Postat 06 April 2015 - 09:25 PM
Exista o serie de masuri pragmatice de urmat totusi in aceasta situatie, pentru ca, chiar daca procedura fiscului este complet netransparenta, totusi se pare ca totul pleaca de la formularul 088.
Asta ar inseamna ca o firma cand se apropie de plafon ar trebui impreuna cu contabilul sa completeze un 088 pentru a vedea daca se incadreaza in idilica imagine a fiscului despre o firma care justifica intentia si capacitatea. Daca la majoritatea rubricilor de acolo raspunsurile sunt nefavorabile, atunci cred ca firma respectiva ar trebui sa se protejeze din timp in perspectiva anularii codului pentru a nu ajunge in situatia ca peste noapte sa nu mai poata desfasura activitati economice. La fel si inainte de a depune o solicitare de inregistrare cred ca trebuie analizat temeinic formularul 088 pentru a se depune cea mai buna varianta posibila a lui tinand cont de realitatile firmei.
Evaluarea prealabila nu este o inventie a fiscului roman, ea exista si in alte state membre, deci procedura nu cred ca va disparea, ci va fi ajustata in functie de feedback-ul primit din piata, posibil prin relaxarea evaluarii.
Curtea Europeana s-a pronuntat deja pe acest subiect si a retinut ca statul are acest drept dar el este limitat la indicii serioase de evaziune care deriva dintr-o evaluare globala:
"Este necesar să se constate că, deși articolul 214 din Directiva 2006/112 enumeră categoriile de persoane care trebuie identificate printr-un număr individual, această dispoziție nu prevede condițiile în care poate fi acordat numărul de identificare în scopuri de TVA. Rezultă, astfel, din modul de redactare a acestui articol, precum și din articolul 213 din aceeași directivă că statele membre dispun de o anumită marjă de apreciere atunci când adoptă măsuri pentru a asigura identificarea persoanelor impozabile în scopuri de TVA. Cu toate acestea, marja de apreciere menționată nu poate fi nelimitată. Astfel, deși un stat membru poate refuza să atribuie unei persoane impozabile un număr individual, un asemenea drept nu poate fi exercitat fără motiv legitim."
Poate conditiona inregistrarea: " În consecință, statele membre pot să prevadă în mod legitim, conform articolului 273 primul paragraf din Directiva 2006/112, măsuri apte să împiedice utilizarea abuzivă a numerelor de identificare, în special de către întreprinderi a căror activitate și, în consecință, a căror calitate de persoană impozabilă ar fi pur fictivă. Aceste măsuri nu trebuie să depășească totuși ceea ce este necesar pentru colectarea corectă a taxei și pentru evitarea evaziunii și nu trebuie să repună în discuție în mod sistematic dreptul de deducere a TVA-ului și, prin urmare, neutralitatea acestei taxe".
Dar nu capacitatea si intentia ar trebui sa fis elemente singulare ci elementele obiective care ar conduce la concluzia ca un cod va fi folosit fraudulos: "Pentru a fi considerat proporțional cu obiectivul prevenirii evaziunii, un refuz de identificare a unei persoane impozabile printr-un număr individual trebuie să se bazeze pe indicii serioase care permit în mod obiectiv să se considere că este probabil ca numărul de identificare în scopuri de TVA atribuit acestei persoane impozabile să fie utilizat în mod fraudulos. O astfel de decizie trebuie să se întemeieze pe o apreciere globală a tuturor împrejurărilor speței și a probelor care au fost strânse în cadrul verificării informațiilor furnizate de întreprinderea în cauză.".
De asemenea lipsa mijloacelor si detinerea mai multor societati sunt elemente corelative ce nu poate fi folosite in mod independent: " În ceea ce privește împrejurările din cauza principală, trebuie constatat că faptul că o persoană impozabilă nu dispune de mijloacele materiale, tehnice și financiare pentru a exercita activitatea economică declarată nu este suficient, în sine, pentru a demonstra că este probabil ca aceasta din urmă să își propună să săvârșească o evaziune fiscală. Cu toate acestea, nu se poate exclude că împrejurări de această natură, susținute de prezența unor alte elemente obiective care permit să se suspecteze intenții frauduloase din partea persoanei impozabile, pot constitui indicii care trebuie luate în considerare în cadrul unei aprecieri globale a riscului de evaziune.".