search

ANAF propune modificari privind inspectiile fiscale care vizeaza solutionarea deconturilor negative

Cartea Verde a Contabilitatii: solutii practice, explicatii si recomandari din partea specialistilor

Potrivit principalelor directii de actiune ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in anul 2017, destinate cresterii nivelului colectarii veniturilor bugetare, la punctul 11 s-a stabilit "reducerea numarului inspectiilor fiscale efectuate pentru solutionarea deconturilor negative cu optiune de rambursare si utilizarea corespunzatoare a fondului de timp astfel disponibil prin diminuarea numarului de deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata solutionate cu control anticipat" .

In acest scop ANAF propune printr-un proiect de ordin cateva modificari din necesitatea cresterii gradului de predictibilitate privind existenta riscului fiscal real privind efectuarea unei rambursari de TVA necuvenite, iar reglementarea este de natura sa conduca, atat la solutionarea cu celeritate a solicitarilor contribuabililor, cat si la o utilizare eficienta a resurselor administratiei fiscale.

Potrivit prevederilor art.169 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, potrivit procedurii si conditiilor aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care din informatiile detinute, organele fiscale constata existenta unui risc pentru o rambursare de TVA necuvenita, solicitarile de rambursare ale persoanelor impozabile se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.

Pentru aplicarea acestor prevederi, s-au stabilit, prin Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, reguli pentru constituirea bazei de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal.

Potrivit actualelor prevederi procedurale, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3699/2015, in aceasta baza de date speciala sunt inscrise persoanele impozabile despre care organele de inspectie fiscala sau organele cu atributii de administrare fiscala au informatii ca prezinta un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA.

In vederea cresterii gradului de acuratete a procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, se considera necesar ca baza de date speciala sa cuprinda informatii privind existenta unui risc fiscal cu privire la rambursarea de TVA, transmise de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de administrare fiscala, Directia generala juridica sau structurile juridice teritoriale si Directia generala antifrauda fiscala.

Avand in vedere ca, pentru decontul care prezinta un risc fiscal mare, rambursarea se efectueaza in urma unei inspectii fiscale si ca alineatul (9) al art.169 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, prevede ca:

"(9) In cazul inspectiei fiscale anticipate, efectuate pentru solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA, prin exceptie de la prevederile art. 117, perioada supusa inspectiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a taxei…. ",

Este imperios necesar ca, pornind de la informatiile cuprinse in baza de date speciala, sa se efectueze o analiza distincta. pentru a se stabili daca, intr-adevar pentru decontul respectiv, exista riscul unei rambursari necuvenite.

Analiza se va efectua pornind de la informatiile care au condus la inscrierea persoanei impozabile in baza de date speciala, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare si avand in vedere orice alte informatii relevante care pot configura sau nu existenta unui risc fiscal constand intr-o rambursare necuvenita, risc ce poate fi verificat si identificat de catre organele de inspectie fiscala in cadrul unei actiuni de inspectie.

Totodata, pentru a asigura aplicarea unitara a Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, se propune ca prin aceasta sa fie prevazute, expres, atat situatiile/motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile si, implicit, pentru inscrierea in baza de date speciala, cat si situatiile/motivele pe baza carora organele fiscale pot radia din aceasta baza de date persoanele impozabile.

Aceasta propunere de modificare a proiectului de ordin face parte din planul asumat de ANAF si prezentat Guvernului Romaniei in vederea cresterii incasarilor si a conformarii voluntare.

Sursa: ANAF



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice