Un angajat care are in intretinere copil cu varsta peste 18 ani care urmeaza o forma de invatamant superior si nu realizeaza venituri, beneficiaza de deducere la calculul impozitului pe venit?
In temeiul alin. (1) al art. 77 din Codul fiscal, salariatii au dreptul la deducerea din venitul net lunar din salarii a unei sume sub forma de deducere personala, acordata pentru fiecare luna a perioadei impozabile numai pentru veniturile din salarii la locul unde se afla functia de baza.
Deducerea personala cuprinde deducerea personala de baza si deducerea personala suplimentara si se acorda in limita venitului impozabil lunar realizat.
Deducerea personala de baza se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata aprobat prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna de realizare a venitului (5.040 lei + 2.000 lei) si este stabilita in functie de numarul persoanelor aflate in intretinerea salariatului.
Persoana in intretinere poate fi sotia/sotul, copiii sau alti membri de familie, rudele salariatului sau ale sotului/sotiei acestuia pana la gradul al doilea inclusiv, ale carei venituri, impozabile si neimpozabile, nu depasesc lunar 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, cu exceptia veniturilor prevazute la art. 62 lit. o), w) si x) din Codul fiscal (bursele primite de persoanele care urmeaza orice forma de scolarizare sau perfectionare in cadru institutionalizat, premiile obtinute de sportivii medaliati, premiile si alte drepturi sub forma de cazare, masa, transport si altele asemenea, obtinute de elevi si studenti in cadrul competitiilor interne si internationale) si/sau a pensiilor de urmas cuvenite conform legii, precum si a prestatiilor sociale acordate potrivit art. 58 din Legea nr. 448/2006.
Copiii minori, in varsta de pana la 18 ani impliniti, ai salariatului sunt considerati intretinuti, iar in situatia in care acestia depasesc varsta de 18 ani pot fi considerati persoane aflate in intretinere daca veniturile acestora, impozabile si neimpozabile, nu depasesc lunar 20% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, cu exceptia veniturilor mentionate mai sus.
In cazul in care o persoana este intretinuta de mai multi salariati, suma reprezentand deducerea personala de baza se atribuie unui singur salariat, conform intelegerii intre parti. Fac exceptie de la aceasta regula copiii minori ai contribuabililor, pentru care suma reprezentand deducerea personala de baza se atribuie fiecarui salariat in intretinerea caruia/carora se afla acestia.
Prin urmare, in cazul copilului salariatului care depaseste varsta de 18 ani, acesta nu pot fi luat intretinere in vederea stabilirii deducerii personale de baza decat de unul dintre cei doi parinti, nu de ambii parinti.
Desi pana in prezent nu au fost aprobate Normele metodologice de aplicare a art. 77 din Codul fiscal in forma modificata incepand cu 1 ianuarie 2023 prin OG 16/2022, recomandam ca pentru stabilirea deducerii personale de baza la care are dreptul salariatul, acesta sa depuna la angajator o declaratie pe propria raspundere cuprinzand informatii privind datele de identificare a salariatului care realizeaza venituri din salarii (numele si prenumele, domiciliul, codul numeric personal) si datele de identificare ale persoanei aflate in intretinere (numele si prenumele, codul numeric personal).
In ceea ce priveste copiii aflati in intretinere care nu sunt minori, la aceasta declaratie salariatul care realizeaza venituri din salarii va anexa si adeverinta de la platitorul de venituri din salarii a celuilalt sot sau declaratia pe propria raspundere a acestuia ca nu beneficiaza de deducere personala pentru acel copil.
Declaratia pe propria raspundere a persoanei aflate in intretinere trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii:
a) datele de identificare a persoanei aflate in intretinere, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
b) datele de identificare a contribuabilului care beneficiaza de deducerea personala corespunzatoare, cum ar fi: numele, prenumele, domiciliul, codul numeric personal;
c) acordul persoanei intretinute ca intretinatorul sa o preia in intretinere;
d) nivelul si natura venitului persoanei aflate in intretinere, inclusiv mentiunea privind suprafetele de teren agricol si silvic detinute, precum si declaratia cu privire la desfasurarea de activitati agricole, silvicultura si/sau piscicultura (nu sunt considerate persoane aflate in intretinere persoanele fizice care detin terenuri agricole si silvice in suprafata de peste 10.000 m2 in zonele colinare si de ses si de peste 20.000 m2 in zonele montane);
e) angajarea persoanei aflate in intretinere de a comunica persoanei care contribuie la intretinerea sa orice modificari in situatia venitului realizat.
Declaratiile pe propria raspundere depuse in vederea acordarii de deduceri personale nu se emit ca formulare tipizate.
Salariatul urmeaza sa prezinte angajatorului documentele justificative care sa ateste persoanele aflate in intretinere, cum sunt: certificatul de casatorie, certificatele de nastere ale copiilor, adeverinta de venit a persoanei intretinute sau declaratia pe propria raspundere si altele. Documentele vor fi prezentate in original si in copie, platitorul de venituri din salarii pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul.
Conditia privind inscrierea intr-o unitate de invatamant este aplicabila doar copiilor minori in vederea acordarii deducerii personale suplimentare. Astfel, in ceea ce priveste deducerea personala suplimentara pentru copii, aceasta se acorda, in cuantum de 100 de lei lunar pentru fiecare copil cu varsta de pana la 18 ani, daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, parintelui care realizeaza venituri din salarii, indiferent de nivelul acestora. Asadar, spre deosebire de deducerea personala de baza care se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 2.000 de lei peste nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, in cazul deducerii personale suplimentare pentru copii inscrisi intr-o unitate de invatamant, aceasta se acorda indiferent de nivelul veniturilor parintelui, dar vizeaza doar copii cu varsta de pana la 18 ani.
In vederea acordarii acestei deduceri personale suplimentare, Codul fiscal defineste parintele ca fiind: parintele firesc, potrivit Codului civil, adoptatorul, persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei, persoana care are in plasament copilul sau in tutela, persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004.
In cazul in care copilul cu varsta de pana la 18 ani este intretinut de ambii parinti, deducerea personala suplimentara de 100 lei se acorda unuia dintre parinti prin prezentarea documentului care atesta inscrierea copilului intr-o unitate de invatamant si a unei declaratii pe propria raspundere din partea parintelui beneficiar.
In situatia in care parintele desfasoara activitate la mai multi angajatori, in plus fata de documentele prevazute mai sus, parintele care beneficiaza de deducerea personala suplimentara de 100 lei are obligatia sa declare ca nu beneficiaza de astfel de deduceri de la un alt angajator.
Pe cale de consecinta, pentru copilul care a implinit varsta de 18 ani, parintele nu va putea beneficia de deducerea personala suplimentara de 100 lei chiar daca acesta este inscris intr-o unitate de invatamant, dar va putea beneficia de deducere personala de baza pentru o persoana aflata in intretinere.
Raspuns oferit in luna august 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia <<