Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
PFA vs SRL vs ANGAJAT vs II - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


PFA vs SRL vs ANGAJAT vs II

lumanari productie lumanari lumanari decorative pfa intreprindere individuala
90 replies to this topic

#1 bdrotaru

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 1 Postari:

Postat 26 January 2009 - 07:09 PM

Societateala care lucrez (distributie diverse marfuri) doreste sa treaca de la angajat la PFA
Mentionez ca salariul meu actual este sal minim pe economie pentru cei care au terminat studii superioare.
Doresc sa stiu ce este mai bine pentru mine:
sa devin PFA (care este dif din punctul meu de vedere intre a fi angajat sau PFA)
sa-mi intemeiez un SRL si sa prestez servicii atat pt sucietate cat si alte activitati conexe pentru mine
sa incerc sa raman angajat.

Aceasta postare a fost editata de Otilia Alupei: 08 June 2011 - 05:10 PM
editare titlu topic




#2 kristen69

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 30 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti

Postat 26 January 2009 - 07:44 PM

RASPUNS RELATIV LA SITUATIA DE PFA
Ca PFA vei plati (din PROFITUL pe care il ai):
16% impozit din profit
31.5% CAS (pensie)
5.5% CASS (sanatate)
Total:53% din PROFIT

Acum, poti sa faci asa fel incat sa ai cheltuieli multe si profitul sa fie f mic deci sa platesti putin DAR cheltuielile pe care le faci trebuie sa aiba DIRECTA legatura cu activitatea ta. Pe urma daca ai un profit mic sau 0 timp de multi ani, trebuie sa te gandesti ca pensia ta va fi si ea mica (pe viitor).

M-ar interesa si pe mine situatia la SRL.
Cu stima




#3 LucianCotea

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 17 Postari:

Postat 26 January 2009 - 08:05 PM

De unde ai scos 31.5% pensie?

Logica este invers: daca ai profit mare acum (nu cotizezi la pensie) atunci vei avea pensie mica.

Aceasta postare a fost editata de TLGsoft: 26 January 2009 - 08:06 PM




#4 ovidiu79b

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 41 Postari:

Postat 27 January 2009 - 09:24 AM

O solutie ar fi sa ramai si angajat cu salariu minim ca sa fii asigurat la pensii si sa faci PFA si platesti 16% impozit pe profit si 5,5% la sanatate.
Daca nu ramai doar PFA si platesti 16% impozit pe profit, 5,5% la sanatate si 28% la o suma oarecare (din informatiile primite de la Casa de pensii nu este un minim) la pensii.
Cu un SRL te complici.
Cred ca veniturile ca PFA se iau in considerare in cazul unui credit.



#5 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 05 February 2009 - 12:12 PM

Buna ziua tuturor!
Am decis sa imi fac cont aici pe forum cu speranta ca ma puteti ajuta.
Am citit destul de multe din ce ati postat insa recunosc ca nu prea ma pricep la multe,deci multe nu reusesc sa le inteleg.
Asadar.....sunt anagjata la o firma mare (un SRL) in Bucuresti si am functie de conducere (director marketing).Suntem 3 directori (in afara de directorul general) care facem parte din cosiliul de conducere al firmei.Acum cateva zile ni s-a aruncat asa o pastila , la sfarsitul programului , ca firma s-a gandit sa ne faca pe toti cei 3 PFA-uri. Mentionez ca toti avem salarii mari(reale pe cartea de munca) si motivul invocat de firma ar fi urmatorul : pentru a ne putea mari salariile ar fi mai avantajos sa ne transformam in PFA-uri. Alt lucru important de mentionat ar fi ca nu vom mai avea contracte de munca ,deci banii ii vom primi exclusiv in urma facturilor emise de noi luna de luna catre firma.
As vrea sa imi spuneti care ar fi avantajele si dezavantajele acestei transformari intrucat nu ma pricep absolut de loc , iar din cate am citit pe internet nu am reusit sa inteleg mare lucru. Imi este frica sa nu apara chestii nepravazute de care eu sa nu fiu informata.
In curand , firma va aduce pe cineva competent care sa ne faca o schema de calcul si sa ne explice evident avantajele trecerii la PFA si as vrea sa stiu macar ce ar trebui intrebat sau negociat in caz ca aceasta transformare va deveni obligatorie.
Pana acum am inteles ca avantajul ar fi unul singur : banii (mai multi decat acum,semnificativ,spun ei).Ni s-a promis inclusiv o suma (fara cifre exacte) pentru o pensie privata,iar suma pe care o vom factura catre ei include si toate taxele pe care trebuie sa le platim ca PFA , inclusiv impozitul de 16% , astfel suma neta care ne-ar ramane ar fi una consistent mai mare decat salariul net din prezent.
Practic ei spun ca absolut totul ramane neschimbat(telefon,masina,activitatea se va desfasura tot la sediul firmei conform programului,concediul ramane in continuare si va fi platit),doar ca banii vor fi mai multi.
Alte avantaje prezentate de ei ar fi ca vom primi inclusiv cei 16% pt.plata impozitului , iar noi ne mai putem scadea unele cheltuieli,astfel suma la care se vor calcula cei 16% fiind mai mica decat cea la care au calculat ei.
Pare frumos,dar oare nu exista nimic ascuns?
O chestie interesanta ar fi ce se intampla cu cardurile de salarii pe care momentan avem 3 salarii overdraft .....asta e singura chestie care imi vine in cap ,in afara de pensie si poate credite mai greu de obtinut ca PFA.

Sper sa nu va fi inebunit de cap,dar am vrut sa va scriu cat mai multe din datele problemei,sperand sa obtin raspunsuri clare de la voi.
Multumesc anticipat tuturor celor care isi vor scrie parerea.
Astept cu interes :biggrin:



#6 MARIA-CARMEN

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 121 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 05 February 2009 - 01:49 PM

ESTE CUNOSCUT FAPTUL CA PENTRU UN PFA SUNT CHELTUIELI MAI MICI DECAT PENTRU UN SALARIAT-IAR DIFERENTA E MAI MARE CU CAT SALARIUL E MAI MARE. MAI TREBUIAU SA-TI SPUNA CA ESTI OBLIGATA SA PLATESTI FONDUL DE SANATATE-5,5% SI FOND DE PENSII DE STAT-CCA 100 LEI LUNA. RESTUL CRED CA E CUM TI-AU ZIS!



#7 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 05 February 2009 - 08:21 PM

Da mi-au spus si despre sanatate si pensii,cred ca am uitat eu sa mentionez......le socotesc si pe astea in calculul lor alaturi de impozit.
Alte chestii ascunse oare mai exista?



#8 beatrice1971

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 519 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 05 February 2009 - 09:12 PM

Din punctul meu de vedere var. PFA este avantajoasa doar daca :

- in paralel ai si contract de munca cu salariul minim
sau
- nu ai contract de munca dar se achita CAS la suma minima acceptata de legislatie

Fara contract de munca in alta parte, obligatiile sunt urmatoarele:

- Sanatate 5.5% din total venituri
- CAS - 28%; aici legislatia iti permite sa platesti un minim de 28% din 3salarii medii pe economie/an, rezulta aprox 100lei/luna => dezavantaj, pensia va fi minima;
- impozit=16%*(venituri-cheltuieli);

urmatoarele contributii sunt facultative:
- fnuass
- somaj
dar necesare in opinia mea, mai ales ca procentele sunt fff mici.

Daca exista un contract de munca, obligatiille sunt urmatoarele:
- sanatate 5.5% din venituri
- impozit 16%
- dispare obligativitatea platii CAS-ului
Viata e ceea ce ti se intampla in timp ce esti ocupat sa faci alte planuri.



#9 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 06 February 2009 - 08:59 AM

Multumesc frumos beatrice1971!

Se pare ca pastila aruncata asa "ca ar fi mai bine si mai avantajos cu PFA" s-a transformat in "veti deveni PFA" adica nu va mai fi la libera noastra alegere (daca vrem salarii mari) ci obligatoriu......
Vreau sa aflu cat mai multe ca sa stiu ce sa negociez cu ei!
Din cate am tot citit pe forum pana acum,am vazut ca pe la diverse firme se poarta chestia asta,dar majoritatea raman si cu contract de munca cu salariu minim si restul de bani ii primeau ca PFA insa nu stiam exact care sunt diferentele,acum am priceput.
Alta intrebare ar fi : am vazut ca exista PFA platitor si neplatitor de TVA. Stiu ce inseamna,numai ca este una din variante mai avantajoase? Nu cred ca voi depasi pragul de 35.000 euro/an , deci as putea fi neplatitoare de TVA.
Apoi,in urma negocierilor si calculelor cu ei, vom stabili o suma fixa pe care o vom factura lunar.Sa inteleg ca voi fi PFA cu norma fixa de venit?

Multumesc frumos,

Va mai scriu pe masura ce lucrurile vor evolua.
Astept sugestiile si parerile voastre.



#10 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 06 February 2009 - 09:12 AM

Nu am putut reedita mesajul de dinainte , asa ca sunt nevoita sa postez din nou.

Late edit : din cate am inteles, firma ar vrea varianta fara contract de munca,ei angajandu-se sa ne dea si cei 28% pt.plata CAS,de aici rezultand dezavantajul pensiei minime.Ca sa stinga si aceasta problema s-au gandit sa ne dea o suma pt. o pensie privata.Nu ii intereseaza daca noi chiar vom plati pt.pensia privata sau nu,dar ei cica isi fac datoria.....



#11 beatrice1971

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 519 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 06 February 2009 - 09:27 AM

Nu sunt specialista in PFA-uri, dar din cate stiu si m-am documentat in ultima perioada, PFA in norma fixa nu pot fi decat anumite categorii de CAEN-uri. Nu stiu care sunt acestea.
Tu, poti sa-ti alegi un CAEN in functie de pregatirea(diploma/e) pe care o/le ai sau in functie de experienta dovedita cu cartea de munca. Este posibil sa nu te incadrezi decat in categ.PFA-rilor in sistem real.
Si la noi la firma s-a pus aceasta problema DAR complicatiile/implicatiile depasind saving-ul, s-a renuntat la idee.

Din punctul meu de vedere, firmele care platesc un angajat si ca PFA, si cu carte de munca, se risca foarte mult. Ca sa fie safety, angajatul respectiv ar trebui sa aiba pregatire dubla, astfel incat una sa presteze ca si angajat si cu totul altceva ca si PFA. Altfel, apare un mare conflict de interese, ca sa nu-i zic evaziune fiscala pe fata (dpdv al firmei) cand presteaza acelasi lucru pentru aceeasi companie din doua posturi diferite.
Viata e ceea ce ti se intampla in timp ce esti ocupat sa faci alte planuri.



#12 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 06 February 2009 - 01:24 PM

Da pai asta cred ca este motivul pentru care ei nu vor sa mai fim si angajati cu carte de munca , ci doar PFA-uri.....
Ce e mai ciudat e ca vor "disparea" din salariatii firmei toti directorii,nu e ciudat?
Si ca PFA in sistem real ce voi factura?Prestari servicii?
Ei ne-au trimis la cursuri si diplome avem fiecare pt.specializarea lui(eu am facut management in marketing si diploma e eliberata de ministerul educatiei)
Hmmm....sunt in ceata total.....
Nici eu nu inteleg de ce se tine mortis de ideea asta cu PFA-ul, ca pana la urma suntem numai 3 persoane (e drept cu salariile cele mai mari) dar nu stiu cat va scuti firma din chestia asta una peste alta.
Sunt curioasa cum vor mai evolua lucrurile.....
Multumesc din suflet pentru raspunsuri.



#13 MARIA-CARMEN

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 121 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 06 February 2009 - 05:57 PM

Nu vei fi pe norma fixa de venit fiindca activitatea nu se incadreaza la nici o norma. Aici ai activitatile ce se incadreaza la norme de venit.

In privinta tva-ului (daca sa treci ca platitor sau nu) parerea mea personala este urmatoarea: la prestari de servicii nu o sa ai ce sa deduci atat de mult incat sa fii avantajata sa fii platitor de tva; daca firma ti-ar da de ex. 2000 de euro, atunci banii ar fi ai tai dupa ce deduci anumite cheltuieli si platesti impozitele, insa daca firma ar fi de acord sa plateasca aceasta suma teoretica si in ea ar fi inclus si tva-ul tu ai avea de castigat mai putin!



#14 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 06 February 2009 - 06:29 PM

Multumesc pentru lamuriri MARIA-CARMEN !
Intrebari am multe , va dati seama ..... de exemplu ce cheltuieli imi pot scadea?
Casa este pe numele meu,pot scadea ceva din cheltuielile lunare?
Masina (cea personala) o am in leasing (proprietara e firma de leasing,dar la utilizator sunt eu in talon),pot scadea facturile lunare,ceva motorina?
Din cate am citit pe forum nu am reusit sa inteleg daca ce e pe numele meu personal (telefonul de ex.) trebuie trecut pe PFA ca sa poata fi socotit cheltuiala,deci sa il pot scadea din venit. Poate ma lamuriti si in privinta acestei probleme.
Unii spun pe aici ca ar merge sa am si un cont personal in care sa primesc banii pt.facturi,altii spun ca dimpotriva,nu merge decat daca deschizi un cont pe PFA.
Parerea mea e ca ar trebui sa existe diferente intre Yarina si Yarina PFA. Nu stiu ....poate gresesc,nu am reusit pe nicaieri sa ma lamuresc exact.



#15 yarinna

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 7 Postari:

Postat 13 March 2009 - 10:15 AM

'Neata tuturor!
Am negociat cu firma si am hotarat ca vom deveni PFA-uri asa cum va ziceam acum ceva vreme.
De actele de infiintare se va ocupa avocatul firmei. Acesta ne-a facut rezervarea de nume pentru fiecare si acum ne cere copii legalizate dupa contractul de vanzare-cumparare+copie legalizata dupa intabularea imobilului. Ma rog,sunt mai multe acte pe care ni le cere,eu va scriu doar unde am eu probleme poate reusiti sa ma lamuriti.
Apartamentul meu este cumparat cu credit ipotecar si intabularea in original este la banca.Am fost in dimineata asta la Banca sa incerc sa rezolv problema.Am facut o cerere,dar originalul nu il voi vedea de la banca,ci voi primi doar o copie conform cu originalul,precum si acordul bancii.
Avocatul firmei spune ca nu este suficient si ca ii trebuie musai copie legalizata dupa intabulare. Ce pot sa fac in cazul asta? Chiar asa prevede legea? Eu stiam ca intabularea este necesara numai cand vrei sa vinzi imobilul sau sa-i pui ipoteca.
S-a mai intalnit cineva cu aceasta problema? Nu mai stiu ce sa fac pentru ca de la banca nu voi obtine niciodata o copie legalizata dupa intabulare,ci numai o copie conform cu originalul.
Astept raspunsurile voastre!
Multumesc anticipat!

Aceasta postare a fost editata de madalinab: 19 March 2009 - 10:06 AM
editat nume banca




#16 rdpfa

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 60 Postari:

Postat 15 March 2009 - 11:18 AM

Buna,
Nu stiu sa-ti raspund exact la problema cu intabularea, dar pot sa-ti spun ca la Registrul Comertului, cand mi-am refacut actele pentru PFA conform OUG 44/2008, pe care poate ca ar trebui sa o citesti ca sa afli mai multe despre PFA, nu mi-au cerut decat copia dupa contractul de vanzare-cumparare a apartamentului unde este sediul.
Pentru bunurile personale pe care vrei sa le folosesti in comun (tu si PFA) va trebui sa faci contract de comodat intre tine si PFA ca sa poti deconta jumatate din cheltuieli. Cheltuielile legate de apartament vor fi jumatate din cota ce iti revine tie, in cazul in care mai locuieste si altcineva in apartament. Alte cheltuieli poti deconta in masura in care te ajuta la obtinerea veniturilor.
Cred ca e bine sa citesti si Ordinul 1040/2004 privind conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoane fizice.... Acolo iti explica exact ce poti deduce si cum sa-ti tii contabilitatea.
Trebuie sa-ti cumperi Registru de incasari si plati, registru inventar, registru unic de control. Trebuie legate, numerotate, inregistrate la finante.Stampila, facturier, chitantier.
In ce priveste contributiile, la sanatate e obligatorie, la concedii si indemnizatii nu e obligatorie, dar daca vreodata vei avea nevoie de medical sau de concediu de maternitate platit...
La pensii nu mai este limita minima, vei plati 31,3% din baza de calcul pe care o stabilesti tu (eu, de ex. am pus 500 lei baza de calcul, deci platesc lunar 157 lei. Dar pensia va fi mica, daca nu maresc baza de calcul cat mai curand.)
La somaj nu e obligatoriu sa faci contract, dar daca vreodata ramai fara venituri, pana iti gasesti altceva... Eu am facut contract pt. somaj, la salariul minim.Contributia e de 1,5% pt.PFA, parca.
Dupa experienta mea de 2 ani ca PFA, mi se pare ca e mai mult stresant decat ca angajat, fiindca trebuie sa mergi lunar sa platesti conributiile la pensii si somaj, trimestrial la sanatate si impozit, declaratii, trebuie tinuta contabilitatea foarte riguros, trebuie sa fii la zi cu legislatia in domeniu, fiindca se modifica destul de des.
Cred ca avantajul angajatorilor este ca nu mai platesc 28% din salariul brut la pensii, ceea ce e f. mult, nici la sanatate, concedii, ITM, fond.risc. Se face un procent destul de mare. Dar avantajul va fi al lor, nu al tau. Nu uita ca PFA e considerat un fel de angajat+angajator, chiar scria clar acest lucru in Legea 300, dar a fost abrogata cand a aparut OUG 44. Deci trebuie sa fii foarte atenta cand iti vei calcula tariful orar (sau valoarea lunara a facturii), tendinta PFA este sa platesca mai putin la fondul de pensii, ca sa iasa tariful mai mic, in loc sa puna in calcul 31,3% dintr-o suma care ar fi salariul brut lunar la un angajat.
Mare atentie si... succes!



#17 Doina P

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 1143 Postari:
  • Location:Bucuresti

Postat 15 March 2009 - 11:52 AM

Sigur ca avantaj ai fi avut daca ramaneai salariat. Ai grija macar sa nu te Inregistreze platitoare de TVA.
Perfect de acord cu ce a scris rdpfa



#18 Adrian _

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 17 March 2009 - 10:03 AM

cat ar fi cota parte pentru CAS, respectiv CASS daca as fi PFA cu norma fixa de venit si fara sa fiu angajat?



#19 corpus

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 267 Postari:

Postat 17 March 2009 - 01:48 PM

Functie de venitul stabilit prin norma, sanatate 6,5% iar la pensii sa va asteptati la aprox.100-110 Ron lunar. Informatiile sunt asa pentru un calcul estimativ...

Aceasta postare a fost editata de corpus: 17 March 2009 - 01:49 PM




#20 Adrian _

    Nou

  • Nou venit
  • Pip
  • 9 Postari:

Postat 03 April 2009 - 12:54 PM

inca nu sunt lamurit ... daca am si calitatea de angajat mai treb sa platesc si CAS-ul?!






Similar Topics Collapse

2 useri citesc topicul

0 membri, 2 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL