Regasiti mai jos
Procedura de anulare, la cererea persoanei fizice, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, potrivit prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015, in vigoare de la 21.08.2015.
Procedura e inclusa in Ordinul 2202/2015.
1. Prezenta procedura se aplica persoanelor fizice care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice si nu au beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate.
2. Persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a), b) si g) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 si nu a beneficiat de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate este persoana careia i-a fost comunicata de organul fiscal o decizie de impunere privind contributia de asigurari sociale de sanatate datorata, insa nu i-a fost comunicata si o decizie de anulare a acestei contributii.
3. Procedura se aplica de compartimentul cu atributii de gestiune registru contribuabili si declaratii fiscale persoane fizice din cadrul organului fiscal competent, denumit in continuare compartiment de specialitate.
4. in sensul prezentei proceduri, organul fiscal competent este:
a) organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul are adresa unde isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal in Romania;
b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sursa de venit, pentru contribuabilii persoane fizice care nu au domiciliul fiscal in Romania.
5. Prin an fiscal de referinta se intelege anul fiscal pentru care se efectueaza stabilirea/regularizarea contributiei de asigurari sociale de sanatate.
6. Persoana fizica depune la organul fiscal competent cererea prevazuta in anexa nr. 4 la ordin, insotita de documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate, potrivit prevederilor art. 213 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare.
7. Se depune cate o cerere pentru fiecare an fiscal de referinta, in care persoana fizica a avut calitatea de asigurat fara plata contributiei.
8. La primirea cererii organul fiscal competent verifica:
a) informatiile inscrise in cerere si in documentul justificativ;
b) daca pentru persoana care a depus cererea a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
9. Organul fiscal respinge, motivat, cererea si comunica acest fapt contribuabilului, daca:
a) persoana nu a avut, potrivit datelor inscrise in documentul justificativ, calitatea de asigurat fara plata contributiei in anul fiscal de referinta pentru care solicita anularea contributiei;
b) daca, pentru persoana care a facut cererea, nu a fost emisa si comunicata o decizie de impunere anuala privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
10. Cererile depuse se solutioneaza in termen de 45 de zile de la inregistrarea la organul fiscal competent, potrivit prevederilor art. 70 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
11.
(1) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. a) sau b) ale articolului unic din Legea nr. 225/2015 a realizat, in anul fiscal de referinta, urmatoarele categorii de venituri pentru care, potrivit legii, se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate:
a) cedarea folosintei bunurilor;
b) investitii;
c) premii si castiguri din jocuri de noroc;
d) operatiunea de fiducie, potrivit titlului III din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal;
e) alte surse, astfel cum sunt prevazute la art. 78 din Codul fiscal.
(2) Organul fiscal competent verifica in evidentele fiscale daca persoana care se incadreaza in prevederile alin. (1) lit. g) a articolului unic din Legea nr. 225/2015 nu a realizat venituri sau a realizat venituri sub salariul minim de baza brut pe economie, in anul fiscal de referinta.
12. Pentru solutionarea cererii, organul fiscal competent intocmeste un referat care contine, in mod obligatoriu:
a) datele de identificare a persoanei fizice: codul numeric personal, numele si prenumele;
b) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
c) numarul de luni din anul fiscal de referinta pentru care persoana nu beneficiaza de anularea prevazuta de lege;
d) baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita/regularizata pe baza informatiilor din declaratiile fiscale, pentru fiecare luna din anul fiscal de referinta, in care persoana nu beneficiaza de anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate;
e) numarul si data deciziei anuale de impunere prin care a fost stabilita contributia de asigurari sociale de sanatate datorata;
f) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate stabilita prin decizia anuala de impunere;
g) suma contributiei de asigurari sociale de sanatate care se anuleaza potrivit Legii nr. 225/2015.
13. Referatul se verifica de conducatorul compartimentului de specialitate si se supune aprobarii conducatorului organului fiscal competent.
14.
(1) Dupa aprobarea referatului, dosarul solicitarii se transmite compartimentului cu atributii in domeniul evidentei pe platitori pentru a parcurge etapele procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori.
(2) Dosarul solicitarii cuprinde:
a) cererea persoanei fizice;
b) documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei;
c) referatul aprobat de conducatorul unitatii fiscale.
15.
(1) Dupa parcurgerea etapelor procedurale privind anularea creantelor si scaderea debitelor din evidenta analitica pe platitori, compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori restituie compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, in vederea arhivarii la dosarul fiscal al contribuabilului.
(2) Dosarul solicitarii va cuprinde si toate documentele emise in vederea solutionarii cererii, intocmite de compartimentul cu atributii de evidenta pe platitori.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<