Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
noua lege a contabilitatii, mai ales ART. 10 - Forum 100% contabilitate - Conta.ro - Pagina 10

Salt la continut


noua lege a contabilitatii, mai ales ART. 10

359 replies to this topic

#181 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 30 July 2007 - 08:47 AM

Parlamentul României

LEGE Nr. 259

din 19 iulie 2007




pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991




Publicată în: Monitorul Oficial Nr. 506 din 27 iulie 2007




Parlamentul României adoptă prezenta lege.




Art. I - Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, se modifică și se completează după cum urmează:

1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) Subunitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin persoanelor prevăzute la alin. (1) și (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum și subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi."

2. La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) Normele și reglementările contabile pentru instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, societățile de asigurare-reasigurare autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum și pentru entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare se elaborează și se emit corespunzător de Banca Națională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private și Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei și Finanțelor."

3. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 8 - (1) Evaluarea elementelor deținute cu ocazia inventarierii și prezentarea acestora în situațiile financiare anuale se fac potrivit reglementărilor contabile aplicabile.

(2) Reevaluarea imobilizărilor corporale se face la valoarea justă de la data bilanțului. Valoarea justă se determină pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizați conform reglementărilor legale în vigoare.

(3) Evaluarea elementelor monetare în valută și a celor exprimate în lei, a căror decontare se face în funcție de cursul unei valute, se efectuează potrivit reglementărilor contabile și aplicabile.

(4) Valoarea activelor și datoriilor, cu ocazia reorganizărilor efectuate potrivit legii, se determină, de regulă, de evaluatori autorizați conform reglementărilor legale în vigoare."

4. La articolul 10 (cred ca e vorba de art. 11????????????? am reprodus texul din programul de legislatie), alineatele (2), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(2) Contabilitatea se organizează și se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.

(3) Contabilitatea poate fi organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.

(4) Răspunderea pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine directorului economic, contabilului-șef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească această funcție, împreună cu personalul din subordine. În cazul în care contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, răspunderea pentru conducerea contabilității revine acestora, potrivit legii și prevederilor contractuale."

5. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 18 - Contabilitatea instituțiilor publice asigură înregistrarea drepturilor constatate, veniturilor încasate, angajamentelor bugetare, angajamentelor legale, plăților de casă și a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificației bugetare, potrivit bugetului aprobat și normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor."

6. La articolul 19, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(4) Pierderea contabilă reportată se acoperă din profitul exercițiului financiar și cel reportat, din rezerve, prime de capital și capital social, potrivit hotărârii adunării generale a acționarilor sau asociaților.

(5) La instituțiile publice rezultatul execuției bugetare se stabilește anual prin închiderea conturilor care reflectă încasarea veniturilor și plata cheltuielilor aferente exercițiului bugetar."

7. La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:

"(6) Excedentul sau deficitul patrimonial se determină de către instituțiile publice în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor."

8. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 22 - Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate se întocmește balanța de verificare, cel puțin anual, la încheierea exercițiului financiar sau la termenele de întocmire a raportărilor contabile stabilite potrivit legii."

9. Articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 25 - (1) Registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art. 1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, cu excepția statelor de salarii, care se păstrează timp de 50 de ani.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) se pot stabili, în mod justificat, prin ordin al ministrului economiei și finanțelor, registrele de contabilitate și documentele justificative care se păstrează timp de 5 ani."

10. Titlul capitolului IV se modifică și va avea următorul cuprins:




"CAPITOLUL IV

Situații financiare"




11. La articolul 27, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(3) Exercițiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:

a) pentru sucursalele cu sediul în România, care aparțin unei persoane juridice străine, cu excepția instituțiilor de credit, instituțiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul general, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, societăților de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, dacă exercițiul financiar diferă pentru societate;

b) pentru filialele consolidate ale societății-mamă, precum și pentru filialele filialelor, cu excepția instituțiilor de credit, instituțiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul general, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, societăților de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, dacă exercițiul financiar diferă pentru societatea-mamă."

12. La articolul 28, alineatele (2), (3), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"(2) Ministerul Economiei și Finanțelor poate stabili întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare sau a unor raportări contabile și la alte perioade decât anual, în cadrul exercițiului financiar.

(3) Pentru persoanele juridice care aplică Standardele internaționale de raportare financiară (IFRS), situațiile financiare au componentele prevăzute de aceste standarde.

(4) Persoanele juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene întocmesc situații financiare anuale, care au componentele prevăzute de reglementările contabile aplicabile.

(5) Categoriile de persoane juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene și/sau Standardele internaționale de raportare financiară (IFRS) se stabilesc prin ordin al ministrului economiei și finanțelor."

13. Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 29 - (1) Situațiile financiare anuale vor fi însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.

(2) O societate-mamă trebuie să întocmească atât situații financiare anuale pentru propria activitate, cât și situații financiare anuale consolidate, în condițiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile."

14. După articolul 30 se introduc două noi articole, articolele 301 și 302, cu următorul cuprins:

"Art. 301 - Situațiile financiare anuale consolidate trebuie să fie însoțite de o declarație scrisă a administratorului societății-mamă prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că:

a) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;

b) situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului.

Art. 302 - (1) Membrii organelor de administrație, de conducere și supraveghere ale persoanelor juridice au obligația de a asigura ca situațiile financiare anuale și raportul administratorilor să fie întocmite și publicate în conformitate cu legislația națională.

