search

Acces la situatia fiscala. In ce consta noul serviciul ANAF Spatiul privat virtual?

Cartea Verde a Contabilitatii: solutii practice, explicatii si recomandari din partea specialistilor

Incepand din septembrie 2014, persoanele fizice vor putea comunica electronic cu ANAF cu privire la propria situatie fiscala, prin intermediul serviciului "Spatiul privat virtual", oferit de sistemul informatic al Ministerului Finantelor Publice.

Serviciile de comunicare electronica vor fi disponibile permanent, in mod gratuit, 24 din 24 de ore.

Serviciul "Spatiul privat virtual" pentru persoane fizice va fi disponibil in sistem pilot incepand cu luna septembrie 2014 pana la sfarsitul anului, pentru un anumit numar de documente si informatii destinate contribuabililor persoane fizice din Bucuresti si judetul Ilfov.

Pentru a accesa "Spatiul privat virtual", persoanele fizice se vor identifica electronic prin certificate digitale calificate (eliberate de furnizorii de servicii de certificare acreditati in conditiile Legii nr.455/2001) sau prin credentiale de tip nume/parola insotite de coduri de autentificare de unica folosinta OTP.

Comunicarea electronica in Spatiul privat virtual se va face in ambele sensuri, atat dinspre contribuabil catre ANAF, cat si dinspre ANAF catre contribuabil.

Documente ce pot fi comunicate prin serviciul "Spatiul privat virtual" pentru perioada septembrie-decembrie, in care se va aplica proiectul pilot:

A) Documente emise de organul fiscal si comunicate contribuabilului

Automat: Decizii de impunere anuala aferente veniturilor realizate incepand cu anul 2013 si emise dupa data de 1 septembrie 2014;

La cererea contribuabilului:

     "Situatia obligatiilor fiscale de plata",
     "Foaie de varsamant";
     "Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori";

B) Documente emise de contribuabil si comunicate organului fiscal

    cerere privind "Situatia obligatiilor fiscale de plata";
    cerere privind "Foaie de varsamant";
    cerere privind "Situatia contributiilor de asigurari sociale declarate de catre angajatori";

Incepand din 2015, proiectul pilot va fi dezvoltat la nivel national si se vor extinde categoriile documentelor si informatiilor comunicate spre si dinspre contribuabili, iar persoanele fizice se vor putea identifica si cu alte tipuri de credentiale cum sunt telefonul mobil sau cardul de sanatate.

Potrivit proiectului de Ordin, categoriile de documente care privesc situatia fiscala proprie referitoare la impozitul pe venit al persoanei fizice, documentele ce pot face obiectul comunicarii prin "Spatiul privat virtual" sunt:

-    declaratii fiscale intocmite de persoana fizica;
-    cereri adresate de persoana fizica organului fiscal pentru obtinerea unor informatii sau documente in legatura cu situatia fiscala personala: cerere de informatii despre contributiile de asigurari sociale declarate de angajatori, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislatiei fiscale;
-    acte administrative fiscale, acte de executare si alte acte emise de organul fiscal in executarea legii: decizii de impunere, notificari, somatii;
-    documente sau acte emise de organul fiscal la cererea persoanei fizice: certificatul de atestare fiscala, adeverinta de venit;
-    registrul documentelor electronice comunicate in ultimii 2 ani.

Proiectul de act normativ stabileste o serie de reguli privind utilizarea "Spatiului privat virtual", in conditiile in care este asigurata securitatea datelor de identificare ale contribuabililor.

De asemenea, ANAF va pune la dispozitia contribuabilului serviciul "Buletinul informativ fiscal", care va cuprinde informatii publice cu caracter fiscal, calendarul obligatiilor fiscale, noutati legislative, ghiduri fiscale, comunicate de presa.

Important! Incepand cu 1 iulie 2014, formularele privind deciziile de impunere anuala pentru venituri realizate de persoane fizice si pentru contributiile de asigurari sociale de sanatate datorate de acestea, contin informatii care sa faciliteze plata obligatiilor fiscale:

-    codul de identificare fiscala a beneficiarului,
-    contul de venituri bugetare corespunzatoare obligatiei de plata,
-    codul IBAN in care trebuie efectuata plata,
-    suma pe care contribuabilul o are de platit
-    o rubrica de explicatii.
-    informatii privind modalitatile de plata.

Sursa: Ministerul finantelor Publice



NOU: Balanta de verificare de la A la Z.
Analize, corelatii, studii de caz


Ghid practic pentru valorificarea eficienta
a informatiilor din balanta de verificare

...vezi detalii AICI >>


 
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice