search
conta.ro cauta meniu
search

Bijuteriile din Romnia strlucesc pe "piaa neagr"



Circa 80% din piața de bijuterii din România este re-prezentată de comerțul "la negru", fenomen sprijinit de "fiscalitatea absurdă din domeniu", a declarat, pentru NewsIn, președintele Patronatului Bijutie-rilor din România (PBR), Heinz Karl. "Spre deosebire de celelalte state membre ale Uniunii Europene, piața bijuteriilor din România este caracterizată prin ponderea comerțului "la negru". Astfel, piața oficială a bijuteriilor în țara noastră este de 15-20%, în timp ce în celelalte state aceasta are un volum semnificativ din totalul vânzărilor", a subliniat reprezentantul PBR.
Potrivit acestuia, principala cauză care a determinat amploarea pieței negre este fiscalitatatea afe-rentă ramurei de profil. "Fiscalitatea absurdă este singurul factor care stă la baza co-merțului «la negru». În momentul de față ni se impun accize de 15%, plus TVA de 19%. Iar acestea reprezintă 40% din prețul de vânzare, ceea ce duce inevitabil la încurajarea pieței subterane", a precizat Heinz Karl. Președintele PBR a subliniat faptul că trebuie eliminate accizele, 'care în momentul de față sunt foarte mari'.
Bijutierii au menționat că în timp ce exporturile au o pondere foarte redusă din producție, piața neagră a încurajat importuri masive. "Exporturile de bijuterii sunt aproape inexistente.
Doar câteva firme din Banat produc în colaborare cu firme italiene bijuterii din argint, care se exportă către firmele partenere. Domină, însă, importurile de bijuterii din Turcia, încurajate în special de piața neagră. De asemenea, se mai importă din Italia, Hong Kong, Germania, Elveția", spune reprezentantul bijutierilor.
Pierderi de peste 100 milioane de euro
Președintele PBR a exemplificat cu două studii macroeconomice "că accizele la bijuteriile din aur sunt în detrimentul tuturor în afară de cei care au interes și sunt parte la piața ilegală. În acest fel, bugetul pierde anual cel puțin 100 de milioane de euro numai din TVA neîncasat și se alege cu un venit de doar jumătate de milion de euro pe an din accizele aferente". Conform datelor patrona-tului, în România se vinde lunar circa o tonă de bijuterii din aur. În ceea ce privește preferințele românilor, reprezentanții PBR spun că cele mai cumpărate bijuterii sunt cele din aur galben și alb de 14 carate.
Însă, ca tendință, Heinz Karl spune că "în ultimul timp se evidențiază un interes din ce în ce mai crescut pentru bijuteriile cu pietre prețioase".
Lipsa forței de muncă
De asemenea, Heinz Karl ne-a declarat că piața românească de bijuterii întâmpină din ce în ce mai multe dificultăți, în momentul de față confruntându-se și cu un deficit masiv de forță de muncă în acest domeniu.'De peste 50 de ani România se confruntă tot mai mult cu lipsa forței de muncă. Sunt din ce în ce mai puțini manoperi în domeniul bijuteriilor, iar pe piața românească se poate observa o rarefiere a mâinii de lucru', a declarat pentru Curierul Național președintele PBR, Heinz Karl.
Totodată, reprezentantul patro-natului a menționat că piața bijuteriilor va crește în perioada următoare datorită nivelului de trai mai crescut al românilor. 'Dacă ne uităm în vi-trinele magazinelor de specialitate, putem observa o calitate și o cantitate deosebită a bijuteriilor, ceea ce ne indică o creștere a ramurii de profil', ne-a mai declarat acesta. Întrebat despre o potențială scumpire a bijuteriilor, Heinz Karl a declarat că deocamdată nu sunt semnale că acest lucru se va întâmpla. 'Deoarece prețul aurului a scăzut după o lungă perioadă de creștere continuă, nu se văd semnale pentru o eventuală scumpire a bijuteriilor', a precizat președintele PBR.

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile