search

3 cazuri de inspectie fiscala si constatarile inspectorilor ANAF

In urma inspectiilor fiscale incheiate in luna aprilie 2023, ANAF a prezentat 3 cazuri de verificari documentare la contribuabili persoane juridice si fizice. Numele si sumele au fost anonimizate de ANAF, iar in randurile de mai jos iata care au fost principalele constatari ale inspectorilor.
 
1. Erori privind tranzactiile imobiliare

PFA X -  contribuabilul a desfasurat activitati de tranzactii imobiliare. 
 
Perioada verificata a fost: 01.01.2019 - 31.12.2019 Impozit pe venit si contributii
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala
 
Organele de inspectie fiscala au constatat pentru anul 2019 o diferenta in minus de venit brut in suma de x lei, fata de venitul brut declarat de catre contribuabil in declaratia unica.
 
Organele de inspectie fiscala au procedat la verificarea documentelor justificative privind cheltuieliel efectuate de contribuabil in anul 2019, constatand ca PFA X a avut inregistrate cheltuieli in suma de x lei, din care potrivit constatarilor organelor de inspectie fiscala, cheltuieli nedeductibile in suma totala de x lei.
 
Organele de inspectie fiscala au procedat la calcularea valorii cheltuielilor deductibile cu achizitia terenurilor si anume a cotei de 50% din valoarea totala deductibila, proportional cu suprafata de teren vandut catre X SRL, rezultand suma de x lei.
 
Deoarece terenurile nu reprezinta active amortizabile conf. art. 28, alin. 4, lit. a din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, cheltuielile cu achizitia sunt deductibile la data vanzarii acestora, conf. art 68 alin 4, lit k din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, proportional cu suprafata vanduta, la valoarea de metru patrat de teren achizitionat de la SC Y SA.
 
Venitul net anual constatat de organele de inspectie fiscala ca urmare a verificarii documentare a fost in suma de x lei, existand o diferenta suplimentara de venit net in suma de x lei, fata de pierderea fiscala declarata de catre contribuabil in suma de x lei.
 
De asemenea, aferent venitului net stabilit ca urmare a verificarii documentare, in suma de x lei, au fost stabilite contributii sociale suplimentare in suma de x lei.
 
2. Vanzare apartament si loc de parcare - aplicarea gresita a cotei reduse de TVA de 5%

SC X SRL are ca obiect de activitate 'dezvoltare (promovare) imobiliara', cod CAEN 4110.
 
Perioada verificata:01.01.2017 - 31.12.2022 - TVA
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala
 
Aferent perioadei 2017- 2022, SC X SRL a realizat venituri din vanzarea de apartamente si anexe gospodaresti catre clienti persoane fizice pentru care societatea a aplicat in mod eronat cota redusa de TVA de 5%.
 
Din analiza contractelor de vanzare-cumparare incheiate si a modului de respectare a conditiilor legale pentru aplicarea cotei reduse de 5%, s-a constatat faptul ca nu au fost respectate prevederile legale in ceea ce priveste limta maxima a valorii locuintelor de 450.000 lei, respectiv 700.000 lei (incepand cu ianuarie 2022) valoare fara TVA, in sensul ca SC X SRL nu a considerat tranzactia de vanzare-cumparare a locuintei (compusa din apartament si loc de parcare) ca si o operatiune complexa unica, ci a fragmentat unele tranzactii reprezentand vanzare apartamente si anexe aferente catre acelasi client prin emiterea de facturi cu cote diferite de TVA, respectiv cota redusa de TVA de 5% pentru apartamente si cota standard de TVA de 19% pentru parcari, fragmentarea fiind operata numai in scop final pentru a evita aplicarea cotei standard de TVA in cazul depasirii valorii limita.
 
In cazul vanzarii unui apartament si a unei parcari (anexa gospodareasca) din imobilele situate in ansamblul rezidential construit de societate catre aceeasi persoana fizica sau familie, avand in vedere faptul ca valoarea apartamentului impreuna cu anexa/anexele gospodaresti (parcarea supra/subterana) depaseste valoarea limita de 450.000 lei, respectiv 700.000 lei prevazuta la art. 291 alin. 3 lit. c din Legea nr 227/2015 privind Codul Fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, SC X SRL a intocmit 2 facturi cu cele doua cote diferite de TVA, respectiv cota redusa de TVA de 5% pentru apartamente si cota standard de TVA de 19% pentru parcari, in conditiile in care atat apartamentul cat si anexa/anexele gospodaresti au facut obiectul a doua contracte incheiate succesiv in aceeasi zi sau in cursul aceleiasi luni, ori in luni consecutive.
 
Totodata, organele de inspectie fiscala au constatat ca societatea verificata nu a fost consecventa in aplicara aceluiasi rationament privitor la cota de TVA, in sensul ca au existat situatii in care SC X SRL a aplicat aceeasi cota de TVA la vanzarea apartamentului si a locului de parcare catre aceeasi persoana fizica, considerand astfel operatiunile ca fiind complementare.
 
Achizitionarea locului de parcare nu constituie pentru cumparator un scop in sine fara nicio legatua cu achizitionarea apartamentului, ci reprezinta mijlocul de a beneficia in cele mai bune conditii de apartamentul achizitionat. Cu alte cuvinte, operatiunea este considerata unica din punctul de vedere al scopului urmarit de cumparatori (clienti) si nu din punct de vedere al modului in care vanzatorul (furnizorul) intelege sa trateze comercial, investitional, tehnic, etc elementele ce compun operatiunea analizata.
 
In aceste conditii, fragmentarea tranzactiei in doua operatiuni principale, asa cum a fost realizata de societatea verificata, are caracter artificial. In consecinta, vanzarile efectuate de SC X SRL catre persoane fizice reprezinta operatiuni unice la care se aplica cota standard de TVA de 19%. Intrucat valoarea apartamentului impreuna cu locul de parcare depaseste valoarea de 450.000 lei, respectiv 700.000 lei prevazuta pentru aplicarea cotei reduse de TVA de 5%, rezulta o diferenta suplimentara in suma de x lei.
 
3. Materiale de constructii - achizitii si livrari nedeclarate/declarate eronat 

SC X SRL are ca obiect de activitate 'comert cu ridicata al materialului lemnos', cod CAEN 4673.
 
Perioada verificata: 
01.07.2017 - 31.12.2022 - impozit profit
01.08.2017 - 28.02.2023 - TVA
 
Principalele constatari ale organelor de inspectie fiscala
 
Din verificarea efectuata s-au constatat investitii in curs de executie in valoare scriptica de x lei, din care x lei inregistrata prin transfer stocuri de marfa din magazinele si depozitele proprii, reprezentand materiale de constructie.
 
Societatea verificata a descarcat din gestiune investitia ramasa si nereceptionata in suma de x lei, prin inregistrarea acesteia pe cheltuieli deductibile fiscal, cu explicatia demolare hala si anexe, demolare efectuata in regie proprie, pentru care nu s-au prezentat documente din care sa rezulte modul de valorificare a materialelor rezultate in urma demolarii si nici intentia de construire a unui alt proiect pe acel teren, in scopul operatiunilor taxabile ale societatii.
 
Organele de inspectie fiscala au procedat la ajustarea TVA astfel:
 
- pentru investitia in suma de x lei, reprezentand valoare investitie demolata, stabilindu-se TVA suplimentara in suma de x lei.
- pentru investitia in suma de x lei reprezentand transfer de marfuri (materiale de constructie) din magazinele si depozitul proprii, 'transfer efectuat cu scopul de a masca lipsa stocului de marfa din gestiune' s-a stabilit TVA suplimentara in suma de x lei.
 
Organele de inspectie fiscala nu au acordat drept de deducere conform prevederilor legale pentru suma de x lei, reprezentand cheltueli cu descarcarea din gestiune a imobilizarilor in curs de executie ca urmare a demolarii halei si anexelor construite in regie proprie, procedand la recalcularea rezultatului contabil evidentiat de societate, stabilind TVA suplimentara in suma de x lei.
 
De asemenea, s-au mai constatat urmatoarele deficiente:
 
- neconcordante reprezentad achizitii si livrari nedeclarate/declarate eronat de catre contribuabil, cu implicatii fiscale privind impozitul pe profit si TVA, respectiv livrari de marfuri neinregistrate in contabilitate, livrari (avansuri facturate catre client) neinregistrate de catre contribuabil.
- societatea a procedat la ajustarea bazei de impozitate in baza unei facturi de stornare reprezentand avans marfa, emisa catre client, factura pentru care societatea analizata nu a prezentat dovada comunicarii acesteia catre client, factura neinregistrata de catre client.
- societatea a dedus eronat TVA in cota de 19% aferenta unei facturi cu cota de TVA de 5% reprezentand avans de la un furnizor.
 


Noutati contabile 1713992400
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice