Departamentul de resurse umane a devenit in ultimii ani unul de sine statator, castigandu-si statutul prin constientizarea importantei tot mai mari a resursei umane. Chiar daca in unele companii acest serviciu este externalizat, iar in altele face parte integranta, departamentul de resurse umane aduce valoare prin cultura organizationala pe care o insufla si prin procedurile bine gandite si structurate.
Si in aceste proceduri, care in mare parte sunt standard, exista o circulatie a unor hartii si a unor documente cu care specialistul HR lucreaza. Cu toate acestea, Human Resourses s-a dezvoltat si a reusit sa tina pasul cu fenomenul digitalizarii. Actualmente, mare parte din documentele cu care se lucreaza in resurse umane sunt trecute in format electronic.
Exista aplicatii inteligente si
de mare ajutor ce reusesc sa automatizeze intregul proces de la intrarea angajatului intr-o companie, pana la iesirea acestuia din organizatie.
Iata in continuare cateva exemple de documente standard des folosite in domeniul resurselor umane:
1. Contractul individual de munca
Fara acesta, o persoana nu poate sa-si insuseasca statutul de angajat. In baza acestui act oficial, o persoana fizica, numita si salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, in schimbul unei remuneratii numite salariu. Este documentul oficial prin care un angajat isi demonstreaza incadrarea legala intr-o organizatie. Contractul individual de munca poate fi pe durata nedeterminata, determinata, cu fractiune de norma sau poate fi contract prin agent de munca temporara.
2. Fisa de post
Fisa postului este un document care insoteste mereu contractul individual de munca si in care sunt evidentiate postul, nivelul postului, atributiile si responsabilitatile salariatului ce sunt stabilite in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare al organizatiei. Fiecare companie isi poate personaliza acest document si il poate adapta la necesitatile ei. Este utila atunci cand angajatorul si angajatul se pun de acord in legatura cu munca prestata de acesta din urma.
3. Dosarul personal al angajatului
Dosarul personal este un dosar fizic ce cuprinde toate documentele angajatului care au aparut pe parcursul recrutarii, selectiei, angajarii, derularii si incetarii contractului individual de munca. Chiar daca el este obligatoriu sa existe in format fizic, deoarece legea cere acest lucru, el poate fi in paralel si in format electronic. El trebuie pastrat intr-un mod ingrijit si in ordine dupa diferite criterii, alfabetic sau dupa un numar de marca. De asemenea,
Legea Arhivelor Nationale solicita arhivarea dosarelor personale pe o perioada de 75 de ani. Dosarul personal al angajatului poate contine: contractul individual de munca, oferta de angajare, fisa postului, criteriile de evaluare, actele de identitate, acte privind starea civila, acte de studii, certificate de nastere copii, fisa de aptitudini medicale, permis de conducere, CV, adeverinte, acte aditionale etc.
4. Actul aditional la contractul individual de munca
Este documentul prin care sunt mentionate modificarile intervenite in timpul executarii contractului individual de munca. El se numeroteaza in ordinea cronologica a intocmirii, raportat la contractul individual de munca pentru care se incheie. Pot aparea modificari legate de salariu, pozitie sau telemunca.
5. Fisa de evaluare a performantelor individuale
Fisa de evaluare este un document in care se evidentiaza rezultatele obtinute in urma evaluarii performantelor individuale ale salariatilor. Se intocmeste in functie de criteriile de evaluare trecute in contractul individual de munca. De asemenea, in cadrul oricarei companii trebuie sa existe o procedura de evaluare prin care sunt determinate obiectivele fiecarui angajat, criteriile de evaluare, indicatori, note etc. De obicei, este recomandat ca evaluarea sa se faca o data pe an, pentru anul anterior.
Acestea sunt doar cateva din multitudinea de documente uzuale care se folosesc in relatia cu angajatii. Altele mai sunt: statul de plata, pontajul, securitatea si sanatatea in munca, adeverinte, cereri de concediu, concedii medicale, etc.
Sursa foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<