A trecut deja mai bine de o luna de cand a intrat in vigoare noua lege potrivit careia toate firmele mari, mici si mijlocii trebuie sa fie dotate cu aparate de marcat cu jurnal electronic, care sa fie conectate la serverele Fiscului, iar comerciantii inca mai au unele dubii cu privire la legislatia noua.
Pana cand toate firmele se vor alinia insa la noile prevederi legale va mai trece un timp, dar este extrem de important ca patronii sa inteleaga ce obligatii si ce drepturi au, de la 1 septembrie 2018. Iata care sunt prevederile esentiale din noua lege a caselor de marcat:
Firmele care nu au case de marcat electronice nu vor fi amendate
Ministerul Finantelor a luat in calcul posibilitatea ca noua masura prevazuta de lege, in care toate firmele mijlocii si mari, sunt obligate sa aiba case de marcat electronice, sa nu poata fi implementata de toti comerciantii inca de la intrarea in vigoare a actului legislativ.
De aceea, a fost elaborat un act normativ conform caruia comerciantii care nu sunt dotati cu o casa de marcat Datecs DP25 precum aceasta sa nu fie amendati. In schimb, organul de control va aplica acestor comercianti un avertisment si va stabili un termen de instalare sau de dotare foarte scurt.
Actul normativ a fost publicat in Monitorul Oficial in luna septembrie si prevede ca firmele care nu s-au incadrat in termen nu vor mai fi direct amendate, ci li se va stabili un plan de remediere a problemei, cu un termen scurt de conformare. Amenzile ajung pana la 10.000 de lei in cazul firmelor care nu implementeaza planul de remediere la timp. De asemenea, hotararea prevede inclusiv faptul ca termenul de dotare recomandat de inspectori va fi de maximum 90 de zile, adica 3 luni, in functie de constatari.
Conform Legii prevenirii, o firm? va primi un avertisment, alaturi de un plan de remediere. Ulterior, in termen de maximum 10 zile de la data expirarii termenului respectiv, autoritatea publica va relua controlul si va verifica daca problemele semnalate au fost remediate.
In lipsa acestui act normativ, comerciantii care ar fi fost depistati ca nu s-au adaptat inca legii puteau fi amendati cu pana la 20.000 de lei, iar activitatea le-ar fi fost suspendata pana la momentul intrarii in legalitate.
Firmele mici au la dispozitie un termen pana la 1 noiembrie 2018
Firmele mici au la dispozitie un termen mai lung pentru a-si inlocui vechile case de marcat cu cele electronice, pana la 1 noiembrie 2018. De notat este faptul ca nu este suficient ca firmele sa achizitioneze noile case de marcat, ci au obligatia de a obtine pentru fiecare dintre ele un numar unic de identificare, prin intermediul caruia vor fi transmise, lunar, datele spre ANAF. In plus, pentru a nu fi amendate, firmele trebuie sa dovedeasca faptul ca folosesc deja o casa de marcat de tip vechi si ca au demarat procedura de achizitie a unui aparat fiscal de tip nou.
Firmele pot inregistra casele de marcat la ANAF si prin SPV
Documentele necesare pentru solicitarea si atribuirea numarului unic de identificare pentru o casa de marcat pot fi depuse la ANAF si prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV). Pentru a face rost de documentele necesare, comerciantii trebuie sa intre pe site-ul anaf.ro, la rubrica Servicii Online - Declaratii Electronice, de unde trebuie descarcat Formularul C 801. De asemenea, ANAF a publicat si un ghid care explica, pe scurt, cum trebuie completat acest formular, precum si ce alte documente mai sunt necesare si de unde se pot obtine.
Ce programe de software se pot folosi impreuna cu casele de marcat
Legea 479/2003 prevede ca toate solutiile de software folosite impreuna cu casele de marcat electronice fiscale trebuie sa fie inregistrate in Biblioteca nationala de programe prevazuta de Hotararea Guvernului nr. 1.621/2003. De exemplu, firmele care folosesc un program de gestiune ca acesta nu vor avea nicio problema, pentru ca acesta poate fi instalat aproape pe orice calculator, si, in plus, poate fi de mare ajutor si la mentinerea unei evidente a stocurilor, precum si la facturare sau la emiterea bonurilor pe casa de marcat.
Surs? foto: Shutterstock/Copyright: Kinga
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<