Astfel, in cazul leasingului financiar amortizarea se va inregistra de catre locatar/utilizator, iar in cazul leasingului operational, de catre locator/finantator.
In cazul leasingului financiar, achizitiile de catre locatar de bunuri imobile si mobile sunt tratate ca investitii in imobilizari, fiind supuse amortizarii pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale locatarului.
In cazul leasingului operational, bunurile sunt supuse amortizarii de catre locator, pe o baza consecventa cu politica normala de amortizare pentru bunuri similare ale acestuia.
Din punct de vedere fiscal, in cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, in timp ce in cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se deduce de catre utilizator, in cazul leasingului financiar, si de catre locator, in cazul leasingului operational.
Exemplu
O societate inchiriaza in regim de leasing financiar un utilaj in valoare de 45.000 lei. Durata contractului de leasing este de 5 ani. Potrivit politicii contabile proprii, amortizarea utilajului se realizeaza prin metoda liniara pe o durata de viata de 6 ani.
Dupa 3 ani se cedeaza contractul de leasing in favoarea unui alt locatar, prin incheierea unei novatii a contractului de leasing, cu acordul locatorului.
La aceasta data soldurile conturilor aferente sunt :
Cont 167 - datorie fata de locator - 20.000 lei
Alte imprumuturi si datorii asimilate
Cont 281 - amortizare aferenta cumulata - 22.500 lei
Contractul se cedeaza noului locatar pentru suma de 7.000 lei, plus TVA.
Inregistrari la locatar :
- Inregistrarea contractului de leasing si a imobilizarii
2131 = 167 45.000
"Echipamente
tehnologice (masini,
utilaje si instalatii de
lucru)" "Alte imprumuturi
si datorii asimilate"
- Inregistrarea amortizarii imobilizarii 45.000 lei/ 6 ani = 7.500 lei/an
6811 = 2813 7.500
"Cheltuieli de
exploatare privind
amortizarea
imobilizarilor"
"Amortizarea
instalatiilor,
mijloacelor de
transport,
animalelor si
plantatiilor"
Cheltuiala este deductibila fiscal
- Inregistrarea novatiei contractului de leasing
461 = % 8.680
"Debitori diversi"
7583 7.000
"Venituri din
vanzarea activelor si
alte operatii de
capital"
4427 1.680
"TVA colectata"
- Incasarea contravalorii facturii
5121 = 461 8.680
"Conturi la banci in
lei"
"Debitori diversi"
-Inregistrarea scoaterii din gestiune a imobilizarii:
% = 2131 45.000
"Echipamente
tehnologice (masini,
utilaje si instalatii de
lucru)"
167 20.000
"Alte imprumuturi
si datorii asimilate"
2813 22.500
"Amortizarea
instalatiilor,
mijloacelor de
transport,
animalelor si
plantatiilor"
6583 2.500
"Cheltuieli privind
activele cedate si
alte operatii de
capital"
Inregistrari contabile la utilizatorul care preia contractul
- Inregistrarea facturii pentru preluarea contractului de leasing
% = 404 8.680
"Furnizori de
imobilizari"
2131 7.000
"Echipamente
tehnologice (masini,
utilaje si instalatii de
lucru)"
4426 1.680
"TVA deductibila"
- Plata facturii
404 = 5121 8.680
"Furnizori de
imobilizari"
"Conturi la banci in
lei"
- Inregistrarea preluarii leasingului financiar la valoarea ratelor ramase de achitat
2131 = 167 20.000
"Echipamente
tehnologice (masini,
utilaje si instalatii de
lucru)"
si, concomitent:
- Evidentierea dobanzii de plata conform graficului de rambursare in conturi in afara bilantului
8051
"Dobanzi de platit"
Incepand cu luna urmatorare punerii in functiune a utilajului, noul utilizator va inregistra amortizarea acesteia:
- valoare de intrare: 20.000 lei
- durata de viata estimata de noul utilizator: 4 ani
- amortizare anuala: 20.000/4 = 5.000 lei.
6811 = 2813 5.000
"Cheltuieli de
exploatare privind
amortizarea
imobilizarilor"
"Amortizarea
instalatiilor,
mijloacelor de
transport,
animalelor si
plantatiilor"
Cheltuiala cu amortizarea deductibila este cea determinata conform prevederilor HG 2139/2004, cu modificarile si completarile ulterioare referitoare la amortizarea mijloacelor fixe care nu sunt noi cu durata normala de utilizare neconsumata.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia <<