intarziere depaseste 30 de zile lucratoare.
(3) Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, poate modifica nivelul amenzilor prevazute la alin. (1) in functie de rata inflatiei.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de persoanele cu atributii de control financiar si de alte persoane anume imputernicite de Ministerul Finantelor Publice.
(5) Amenzile contraventionale prevazute la alin. (1) si (2) se suporta de persoanele vinovate.
(6) Contraventiilor prevazute la art. 41 le sunt aplicabile dispozitiile O.G. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor).

Art. 43.
Efectuarea cu stiinta de inregistrari inexacte, precum si omisiunea cu stiinta a inregistrarilor in contabilitate, avand drept consecinta denaturarea veniturilor, cheltuielilor, rezultatelor financiare, precum si a elementelor de activ si de pasiv ce se reflecta in bilant, constituie infractiunea de fals intelectual si se pedepseste conform legii.


CAPITOLUL VII - Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 44.
(1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei legi Ministerul Finantelor Publice va elabora normele si reglementarile contabile simplificate, armonizate cu directivele europene).
(2) Ministerul Finantelor Publice si institutiile prevazute la art. 4 alin. (3) din prezenta lege vor elabora si vor actualiza permanent reglementarile contabile aplicabile persoanelor prevazute la art. 1.

Art. 45.
Ministerul Finantelor Publice exercita controlul asupra modului in care se aplica prevederile prezentei legi.

Art. 46.
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1992).

Art. 47.
Prevederile prezentei legi se aplica si subunitatilor fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, ce apartin persoanelor prevazute la art. 1, cu sediul sau domiciliul in Romania, cat si subunitatilor cu sediul in Romania, ce apartin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul in strainatate.

Art. 48.
Pentru dezvoltarea cadrului institutional in domeniul contabilitatii si al profesiei contabile, se reorganizeaza Colegiul Consultativ al Contabilitatii. Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de finantare ale acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Colegiului Consultativ al Contabilitatii, care se aproba prin hotarare a Guvernului, ce va fi promovata pana la data de 31 martie 2005.

Art. 49.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga:
- Decretul 375/1956 privind reconstituirea actelor, documentelor si evidentelor cu continut financiar pierdute, sustrase sau distruse, publicat in B.Of. 22/4 august 1956;
- Hotararea 1885 din 28 decembrie 1970 cu privire la organizarea si conducerea contabilitatii, atributiile si raspunderile conducatorului compartimentului financiar- contabil, publicata in B.Of. 156/29 decembrie 1970;
- Hotararea 1533/1973 privind formularele cu regim special, publicata in B.Of. 189/2 decembrie 1973;
- Hotararea 1116/1975 privind imbunatatirea analizei pe baza de bilant, cresterea operativitatii si calitatii informatiilor cu privire la rezultatele economico-financiare ale unitatilor socialiste de stat, publicata in B.Of. 127/5 decembrie 1975;
- H.G. 252/1996 privind regimul diferentelor de curs valutar aferente capitalului social in devize si alte operatiuni aplicabile incepand cu bilantul contabil cu termen de depunere pana la 15 aprilie 1996, publicata in M.Of. 75/11 aprilie 1996, cu modificarile ulterioare;
- H.G. 483/1996 privind prestarea serviciilor in domeniul contabilitatii, verificarea si certificarea bilantului contabil in baza prevederilor Legii contabilitatii 82/1991, publicata in M.Of. 137/2 iulie 1996, cu modificarile ulterioare;
- H.G. 22/1998 privind unele masuri pentru reflectarea in contabilitatea agentilor economici a unor operatiuni economico-financiare, publicata in M.Of. 34/29 ianuarie 1998;
- orice alte dispozitii contrare prevederilor prezentei legi.


) O.G. 2/2001 a fost aprobata si modificata prin Legea 180/2002, publicata in M.Of. 268/22 aprilie 2002, cu modificarile ulterioare.
) A se vedea Ordinul ministrului finantelor publice nr. 306/2002 pentru aprobarea Reglementarilor contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, publicat in M.Of. 279 si 279 bis/25 aprilie 2002, reglementari care se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2003.


NOTA:
Reproducem mai jos prevederile art. II si ale art. III din O.G. 70/2004 pentru modificarea si completarea Legii contabilitatii nr. 82/1991, aprobata cu modificari prin Legea 420/2004, care nu sunt incorporate in textul republicat al Legii 82/1991:
"Art. II.
Reglementarile contabile emise anterior in temeiul Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, aplicabile fiecarei categorii de entitati, sunt in vigoare pana la data de 31 decembrie 2005. Situatiile financiare anuale se intocmesc conform acestor reglementari si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenele prevazute la art. 29 alin. (1) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.)

Art. III.
Prezenta ordonanta intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu urmatoarele exceptii:
- prevederile art. 2 alin. (1^1) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4), ale art. 26^3 si 26^4 din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2006;
- prevederile art. 25^1 alin. (3) si (6) din Legea 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care intra in vigoare la data de 1 ianuarie
2007.)".


) A se vedea si datele de intrare in vigoare a actelor normative modificatoare.
) Art. 29 alin. (1) a devenit, in forma republicata, art. 35 alin. (1).
) Art. 2 alin. (1^1) lit. c) si d), art. 26 alin. (3) si (4), art. 26^3, art. 26^4, art. 25^1 alin. (3) si (6) au devenit, in forma republicata, art. 2 alin. (2) lit. c) si d), art. 28 alin. (3) si (4), art. 31, art. 32, art. 27 alin. (3) si (6).



#260 Roxanee

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 104 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Pitesti

Postat 08 August 2007 - 10:33 AM

Imi poate spune cineva de cand se aplica noile prevederi?






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL