Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Contract si factura chirie - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


- - - - -

Contract si factura chirie

9 replies to this topic

#1 val_17

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 36 Postari:

Postat 06 August 2015 - 12:58 PM

Este corect sa inchei un contract de inchiriere in ianuarie 2013, iar factura de chirie sa fie intocmita cand se termina contractul in decembrie 2015, cuprinzand toate lunile de chirie si plata sa se efectueze in decembrie 2015 prin banca? Este stipulat in contract ca facturarea si plata sa se realizeze in luna decembrie 2015.
Va multumesc anticipat pentru raspunsuri!



#2 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 07 August 2015 - 11:29 AM

situatia descrisa incalca cel putin 2 principii fundamentale ale contabilitatii :

Principiul independenţei exerciţiului. Trebuie să se ţină cont de veniturile şi cheltuielile aferente exerciţiului financiar, indiferent de data încasării veniturilor sau data plăţii cheltuielilor.

Principiul prevalenţei economicului asupra juridicului. Prezentarea valorilor din cadrul elementelor din bilanţ şi contul de profit şi pierdere se face ţinând seama de fondul economic al tranzacţiei sau al operaţiunii raportate, şi nu numai de forma juridică a acestora.
Respectarea acestui principiu are drept scop înregistrarea în contabilitate şi prezentarea fidelă a operaţiunilor economico-financiare, în conformitate cu realitatea economică, punând în evidenţă drepturile şi obligaţiile, precum şi riscurile asociate acestor operaţiuni.
Evenimentele şi operaţiunile economico-financiare trebuie evidenţiate în contabilitate aşa cum acestea se produc, în baza documentelor justificative. Documentele care stau la baza înregistrării în contabilitate a operaţiunilor economico-financiare trebuie să reflecte întocmai modul cum acestea se produc, respectiv să fie în concordanţă cu realitatea. De asemenea, contractele încheiate între părţi trebuie să prevadă modul de derulare a operaţiunilor şi să respecte cadrul legal existent.
În condiţii obişnuite, forma juridică a unui document trebuie să fie în concordantă cu realitatea economică. În cazuri rare, atunci când există diferenţe între fondul sau natura economică a unei operaţiuni sau tranzacţii şi forma sa juridică, entitatea va înregistra în contabilitate aceste operaţiuni, cu respectarea fondului economic al acestora.
vezi OMFP 3055/2009 valabil atunci si OMFP 1802/2014 valabil acum.




#3 SERBAN MARIANA

    Membru activ

  • Members
  • PipPipPip
  • 789 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:BUCURESTI

Postat 07 August 2015 - 12:55 PM

situatia este dificila dar ma gandesc ca ai putea sa faci urmatoarele art contabile
612=408 chiria lunara care se pune pe cheltuieli
408=401 cand primesti fact in dec
RIANA784


Treburile ce se pot indeplini cu blandete niciodata nu dau gres



#4 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 09 August 2015 - 02:02 PM

nu e tocmai corect cata vreme contractul prevede facturarea si plata la sfarsitul per. contractuale, dar poate fi o solutie acceptabila pt a inreg. chelt. lunare la timp si pt a respecta principiul independentei exercitiului.

singura pbl. ar fi ca soldul contului 408 reprezintă sumele datorate furnizorilor pentru care nu s‐au primit facturi (cf. OMFP 3055 si 1802), ori aici nu se datoreaza sumele decat in dec. 2015.
deci, folosind ct. 408 se vor inreg. corect chelt. aferente serviciului prestat, dar nu si datoria catre fz. cf. contract, adica. tot nu se rezolva pbl. in mod corect si complet (se altereaza sit. finaciare anuale).

si ar mai fi ceva : cf. CF, serviciile se factureaza pana in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care s-au prestat !! asadar, oricum o dam tot e gresita abordarea contractuala descrisa in enuntul initial.



#5 kmkz

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 399 Postari:
  • Gender:Not Telling

Postat 10 August 2015 - 06:57 PM

Sint de acord cu Otilia ca e gresita abordarea contractuala. Prevederea putea sa se refere doar la termenul de plata, nu si la facturare.
Pe scurt, o firma inregistreaza periodic cheltuieli, dar cealalta nu inregistreaza veniturile corespunzatoare.
Despre principiul independentei exercitiului nici nu are rost sa discutam, e vadit incalcat.



#6 val_17

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 36 Postari:

Postat 14 August 2015 - 02:13 PM

Va multumesc pentru raspunsuri, dar avem acest articol din OMFP 1802/2014 care spune astfel:

Venituri din redevențe, chirii, dobânzi şi dividende
448. ‐ (1) Veniturile din redevențe, chirii, dobânzi şi dividende se recunosc astfel:
a) dobânzile se recunosc periodic, în mod proporțional, pe măsura generării venitului respectiv,
pe baza contabilității de angajamente;
b) redevențele şi chiriile se recunosc pe baza contabilității de angajamente, conform contractului;
c) dividendele se recunosc atunci când este stabilit dreptul acționarului de a le încasa.
(2) În cazul chiriilor se aplică, de asemenea, prevederile pct. 221 ‐ 224.

Eu inteleg ca este in regula atata timp cat este stipulat in contract, facturarea si plata la sfarsitul contractului.



#7 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 15 August 2015 - 02:35 PM

oare ce-o fi contabilitatea asta de angajamente ?

Contabilitatea de angajamente recunoaşte veniturile şi cheltuielile în perioadele la care se generează, respectiv generează sau consumă beneficii economice şi nu în perioadele în care se decontează respectiv veniturile se încasează / cheltuielile se plătesc.

OMFP 1802/2014 :
53. ‐ (1) Principiul contabilității de angajamente. Efectele tranzacțiilor şi ale altor evenimente sunt recunoscute atunci când tranzacțiile şi evenimentele se produc (şi nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit) şi sunt înregistrate în contabilitate şi raportate în situațiile financiare ale perioadelor aferente.

(n.n. - adica evenimentul de a beneficia de spatiul inchiriat se produce permanent in intervalul contractual - nu doar la sfarsitul acestuia, deci cota de chirie trebuie recunoscuta in fiecare per. in care se inchide contul de profit si pierdere/ se depun sit. financiare anuale)
(2) Trebuie să se țină cont de veniturile şi cheltuielile aferente exercițiului financiar, indiferent de data încasării veniturilor sau data plății cheltuielilor. Astfel, se vor evidenția în conturile de venituri şi creanțele pentru care nu a fost întocmită încă factura (contul 418 "Clienți ‐ facturi de întocmit"), respectiv în conturile de cheltuieli sau bunuri, datoriile pentru care nu s‐a primit încă factura (contul 408 "Furnizori ‐ facturi nesosite"). În toate cazurile, înregistrarea în aceste conturi se efectuează pe baza documentelor care atestă livrarea bunurilor, respectiv prestarea serviciilor (de exemplu, avize de însoțire a mărfii, situații de lucrări etc.).

(n.n. - in cazul de fata, docum. care atesta prestarea continua a serviciului este chiar ctr. de inchiriere).

Deci, mai bine utilizai var. cu ct. 408 decat sa respecti "stricto senso" ce scrie in contract relativ la facturare si sa nu inreg. chelt. in mod periodic.
Personal, am ceva rezerve legate de aplicarea acestei metode in cazul tau si am specificat de ce (eu inteleg sa folosesc ct. 408 numai atunci cand e vb de o intarziere in facturare si nu ca un substitut al unui refuz de a factura un serviciu deja prestat), insa te poti folosi de art. 53 pt a explica necesitatea trecerii pe chelt. a cotei lunare de chirie.

Repet : contractul e defect !
"Ghidusia" pe care au facut-o cu facturarea la sfarsitul per. de inchiriere (inreg. cumulata a chelt. cu chiria) nu merge, oricum o dati, fiindca incalca mai multe principii ale contabilitatii aplicabile in Romania. Inteleg motivele din spatele contractului, insa asta nu-l face acceptabil. Punct !

Relativ la sit. in care va aflati ca firma beneficiara, plata putea fi peste 3 ani, dar nu si inreg. chelt. aferente fiecarei per. in care ati utilizat acel spatiu. In cazul in care ctr. ramane asa cum este (prestatorul nu va factureaza serviciul pana in dec. 2015), solutia de avarie pt. firma ta era fol. ct. 408 pt a inreg. chelt. in mod periodic.
In situatiile financiare anuale ale lui 2013, suma din acest ct.- afer, chiriei - trebuia trecuta la datorii cu scadenta mai mare de un an, iar in cele ale lui 2014 - cu termen mai mic de un an avand in vedere ca data platii este in dec. 2015. De asemenea, sumele nu figurau in formularul 30, ca datorii restante - astfel respectai si clauza cu plata la sf. ctr.



#8 mutual

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 302 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:XBOX 360 ONE, TRAVELLING

Postat 16 August 2015 - 12:43 PM

Este cazul clasic de "optimizare fiscala" care se doreste sa fie acoperit juridic.

Otilia are dreptate in interpretarea fondului economic al operatiunii si aceasta va fi interpretarea oficiala in cazul unei verificari fiscale a proprietarului care nu evidentiaza "pe angajamente" veniturile fiscale reale.

Totusi, in practica judiciara prevaleaza interpretarea stricto senso a partii juridice, respectiv, a contractului dintre parti si in cazul unei contestatii la un presupus act de control fiscal finalizat cu solicitarea de penalitati, dobanzi si amenzi (pentru declaratii incorecte), sunt sanse mari de castig in defavoarea anaf.

Desi anaf este o institutie agresiva, cu comportament ilegal si anticonstitutional in relatiile cu contribuabilii, judecatorii specializati pe domeniul financiar fiscal abia asteapta contestatii si intampinari bine scrise si fundamentate de la avocatii si juristii contribuabililor ca sa anuleze abuzurile de interpretare si procedura. Din pacate, contestatiile depuse de contribuabili sunt slabute ca argumentatie juridica, evita aspectul abuziv, anticonstitutional din actele anaf, in conditiile acestea nici judecatorii nu isi permit si nici nu vor sa avocateasca pentru partea vatamata.

De ce nu ati utilizat in cazul de fata un contract de comodat pentru perioada 2013 - 2015, combinat cu un act aditional sau un alt contract de inchiriere ( sau o alta forma de prestatie) cu finalizare la 31.12.2015 prin factura si plata integrala ? Optimizarile fiscale nu se pot face amator pentru ca pot produce pagube financiare sau induc un risc oarecare de aparitie in timp.



#9 Otilia Alupei

    Membru senior

  • Nou venit
  • PipPipPipPipPipPip
  • 16663 Postari:
  • Gender:Female
  • Location:Bucuresti

Postat 17 August 2015 - 10:38 AM

Vezi postareamutual, la 16 August 2015 - 12:43 PM, a spus:

Totusi, in practica judiciara prevaleaza interpretarea stricto senso a partii juridice, respectiv, a contractului dintre parti si in cazul unei contestatii la un presupus act de control fiscal finalizat cu solicitarea de penalitati, dobanzi si amenzi (pentru declaratii incorecte), sunt sanse mari de castig in defavoarea anaf.

dupa parerea mea, sunt sanse mari de castig pt. ANAF, mai ales relativ la prestatorul care a ascuns (cu buna stiinta, timp de 3 ani) veniturile impozabile in spatele unui ctr. (unei forme juridice anume intocmita pt asta) - asta se cheama evaziune fiscala - si cum economicul preleveaza in fata juridicului .... iata inca un aspect in sprijinul ANAF.
eu sunt sigura ca, la primul control care descopera acest ctr. in per. de prescriptie fiscala, vor avea loc controale incrucisate (si la voi si la firma cealalta), iar un eventual proces cu ANAF va viza ambele societati.

cat priveste strict situatia firmei tale, sa nu uitam si de Legea contabilitatii, art. 41
ART. 41
  Constituie contraventie urmatoarele fapte:
1. detinerea, cu orice titlu, de elemente de natura activelor si datoriilor, precum si efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate;
(n.n. - inchirierea/ utilizarea unui spatiu in baza unui ctr. de inchiriere cu plata este o operatiune economica)
  2. nerespectarea reglementarilor emise de Ministerul Finantelor Publice, respectiv de institutiile cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii prevazute la art. 4 alin. (3), cu privire la:
......
  c) intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse;
ART. 42
  (1) Contraventiile prevazute la art. 41 se sanctioneaza cu amenda, dupa cum urmeaza:

- cele prevazute la pct. 1 si 9, cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei;
- cele prevazute la pct. 2 lit. a), b) si c), cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei;

... si daca mai scotocim, te asigur ca mai gasim cateva art. supuse sanctiunilor.

inca ceva : eu cred ca se poate pune si pbl. autofacturarii, cf CF, art. 155 !
daca sunteti platitori de TVA si ctr. de inchiriere prevede TVA, atunci autofacutarea este obligatorie pt voi cata vreme nu primiti fact. pana cel mai tarziu a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator. Exigibilitatea taxei intervine în momentul creerii autofacturii sau în a 15-a zi a lunii următoare celei în care a avut loc livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, dacă nu a fost emisă nicio autofactură/ factură până în acel moment.



#10 mutual

    Membru junior

  • Members
  • Pip
  • 302 Postari:
  • Gender:Male
  • Location:Bucuresti
  • Interests:XBOX 360 ONE, TRAVELLING

Postat 17 August 2015 - 05:06 PM

In acest caz, precum si in altele asemanatoare (mai ales pe capitolul de TVA din CF) abuzul anaf poate fi combatut intotdeauna prin aplicarea principiului in dubio contra fiscum (in dubio pro libertate civium), cu mentionarea practicii Curții de Justiție a Uniunii Europene in domeniul fiscal. Asa cum am mentionat, este obligatoriu ca orice intampinare sa fie scrisa profesionist, coerent si cu fir logic - judecatorului de contencios fiscal sa-i fie servita pe tava motivatia respingerii abuzului anaf, actul final al oricarei decizii din instanta. In practica, judecatorii au parte de contestarea firava a prevederilor legale invocate de anaf, ceea ce este insuficient. Pentru sume mai mici, este mai eficient de luat in seama punctul de vedere corect argumentat de Otilia. La sume mari, se poate merge cu suport juridic profesionist pe ideea din contractul initial.






Similar Topics Collapse

1 useri citesc topicul

0 membri, 1 vizitatori, 0 utilizatori anonimi

Cometa SQL