search

Angajatii din domeniul privat ar putea primi vouchere de vacanta de la stat

Extinderea voucherelor de vacanta suportate de stat si pentru angajatii privati reprezinta o investitie benefica ce va accelera atingerea obiectivului de 10% din PIB din turism. Aceasta masura va elimina discrepanta dintre sectoarele public si privat. Voucherele de vacanta ajuta angajatorii privati sa isi motiveze mai bine angajatii in contextul lipsei acute de personal. In acest sens, vor fi atrase noi investitii in turism, se vor crea noi locuri de munca si comunitatile locale se vor dezvolta mai puternic.
 
2023 este al cincisprezecelea an in care pot fi emise vouchere de vacanta in Romania, introduse initial prin Ordonanta 8/2009, la initiativa Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). Voucherele de vacanta sunt prevazute a fi acordate pentru angajatii din domeniul public pentru o perioada de 5 ani - 2022-2026 (conform OUG 131/2021). 
 
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism considera ca voucherele de vacanta au adus beneficii incontestabile pentru angajati, in primul rand, ca si beneficii extra salariale. Intrucat salariile in Romania sunt inca sensibil mai mici decat in alte state ale Uniunii Europene, acest incentive pentru vacanta este extrem de binevenit. Foarte multi profesori, de exemplu, nu mai plecasera de multi ani in concedii la mare sau la munte, dar cu ajutorul voucherelor de vacanta, au reusit sa ajunga in statiuni turistice din Romania. 
 
ANAT saluta initiativa legislativa a Senatului privind emiterea de vouchere de vacanta suportate din impozitul pe veniturile salariale pentru angajatii din sectorul privat, masura care va elimina discrepanta dintre sectoarele public si privat. Aceasta initiativa este sustinuta de catre toate organizatiile profesionale si patronale din turism.
 
Voucherele de vacanta au ajutat angajatorii privati sa isi motiveze mai bine angajatii si sunt foarte importante in contextul lipsei acute de personal. Fiscalitatea aferenta salariilor este excesiva in Romania, taxele pe salarii fiind printre cele mai mari din Europa. De aceea, un beneficiu precum voucherele de vacanta, cu avantajele fiscale aferente, este binevenit. 
 
”Aceasta tema, a eliminarii discrepantelor de tratament intre angajatii la stat si cei din economia reala, a fost lansata de mine in mediul public in urma cu circa doi ani. Daca in cazul primilor, aceasta facilitate ”li se cuvine” doar prin fisa postului, in cazul celorlalti, orice avantaj extrasalarial este legat de performanta si de capacitatea si disponibilitatea angajatorului de a sustine financiar acest avantaj, care chiar daca are facilitati fiscale, reprezinta tot o cheltuiala. In debutul dezbaterii din Senat am apreciat promptitudinea cu care a fost transpusa intr-un proiect legislativ aceasta idee, proiect care pare sa aiba sustinere din toate directiile: atat din zona decizionala, cat si din cea antreprenoriala si din cea sindicala. Am insistat apoi, cu argumente, ca finantarea proiectului nu este propriu zis o cheltuiala in plus pe seama bugetului statului, ci mai degraba o investitie a statului, cu multiple efecte benefice pe termen scurt si mediu”, subliniaza Dumitru Luca, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT). 
 
Iata care sunt avantajele emiterii voucherelor de vacanta, inclusiv pentru mediul privat:
 
- Circa jumatate din sumele alocate se intorc direct la buget, prin impozitele, taxele si contributiile suplimentare generate in sarcina operatorilor din turism si servicii conexe. 
- Va continua procesul “albirii” afacerilor mici din turism, care daca nu s-au licentiat pana acum, o vor face cu siguranta pentru a accede la acest program, si implicit vor genera noi venituri bugetare.
- Sumele respective antreneaza dupa ele si alte sume in sporirea bugetului de vacanta, care astfel se cheltuie in Romania si nu in alte tari.
- Vor fi atrase noi investitii in turism, se vor crea noi locuri de munca si comunitatile locale se vor dezvolta mai puternic.
- O alta parte vor diminua costurile cu sanatatea, ca efect indirect al refacerii fortei de munca prin accesul la vacanta.
- Fidelizarea fortei de munca de catre angajatori.
- Cresterea ponderii turismului si activitatilor conexe in PIB, la un nivel mai apropiat de cel al mediei din Europa si de potentialul urias al Romaniei.
- Studiile realizate impreuna cu Academia de Studii Economice (ASE) si Academia Romana au relevat ca 1 leu generat in voucherele de vacanta generaza 1,12 lei venituri la buget si 1,51 lei in PIB.
 
Pe plan social, trebuie sa acceptam ca sunt multi angajati care inca nu-si permit o vacanta. O situatie similara se intalnea in anii trecuti si la unii angajati din sistemul de stat iar efectele pozitive ale programului voucherelor de vacanta sunt de necontestat.
 
”Am facut mai multe analize discutand cu angajati, angajatori, confederatii sindicale, operatori din turism, autoritati. A rezultat ca voucherele de vacanta sunt un proiect bun, sustinut inclusiv de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) si Organizatia Mondiala a Turismului (OMT), doar ca varianta propusa acum repara in plus o discrepanta intre angajatii privati si cei bugetari. Taxele pe salarii in Romania sunt cele mai mari din Europa. In Uniunea Europeana, taxarea muncii este la 26-27%, pe cand la noi, numai CAS-ul este de 25%. Acordarea voucherelor de vacanta reduce povara fiscala pe munca, in conditiile in care este extrem de greu sa motivam angajatii din Romania si suntem nevoiti sa importam forta de munca din Asia”, declara Adrian Voican, vicepresedinte ANAT si coordonatorul proiectului ”vouchere de vacanta” in Alianta pentru Turism (APT).
 
ANAT a propus pastrarea notei actului normativ – de reglementare, si nu de instituire a unor noi obligatii – prin eliminarea prevederii din proiect care obliga, sub sanctiune, operatorii economici, sa depuna intr-un anumit termen liste ale salariatilor. Scopul legii este bine conturat, respectiv sa creeze cadrul legal prin care angajatii sa poata beneficia de vouchere de vacanta, de prima de vacanta si de bilete de odihna. Piata va regla investitiiile, preturile, si vor fi selectati acei prestatori care vor oferi calitate. La ora actuala, in Romania sunt peste 20.000 de unitati turistice clasificate, deci turistii au de unde alege. Ca atare, extinderea voucherelor de vacanta suportate de stat si pentru angajatii privati reprezinta o investitie benefica ce va accelera atingerea obiectivului de 10% din PIB din turism.
 
Din punct de vedere al turismului, voucherele de vacanta au stimulat investitiile. Si datorita acestora, s-a dublat numarul de unitati de cazare clasificate in ultimii 10 ani, iar multe pensiuni au trecut din zona ”gri” in zona fiscalizata a turismului, intrucat toate operatiunile legate de vouchere se deconteaza prin banca si sunt raportate in e-factura.  
 
Statul a inteles ca voucherele de vacanta nu reprezinta o cheltuiala, ci o  investitie rentabila, ca banii respectivi raman in tara, nu sunt cheltuiti pe vacante in strainatate. Si ca la fiecare 1450 lei achitati cu vouchere de vacanta, turistii mai adauga si o contributie proprie medie de circa 1000 lei atunci cand achizitioneaza un pachet turistic. 
 
Cert este ca multi angajati din zona privata se considera discriminati si sustin ca ”platesc prin taxele lor si vacante pentru bugetari”, in timp ce ei nu beneficiaza de acest stimulent. De aceea, acest proiect de lege este binevenit. 
 
Cu toate acestea, angajatii din zona privata au primit in ultimii ani vouchere in numar mic, acestea nefiind inca destul de atractive pentru patronii romani. Fie pentru ca bugetele nu permit acest supliment de cost, care presupune si impozit pe venitul angajatului de 10%, fie ca opinia publica vorbeste mult mai mult de voucherele acordate angajatilor la stat si multi nu stiu ca si privatii pot acorda aceste vouchere. Prin adoptarea acestei legi va exista o reparatie si o uniformizare a proiectului pentru intreaga economie si lucrurile vor intra pe un fagas normal. 
 


Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice