Prin Hotararea Guvernului nr.105/2009 au fost abrogate prevederile Hotararii Guvernului nr.831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, precum si toate ordinele ministrului economiei si finantelor care au fost emise avand ca temei legal hotararea mentionata.
În aceste conditii au fost abrogate si prevederile O.M.F.P. nr.293/2006 pentru modificarea O.M.F.P. nr.1714/2005 privind aplicarea prevederilor HG nr.831/1997.
În conformitate cu prevederile art.6 alin.(1) din Legea contabilitatii nr.82/1991 republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobandi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare si trebuie sa cuprinda elementele principale prevazute la pct.2 din Anexa nr.1 la O.M.E.F. nr.3512/2008.
Bonurile fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale in baza O.U.G. nr.28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt documente care atesta efectuarea platii si se anexeaza la registrul de casa.
Înregistrarea in contabilitate a bunurilor achizitionate sau a cheltuielilor efectuate de o entitate si achitate pe baza de bon fiscal (cu numerar sau card bancar), se poate efectua daca:
a) entitatea solicita furnizorului facturi fiscale aferenta bunurilor livrate sau serviciilor prestate, avand ca anexa bonul fiscal emis de aparatul de marcat electronic fiscal;
sau
b) entitatea justifica cheltuielile efectuate fie prin documente care atesta intrarea in gestiune a bunurilor achizitionate, fie cu alte documente cum sunt: ordin de deplasare, decont de cheltuieli, la care se anexeaza bonul fiscal, documentele respective fiind avizate de persoana care aproba efectuarea acestor cheltuieli.
În cazul achizitionarii carburantilor auto pe baza de bon fiscal, in conformitate cu prevederile din Codul fiscal, aceste bonuri pot fi utilizate ca documente justificative care stau la baza inregistrarii cheltuielilor in contabilitate, daca sunt stampilate si au inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare a autovehiculului.
___________________________________________________________
Cum OMFP 3512/2008 s-a abrogat de catre OMFP 2634/2015, ia sa vedem daca s-a modificat ceva la pct. 2 din anexa 1 sau orice altceva referitor la calitatea de document justificativ.
cf. OMFP 3512/2008
2. Documentele justificative trebuie sã cuprindã urmãtoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, dupã caz, sediul/adresa persoanei juridice/fizice care întocmeşte documentul;
- numãrul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea pãrţilor care participã la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuãrii acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, dupã caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnãturile persoanelor care rãspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare,
Documentele care stau la baza înregistrãrilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizeazã toate informaţiile prevãzute de normele legale în vigoare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
cf. OMFP 2634/2015
2. Documentele justificative trebuie să cuprindă următoarele elemente principale:
- denumirea documentului;
- denumirea/numele şi prenumele şi, după caz, sediul persoanei juridice/adresa persoanei fizice care întocmeşte documentul;
- numărul documentului şi data întocmirii acestuia;
- menţionarea părţilor care participă la efectuarea operaţiunii economico-financiare (când este cazul);
- conţinutul operaţiunii economico-financiare şi, atunci când este necesar, temeiul legal al efectuării acesteia;
- datele cantitative şi valorice aferente operaţiunii economico-financiare efectuate, după caz;
- numele şi prenumele, precum şi semnăturile persoanelor care răspund de efectuarea operaţiunii economico-financiare.
3. În cuprinsul oricărui document emis de către o entitate trebuie să se menţioneze şi elementele prevăzute de legislaţia în domeniu, respectiv forma juridică, codul de identificare fiscală şi capitalul social, după caz.
4. Documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condiţiile în care furnizează toate informaţiile prevăzute de normele legale în vigoare.
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
obesrvam ca nu s-a schimbat nimic in afara de ce am taiat si am marcat cu albastru.
asta inseamna ca pt. deducerea cheltuielilor tot mai trebuie sa intocmim decont de chelt. pt BF de taxi, pt cele de chelt. marunte sau de combustibil !
În cazul decontului de cheltuieli, documentul utilizat este „Decont de cheltuieli – cod 14-5-5” aprobat prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, care va fi adaptat în mod corespunzător pentru decontări interne.
sa ne fie de bine, fir-ar sa fie !
alte pareri , va rog ?