Intr-o economie stabila, in care cresterea economica a ultimilor ani a fost moderata, cifrele de crestere salariala sunt si ele moderate in general in jurul valorilor de 7-8%. In Romania, ultimii ani au fost de boom economic. La inceputul lui 2008 se spunea ca Clujul este pe locul al doilea in lume ca ritm de crestere anuntat. Prin urmare si cresterile salariale au fost mai mari decat intr-o economie stabilizata. In plus, piata fortei de munca nu a avut acelasi ritm de crestere cu cel al companiilor, asa ca deficitul de specialisti pe piata a crescut. Ca rezultat, anul trecut, media cresterilor salariale a fost de 10-12% pe categoriile de angajati din diferitele sectoare.
In 2009, la inceput de an, majoritatea companiilor, indiferent de sector, anuntau fie intentia de a ingheta salarii, fie de a amana cresterile pana la o noua evaluare a situatiei despre stabilizarea economiei. Studiul salarial realizat de Hay Group in primavara aceasta si citat de Ziarul Financiar, confirma aceste directii. Trei sferturi dintre companii au inghetat salariile pentru 2009. Pentru celelalte, cresterile sunt moderate, in jurul cifrei de 6%, adica cresteri de jumatate fata de anul trecut.
O alta sursa citata de Ziarul Financiar in cursul saptamanii trecute, este studiul realizat de AIMS, companie de resurse umane din Timisoara. Acesta este specializat pe industria de IT in vestul tarii si confirma cifra de crestere medie anuntata de companii, ca fiind la 6%.
Sectorial, pe IT, ponderea companiilor care vor putea face, sau au facut deja cresteri salariale pe 2009, este de 54%. Deci e un sector care inca sta bine. Ponderea mai buna este explicabila si prin zona adresata. Vestul tarii avea de la inceputul anului date deasupra mediei in toare sectoarele in ce priveste intentiile de a ingheta salariile pentru 2009. De asemenea nivelele asteptate ale somajului erau sub media asteptata pe tara. Aceleasi cifre sunt anuntate si pentru 2010.
In traducere, pastram un comportament de cost-controlling la nivelul firmelor pe durata anuntata a crizei.
Asa cum e descrisa mai sus in cifre, situatia la nivel de ansamblu e rezonabila. Companiile private se comporta rational economic pentru o perioada de contractie: fac reduceri de costuri si probabil folosesc instrumentul maririlor salariale fie pentru a tempera efectul inflatiei asupra salariilor la nivel de companie, fie pe nise inguste de talent, acolo unde se indreapta strategiile HR ale momentului.
Sigur ca intre domenii de activitate cifrele variaza: domeniul bancar anunta cresteri sub medie, in timp ce FMCG (Fast Moving Cosumer Goods) se afla in top in ce priveste procentele de cresteri salariale pe 2009. E previzibil si anuntat prin cifre de afaceri realizate pe primul trimestru, pe volum al vanzarilor: FMCG nu sufera, pentru ca si in criza am consumat in continuare mancare, sapun, detergent... (am schimbat probabil marca preferata pentru un cost mai redus, dar in ansamblul domeniului, consumul nu s-a redus). In acelasi timp, domeniul bancar a fost afectat dramatic din punct de vedere al atingerii target-urilor de vanzare.
In anii trecuti, domeniul bancar a avut cresteri spectaculoase, iar sumele salariilor au ajuns sa fie destul de mari fata de alte domenii, cum ar fi FMCG. Procentele de crestere se aplica la aceste cifre in continuare.
Faptul ca sunt cifre normale si sanatoase in situatia economica actuala atrage cu greu aceeasi atentie ca formulari bombastice precum: "s-a intors roata. Executivii din banci, ultimii la cresteri salariale" sau "Softistii raman in avantaj...". Exprimate in cifre, cele doua arata asa: o diferenta medie de 1.3% la cresterile salariale anuntate pentru 2009. Pentru ca s-a vorbit despre piata muncii si pentru ca o competitivitate crescuta la nivelul companiilor, s-a reflectat intr-o atentie speciala acordata politicilor de salarizare, ele au devenit un fel stereotipuri ale presei. Ele migreaza constant in jurul catorva idei: in banci sunt salarii mai, in IT sunt salarii mari. Orice confirma intra perfect in stereotip. Orice infirma e senzational pentru ca... "intoarce o roata" imaginara a unui fel de dreptate din categoria "sa il vedem si pe vecin fara capra"!
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<