(2) Membrii organelor de administrație, de conducere și supraveghere ale societății-mamă au obligația de a asigura ca situațiile financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite și publicate în conformitate cu legislația națională."

15. Articolul 31 se abrogă.

16. La articolul 32, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

"(2) Situațiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar și se întocmesc în termen de 8 luni de la încheierea exercițiului financiar al societății-mamă. Acestea cuprind bilanțul consolidat, contul de profit și pierdere consolidat, precum și celelalte componente, respectiv informații referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, și note explicative la situațiile financiare anuale consolidate."

17. Articolul 33 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 33 - (1) Situațiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectuează de către auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, în condițiile legii.

(2) În înțelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se înțelege: instituțiile de credit; instituțiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general; societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare; entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societățile de servicii de investiții financiare, societățile de administrare a investițiilor și organismelor de plasament colectiv, autorizate/avizate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare; societățile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată; companiile și societățile naționale; persoanele juridice care aparțin unui grup de societăți și intră în perimetrul de consolidare de către o societate-mamă care aplică Standardele internaționale de raportare financiară.

(3) Sunt auditate și situațiile financiare întocmite de entitățile care au această obligație conform legislației specifice acestora.

(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situațiile financiare întocmite în vederea efectuării operațiunilor de fuziune, divizare sau a încetării activității persoanelor care au obligația auditării situațiilor financiare anuale.

(5) Prin ordin al ministrului economiei și finanțelor pot fi stabilite și alte cazuri în care situațiile financiare anuale sunt supuse auditului financiar."

18. La articolul 34, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"Art. 34 - (1) Persoanele juridice care organizează contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice, potrivit prevederilor legale, situațiile financiare anuale. Fac obiectul publicării situațiile financiare anuale, raportul administratorilor și raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică și sucursalelor înregistrate în România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum și societăților-mamă care întocmesc situații financiare anuale consolidate.

................................................................................
..........................................................

(3) Situațiile financiare anuale se păstrează timp de 10 ani."

19. La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 35 - (1) Termenele pentru întocmirea situațiilor financiare anuale sunt următoarele:

a) pentru societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar;

b) pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1, 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar."

20. La articolul 35, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (11) și (12), cu următorul cuprins:

"(11) Termenele pentru depunerea situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor sunt:

a) 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a), cu excepția societăților comerciale;

b) 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b).

(12) Persoanele care de la constituire nu au desfășurat activitate, cu excepția societăților comerciale, precum și cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declarație în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar, la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor."

21. După articolul 35 se introduce un nou articol, articolul 351, cu următorul cuprins:

"Art. 351 - (1) Pentru asigurarea informațiilor destinate sistemului instituțional al statului, societățile comerciale depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor o raportare anuală, al cărei conținut se stabilește prin ordin al ministrului economiei și finanțelor.

(2) Raportarea anuală se depune la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor, în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, însoțită de dovada predării situațiilor financiare anuale la oficiul registrului comerțului, pentru publicare."

22. La articolul 36, alineatul (7) se abrogă.

23. Articolul 37 se abrogă.

24. Articolul 38 se abrogă.

25. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 39 - (1) La încheierea exercițiului financiar, în contabilitatea Trezoreriei Statului se procedează la încheierea execuției bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei și Finanțelor, după cum urmează:

a) încheierea execuției bugetului de stat se efectuează de către unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului;

b) încheierea execuției bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează de către unitățile Ministerului Muncii, Familiei și Egalității de Șanse;

c) încheierea execuției bugetelor locale se efectuează de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.

(2) Ministerul Economiei și Finanțelor întocmește trimestrial și anual bilanțul general al Trezoreriei Statului, în structura stabilită de acesta, care se aprobă în condițiile legii."

26. Articolul 40 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 40 - (1) Ministerul Economiei și Finanțelor întocmește anual bilanțul instituțiilor publice.

(2) Bilanțul anual al instituțiilor publice, în structura stabilită de Ministerul Economiei și Finanțelor, se prezintă Guvernului pentru adoptare odată cu contul general anual de execuție a bugetului de stat."

27. La articolul 41, după litera d) a punctului 2 se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:

"d1) depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare anuale;".

28. La articolul 41, litera e) a punctului 2 se modifică și va avea următorul cuprins:

"e) întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare periodice sau a raportărilor contabile stabilite potrivit legii."

29. La articolul 41, după punctul 3 se introduc 3 noi puncte, punctele 4, 5 și 6, cu următorul cuprins:

"4. nerespectarea prevederilor referitoare la întocmirea declarațiilor prevăzute la art. 30 și 301;

5. nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere de a întocmi și publica situațiile financiare anuale;

6. nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere ale societății-mamă de a întocmi și publica situațiile financiare anuale consolidate."

30. La articolul 42, alineatele (1), (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:

"Art. 42 - (1) Contravenția prevăzută la art. 41 pct. 2 lit. g) se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevăzută la pct. 1, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. c), d), d1) , pct. 4 și 5, cu amendă de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevăzută la pct. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. a) și b), cu amendă de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevăzută la pct. 2 lit. e), cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevăzută la pct. 3, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevăzută la pct. 2 lit. f), cu amendă de la 100 lei la 200 lei. Criteriile în funcție de care se stabilește nivelul amenzii se corelează cu nivelul cifrei de afaceri, după caz.

(2) Amenda pentru neîndeplinirea obligației prevăzute la art. 41 pct. 2 lit. e) este de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare periodice este cuprinsă între 15 și 30 de zile lucrătoare, și de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare.

................................................................................
..........................................................

(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atribuții de inspecție fiscală și de către comisarii Gărzii Financiare."

31. La articolul 42, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:

"(41) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor în cazul asociațiilor de proprietari se fac de persoanele cu atribuții de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, orașelor, comunelor și ale sectoarelor municipiului București și de alte persoane anume împuternicite de consiliile județene, respectiv de Consiliul General al Municipiului București."

32. La articolul 44, alineatul (1) se abrogă.

33. Articolul 48 se modifică și va avea următorul cuprins:

"Art. 48 - (1) Dezvoltarea cadrului instituțional în domeniul contabilității și al profesiei contabile se realizează prin Consiliul Contabilității și Raportărilor Financiare. Modul de organizare și funcționare, atribuțiile și sursele de finanțare ale acestuia se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a acestuia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

(2) Directorul Direcției de reglementări contabile, precum și directorul general al Direcției generale a contabilității publice și a sistemului de decontări în sectorul public sunt membri de drept ai Consiliului Contabilității și Raportărilor Financiare."

Art. II - (1) Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) și ale art. 27 alin. (3) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2009.

(2) Societățile comerciale vor depune un exemplar al situațiilor financiare aferente exercițiilor financiare ale anilor 2007 și 2008 la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor, în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiilor financiare respective. Societățile comerciale care de la constituire nu au desfășurat activitate, precum și cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declarație în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar.

Art. III - La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:

a) alin. (1) al art. 27 și anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 5/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999;

b) lit. D și E din
anexa nr. 3 la Normele metodologice privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.031/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie 1999.

Art. IV - Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.




<A name=1741596> Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.




PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR

BOGDAN OLTEANU




PREȘEDINTELE SENATULUI

NICOLAE VĂCĂROIU

_____________

Aceasta postare a fost editata de robertantal: 30 July 2007 - 08:55 AM

Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#182 forumist

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 61 Postari:

Postat 30 July 2007 - 01:46 PM

acum nu mai vad specificat nicaieri ca daca CA<50000 euro raspunderea revine administratorului :(
sigur aceea este forma finala la art. 11?




#183 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 30 July 2007 - 03:30 PM

"(2) Contabilitatea se organizează și se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare."

cine se incadreaza la ..."sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție." ?
Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#184 MARINA-CORINA

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 8 Postari:

Postat 30 July 2007 - 03:52 PM

Va rog frumos, puteti sa-mi spuneti de cand intra in vigoare noua lege a contabilitatii? Va multumesc



#185 HENI

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 27 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:TIMISOARA

Postat 30 July 2007 - 03:58 PM

De cand se aplica???



#186 Lexiroxi

    Membru senior

  • Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2080 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Timisoara

Postat 30 July 2007 - 05:10 PM

Vezi postareaMARINA-CORINA, la Jul 30 2007, 04:52 PM, a spus:

puteti sa-mi spuneti de cand intra in vigoare noua lege a contabilitatii?
Intra in vigoare de la data publicarii in Monitorul Oficial, la data de 27.07.2007. Formularele contabile la 30.06.2007 se semneaza de administratorul unitatii si conducatorul compartimentului financiar-contabil, iar in lipsa acestora, de catre inlocuitorii de drept – conform OMEF 498/18.06.2007. Modificarile la Lg. Contabilitatii fiind deja aplicabile optinea 3-raspunderea administratorului, la calitate intocmit, din programul pus la dispozitie de MF, nu ar mai fi valabila. Ce parere aveti?



#187 dana_cz

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 218 Postari:
  • Gender:Female

Postat 30 July 2007 - 05:30 PM

Vezi postareaforumist, la Jul 30 2007, 02:46 PM, a spus:

acum nu mai vad specificat nicaieri ca daca CA<50000 euro raspunderea revine administratorului :(
sigur aceea este forma finala la art. 11?
Conform acestei modificari a legii 82, orice societate este obligata sa aiba contabilitate, fie interna (cu departament de contabilitate), fie externa (printr-un contract de prestari servicii contabile).
Raspunderea pentru activitatea contabila revine directorului economic, contabilului sef, sau altei persoane imputernicite, impreuna cu personalul din subordine.
Administratorul unei societati, nu mai poate sa raspunda pentru tinerea contabilitatii, asa cum se permitea pana acum.

Vezi postarearobertantal, la Jul 30 2007, 04:30 PM, a spus:

cine se incadreaza la ..."sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție." ?
O persoana fizica sau juridica, autorizata conform legii (membra CECCAR).
Viata este suma tuturor alegerilor tale



#188 mirela 0702

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 920 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Iasi

Postat 30 July 2007 - 08:44 PM

Eu am depus un bilant la 30.06.2007 semnat de adiministrator la intocmit...nu au fost probleme, dar asta a fost inainte de aparitia legii...iar in ceea ce priveste... "sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție."...ma gandesc ca ar putea fi un contabil...nu?...cel putin pana la intocmirea bilantului.....adica persoane salariate fara studii superioare...

A!!!...nu....vad ca si aceste persoane imputernicite trebuie sa aiba studii superioare... :lostit (13):

Nu cumva comentariile si intrebarile nu se posteaza in acest topic???



