Data fiind situatia actuala a economiei romanesti, dar si a bugetului de stat, autoritatile de control ar putea avea puteri sporite in a stabili veridicitatea fiscala a unei firme. In nota de fundamentare a Ordonantei de urgenta privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala se arata ca in prezent autoritatea de control a ANAF este limitata pentru a permite o abordare eficace a economiei informale. Aceasta autoritate poate fi intarita prin acordarea posibilitatii organelor de inspectie fiscala sa aplice metode indirecte pentru a determina obligatiile fiscale ale unui contribuabil. Ca urmare, este necesara acordarea acestui drept organelor de inspectie fiscala, aceasta masura fiind deosebit de importanta pentru ANAF in abordarea problemei evaziunii fiscale, mai ales in sectoarele informale si ilegale. Introducerea posibilitatii pentru organele de inspectie fiscala de a utiliza metodele indirecte de control constituie una dintre recomandarile importante ale misiunii de asistenta tehnica a FMI acordata ANAF in cursul anului 2009.Astfel, la articolul 97, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins: "(4) In situatia in care organele de inspectie fiscala constata ca evidentele sau declaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acestea nu le sunt puse la dispozitie, organele de inspectie vor stabili obligatia fiscala prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor. Procedurile si metodele indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor se aproba prin ordin al presedintelui ANAF".
In UE se apeleaza des la metodele indirecte
"Intarirea capacitatii functiei de control prin reglementarea dreptului organelor de inspectie fiscala de a stabili obligatia fiscala prin utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor, atunci cand constata ca evidentele contabile si fiscale sau declaratiile contribuabilului nu reflecta situatia de fapt fiscala sau acestea nu le sunt puse la dispozitie. Regula generala, sau altfel spus regula obisnuita sau directa de stabilire a bazei de impunere, are in vedere veniturile si cheltuielile astfel cum acestea sunt inregistrate in evidentele contabile si fiscale. Inregistrarea operatiunilor in evidentele contabile si fiscale reprezinta obligatii ale contribuabilului conform diverselor acte normative (de ex. Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata). Or, atunci cand nu exista evidente contabile sau acestea nu reflecta situatia reala, organele fiscale trebuie sa recurga la o abordare indirecta pentru determinarea bazei de impunere. Aceasta inseamna ca se pleaca de la un element al bazei de impozitare prezumat a fi corect (de ex. o factura de utilitati - energie electrica, apa; sumele existente in conturi bancare, etc.) sau alte asemenea elemente si se face reconstituirea veniturilor si dupa, caz, a cheltuielilor", potrivit Ordonantei.
Utilizarea metodelor indirecte de reconstituire a veniturilor sau cheltuielilor reprezinta una din formele utilizate foarte des in statele UE pentru a se stabili starea de fapt fiscala a unui contribuabil in cazurile in care este evidenta denaturarea evidentelor contribuabilului fata de realitatea activitatii, se mai arata in nota de fundamentare.
Autoritatea poate modifica cuantumul taxelor
Avocatul Dinu Petre, partener in cadrul companiei Cunescu, Balaciu & Asociatii, ne-a explicat ca prin metodele indirecte de care ar putea beneficia ANAF, autoritatea ar putea modifica cuantumul impozitelor colectate de la o firma. "Prin textul introdus se acorda organului fiscal puteri sporite in stabilirea situatiei fiscale. Mai exact, in cazul in care inspectorii fiscali apreciaza ca situatia reflectata in documentele financiar contabile ale contribuabilului nu reflecta realitatea, au dreptul sa restabileasca prin "metode indirecte", ce vor fi stabilite ulterior adoptarii ordonantei, situatia reala si, ca urmare, sa modifice cuantumul impozitelor si taxelor", a declarat, pentru Curierul National, Dinu Petre.
Mai mult decat atat, acesta sustine ca la inceput ANAF va folosi aceste metode inegal si neunitar. "Evident ca orice sporire a puterilor inspectorilor fiscali, mai ales la inceput, va fi aplicata inegal si neunitar. Avand in vedere insa ca procedura si metodele vor fi elaborate prin ordin al presedintelui ANAF, cu cat aceste proceduri vor fi mai clare, cu atat se va evita aplicarea arbitrara sau abuziva a textului introdus", a explicat Dinu Petre, partner in cadrul companiei Cunescu, Balaciu & Asociatii.
Cesionarea creantelor, luata in vizor
Pe de alta parte, in nota de fundamentare a Ordonantei de urgenta privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala se mai arata ca Autoritatea Nationala de Administrare Fiscala vrea sa renunte la cesionarea creantelor firmelor. "In prezent, exista posibilitatea cesionarii creantelor fiscale administrate de ANAF ca modalitate de stingere a datoriilor contribuabililor. Cu toate acestea, din cauza riscurilor ce pot aparea in ceea ce priveste managementul arieratelor se impune renuntarea la utilizarea procedurii de cesiune a creantelor fiscale. Aceasta initiativa este sustinuta si de recomandarile expertilor FMI", potrivit notei de fundamentare a Ordonantei.
Prin aceasta masura, Guvernul vrea sa reduca riscurile care pot aparea in managementul arieratelor prin eliminarea posibilitatii cesionarii creantelor de catre ANAF.
Problema consta in modul in care se cesioneaza creantele
In acest context, Dinu Petre, partener in cadrul companiei Cunescu, Balaciu & Asociatii ne-a spus ca actualul Cod de procedura fiscala reglementeaza doua tipuri de cesiuni.
"In articolul 30 este reglementata posibilitatea contribuabililor de a ceda unui tert dreptul contribuabilului de a incasa de la buget sumele pe care statul trebuie sa i le ramburseze. In art. 175 indice 1 este reglementat dreptul administratiei (ANAF) de a ceda cu plata creantele bugetare (taxe, impozite si accesorii) pe care le are de incasat de la contribuabil si, in acest fel, sa se asigure ca incaseaza macar partial aceste sume. Acesta din urma este articolul propus pentru abrogare", a explicat avocatul. Mai mult decat atat, Dinu Petre nu crede ca abrogarea posibilitatii ANAF de a cesiona creantele bugetare este oportuna in acest moment. "Abrogarea posibilitatii ANAF de a cesiona creantele bugetare nu cred ca este oportuna, deoarece acesta este un drept al ANAF si nu o obligatie. In situatiile in care se intrevede un risc de incasare, ANAF poate sa nu initieze aceasta procedura. In opinia mea nu posibilitatea cedarii creantei este problematica sau riscanta, ci modul in care aceasta se face", a afirmat reprezentantul companiei Cunescu, Balaciu & Asociatii.
O alta modificare avuta in vedere de Guvern este de a majora plafonul creantelor fiscale. "In prezent, plafonul creantelor fiscale contestate, in functie de care se stabileste competenta pentru solutionarea contestatiilor dintre directia de specialitate constituita la nivel central si structurile specializate de la nivelul directiilor teritoriale ale ANAF, este stabilit la 1 mil. lei. Aceasta a condus la inregistrarea unui numar mare de contestatii de solutionat de catre directia de specialitate de la nivelul central al ANAF, cu consecinta nerespectarii termenului legal pentru solutionarea acestora. Ca urmare, se impune cresterea plafonului astfel incat sa existe o descongestionare a activitatii de solutionare a contestatiilor de la nivel central", se arata in nota de fundamentare a Ordonantei.
In acest fel, se propune majorarea plafonului cu 4 mil. lei. "Majorarea de la 1 mil. lei la 5 mil. lei a plafonului creantelor fiscale contestate care delimiteaza competenta de solutionare a contestatiilor dintre directia de specialitate constituita la nivel central si structurile specializate constituite la nivelul directiilor teritoriale ale ANAF, precum si transferul competentei de solutionare a contestatiei impotriva actelor de control financiar catre organele emitente, in considerarea specificului acestor acte administrative si care nu au natura juridica a unor acte administrative fiscale", potrivit OUG.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<