Potrivit principalelor directii de actiune ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala in anul 2017, destinate cresterii nivelului colectarii veniturilor bugetare, la punctul 11 s-a stabilit "reducerea numarului inspectiilor fiscale efectuate pentru solutionarea deconturilor negative cu optiune de rambursare si utilizarea corespunzatoare a fondului de timp astfel disponibil prin diminuarea numarului de deconturi cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata solutionate cu control anticipat" .
In acest scop ANAF propune printr-un proiect de ordin cateva modificari din necesitatea cresterii gradului de predictibilitate privind existenta riscului fiscal real privind efectuarea unei rambursari de TVA necuvenite, iar reglementarea este de natura sa conduca, atat la solutionarea cu celeritate a solicitarilor contribuabililor, cat si la o utilizare eficienta a resurselor administratiei fiscale.
Potrivit prevederilor art.169 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, taxa pe valoarea adaugata solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, se ramburseaza de organul fiscal central, potrivit procedurii si conditiilor aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
Din aceste prevederi rezulta ca, in situatia in care din informatiile detinute, organele fiscale constata existenta unui risc pentru o rambursare de TVA necuvenita, solicitarile de rambursare ale persoanelor impozabile se solutioneaza dupa efectuarea inspectiei fiscale anticipate.
Pentru aplicarea acestor prevederi, s-au stabilit, prin Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, reguli pentru constituirea bazei de date speciale privind persoanele impozabile pentru care organele fiscale au stabilit risc fiscal.
Potrivit actualelor prevederi procedurale, aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.3699/2015, in aceasta baza de date speciala sunt inscrise persoanele impozabile despre care organele de inspectie fiscala sau organele cu atributii de administrare fiscala au informatii ca prezinta un risc fiscal mare pentru rambursarea TVA.
In vederea cresterii gradului de acuratete a procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, se considera necesar ca baza de date speciala sa cuprinda informatii privind existenta unui risc fiscal cu privire la rambursarea de TVA, transmise de structurile cu atributii de inspectie fiscala, de administrare fiscala, Directia generala juridica sau structurile juridice teritoriale si Directia generala antifrauda fiscala.
Avand in vedere ca, pentru decontul care prezinta un risc fiscal mare, rambursarea se efectueaza in urma unei inspectii fiscale si ca alineatul (9) al art.169 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, prevede ca:
"(9) In cazul inspectiei fiscale anticipate, efectuate pentru solutionarea deconturilor cu suma negativa de TVA, prin exceptie de la prevederile art. 117, perioada supusa inspectiei fiscale va cuprinde exclusiv perioadele fiscale in care s-au derulat operatiunile care au generat soldul sumei negative a taxei…. ",
Este imperios necesar ca, pornind de la informatiile cuprinse in baza de date speciala, sa se efectueze o analiza distincta. pentru a se stabili daca, intr-adevar pentru decontul respectiv, exista riscul unei rambursari necuvenite.
Analiza se va efectua pornind de la informatiile care au condus la inscrierea persoanei impozabile in baza de date speciala, raportate la soldul sumei negative solicitat la rambursare si avand in vedere orice alte informatii relevante care pot configura sau nu existenta unui risc fiscal constand intr-o rambursare necuvenita, risc ce poate fi verificat si identificat de catre organele de inspectie fiscala in cadrul unei actiuni de inspectie.
Totodata, pentru a asigura aplicarea unitara a Procedurii de solutionare a deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, se propune ca prin aceasta sa fie prevazute, expres, atat situatiile/motivele care stau la baza stabilirii riscului fiscal pentru persoanele impozabile si, implicit, pentru inscrierea in baza de date speciala, cat si situatiile/motivele pe baza carora organele fiscale pot radia din aceasta baza de date persoanele impozabile.
Aceasta propunere de modificare a proiectului de ordin face parte din planul asumat de ANAF si prezentat Guvernului Romaniei in vederea cresterii incasarilor si a conformarii voluntare.
Sursa: ANAF
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<