#189 flemil

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 31 Postari:
  • Gender:Male

Postat 30 July 2007 - 09:39 PM

Legea Contabilitatii nr. 82/1991 a fost modificata prin Legea nr. 259/2007, publicata vineri in Monitorul Oficial nr. 506/27.07.2007.

Principalele noutati se refera la:

Evaluarea elementelor din patrimoniu

- Evaluarea elementelor monetare in valuta si a celor exprimate in lei, a caror decontare se face in functie de cursul unei valutare, se efectueaza conform reglementarilor contabile si aplicabile. Acesta mentiune nu era stipulata, in mod expres, in varianta anterioara a legii 82/1991.

- Valoarea activelor si datoriile, cu ocazia reorganizarilor, se face, de regula, de catre evaluatori autorizati. Aceasta nu este propriu-zis o norma juridical, ci reflecta pozitia operatorilor care in mod uzual procedeaza la reorganizari.

Conducerea contabilitatii

- Contabilitatea poate fi condusa intern, prin departamente distincte, cu personal licentiat (studii superioare), sau pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate conform legii (membre CECCAR).
Prin urmare nu mai este posibil in niciun caz ca administratorul sa semneze singur, ci o societate este obligata sa aiba contabilitate, fie interna (cu departament de contabilitate), fie externa (printr-un contract de prestari servicii contabile).

- Raspunderea pentru activitatea contabila revine directorului economic, contabilului sef, sau altei persoane imputernicite, impreuna cu personalul din subordine.
In cazul prestarilor de servicii, responsabilitatea revine persoanelor in cauza, conform legii si prevederilor contractuale. Noutatea consta in faptul ca o data cu aparitia acestei modificari, administratorul unei societati, nu mai are posibilitatea sa raspunda pentru tinerea contabilitatii, asa cum se preciza in varianta anterioara a legii 82/1991, la art. 10 alin (4).

Pierderea contabila reportata

- Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii AGA.
In varianta anterioara a legii 82, la art.19 alin (4), nu se preciza faptul ca se pot utiliza si primele de capital la acoperirea pierderii.

Situatiile financiare

- Situatiile financiare anuale (denumite anterior "Raport anual") vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii. Apare obligativitatea ca o societate-mama sa intocmeasca atat situatii financiare anuale individuale, pentru propria activitate, cat si situatii financiare anuale consolidate, in conditiile prevazute de OMFP nr. 1752/2005, Directiva a VII-a.

- Situatiile financiare consolidate trebuie sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare consolidate.

- Situatiile financiare anuale individuale si Situatiile financiare anuale consolidate impreuna cu Rapoartele administratorilor (atat pentru activitatea proprie, cat si pentru activitatea grupului) se intocmesc si se publica in conformitate cu legislatia nationala. Acest lucur este mentionat acum in mod expres prin articolul 302 la aliniatele (1) si (2).

- Situatiile financiare consolidate se intocmesc in termen de 8 luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii mama. Art. 32 alin. (2) prevedea ca situatiile financiare consolidate ale unui grup de societati vor fi facute publice impreuna cu situatiile financiare anuale individuale ale societatii-mama.

- Situatiile financiare consolidate cuprind: bilantul consolidat, CPP consolidat, date despre activitatea grupului si notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate, fiind asadar eliminate obligatia expunerii politicilor contabile ale grupului.

- Termenul de pastrare a situatiilor financiare anuale a fost micsorat, de la 50 de ani la 10 ani.



#190 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 30 July 2007 - 09:41 PM

Vezi postareadana_cz, la Jul 30 2007, 06:30 PM, a spus:

Vezi postarearobertantal, la Jul 30 2007, 04:30 PM, a spus:

cine se incadreaza la ..."sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție." ?
O persoana fizica sau juridica, autorizata conform legii (membra CECCAR).
nu.
ceea ce spui tu, scrie explicit la alineatul 3 al art 11
deci, raspunsurile raman deschise: cine intra la aceasta categorie? ce-ar fi daca eu patron as imputernici (prin mandat !!!) un economist care printr-un contract de prestari servicii, imi face contabilitatea firmei si se angajeaza sa raspunda in fata legii pt actele intocmite???
astept comentarii si sugestii...
Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#191 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 30 July 2007 - 09:46 PM

intrebare: se da o noua numerotare articolelor? pt ca articolul 11, din legea republicata in ian 2005, nu este abrogat.....
Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#192 robertantal

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 868 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:orice

Postat 30 July 2007 - 09:55 PM

Vezi postareadana_cz, la Jul 30 2007, 06:30 PM, a spus:

Vezi postarearobertantal, la Jul 30 2007, 04:30 PM, a spus:

cine se incadreaza la ..."sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție." ?
O persoana fizica sau juridica, autorizata conform legii (membra CECCAR).

s-ar putea pana la urma sa ai dreptate...
uite ce am gasit pe net:

* Reprezentantii firmelor care raspund de aplicarea reglementarilor contabile vor fi obligati sa se inregistreze la Oficiul Registrului Comertului.
* Raportarile anuale - depuse la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.
* Raportarile vor fi insotite de dovada predarii situatiilor financiare anuale la Oficiul Registrului Comertului, pentru publicare.
Precizarile de mai sus sunt incluse intr-un Proiect de modificare a Legii contabilitatii 82/1991. Astfel, directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, respectiv persoanele fizice si juridice membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, va trebui sa se inregistreze la Registrul Comertului. In cazul grupurilor de companii, situatiile financiare anuale consolidate vor trebui sa fie insotite de o declaratie scrisa a administratorului societatii-mama prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea acestora si care va confirma ca politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, oferind o imagine fidela a pozitiei financiare a acestora.
Termenul de pastrare a bilanturilor- redus la 10 ani
Companiile vor fi obligate sa pastreze situatiile financiare anuale timp de 10 ani, fata de intervalul actual de 50 de ani, si vor depune o raportare anuala, al carei continut va fi stabilit prin ordin al ministrului Finantelor. Raportarile anuale se vor depune la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, insotite de dovada predarii situatiilor financiare anuale la Oficiul Registrului Comertului, pentru publicare. Companiile care realizeaza contabilitatea in partida dubla trebuie sa publice situatiile financiare anuale, respectiv raportul administratorilor si raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori. Aceste prevederi se aplica si sucursalelor inregistrate in Romania, care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate, precum si societatilor-mama care intocmesc situatii financiare consolidate. O societate-mama intocmeste atat situatii financiare anuale pentru propria activitate, cat si situatii financiare anuale consolidate.
Statele de salarii - 'sub cheie'timp de 50 de ani
Registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva companiilor timp de 10 ani, de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost intocmite, cu exceptia statelor de salarii, care se pastreaza timp de 50 de ani. Proiectul de modificare a legii contabilitatii include o exceptie, astfel ca MFP poate stabili, prin ordin, registrele de contabilitate si documentele justificative care se pastreaza timp de 5 ani. Situatiile financiare anuale consolidate se intocmesc in sase luni de la incheierea exercitiului financiar al societatii-mama. Acestea cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementarilor contabile aplicabile, si note explicative la situatiile financiare anuale consolidate.

Sursa: www.crisana.ro

este de pe portalul Primariei Municipiului Oradea

Aceasta postare a fost editata de robertantal: 30 July 2007 - 09:57 PM

Important in viata nu este ceea ce faci, ci sa faci bine ceea ce faci! Astfel, vei deveni un om mai bun ... Continua sa te straduiesti mai mult!



#193 mony23

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1239 Postari:
  • Location:

Postat 30 July 2007 - 11:52 PM

probabil
Am invatat ca succesul se masoara nu atat prin pozitia pe care cineva a castigat-o in viata cat prin obstacolele pe care el le-a depasit incercand sa invinga.



#194 Diana_

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 278 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 31 July 2007 - 08:57 AM

Are cineva tot textul legii? :lostit (13):
Traim in Romania .... si asta ne ocupa tot timpul



#195 ELENAB

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 18 Postari:

Postat 31 July 2007 - 09:04 AM

Vezi postareaDiana_, la Jul 31 2007, 09:57 AM, a spus:

Are cineva tot textul legii? :lostit (13):

LEGE Nr. 259 din 19 iulie 2007
pentru modificarea și completarea Legii contabilității nr. 82/1991
EMITENT: PARLAMENTUL ROMÂNIEI
PUBLICATĂ ÎN: MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 27 iulie 2007

Parlamentul României adoptă prezenta lege.

ART. I
Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, se modifică și se completează după cum urmează:
1. La articolul 1, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(3) Subunitățile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care aparțin persoanelor prevăzute la alin. (1) și (2), cu sediul sau domiciliul în România, precum și subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligația să organizeze și să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi."
2. La articolul 4, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(3) Normele și reglementările contabile pentru instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, societățile de asigurare-reasigurare autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, precum și pentru entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare se elaborează și se emit corespunzător de Banca Națională a României, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private și Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Economiei și Finanțelor."
3. Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 8
(1) Evaluarea elementelor deținute cu ocazia inventarierii și prezentarea acestora în situațiile financiare anuale se fac potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(2) Reevaluarea imobilizărilor corporale se face la valoarea justă de la data bilanțului. Valoarea justă se determină pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizați conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Evaluarea elementelor monetare în valută și a celor exprimate în lei, a căror decontare se face în funcție de cursul unei valute, se efectuează potrivit reglementărilor contabile și aplicabile.
(4) Valoarea activelor și datoriilor, cu ocazia reorganizărilor efectuate potrivit legii, se determină, de regulă, de evaluatori autorizați conform reglementărilor legale în vigoare."
4. La articolul 10, alineatele (2), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(2) Contabilitatea se organizează și se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.
(4) Răspunderea pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine directorului economic, contabilului-șef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească această funcție, împreună cu personalul din subordine. În cazul în care contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, răspunderea pentru conducerea contabilității revine acestora, potrivit legii și prevederilor contractuale."
5. Articolul 18 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 18
Contabilitatea instituțiilor publice asigură înregistrarea drepturilor constatate, veniturilor încasate, angajamentelor bugetare, angajamentelor legale, plăților de casă și a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificației bugetare, potrivit bugetului aprobat și normelor metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor."
6. La articolul 19, alineatele (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(4) Pierderea contabilă reportată se acoperă din profitul exercițiului financiar și cel reportat, din rezerve, prime de capital și capital social, potrivit hotărârii adunării generale a acționarilor sau asociaților.
(5) La instituțiile publice rezultatul execuției bugetare se stabilește anual prin închiderea conturilor care reflectă încasarea veniturilor și plata cheltuielilor aferente exercițiului bugetar."
7. La articolul 19, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alineatul (6), cu următorul cuprins:
"(6) Excedentul sau deficitul patrimonial se determină de către instituțiile publice în conformitate cu normele metodologice elaborate de Ministerul Economiei și Finanțelor."
8. Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 22
Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operațiunilor efectuate se întocmește balanța de verificare, cel puțin anual, la încheierea exercițiului financiar sau la termenele de întocmire a raportărilor contabile stabilite potrivit legii."
9. Articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 25
(1) Registrele de contabilitate obligatorii și documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art. 1 timp de 10 ani, cu începere de la data încheierii exercițiului financiar în cursul căruia au fost întocmite, cu excepția statelor de salarii, care se păstrează timp de 50 de ani.
(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1) se pot stabili, în mod justificat, prin ordin al ministrului economiei și finanțelor, registrele de contabilitate și documentele justificative care se păstrează timp de 5 ani."
10. Titlul capitolului IV se modifică și va avea următorul cuprins:
"CAPITOLUL IV
Situații financiare"
11. La articolul 27, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(3) Exercițiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic: a) pentru sucursalele cu sediul în România, care aparțin unei persoane juridice străine, cu excepția instituțiilor de credit, instituțiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul general, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, societăților de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, dacă exercițiul financiar diferă pentru societate;
b) pentru filialele consolidate ale societății-mamă, precum și pentru filialele filialelor, cu excepția instituțiilor de credit, instituțiilor financiare nebancare, definite potrivit legii, înscrise în Registrul general, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, societăților de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare, entităților autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, dacă exercițiul financiar diferă pentru societatea-mamă."
12. La articolul 28, alineatele (2), (3), (4) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(2) Ministerul Economiei și Finanțelor poate stabili întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare sau a unor raportări contabile și la alte perioade decât anual, în cadrul exercițiului financiar.
(3) Pentru persoanele juridice care aplică Standardele internaționale de raportare financiară (IFRS), situațiile financiare au componentele prevăzute de aceste standarde.
(4) Persoanele juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene întocmesc situații financiare anuale, care au componentele prevăzute de reglementările contabile aplicabile.
(5) Categoriile de persoane juridice care aplică reglementările contabile conforme cu directivele europene și/sau Standardele internaționale de raportare financiară (IFRS) se stabilesc prin ordin al ministrului economiei și finanțelor."
13. Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 29
(1) Situațiile financiare anuale vor fi însoțite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz, și de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
(2) O societate-mamă trebuie să întocmească atât situații financiare anuale pentru propria activitate, cât și situații financiare anuale consolidate, în condițiile prevăzute de reglementările contabile aplicabile."
14. După articolul 30 se introduc două noi articole, articolele 30^1 și 30^2, cu următorul cuprins:
"ART. 30^1
Situațiile financiare anuale consolidate trebuie să fie însoțite de o declarație scrisă a administratorului societății-mamă prin care își asumă răspunderea pentru întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate și confirmă că:
a) politicile contabile utilizate la întocmirea situațiilor financiare anuale consolidate sunt în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
b) situațiile financiare anuale consolidate oferă o imagine fidelă a poziției financiare, a performanței financiare și a celorlalte informații referitoare la activitatea grupului.
ART. 302
(1) Membrii organelor de administrație, de conducere și supraveghere ale persoanelor juridice au obligația de a asigura ca situațiile financiare anuale și raportul administratorilor să fie întocmite și publicate în conformitate cu legislația națională.
(2) Membrii organelor de administrație, de conducere și supraveghere ale societății-mamă au obligația de a asigura ca situațiile financiare anuale consolidate și raportul consolidat al administratorilor să fie întocmite și publicate în conformitate cu legislația națională."
15. Articolul 31 se abrogă.
16. La articolul 32, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:
"(2) Situațiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar și se întocmesc în termen de 8 luni de la încheierea exercițiului financiar al societății-mamă. Acestea cuprind bilanțul consolidat, contul de profit și pierdere consolidat, precum și celelalte componente, respectiv informații referitoare la activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile, și note explicative la situațiile financiare anuale consolidate."
17. Articolul 33 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 33
(1) Situațiile financiare anuale ale persoanelor juridice de interes public sunt supuse auditului financiar, care se efectuează de către auditori financiari, persoane fizice sau juridice autorizate, în condițiile legii.
(2) În înțelesul prezentei legi, prin persoane juridice de interes public se înțelege: instituțiile de credit; instituțiile financiare nebancare, definite potrivit reglementărilor legale, înscrise în Registrul general; societățile de asigurare, asigurare-reasigurare și de reasigurare; entitățile autorizate, reglementate și supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private; societățile de servicii de investiții financiare, societățile de administrare a investițiilor și organismelor de plasament colectiv, autorizate/avizate de Comisia Națională a Valorilor Mobiliare; societățile comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată; companiile și societățile naționale; persoanele juridice care aparțin unui grup de societăți și intră în perimetrul de consolidare de către o societate-mamă care aplică Standardele internaționale de raportare financiară.
(3) Sunt auditate și situațiile financiare întocmite de entitățile care au această obligație conform legislației specifice acestora.
(4) Sunt supuse, de asemenea, auditului financiar situațiile financiare întocmite în vederea efectuării operațiunilor de fuziune, divizare sau a încetării activității persoanelor care au obligația auditării situațiilor financiare anuale.
(5) Prin ordin al ministrului economiei și finanțelor pot fi stabilite și alte cazuri în care situațiile financiare anuale sunt supuse auditului financiar."
18. La articolul 34, alineatele (1) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"ART. 34
(1) Persoanele juridice care organizează contabilitatea în partidă dublă trebuie să publice, potrivit prevederilor legale, situațiile financiare anuale. Fac obiectul publicării situațiile financiare anuale, raportul administratorilor și raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică și sucursalelor înregistrate în România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate, precum și societăților-mamă care întocmesc situații financiare anuale consolidate.
(3) Situațiile financiare anuale se păstrează timp de 10 ani."
19. La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 35
(1) Termenele pentru întocmirea situațiilor financiare anuale sunt următoarele:
a) pentru societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar;
b) pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1, 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar."
20. La articolul 35, după alineatul (1) se introduc două noi alineate, alineatele (1^1) și (1^2), cu următorul cuprins:
"(1^1) Termenele pentru depunerea situațiilor financiare anuale la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor sunt:
a) 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. a), cu excepția societăților comerciale;
b) 120 de zile de la încheierea exercițiului financiar, pentru persoanele prevăzute la alin. (1) lit. b).
(12) Persoanele care de la constituire nu au desfășurat activitate, cu excepția societăților comerciale, precum și cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declarație în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar, la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor."
21. După articolul 35 se introduce un nou articol, articolul 35^1, cu următorul cuprins:
"ART. 35^1
(1) Pentru asigurarea informațiilor destinate sistemului instituțional al statului, societățile comerciale depun la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor o raportare anuală, al cărei conținut se stabilește prin ordin al ministrului economiei și finanțelor.
(2) Raportarea anuală se depune la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor, în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar, însoțită de dovada predării situațiilor financiare anuale la oficiul registrului comerțului, pentru publicare."
22. La articolul 36, alineatul (7) se abrogă.
23. Articolul 37 se abrogă.
24. Articolul 38 se abrogă.
25. Articolul 39 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 39
(1) La încheierea exercițiului financiar, în contabilitatea Trezoreriei Statului se procedează la încheierea execuției bugetare potrivit normelor metodologice emise de Ministerul Economiei și Finanțelor, după cum urmează:
a) încheierea execuției bugetului de stat se efectuează de către unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului;
b) încheierea execuției bugetului asigurărilor sociale de stat se efectuează de către unitățile Ministerului Muncii, Familiei și Egalității de Șanse;
c) încheierea execuției bugetelor locale se efectuează de ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale.
(2) Ministerul Economiei și Finanțelor întocmește trimestrial și anual bilanțul general al Trezoreriei Statului, în structura stabilită de acesta, care se aprobă în condițiile legii."
26. Articolul 40 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 40
(1) Ministerul Economiei și Finanțelor întocmește anual bilanțul instituțiilor publice.
(2) Bilanțul anual al instituțiilor publice, în structura stabilită de Ministerul Economiei și Finanțelor, se prezintă Guvernului pentru adoptare odată cu contul general anual de execuție a bugetului de stat."
27. La articolul 41, după litera d) a punctului 2 se introduce o nouă literă, litera d^1), cu următorul cuprins:
"d^1) depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare anuale;".
28. La articolul 41, litera e) a punctului 2 se modifică și va avea următorul cuprins:
"e) întocmirea și depunerea la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor a situațiilor financiare periodice sau a raportărilor contabile stabilite potrivit legii."
29. La articolul 41, după punctul 3 se introduc 3 noi puncte, punctele 4, 5 și 6, cu următorul cuprins:
"4. nerespectarea prevederilor referitoare la întocmirea declarațiilor prevăzute la art. 30 și 30^1;
5. nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere de a întocmi și publica situațiile financiare anuale;
6. nerespectarea prevederilor referitoare la obligația membrilor organelor de administrație, conducere și supraveghere ale societății-mamă de a întocmi și publica situațiile financiare anuale consolidate."
30. La articolul 42, alineatele (1), (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"ART. 42
(1) Contravenția prevăzută la art. 41 pct. 2 lit. g) se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 30.000 lei, cea prevăzută la pct. 1, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. c), d), d^1), pct. 4 și 5, cu amendă de la 400 lei la 5.000 lei, cea prevăzută la pct. 6, cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit. a) și b), cu amendă de la 300 lei la 4.000 lei, cea prevăzută la pct. 2 lit. e), cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei, cea prevăzută la pct. 3, cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, iar cea prevăzută la pct. 2 lit. f), cu amendă de la 100 lei la 200 lei. Criteriile în funcție de care se stabilește nivelul amenzii se corelează cu nivelul cifrei de afaceri, după caz.
(2) Amenda pentru neîndeplinirea obligației prevăzute la art. 41 pct. 2 lit. e) este de la 1.000 lei la 3.000 lei, dacă perioada de întârziere pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare periodice este cuprinsă între 15 și 30 de zile lucrătoare, și de la 1.500 lei la 4.500 lei, dacă perioada de întârziere depășește 30 de zile lucrătoare.
(4) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor se fac de persoanele cu atribuții de inspecție fiscală și de către comisarii Gărzii Financiare."
31. La articolul 42, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (4^1), cu următorul cuprins:
"(4^1) Constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor în cazul asociațiilor de proprietari se fac de persoanele cu atribuții de control din cadrul consiliilor locale ale municipiilor, orașelor, comunelor și ale sectoarelor municipiului București și de alte persoane anume împuternicite de consiliile județene, respectiv de Consiliul General al Municipiului București."
32. La articolul 44, alineatul (1) se abrogă.
33. Articolul 48 se modifică și va avea următorul cuprins:
"ART. 48
(1) Dezvoltarea cadrului instituțional în domeniul contabilității și al profesiei contabile se realizează prin Consiliul Contabilității și Raportărilor Financiare. Modul de organizare și funcționare, atribuțiile și sursele de finanțare ale acestuia se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a acestuia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Directorul Direcției de reglementări contabile, precum și directorul general al Direcției generale a contabilității publice și a sistemului de decontări în sectorul public sunt membri de drept ai Consiliului Contabilității și Raportărilor Financiare."
ART. II
(1) Aplicarea prevederilor art. 2 alin. (2) lit. d) și ale art. 27 alin. (3) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, se suspendă până la data de 1 ianuarie 2009.
(2) Societățile comerciale vor depune un exemplar al situațiilor financiare aferente exercițiilor financiare ale anilor 2007 și 2008 la unitățile teritoriale ale Ministerului Economiei și Finanțelor, în termen de 150 de zile de la încheierea exercițiilor financiare respective. Societățile comerciale care de la constituire nu au desfășurat activitate, precum și cele aflate în lichidare, potrivit legii, vor depune o declarație în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercițiului financiar.
ART. III
La data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă:
a) alin. (1) al art. 27 și anexa nr. 3 din Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masă, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 5/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 25 ianuarie 1999;
b) lit. D și E din anexa nr. 3 la Normele metodologice privind înregistrarea în contabilitate a bunurilor care alcătuiesc domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.031/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 17 decembrie 1999.
ART. IV
Legea contabilității nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 14 ianuarie 2005, cu modificările și completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

Această lege a fost adoptată de Parlamentul României cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.

PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
BOGDAN OLTEANU

PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU

București, 19 iulie 2007.
Nr. 259.

---------------



#196 GOIA ADRIAN-NICOLAE

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 206 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:GALAUTAS - HARGHITA

Postat 31 July 2007 - 09:28 AM

Vezi postareaELENAB, la Jul 31 2007, 10:04 AM, a spus:

Vezi postareaDiana_, la Jul 31 2007, 09:57 AM, a spus:

Are cineva tot textul legii? :celb (6):

4. La articolul 10, alineatele (2), (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:
"(2) Contabilitatea se organizează și se conduce, de regulă, în compartimente distincte, conduse de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare.
(3) Contabilitatea poate fi organizată și condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în domeniul contabilității, încheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România.
(4) Răspunderea pentru aplicarea necorespunzătoare a reglementărilor contabile revine directorului economic, contabilului-șef sau altei persoane împuternicite să îndeplinească această funcție, împreună cu personalul din subordine. În cazul în care contabilitatea este condusă pe bază de contract de prestări de servicii, încheiat cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, răspunderea pentru conducerea contabilității revine acestora, potrivit legii și prevederilor contractuale."

Oare art. 10 alin (1) in ce priveste raspunderea administratorului privind organizarea si conducerea contabilitatii cui l-au lasat??? :lostit (13):

Pana la urma tot amandoi raspund pentru contabilitate: administratorul si directorul economic. Gresesc cumva?
ADITA



#197 ics21

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 169 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Miercurea Ciuc

Postat 31 July 2007 - 09:29 AM

multam mult ELENAB! :-*



#198 Diana_

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 278 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Cluj-Napoca

Postat 31 July 2007 - 09:34 AM

Multumin ELENAB :lostit (13):


Pt. GOIA ADRIAN-NICOLAE ...... administratorul nu mai raspunde de conducerea contabilitati, raspunerea e doar a directorului economic sau a persoanei fizice sau juridica (membra CECCAR) care conduce contabilitatea.
Traim in Romania .... si asta ne ocupa tot timpul



#199 tix

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 58 Postari:

Postat 31 July 2007 - 09:53 AM

Din ce-am citit am inteles ca de-acum ptr evidentele contabile o societate comerciala trebuie musai sa aiba angajata o persoana cu studii superioare economice, sau sa aibe contract incheiat cu societati membre CECCAR - indiferent de marimea CA a societatii. Asa este?, voi ce-ati inteles?



#200 GOIA ADRIAN-NICOLAE

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 206 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:GALAUTAS - HARGHITA

Postat 31 July 2007 - 10:07 AM

Vezi postareaDiana_, la Jul 31 2007, 10:34 AM, a spus:

Multumin ELENAB :lostit (13):


Pt. GOIA ADRIAN-NICOLAE ...... administratorul nu mai raspunde de conducerea contabilitati, raspunerea e doar a directorului economic sau a persoanei fizice sau juridica (membra CECCAR) care conduce contabilitatea.



Pari foarte sigura de asta dar art. 10 alin (1) nu este abrogat.... inca... si uite ce spune acest articol:
"(1)Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective."

Iar in noua lege se vorbeste de raspunderea pentru aplicarea necorespunzatoare a reglementarilor contabile care revine directorului economic..... Se cam bat cap in cap aceste doua articole. Ce parere aveti?
ADITA






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL