Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
AnaB - Vede profil - Forum 100% contabilitate - Conta.ro

Salt la continut


AnaB

Inregistrat la: 02 Sep 2006
Offline Ultimul click: Mar 02 2012 07:18 PM
-----

Postari ale mele

In topicul:stagiu anul III

30 August 2011 - 10:03 PM

Buna ziua
Va rog frumos daca ma poate ajuta si pe mine cineva cu rezolvarea acestor probleme pt ca nu stiu de unde sa le apuc....:(

10. Societatea X a hotărât vânzarea unui grup de active, în acest sens a aprobat un plan de vânzare și a întocmit un plan de găsire a unui cumpărător la sfârșitul exercițiului N. La 31.12.N înainte de a clasifica grupul de active ca active destinate vânzării, grupul de active este format din următoarele elemente:
- fond comercial 10.000 u.m.
- clădiri 50.000 u.m. (clădirile au fost cumpărate la un cost de achiziție de 100.000 u.m., amortizarea fiind lineară, iar durata de utilitate 20 de ani)
- instalații de producție care au fost cumpărate la 1.01.N-2, la un cost de achiziție de 140.000 u.m., amortizarea fiind lineară pe 7 ani
- mărfuri 32.000 u.m.
- materii prime 11.000 u.m.
La 31.12.N există indicii de depreciere pentru clădiri, valoarea recuperabilă fiind de 40.000 u.m..
Costul de achiziție al mărfurilor a fost de 32.000 u.m., iar valoarea realizabilă netă este de 33.000 u.m.. Costul de achiziție al materiilor prime a fost de 11.000 u.m., iar valoarea realizabilă netă este de 8.000 u.m..
La 31.12.N pentru grupul de active destinat vânzării se estimează o valoare justă de 153.000 u.m. și cheltuieli de vânzare de 2.000 u.m.
Să se înregistreze în contabilitate operațiile efectuate de societatea X în exercițiile N și N+1. Care sunt politicile contabile specifice standardului IFRS 5 aplicate de societate? (toate valorile sunt exprimate în u.m.).


11.În cursul exercițiului N, o clinică stomatologică particulară a fost dată în judecată de unul dintre clienții săi pentru malpraxis. La sfârșitul exercițiului N, avocații clinicii precizează că societatea X nu are cum să piardă procesul. În exercițiul N+1, clientul a adus dovezi suplimentare în legături cu cazul său și, de această dată, avocații clinicii precizează că există o probabilitate destul de mare ca aceasta să piardă procesul și să plătească despăgubiri estimate la 20.000 um. Această clinică este asigurată conta riscurilor în proporție de 60%.
În vederea întocmirii situațiilor financiare, ce va trebui să facă contabilul clinicii stomatologice, la sfârșitul exercițiilor N și N+1 ?

12. Pe data de 20 decembrie N, consiliul de administrație al societății X a decis să renunțe la fabricarea unui produs, care se vinde din ce în ce mai greu. Pentru aceasta, fost aprobat un plan detaliat de restructurare, care menționează următoarele cheltuieli cu:
-indemnizațiile pentru concediere unei părți din salariați: 5.000 um;
-recalificarea personalului ce nu este concediat: 10.000 um;
-modificarea sistemului informatic în vederea utilizării sale ulterioare: 8.000 um;
-demontarea utilajelor care nu vor mai fi utilizate în procesul de producție și, astfel, cor fi vândute: 3.000 um;
-demontarea utilajelor ce vor fi utilizate la obținerea altor produse: 5.000 um;
-despăgubirile ce vor fi platite furnizorilor pentru renunțarea la contractele de aprovizionare, datorită abandonului produsului: 7.000 um;
-despăgubirile ce vor fi plățite clienților pentru neonorarea unor comezi, datorită abandonului produsului.
Decizia consiliului de administrație:
a)a fost anunțată, pe data de 29 decembrie N, celor afectați de restructurare: salariații, furnizorii și clienții;
b)a fost anunțată celor afectați de restructurare, pe data de 20 ianuarie N+1;
c)până la întocmirea situațiilor financiare ale exercițiului N, nu a fost anunțată celor afectați de restructurare.
Comentați situațiile prezentae mai sus și precizați dacă, la sfârșitul exercițiului N, este necesară recunoașterea unui provizion pentru restructurare ?

Postez si cateva probleme rezolvate poate are cineva nevoie de ele

1.Societatea Alfa a început construcția unei clădiri pe 16.05.N. Se estimează că aceasta va fi finalizată peste doi ani. În cursul exercițiului N, s-au efectuat următoarele plăți în numele construcției:
-pe 31.05.N: 200.000 u.m.
-pe 30.06.N: 90.000 u.m.
-pe 31.08.N: 170.000 u.m.
-pe 31.10.N: 310.000 u.m.
-pe 30.11.N: 130.000 u.m.
Total 900.000 u.m.
Plățile efectuate până la 31.08.N nu au fost onorate din împrumuturi cu caracter special, ci din alte împrumuturi. Pe 31.08.N, societatea Alfa a obținut un împrumut special pentru finanțarea construcției, pe termen de un an, de 540.000 u.m., cu o rată anuală a dobânzii de 10%, ce trebuie plătită la sfârșitul fiecărei luni. Excedentul de fonduri împrumutate a fost plasat temporar la o rată a dobânzii de 8% pe an. Toate plățile începând cu 31.08.N s-au realizat din împrumutul special cu excepția unei părți din plățile de la 30.11.N, care s-a realizat din împrumuturi generale.
Din cauza unor importante lucrări tehnice, lucrarea de construcție a fost suspendată pentru o perioadă de 20 zile.
Datoriile societății, la 31.12.N, sunt următoarele:
-împrumut bancar pe termen scurt: 540.000 u.m. (împrumutul cu caracter special);
-împrumut obligatar, contractat în N-2, numărul de obligațiuni 10.000, valoarea nominală a unei obligațiuni (egală cu prețul de rambursare) fiind de 1.000 u.m.. Rata anuală a dobânzii 9%; dobânda se plătește anual pe 31 decembrie, iar împrumutul este rambursabil în N+4.
-media creditelor primite în cont curent 1.000.000 u.m. în cursul exercițiului N, iar dobânzile aferente acestora 40.000 u.m.
Să se determine mărimea cheltuielilor cu dobânzile ce vor fi încorporate în costul activului construit (se aplică IFRS).

REZOLVARE

Clădirea este un activ calificat, astfel societatea va încorpora în costul de producție al acesteia dobânzile aferente atât împrumutului special, cât și altor împrumuturi.
Perioada de capitalizare începe la 31.05.N (la acest moment sunt îndeplinite cele trei condiții: plățile pentru activ au fost realizate, cheltuielile cu dobânzile au fost angajate și a început construcția activului).

Împrumutul special:
Cheltuielile cu dobânzile aferente împrumutului special:
540.000*10%*4/12 = 18.000 u.m.
Veniturile obținute din plasarea temporară a sumelor neutilizate:
- perioada 1.09.N – 31.10.N: (540.000 – 170.000)*8%*2/12 = 4.933 u.m.
- perioada 1.11.N – 30.11.N: (540.000 – 480.000)*8%*1/12 = 400 u.m.
Total venituri = 5.333 u.m.
Dobânzile aferente împrumutului special ce vor fi capitalizate = 18.000 – 5.333 = 12.667 u.m.
Alte împrumuturi (împrumuturi generale):
Dobânzile plătite în numele altor împrumuturi decât cel special:
- pentru creditele primite în cont curent 40.000 u.m.
- pentru împrumuturile obligatare 900.000 u.m. (10.000*1.000*9%)
Total dobânzi = 940.000 u.m.
Media altor împrumuturi aferente exercițiului N:
- pentru creditele primite în cont curent 1.000.000 u.m.
- pentru împrumuturile obligatare 10.000.000 u.m.
Total împrumuturi = 11.000.000 u.m.
Rata de capitalizare = 940.000/11.000.000 = 8,55%
Dobânzile aferente altor împrumuturi ce ar pute fi capitalizate
- pentru plățile efectuate pe 31.05.N: 200.000*8,55%*7/12 = 9.975 u.m.
- pentru plățile efectuate pe 30.06.N: 90.000*8,55%*6/12 = 3.848 u.m.
- pentru plățile efectuate pe 30.11.N: (130.000-60.000)*8,55%*1/12 = 499 u.m.
Total dobânzi încorporabile aferente altor împrumuturi = 14.322 u.m.
Total dobânzi încorporabile ce ar putea fi capitalizate în exercițiul N = Dobânzile aferente împrumutului special + Dobânzile aferente altor împrumuturi = 12.667 + 14.322 = 26.989 u.m.
Dar total dobânzi aferente exercițiului N 940.000 + 18.000 = 958.000 u.m., rezultă că dobânzile de 26.989 u.m. vor fi în întregime capitalizate (<958.000 u.m.).

2.La 1.01.N societatea Alfa achiziționează un utilaj cu un preț de cumpărare de 117.000 u.m., cheltuieli de transport de 33.000 u.m (transportul este efectuat de același furnizor). Din punct de vedere contabil activul se va amortiza linear pe 4 ani, valoarea reziduală fiind de 10.000 u.m., iar din punct de vedere fiscal linear pe 3 ani. La 31.12.N+1 se decide reevaluarea utilajului, valoarea justă fiind de 120.000 u.m. La sfârșitul duratei de utilitate se vinde utilajul la un preț de vânzare de 12.000 u.m.. Valoarea reziduală și reevaluarea nu sunt recunoscute din punct de vedere fiscal.
Să se înregistreze operațiile efectuate de întreprindere în perioada N – N+3 (achiziția, amortizarea, reevaluarea). Să se calculeze și să se înregistreze impozitele amânate. Să se precizeze care sunt politicile contabile aplicate de întreprindere (se aplică IFRS).

REZOLVARE

Înregistrările aferente exercițiului N:
1) la 01.01.N se înregistrează achiziția utilajului: Utilaje = Furnizori de imobilizări 150.000

2) la 31.12.N se calculează și se înregistrează amortizarea utilajului:
valoare amortizabilă : 150.000 – 10.000 = 140.000 u.m.
amortizare anuală contabilă: 140.000/4 = 35.000 u.m./an
amortizare anuală fiscală: 150.000/3 = 50.000 u.m./an
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 35.000

3) la 31.12.N având în vedere că există diferență între amortizarea contabilă și cea fiscală, trebuie calculate și înregistrate impozite amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 150.000 – 35.000 = 115.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000 = 100.000, rezultă o diferență temporară impozabilă de 15.000, care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 15.000 * 16% = 2.400,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 0, rezultă că se va înregistra o datorie de impozit amânat de 2.400


Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat = Datorii de impozit pe profit amânat 2.400

Înregistrările aferente exercițiului N+1:
1) la 31.12.N+1 se înregistrează amortizarea utilajului:
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 35.000

2) la 31.12.N+1 se decide reevaluarea utilajului, în acest scop se compară valoarea netă contabilă de la această dată cu valoarea justă:
Valoarea netă contabilă = 150.000 – 35.000*2 = 80.000
Valoarea justă = 120.000, rezultă o reevaluare pozitivă de 40.000, care se va înregistra astfel:
a) se anulează amortizarea cumulată prin deducerea acesteia din valoarea de intrarea a imobilizării:
Amortizarea utilajelor = Utilaje 70.000
b) se înregistrează rezerva din reevaluare:
Utilaje = Rezerve din reevaluare 40.000
3) la 31.12.N+1 se calculează și înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 120.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000*2 = 50.000, rezultă o diferență temporară impozabilă de 70.000, care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 70.000 * 16% = 11.200,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 2.400, rezultă că se va înregistra o datorie de impozit amânat de 8.800, din care:
-afectând capitalurile proprii: 40.000 * 16% = 6.400
-afectând contul de profit si pierdere: 8.800 – 6.400 = 2.400
Rezerve din reevaluare = Datorii de impozit pe profit amânat
6.400
Cheltuieli cu impozitul pe profit amânat = Datorii de impozit pe profit amânat 2.400

Înregistrările aferente exercițiului N+2:
1) la 31.12.N+2 se calculează și se înregistrează amortizarea utilajului:
valoare amortizabilă : 120.000 – 10.000 = 110.000 u.m.
amortizare anuală contabilă: 110.000/2 = 55.000 u.m./an
Cheltuieli privind amortizarea
imobilizărilor = Amortizarea utilajelor 55.000

2) la 31.12.N+2 se calculează și înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 120.000 – 55.000 = 65.000
Baza fiscală = 150.000 – 50.000 * 3 = 0, rezultă o diferență temporară impozabilă de 65.000 care va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 65.000 * 16% = 10.400,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 11.200, rezultă că se va anula o datorie de impozit amânat de 800 = (55.000 – 50.000)*16%
Datorii de impozit pe profit amânat = Venituri din impozitul pe profit
amânat 800

2) la 31.12.N+3 se vinde imobilizarea:
-livrarea utilajului:
Debitori diverși = Venituri din vânzarea activelor 12.000
- descărcarea din gestiune a utilajului :
%
Amortizarea utilajelor
Cheltuieli privind activele cedate = Utilaje 120.000
110.000
10.000

3) la 31.12.N+3 se transferă rezerva din reevaluare la rezervă realizată:
Rezerve din
reevaluare = Rezerve reprezentând surplusul
realizat din rezerve din reevaluare 33.600
4) la 31.12.N+3 se calculează și se înregistrează impozitele amânate:
Utilaje
Valoare contabilă = 0
Baza fiscală = 0
Nu avem diferențe temporare ceea ce va determina:
Un sold final al Datoriei de impozit amânat de 0,
Dar soldul inițial al Datoriei de impozit amânat este 10.400, rezultă că se va anula o datorie de impozit amânat de 10.400
Datorii de impozit pe profit amânat = Venituri din impozitul pe profit
amânat 10.400

Politicile contabile aplicate de întreprindere sunt:
1. Evaluarea inițială a unei imobilizări corporale se realizează la cost.
2. Costul de achiziție al unei imobilizări este format din : prețul de cumpărare, taxele vamale și toate cheltuielile directe atribuibile, angajate pentru a aduce activul în starea de utilizare prevăzută (cheltuieli de amenajare a amplasamnetului, cheltuieli de transport și de manipulare, cheltuieli de instalare, onorariile cuvenite arhitecților și inginerilor, costul estimat pentru demontarea, mutarea activului și restaurarea amplasamentului).
3. Imobilizările corporale (utilajele) se amortizează. Valoarea amortizabilă se determină scăzând valoarea reziduală din valoarea de intrare.
4. Dacă pentru un activ valoarea contabilă este mai mare decât baza fiscală rezultă o diferență temporară impozabilă, care va determina înregistrarea în contabilitate a unei datorii privind impozitele amânate.
5. După contabilizarea sa inițială ca activ, o imobilizare corporală trebuie să fie contabilizată astfel:
-la costul său diminuat cu amortizările cumulate și pierderile de valoare (prelucrarea de referință)
-la valoarea sa reevaluată, adică la valoarea justă la data reevaluării, diminuată cu amortizările ulterioare cumulate și pierderile de valoare ulterioare cumulate (prelucrarea alternativă).
6. Impozitele amânate se contabilizează pe seama unei cheltuieli sau a unui venit cu excepția impozitului generat de o tranzacție contabilizată direct în capitalurile proprii, când impozitul se contabilizează pe seama capitalurilor proprii.
7. Surplusul din reevaluare inclus în capitalurile proprii referitor la o imobilizare corporală poate să fie transferat direct în rezultatul reportat atunci când activul este derecunoscut (activul este retras sau cedat). Cu toate acestea, o parte a rezervelor din reevaluare (pentru o sumă egală cu diferența dintre amortizarea calculată pe baza valorii contabile reevaluate și amortizarea calculată pe baza costului inițial al activului) poate fi transferată pe măsură ce activul este utilizat de întreprindere.
3.La 30.09.N societatea A finalizează realizarea în regie proprie a unei construcții, începută în ianuarie N, ale cărei costuri au fost de 1.500.000 lei. Durata de utilitate este 10 ani, regimul de amortizare liniar iar valoarea reziduală 600.000 lei. La 31.12.N+1 valoarea justă a unei construcții similare este 1.700.000 lei, durata de utilitate se reestimează la 12 ani, iar valoarea reziduală este 800.000 lei. La 31.12.N+2 valoarea justă a construcției este 1.000.000 lei, noua durată totală de utilitate fiind de 14 ani, iar valoarea reziduală de 400.000 lei. Din punct de vedere fiscal, durata de utilitate recunoscută este de 15 ani și valoarea reziduală este 0, iar reevaluările nu sunt recunoscute. Să se efectueze înregistrările contabile aferente exercițiilor financiare în care au loc reestimări (N, N+1, N+2). Cota de impozit pe profit 16%. Să se determine și impactul acestor prelucrări asupra situațiilor financiare. (precizăm că situațiile financiare vor surprinde doar posturile asupra cărora au intervenit modificări fără a ține cont de celelalte elemente de active, datorii, capitaluri proprii, venituri sau cheltuieli pe care ar putea să le dețină societatea respectivă) (se aplică IFRS).


Rezolvare
Înregistrările aferente exercițiului N:
1) pe parcursul exercițiului N se înregistrează cheltuielile realizate dupa natura lor, astfel:
Cheltuieli = %
Amortizarea imobilizărilor
Datorii
Stocuri 1.500.000

2) la 30.09.N se înregistrează finalizarea și recepția clădirii:
Construcții = Venituri din producția de imobilizări 1.500.000


3) la 31.12.N se determină și înregistrează amortizarea aferentă exercițiului N:
valoare amortizabilă = 1.500.000 – 600.000 = 900.000
amortizare liniară N = (900.000/10)*3/12 = 22.500

Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 22.500


4) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.500.000 – 22.500 = 1.477.500
Baza fiscală activ = 1.500.000 – (1.500.000/15)*(3/12) = 1.475.000
=> diferență temporară impozabilă = 2.500
Datorie cu impozitul amânat de înregistrat N = 2.500 * 16% = 400

Cheltuieli cu impozitul amânat = Datorie de impozit amânat 400

Tranzacțiile de mai sus vor afecta situațiile financiare astfel:

Bilanțul contabil:
Activ Sume Datorii și capitaluri proprii Sume
Construcții 1.477.500 Pierdere (22.900)
Datorii cu impozitul amânat 400


Cont de profit și pierdere: Elemente Sume
Venituri din producția de imobilizări 1.500.000
Cheltuieli legate de realizarea construcției, după natura lor (1.500.000)
Cheltuieli cu amortizarea (22.500)
Cheltuieli cu impozitul amânat (400)
Rezultat N (22.900)


Înregistrările aferente la 31.12.N+1:

1) se calculează și înregistrează amortizarea pentru exercițiul N+1:
valoare amortizabilă = 1.500.000 – 800.000 – 22.500 = 677.500
amortizare lunară N+1 = 677.500/(12ani*12luni – 3luni) = 4.805
amortizare N+1 = 4.805 * 12 = 57.660
Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 57.660
2) se înregistrează reevaluarea favorabilă a clădirii, utilizând procedeul reevaluării valorii nete:
Valoare netă contabilă = 1.500.000 – 22.500 – 57.660 = 1.419.840
Valoare justă = 1.700.000 => rezervă favorabilă din reevaluare = 280.160
2.1) se anulează amortizarea cumulată:
Amortizarea construcțiilor = Construcții 80.160
2.2) se înregistrează rezerva din reevaluare majorând capitalurile proprii:
Construcții = Rezerve din reevaluare 280.160

3) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.700.000
Baza fiscală activ = 1.500.000 –1.500.000/15 – 25.000 = 1.375.000
=> diferență temporară impozabilă = 325.000
Datorie cu impozitul amânat N+1 = 325.000 * 16% = 52.000, din care:
- Datorie existentă la 31.12.N: 400
- Partea aferentă capitalurilor proprii: 280.160 * 16% = 44.826
- Cheltuială curentă: (100.000 – 57.660) * 16% = 6.774
Rezerve din reevaluare = Datorie de impozit amânat 44.826

Cheltuieli cu impozitul amânat = Datorie de impozit amânat 6.774

Tranzacțiile de mai sus au următorul impact asupra situațiilor financiare:
Bilanțul contabil:

Construcții 1.700.000 Pierdere (64.434)
Rezerve din reevaluare 235.334
Datorii cu impozitul amânat 52.000
Cont de profit și pierdere:
Elemente Sume
Cheltuieli cu amortizarea (57.660)
Cheltuieli cu impozitul amânat (6.774)
Rezultat N+1 (64.434

Înregistrările aferente la 31.12.N+2:
1) se determină și înregistrează amortizarea pentru exercițiul N+2:
valoare amortizabilă = 1.700.000 – 400.000 = 1.300.000
amortizare lunară N+2 = 1.300.000/(14ani*12luni – 15luni) = 8.497
amortizare N+2 = 8.497 * 12 = 101.964

Cheltuieli cu amortizarea = Amortizarea construcțiilor 101.964

2) se înregistrează reevaluarea nefavorabilă a clădirii, utilizând procedeul reevaluării valorii nete:
Valoare netă contabilă = 1.700.000 – 101.964 = 1.598.036
Valoare justă = 1.000.000 => diferență negativă din reevaluare = 598.036,
din care: - diminuarea capitalurilor proprii(a rezervei favorabile din reevaluare
constituită în N+1): 280.160
- cheltuieli curente cu ajustări pentru deprecieri: 317.876
2.1) se anulează amortizarea cumulată:
Amortizarea construcțiilor = Construcții 101.964
2.2) se înregistrează diminuarea capitalurilor proprii:
Rezerve din reevaluare = Construcții 280.160
2.3) se înregistrează pierderea de valoare a construcției:
Cheltuieli cu ajustări pentru
deprecierea imobilizărilor = Ajustări pentru deprecierea
construcțiilor 317.876

3) calculul și înregistrarea impozitelor amânate:
Valoare netă contabilă construcție = 1.000.000
Baza fiscală activ = 1.500.000 – 2*1.500.000/15 – 25.000 = 1.275.000
=> diferență temporară deductibilă = 275.000
Creanțe de impozite amânate N+2 = 275.000 * 16% = 44.000, din care:
- Datorie existentă la 31.12.N+1 52.000, ce se va anula astfel: 44.826 vor diminua rezerva din reevaluare, iar 7.174 s-au constituit în exercițiile precedente afectând contul de rezultate sub forma unor cheltuieli și acum se vor relua la venituri;
- Veniturile generate în total provin din:
• pierderea de valoare: 317.876 * 16% = 50.860 și

•din diferența de amortizare: (101.964 – 100.000) * 16% = 314

Datorie de impozit amânat = Rezerve din reevaluare 44.826
Datorie de impozit amânat = Venituri din impozite amânate 7.174
Creanțe de impozit amânat = Venituri din impozite amânate 44.000

Tranzacțiile de mai sus au următorul impact asupra situațiilor financiare:

Bilanțul contabil: Activ Sume Datorii și capitaluri proprii Sume
Construcții 1.000.000 Pierdere (368.666)
Creanțe de impozite amânate 44.000 Rezerve din reevaluare 0
Datorii cu impozitul amânat 0


7.Societatea Z a construit o clădire la un cost de producție este de 120.000 u.m. Clădirea a fost dată în funcțiune la 1.01.N, fiind utilizată în cadrul procesului de producție. Durata de utilitate este estimată la 30 ani, iar metoda de amortizare este cea lineară. La sfârșitul exercițiului N+1, societatea primește o factură de la furnizorul care a efectuat lucrări de modernizare a clădirii în valoare de 14.000 u.m.
Societatea deține investiții imobiliare, pentru evaluarea cărora folosește modelul valorii juste. La 1.07.N+2 întreprinderea a închiriat clădirea altei societăți. La această dată valoarea justă a clădirii este de 124.500 u.m. La 31.12.N+2 valoarea justă devine 124.000 u.m. Tratamentul contabil este recunoscut din punct de vedere fiscal
Să se înregistreze operațiile efectuate de societatea Z în exercițiile N, N+1 și N+2. Care ar fi fost înregistrările contabile la 1.07.N+2 dacă valoarea justă era de 105.000 u.m.? (se aplică IFRS)

Rezolvare
1) la 31.12.N se calculează și se înregistrează amortizarea clădirii:
valoare amortizabilă : 120.000 – 0 = 120.000 u.m.
amortizare anuală: 120.000/30 = 4.000 u.m./an

Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 4.000

2) la 31.12.N+1 se înregistrează amortizarea clădirii:
Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 4.000
3) la 31.12.N+1 se înregistrează modernizarea clădirii:
Clădiri = Furnizori de imobilizări 14.000

Valoarea netă contabilă a clădirii la 31.12.N+1: 120.000 + 14.000 – 4.000*2 = 126.000
4) la 30.06.N+2 se calculează și se înregistrează amortizarea clădirii:
valoare amortizabilă : 126.000 – 0 = 126.000 u.m.
amortizare anuală: 126.000/28 = 4.500 u.m./an
amortizarea aferentă exercițiului N+2: 4.500*6/12 = 2.250 u.m.

Cheltuieli privind amortizarea imobilizărilor =Amortizarea clădirilor 2.250

Amortizarea cumulata până la 30.06.N+2: 4.000*2 + 2.250 = 10.250
Valoarea netă contabilă a clădirii la 30.06.N+2: 134.000 – 10.250 = 123.750
5) la 1.07.N+2 se înregistrează modificarea clasificării imobilului de la imobile ocupate de proprietar la investiții imobiliare:
a) anularea amortizării cumulate, prin imputarea asupra valorii de intrare a clădirii:

Amortizarea clădirilor = Clădiri 10.250
b) recunoașterea investiției imobiliare evaluate la valoare justă și a diferenței dintre valoarea justă și valoarea contabilă:
Investiții imobiliare = %
Clădiri
Rezerve din reevaluare 124.500
123.750
750

notă: După recunoașterea inițială, o entitate care alege modelul bazat pe valoarea justă va evalua toate investițiile sale imobiliare la valoare justă cu excepția situațiilor în care aceasta nu poate fi determinată în mod credibil. În cazul nostru societatea deține investiții imobiliare, pentru evaluarea cărora folosește modelul valorii juste.
notă: În cazul în care o proprietate imobiliară utilizată de posesor este transferată în categoria investițiilor imobiliare evaluate la valoarea justă, operația este considerată ca o reevaluare și diferența dintre valoarea justă și valoarea contabilă este tratată în conformitate cu IAS 16.
6) la 31.12.N+2 se recunoaște variația valorii juste:
Valoare justă anterioară = 124.500
Valoare justă actuală = 124.000, rezultă o pierdere de valoare de 500 u.m.
Cheltuieli privind investițiile imobiliare = Investiții imobiliare 500

Înregistrările contabile la 1.07.N+2 în situația în care valoarea justă era de 105.000 u.m.:
a) anularea amortizării cumulate, prin imputarea asupra valorii de intrare a clădirii:

Amortizarea clădirilor = Clădiri 10.250
b) recunoașterea investiției imobiliare evaluată la valoare justă și a diferenței dintre valoarea justă și valoarea contabilă:

%
Investiții imobiliare
Cheltuieli privind investițiile imobiliare = Clădiri 123.750
105.000
18.750

notă: Nu se vor înregistra impozite amânate, pentru că tratamentul contabil este recunoscut din punct de vedere fiscal (baza fiscală pentru activ este egală cu valoarea contabilă și nu există diferențe temporare).

In topicul:decl. sanatate/CCI - topic 2011

10 January 2011 - 02:59 PM

eu le-am facut inainte sa inchida serviciul de raportare online. oare le mai pot depune in urna???

In topicul:revenirea la impozit venit micro de 3%

03 January 2011 - 05:18 PM

Am o firma infiintata in decembrie 2010 ....mai este valabil cu angajarea in 60 de zile oare? Eu nu am gasit unde scrie

In topicul:impozitul minim

25 December 2010 - 08:54 PM

Am si eu o problema daca ma poate ajuta cineva....nu s-a platit impozitul pe profit in anul 2009 si 2010(20.000 lei) iar acum la 31.10.2010 firma iese pe pirdere(50.000 lei). Dupa ce depun 101 se poate sa nu mai plateasca cei 20.000 lei(se compenseaza cu pierderea?) si sa plateasca doar penalizarile?

In topicul:Vreau să cumpăr apartamentul de pe firmă

16 December 2010 - 10:17 PM

Pentru a factura cu tva 5 % trebuie sa indeplinesti cateva conditii:

„(2^1) Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei. În sensul prezentului titlu, prin locuinta livrata ca parte a politicii sociale se intelege:
a) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;
b) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;
c) livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de orice persoana necasatorita sau familie. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare si daca terenul pe care este construita locuinta nu depaseste suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol a locuintei, in cazul caselor de locuit individuale. În cazul imobilelor care au mai mult de doua locuinte, cota indiviza a terenului aferent fiecarei locuinte nu poate depasi suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol aferenta fiecarei locuinte. Orice persoana necasatorita sau familie poate achizitiona o singura locuinta cu cota redusa de 5%, respectiv:
1. in cazul persoanelor necasatorite, sa nu fi detinut si sa nu detina nicio locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu cota de 5%;
2. in cazul familiilor, sotul sau sotia sa nu fi detinut si sa nu detina, fiecare sau impreuna, nicio locuinta in proprietate pe care a/au achizitionat-o cu cota de 5%;
d) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei.”

(10) Pentru cladirile prevazute la art. 140 alin. (2^1) lit. a), b) si d) din Codul fiscal, vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va prezenta o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca va utiliza aceste cladiri conform destinatiei prevazute de lege, care va fi pastrata de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%.”

In cazul dvs nu este o locuinta "noua" deci nu va incadrati in aceste cerinte

In cazul dvs sunt valabile urmatoarele:[/u]

ART. 141 alin. (2) – (3) Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
AC15-2 f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele: AC15-2
f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil, daca este efectuata de o persoana impozabila care si-a exercitat ori ar fi avut dreptul sa-si exercite dreptul de deducere total sau partial a taxei pentru achizitia, transformarea sau construirea unui astfel de imobil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:
1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii;
AC10 g) livrarile de bunuri care au fost afectate unei activitati scutite, in temeiul prezentului articol, daca taxa aferenta bunurilor respective nu a fost dedusa, precum si livrarile de bunuri a caror achizitie a facut obiectul excluderii dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. b) si art. 145^1. AC10
AC10 g) livrarile de bunuri care au fost afectate unei activitati scutite, in temeiul prezentului articol, daca taxa aferenta bunurilor respective nu a fost dedusa, precum si livrarile de bunuri a caror achizitie a facut obiectul excluderii dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. a) si b). AC10
(3) Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin norme. ( adica puteti factura cu tva 24% dar trebuie notificare facuta la finante)


Daca s-a dedus tva la achizitia imobilului ( chiar daca a fost taxare inversa) sunteti obligat sa faceti ajustare de tva....

sau

conform circulara MF Nr. 52657 / 13.09. 2007



Nu se efectueaza ajustarea la vanzarile sub pret intrucat prevederile art. 149 din Codul fiscal nu se refera la vanzarile sub pret.


Pentru a factura cu tva 5 % trebuie sa indeplinesti cateva conditii:

„(2^1) Cota redusa de 5% se aplica asupra bazei de impozitare pentru livrarea locuintelor ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite. Terenul pe care este construita locuinta include si amprenta la sol a locuintei. În sensul prezentului titlu, prin locuinta livrata ca parte a politicii sociale se intelege:
a) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept camine de batrani si de pensionari;
b) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, destinate a fi utilizate drept case de copii si centre de recuperare si reabilitare pentru minori cu handicap;
c) livrarea de locuinte care au o suprafata utila de maximum 120 m2, exclusiv anexele gospodaresti, a caror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depaseste suma de 380.000 lei, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, achizitionate de orice persoana necasatorita sau familie. Suprafata utila a locuintei este cea definita prin Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Anexele gospodaresti sunt cele definite prin Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Cota redusa se aplica numai in cazul locuintelor care in momentul vanzarii pot fi locuite ca atare si daca terenul pe care este construita locuinta nu depaseste suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol a locuintei, in cazul caselor de locuit individuale. În cazul imobilelor care au mai mult de doua locuinte, cota indiviza a terenului aferent fiecarei locuinte nu poate depasi suprafata de 250 m2, inclusiv amprenta la sol aferenta fiecarei locuinte. Orice persoana necasatorita sau familie poate achizitiona o singura locuinta cu cota redusa de 5%, respectiv:
1. in cazul persoanelor necasatorite, sa nu fi detinut si sa nu detina nicio locuinta in proprietate pe care au achizitionat-o cu cota de 5%;
2. in cazul familiilor, sotul sau sotia sa nu fi detinut si sa nu detina, fiecare sau impreuna, nicio locuinta in proprietate pe care a/au achizitionat-o cu cota de 5%;
d) livrarea de cladiri, inclusiv a terenului pe care sunt construite, catre primarii in vederea atribuirii de catre acestea cu chirie subventionata unor persoane sau familii a caror situatie economica nu le permite accesul la o locuinta in proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei.”

(10) Pentru cladirile prevazute la art. 140 alin. (2^1) lit. a), b) si d) din Codul fiscal, vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va prezenta o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca va utiliza aceste cladiri conform destinatiei prevazute de lege, care va fi pastrata de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%.”

In cazul dvs nu este o locuinta "noua" deci nu va incadrati in aceste cerinte

In cazul dvs sunt valabile urmatoarele:[/u]

ART. 141 alin. (2) – (3) Scutiri pentru operatiuni din interiorul tarii
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:
AC15-2 f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele: AC15-2
f) livrarea de catre orice persoana a unei constructii, a unei parti a acesteia si a terenului pe care este construita, precum si a oricarui alt teren. Prin exceptie, scutirea nu se aplica pentru livrarea unei constructii noi, a unei parti a acesteia sau a unui teren construibil, daca este efectuata de o persoana impozabila care si-a exercitat ori ar fi avut dreptul sa-si exercite dreptul de deducere total sau partial a taxei pentru achizitia, transformarea sau construirea unui astfel de imobil. In sensul prezentului articol, se definesc urmatoarele:
1. teren construibil reprezinta orice teren amenajat sau neamenajat, pe care se pot executa constructii, conform legislatiei in vigoare;
2. constructie inseamna orice structura fixata in sau pe pamant;
3. livrarea unei constructii noi sau a unei parti din aceasta inseamna livrarea efectuata cel tarziu pana la data de 31 decembrie a anului urmator anului primei ocupari ori utilizari a constructiei sau a unei parti a acesteia, dupa caz, in urma transformarii;
4. o constructie noua cuprinde si orice constructie transformata astfel incat structura, natura ori destinatia sa au fost modificate sau, in absenta acestor modificari, daca costul transformarilor, exclusiv taxa, se ridica la minimum 50% din valoarea de piata a constructiei, exclusiv valoarea terenului, ulterior transformarii;
AC10 g) livrarile de bunuri care au fost afectate unei activitati scutite, in temeiul prezentului articol, daca taxa aferenta bunurilor respective nu a fost dedusa, precum si livrarile de bunuri a caror achizitie a facut obiectul excluderii dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. b) si art. 145^1. AC10
AC10 g) livrarile de bunuri care au fost afectate unei activitati scutite, in temeiul prezentului articol, daca taxa aferenta bunurilor respective nu a fost dedusa, precum si livrarile de bunuri a caror achizitie a facut obiectul excluderii dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (5) lit. a) si b). AC10
(3) Orice persoana impozabila poate opta pentru taxarea operatiunilor prevazute la alin. (2) lit. e) si f), in conditiile stabilite prin norme. ( adica puteti factura cu tva 24% dar trebuie notificare facuta la finante)


Daca s-a dedus tva la achizitia imobilului ( chiar daca a fost taxare inversa) sunteti obligat sa faceti ajustare de tva....

sau

conform circulara MF Nr. 52657 / 13.09. 2007



Nu se efectueaza ajustarea la vanzarile sub pret intrucat prevederile art. 149 din Codul fiscal nu se refera la vanzarile sub pret.

Cometa SQL