Ca urmare a analizei de risc realizate de Directia generala antifrauda fiscala (DGAF), activitate permanenta destinata identificarii contribuabililor cu comportament fiscal inadecvat, inspectorii antifrauda au verificat o societate din Bucuresti care activeaza in domeniul comertului cu autoturisme second-hand.
Verificarile au vizat achizitiile intracomunitare si vanzarile de autoturisme efectuate in anul 2023. In urma controalelor, inspectorii antifrauda au constatat ca societatea nu a declarat veniturile obtinute si nici operatiunile comerciale desfasurate, omitandu-le complet din evidentele fiscale si din declaratiile depuse.
In consecinta, autoritatile fiscale au stabilit obligatii suplimentare de plata in valoare totala de 3.319.783 lei, reprezentand TVA si alte impozite datorate bugetului de stat. Totodata, au fost initiate procedurile pentru sesizarea organelor de urmarire penala, in vederea analizarii faptelor constatate si dispunerii masurilor legale necesare.
Tot ce trebuie sa stiti despre regimul fiscal-contabil al cheltuielilor cu autovehiculele! Scapati de riscul unor deduceri incorecte si de stresul sanctiunilor ANAF! Parcurgeti chiar acum lucrarea Autoturisme pe firma. Regimul fiscal-contabil! Contine informatii la zi, in conformitate cu legislatia din 2025! Detalii aici >>
Cazul prezentat anterior evidentiaza riscurile majore la care se expun contribuabilii care ignora obligatiile fiscale legale, in special in comertul cu autoturisme second-hand. Lipsa transparentei fiscale si omiterea raportarii corecte a operatiunilor comerciale pot atrage sanctiuni semnificative si chiar consecinte penale.
Pentru a intelege modul corect de desfasurare a unor astfel de tranzactii si pentru a preveni situatii similare, analizam, in continuare, un studiu de caz.
Problema fiscala:
"O societate platitoare de impozit pe profit si TVA doreste sa achizitioneze o masina second-hand de la o persoana fizica din Romania. In baza caror documente si in ce conditii se poate face aceasta tranzactie? Se retine impozit la sursa sau alt impozit in momentul platii contravalorii autoturismului?"
Solutie:
Potrivit art. 266 alin. (3) din Codul fiscal, mijloacele de transport noi vechicule terestre sunt cele care indeplinesc urmatoarele conditii: sa nu fi fost livrat cu mai mult de 6 luni de la data intrarii in functiune sau sa nu fi efectuat deplasari care depasesc 6.000 km.
Documentul care atesta achizitia, respectiv transferul dreptului de proprietate, este Contractul de vanzare-cumparare.
Achizitia se raporteaza, la societatea cumparatoare in declaratia 300 la rd. 30 si in declaratia 394 la sectiunea D achizitia autoturismului achizitionat de la o persoana fizica in baza CNP-ului persoanei fizice, sau a numelui, prenumelui si adresei acestuia.
Veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra bunurilor imobile si mobile din patrimoniul personal, sunt neimpozabile, conform art. 62 lit. m) din Codul fiscal.
Daca bunurile vandute de o persoana fizica sunt bunuri din patrimoniul personal, persoana fizica va depune o declaratie in acest sens, pentru a nu i se retine impozit. O alta solutie ar fi incheierea unui contract de vanzare-cumparare in care sa fie mentionata provenienta bunurilor (din patrimoniul personal).
Daca persoana fizica nu va declara ca bunurile sunt din patrimoniu personal, puteti impozita venitul acordat ca venituri din alte surse.
Concluzie
In concluzie, documentul justificativ este contractul de vanzare-cumparare si nu se retine impozit persoanei fizice daca autoturismul a fost utilizat in interes personal de persoana vanzatoare.
Conform prevederilor Legii nr. 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, se limiteaza operatiunile de incasari si plati in numerar.
Aceasta lege instituie obligativitatea ca operatiunile de incasari si plati sa se realizeze numai prin instrumente de plata fara numerar, definite potrivit legii, chiar si catre persoanele fizice.
Art. 4. -
Operatiunile de incasari si plati in numerar efectuate intre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) si persoane fizice, reprezentand contravaloarea unor livrari ori achizitii de bunuri sau a unor prestari de servicii, dividende, cesiuni de creante sau alte drepturi, se efectueaza cu incadrarea in plafonul zilnic de 10.000 lei catre/de la o persoana.
Prin urmare, se poate face plata in numerar 10.000 de lei si restul prin banca.
Tot ce trebuie sa stiti despre regimul fiscal-contabil al cheltuielilor cu autovehiculele! Scapati de riscul unor deduceri incorecte si de stresul sanctiunilor ANAF! Parcurgeti chiar acum lucrarea Autoturisme pe firma. Regimul fiscal-contabil! Contine informatii la zi, in conformitate cu legislatia din 2025! Detalii aici >>
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<