search

AVAS judec cu dubl msur privatizrile Daewoo i Electroputere

Statul român acordă preferențial ajutoare în cadrul proceselor de privatizare. Acest lucru este evident atunci când facem o comparație între contractul de privatizare a Automobile Craiova și Electroputere Craiova. Conform legii privind măsurile pentru accelerarea privatizării, se arată că ar trebui să existe o egalitate de tratament între cumpărători și o transparență a procesului de privatizare.
Contractul de privatizare a Automobile Craiova cu grupul Ford a fost semnat în luna septembrie, iar finalizarea tranzacției este prevăzută pentru 30 ianuarie 2008. Comisia Europeană a lansat, în urmă cu o săptămână, o investigație privind posibilele ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, uzina auto fiind preluată, în luna septembrie, de grupul american Ford. Pe de altă parte,  finalizarea tranzacției de privatizare a Electroputere Craiova și forma finală a contractului au fost aprobate de Colegiul Director al  Autorităților de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), la 20 septembrie. La acea dată, AVAS a anunțat că forma finală a contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni nu conține scutiri de la plata datoriilor pe care societatea craioveană le are către stat. Contactați de Curierul Național, reprezentanții AVAS spun că nu sunt persoanele potrivite să răspundă la întrebarea de ce se acordă diferențiat aceste ștergeri de datorii către stat: "Răspunsul îl are președintele comisiei de privatizare, Sebastian Vlădescu".
Finalizarea anchetei de la Ford nu are un termen-limită
Procedurile Comisiei Europene nu prevăd un termen-limită pentru finalizarea unor investigații precum cea începută în cazul posibilelor ajutoare de stat acordate Automobile Craiova în cadrul procesului de privatizare, au declarat miercuri, agenției Mediafax, reprezentanți ai Executivului european. "Nu există un termen-limită pentru finalizarea investigației. Acest lucru nu înseamnă însă că (investigația - n.r.) va dura ani și ani. Este doar timpul necesar Comisiei Europene să analizeze cazul, fără să menționăm că în general problemele legate de ajutoarele de stat sunt tehnice și complexe", au afirmat reprezentanții Comisiei. Singurul termen prestabilit este legat de trimiterea observațiilor în termen de o lună de la publicarea anunțului de investigație în jurnalul oficial, au spus oficialii, adăugând că acest lucru va avea loc în zilele următoare.
Comisia a cerut României să suspende orice subvenții ilegale până la finalizarea investigației. Guvernul a decis, în ședința de miercuri, să ceară Parlamentului să suspende discuțiile asupra proiectului de lege pentru privatizarea Automobile Craiova, au declarat surse ministeriale.
Președintele AVAS: "Dezbaterea proiectului de lege va fi amânată"
Teodor Atanasiu, președintele Autorității de Valorificare a Activelor Statului (AVAS), a precizat că Executivul l-a delegat pe ministrul pentru relația cu Parlamentul, Mihai Voicu, să ceară parlamentarilor să amâne dezbaterea proiectului de lege până când autoritățile române vor primi din partea CE o decizie în cazul privatizării Automobile Craiova. El a precizat că autoritățile române vor trimite Comisiei Europene un raport privind privatizarea Automobile Craiova, redactat de Ministerul Economiei și Finanțelor, Ministerul Mediului și Consiliul Concurenței. Reprezentanții Ford sunt de părere că decizia Guvernului este în concordanță cu cerințele Comisiei Europene, compania angajându-se să coopereze cu Executivul european pentru a putea ajunge la o concluzie într-o perioadă cât mai scurtă de timp. Autoritățile române au condiționat privatizarea Automobile Craiova, prin AVAS, de îndeplinirea mai multor condiții, precum atingerea unui nivel minim al producției de 200.000 de mașini pe an, în al patrulea an de la transferul uzinei, continuarea activităților actuale pe o perioadă de patru ani și menținerea numărului de angajați. Executivul Uniunii va verifica dacă aceste condiții au făcut ca prețul de vânzare să fie mai mic decât în cazul în care tranzacția ar fi fost necondiționată. Dacă acest fapt se va confirma, CE ar putea considera că privatizarea a inclus acordarea unor ajutoare de stat. Potrivit Comisiei, acceptarea unui preț mai redus de către statul român a avantajat Automobile Craiova, permițând cumpărătorului să mențină producția la un anumit nivel. Totodată, România ar fi modificat termenii privatizării pe parcursul procesului, ceea ce ar putea adăuga alte elemente de sprijin din partea statului. Deschiderea unei investigații acordă părților implicate posibilitatea să comenteze măsurile evaluate și nu prejudiciază rezultatul procesului. Potrivit CE, tranzacția va fi aprobată printr-o lege specială, iar operațiunea va fi însoțită de ștergerea datoriilor producătorului auto, precum și de o garanție privind plata datoriilor către foste subsidiare ale grupului Daewoo.
Alți cumpărători nu au beneficiat de anularea datoriilor către stat
Oferta de ștergere a datoriilor companiei nu a fost făcută și altor posibili cumpărători ai Automobile Craiova, potrivit autorităților europene. Dacă Ford Motor va beneficia de anularea datoriilor către stat, în condițiile în care alți posibili cumpărători nu au fost anunțați de o astfel de facilitate, acest fapt poate fi considerat un ajutor din partea autorităților.
Ford a preluat acțiunile deținute de stat la Automobile Craiova - reprezentând 72,4% din capital - pentru 57 milioane de euro, producătorul american angajându-se la investiții directe de 675 milioane euro pentru modernizarea fabricii și la suplimentarea numărului de angajați. În document este prevăzut, printre altele, că Ford va plăti AVAS 28,5 milioane de euro dacă va lichida Automobile Craiova în termen de patru ani, că firma americană nu va putea cesiona acțiunile preluate fără acordul AVAS, tot în următorii patru ani, și că AVAS va prelua participațiile acționarilor minoritari la Automobile Craiova în termen de trei luni de la finalizarea privatizării și le va vinde Ford. Producția uzinei ar urma să crească, după patru ani, la 300.000 de autovehicule, iar numărul angajaților va crește de la 3.900 de persoane, în prezent, la 7.000 de salariați în 2011.


AVAS a prelungit cu 30 de zile termenul de privatizare al Electroputere Craiova
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a prelungit cu 30 de zile valabilitatea ofertei de privatizare a companiei Electroputere Craiova, care expira joi, 18 octombrie, contractul cu firma saudită Al Arrab urmând să fie încheiat până la jumătatea lunii noiembrie. "Termenul de valabilitate a ofertei de privatizare a fost prelungit cu 30 de zile, conform legislației. Sperăm ca până la jumătatea lunii noiembrie să semnăm contractul", au declarat, joi, agenției Mediafax, surse din cadrul AVAS. Potrivit acestora, forma finală a contractului "a suferit" unele modificări, deși a fost aprobată inițial în Colegiul Director al instituției. "Am notificat Consiliul Concurenței cu privire la unele aspecte din contract. Am primit, recent, anumite observații din partea instituției, astfel că forma finală a contractului va fi din nou analizată în Colegiul de Îndrumare și Supraveghere al AVAS", au spus sursele citate. Finalizarea tranzacției de privatizare a Electroputere și forma finală a contractului au fost aprobate de Colegiul Director al AVAS, la 20 septembrie. La acea dată, AVAS a anunțat că forma finală a contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni nu conține scutiri de la plata datoriilor pe care societatea craioveană le are către stat. Tot în septembrie, Autoritatea a precizat că în perioada imediat următoare reprezentanții instituției și cei ai Al Arrab vor parafa contractul de privatizare, eveniment care nu a avut loc până în prezent.
Valoarea tranzacției depășește 120 mil. euro
În luna iunie, AVAS a selectat oferta Al Arrab pentru privatizarea uzinei de la Craiova. Valoarea totală a tranzacției, care include plata acțiunilor, preluarea datoriilor, investiții și capital de lucru, depășește cu puțin 120 de milioane euro, au declarat, în iulie, agenției Mediafax, surse oficiale. Compania Al Arrab va plăti statului 2,3 milioane euro pentru pachetul de 62,82% din acțiunile Electroputere, va asigura un capital de lucru de 37 milioane euro și va realiza investiții de aproximativ 20 milioane euro. Totodată, firma va prelua și datoriile Electroputere, evaluate la 60,5-61 milioane euro. Procesul de privatizare a Electroputere Craiova s-a realizat prin negociere pe bază de oferte finale, îmbunătățite și irevocabile. Valabilitatea ofertei a fost prelungită și la începutul lunii septembrie, cu 30 de zile, până la 18 octombrie. Compania a înregistrat anul trecut pierderi de 50,1 milioane lei, în creștere cu 41%, iar cifra de afaceri netă s-a diminuat cu 13%, la 156,5 milioane lei. Electroputere are un capital social în valoare de 12,4 milioane de lei și este una dintre cele mai mari companii din portofoliul AVAS. Firma are patru divizii de producție, respectiv Aparataj electric, Mașini electrice rotative, Transformatoare de putere și Vehicule feroviare și urbane, o divizie de servicii generale, precum și fabricile Scule, dispozitive, verificatoare, Piese turnate și forjate, Reparații și modernizări de mașini-unelte și instalații tehnologice. Al Arrab Contracting Company Limited, din Arabia Saudită, este specializată în domeniul lucrărilor de infrastructură, precum și al construcțiilor de clădiri rezidențiale, birouri, instituții de învățământ și spitale.

 



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice