Update 8 decembrie 2023: Listele contribuabililor mari si mijlocii au fost publicate de ANAF si pot fi consultate
AICI >>
***
In perspectiva elaborarii listelor contribuabililor ce vor fi valabile de la 1 ianuarie 2024, ANAF a facut unele ajustari cu privire la regulile pentru administrarea firmelor mari si mijlocii. Noile reguli sunt cuprinse in Ordinul 1945/2023, care a aparut in Monitorul Oficial nr. 1097 din 6 decembrie 2023.
De altfel, in referatul de aprobare ce a insotit Ordinul ANAF 1.945/2023 in forma sa de proiect se preciza ca se fac analize pentru a pregati listele contribuabililor ce vor fi valabile de la 1 ianuarie 2024.
"In cadrul agentiei s-au realizat o serie de analize privind activitatea fiscala a contribuabililor mari si mijlocii efectuate de Directia generala de monitorizare venituri si sinteza, din perspectiva identificarii cat mai corecte a esantionului agentilor economici cu cea mai mare importanta fiscala. Astfel, in selectarea contribuabililor mari si mijlocii au fost avute in vedere criterii care au drept scop cresterea eficientei in colectarea veniturilor bugetare, oferind spre administrare specializata organelor fiscale centrale competente contribuabilii cei mai relevanti pentru bugetul general consolidat, viabili din punct de vedere economic si bugetar.
Astfel, au fost mentinute criteriile de selectie a contribuabililor mari si mijlocii, cu exceptia criteriului de continuitate.
Referitor la criteriul de continuitate, s-a considerat ca mentinerea aplicarii acestui criteriu in selectia/actualizarea contribuabililor mari si mijlocii ar fi condus la mentinerea nejustificata in administrarea specializata a organelor fiscale centrale a unor contribuabili care nu obtin cele mai bune rezultate economice, insa declara obligatii fiscale importante cantitativ. Acest fapt ar fi impiedicat accesul de a fi administrati ca mari contribuabili a unor contribuabili care sunt performanti din punct de vedere economic si fiscal.
De asemenea, s-a renuntat la criteriul investitional ca si criteriu de selectie/actualizare a marilor contribuabili. In acest sens precizam ca incepand cu anul 2017 si pana in prezent nu a mai fost preluat in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili nici un alt contribuabil in baza acestui criteriu. Totodata precizam ca, din cei 4 contribuabili selectati in baza criteriului investitional si administrati de directia anteprecizata incepand cu 1 ianuarie 2017, numai 2 dintre acestia vor ramane in administrarea acestei directii din 1 ianuarie 2024 ca urmare a indeplinirii criteriului de baza, iar 2 contribuabili vor fi administrati de alte organe fiscale."
Nu sunt administrati de catre DGAMC contribuabilii mari care:
a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala,
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data selectiei/actualizarii;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data selectiei/ actualizarii;
d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data selectiei/actualizarii;
e) au fost selectati anterior intrarii in vigoare a prezentului ordin, conform criteriului participarii directe;
f) au fost selectati conform criteriului continuitatii, pana la data selectiei/actualizarii.
In termen de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii fiscale, contribuabilii nou-infiintati prevazuti mai sus se preiau in administrare de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, pe baza de protocol de predare-primire.
Contribuabilii care indeplinesc criteriile de selectie si care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, se afla in una dintre situatiile prevazute la punctele a)-d), cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (2) si (6), se administreaza de catre organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora.
In situatia in care, la data selectiei/actualizarii, acesti contribuabili se afla in administrarea Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, se predau organelor fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.
Administrarea contribuabililor mijlocii
Nu sunt administrati de catre administratiile judetene ale finantelor publice si de Administratia fiscala pentru contribuabili mijlocii constituita la nivelul DGRFP Bucuresti, contribuabilii mijlocii care:
a) au fost declarati insolvabili potrivit art. 265 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul de procedura fiscala, pana la data selectiei/actualizarii;
b) s-au aflat in procedura insolventei deschisa prin sentinta definitiva pronuntata pana la data selectiei/actualizarii;
c) au fost declarati in inactivitate temporara inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, pana la data selectiei/ actualizarii;
d) au fost declarati inactivi potrivit dispozitiilor art. 92 din Codul de procedura fiscala, pana la data selectiei/actualizarii;
e) au fost selectati, pana la data selectiei/actualizarii, conform criteriului continuitatii.
Sunt contribuabili mijlocii contribuabilii care nu intra in categoria marilor contribuabili, stabiliti in ordine descrescatoare in functie de criteriul de baza prevazut la art. 5, selectati in limita unui numar maxim de 20.000 de contribuabili.
Contribuabilii care indeplinesc criteriile de selectie si care, de la data selectiei/actualizarii listelor si pana la data de 1 ianuarie a anului urmator, se afla in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-d), cu exceptia celor prevazuti la art. 4 alin. (3), se administreaza de catre organele fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora.
In situatia in care, la data selectiei/actualizarii, acesti contribuabili se afla in administrarea administratiilor judetene ale finantelor publice sau a Administratiei fiscale pentru contribuabili mijlocii constituite la nivelul Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice Bucuresti, se predau organelor fiscale centrale in a caror raza teritoriala se afla domiciliul fiscal al acestora, aplicandu-se in mod corespunzator prevederile art. 9.
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<