search

Achizitie bunuri de la un furnizor in faliment: regimul fiscal TVA

Predarea contabilitatii unei SRL: Expertul contabil este obligat sa predea baza de date si in format electronic?
O societate platitoare de TVA achizitioneaza bunuri de la o firma in faliment, pe baza unei facturi care este intocmita cu TVA. Veti afla in randurile de mai jos care este tratamentul corect pe care trebuie sa-l aplice cumparatorul legat de TVA.
 
Desi are codul de TVA anulat din oficiu, persoana impozabila care se afla in procedura de insolventa, este obligata sa colecteze TVA pentru livrarile de bunuri care au locul in Romania. Aceasta obligatie este reglementata in Codul fiscal prin art. 11 alin. (6)
 
"(6) Contribuabilii, persoane impozabile stabilite in Romania, declarati inactivi conform Codului de procedura fiscala, care desfasoara activitati economice in perioada de inactivitate, sunt supusi obligatiilor privind plata impozitelor, taxelor si contributiilor sociale obligatorii prevazute de prezentul cod, dar, in perioada respectiva, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate..... "
 
Desi furnizorul are codul de TVA anulat din oficiu, cumparatorul isi poate exercita  dreptul de deducere atat pentru  suma TVA de plata inscrisa in factura emisa de catre furnizorul declarat in insolventa, cat  si pentru cheltuielile aferente (baza de impozitare a TVA). Acest aspect este reglementat, in mod expres, prin art. 11 alin. (7) din Codul fiscal  "(7) Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform Codului de procedura fiscala, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului, potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. ..... "
 
Acest drept se exercita de catre cumparator numai daca bunurile respective sunt destinate:
 
- d.p.d.v. al TVA: realizarii de operatiuni cu drept de deducere;
- d.p.d.v. al impozitului pe profit: realizarii de venituri impozabile.
 
Valoarea facturii primite se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza:

- d.p.d.v. fiscal prin decontul de TVA cod 300 la randul 24 alocat pentru  “Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decat cele de la rd. 27”;
- d.p.d.v. informativ prin declaratia cod 394 in cartusul D. Prin O.P.A.N.A.F. nr. 3.769/2015 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cu modificarile si completarile ulterioare nu s-a reglementat, in mod expres,  modul de raportare a operatiunilor realizate cu o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA al carei cod de TVA a fost anulat din oficiu de catre organul fiscal competent. Din acest motiv, pentru tranzactiile efectuate cu aceste persoane, nu s-a alocat un cartus distinct in  formularul cod 394. Avand in vedere faptul ca prin art. 1 din actul normativ mentionat se face referire la obligatia persoanei impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania de a  declara livrarile de bunuri, prestarile de servicii si achizitiile de bunuri si servicii realizate pe teritoriul Romaniei catre/de la orice persoana, asa cum este definita la art. 266 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, va recomand sa raportati  valoarea acestor tranzactii realizate  la cartusul D "REZUMAT DECLARATIE cu privire la NUMARUL TOTAL AL PERSOANELOR NEINREGISTRATE IN SCOPURI DE TVA INCLUSE IN DECLARATIE" ca partener tip 2 care se refera la persoane neinregistrate in scopuri de TVA. Acest mod de raportare este precizat in Ghidul M.F.P. versiunea 2, la pag. 28, pct. 4:
 
"4. In categoria persoanelor neinregistrate in scopuri de TVA se includ si persoanele impozabile carora li s-a anulat codul de TVA conform prevederilor legale in vigoare. In cazul in care persoana impozabila care depune declaratia 394 efectueaza operatiuni cu un partener caruia in aceeasi perioada de raportare i s-a anulat codul de TVA, aceasta va inscrie operatiunile respective in cartusul C - pentru perioada in care a detinut un cod valabil de TVA (partener tip 1) si in cartusul D - pentru perioada de la care i-a fost anulat codul de TVA (partener tip 2)."
 
In alta ordine de idei, cumparatorul trebuie sa aiba in vedere si prevederile art. 83 alin.(1) din Legea nr. 85 din 25 iunie 2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa prin care se reglementeaza ca, dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii,  toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidator vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibil, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea in "insolventa", "in insolvency", en procedure collective"
 
"(1) Dupa ramanerea definitiva a hotararii de deschidere a procedurii, toate actele si corespondenta emise de debitor, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar vor cuprinde, in mod obligatoriu si cu caractere vizibile, in limbile romana, engleza si franceza, mentiunea "in insolventa", "in insolvency", "en procedure collective".
 
De asemenea, conform prevederilor art. 83 alin. (2) intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, impune ca actele si corespondenta sa poarte   mentiunea in "reorganizare judiciara, "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite"
 
"2) Dupa intrarea in reorganizare judiciara sau faliment, actele si corespondenta vor purta, in conditiile prevazute la alin. (1), mentiunea "in reorganizare judiciara", "in judicial reorganisation", "en redressement" sau, dupa caz, "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite". Dupa intrarea in procedura simplificata se va face, de asemenea, mentiunea "in faliment", "in bankruptcy", "en faillite".

Raspuns oferit in luna noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pexels.com


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba de la 1 ianuarie 2024!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

Schimbari Semnificative in Fiscalitatea PFA si Profesiilor Liberale pentru 2024