Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și apă uzată constituie o prioritate pentru România. Acest sector, împreună cu gestionarea deșeurilor solide, și-a asumat o importanță specială în contextul aderării la UE, din moment ce România și-a asumat obligația de a le moderniza, conform acquis-ului de mediu. 'Cheltuielile totale de investiții sunt estimate la 9,7 miliarde euro între 2005 și sfârșitul perioadei de ajungere la standarde pentru diferite sectoare (2015 pentru apă, 2017 pentru deșeurile solide și 2018 pentru canalizare). Dacă fondurile structurale și de coeziune UE vor reprezenta principala sursă externă de finanțare pentru investițiile municipale prevăzute, va fi necesară o finanțare substanțială a partenerilor. Date fiind constrângerile fiscale cu care se confruntă administrația centrală, o mare parte a acestei finanțări suplimentare va trebui să fie obținută la nivelul sub național', se arată într-un raport al Băncii Mondiale (BM).
Creșterea tarifelor
În principiu, astfel de fonduri ar putea fi generate prin creșterea tarifelor. În prezent, venitul din tarife acoperă două treimi din cheltuielile de exploatare și de investiții ale companiilor de apă. Însă, conform studiilor recente, chiar și creșterile modeste ale tarifelor ar putea fi dificile pentru populația cea mai săracă, reprezentând 40%. Dacă ar trebui să fie permisă creșterea tarifelor, povara asupra săracilor ar trebui redusă, prin intermediul subvențiilor alocate specific. Legea privind serviciile comunitare din domeniul utilităților publice prevede că prețurile și tarifele pentru servicii comunitare furnizate de operatori se stabilesc în baza metodologiei elaborate de Autoritatea Națională de Reglementare pentru Servicii Publice de Gospodărie (ANSRC). 'Tarifele acoperă operațiunile, întreținerea și cheltuielile de reparații, cheltuielile cu amortizarea activelor, cheltuielile pentru protecția mediului, costurile financiare asociate împrumuturilor contractate, ale cheltuielilor pentru contractele de management, o cotă pentru dezolvarea și modernizarea rețelelor și o cotă pentru profituri', potrivit Băncii Mondiale.
Variații ale prețului
România nu deține o bază de date unificate a informațiilor privind tarifele sau operațiunile din sectorul de apă și canalizare. Din informațiile parțiale disponibile în raportul Băncii reiese că tarifele variază destul de mult, cele pentru alimentarea cu apă de la 0,15 la 0,55 euro pe metru cub și cele pentru canalizare de la 0,18 la 0,45 euro pe metru cub. Aceste niveluri ale tarifelor, în combinație cu un nivel crescut de contorizare, au încurajat randamentul sporit al consumului de apă, și la nivel general, dar și în cadrul sectorului de consumatori casnici. La un nivel cumulat, consumul de apă a scăzut, ceea ce reflectă niște scăderi însemnate ale consumului per capita.
Dacă ar trebui să fie permisă creșterea tarifelor, povara asupra săracilor ar trebui redusă, prin intermediul subvențiilor alocate specific. Conform BM, o abordare ar fi extinderea sistemului de protecție socială utilizat în prezent în sectorul încălzirii centrale pentru a acoperi serviciile de apă și de ape reziduale. Ar putea fi obținute venituri suplimentare prin intermediul perceperii de taxe de dezvoltare, contractuale și pentru crearea unui fond municipal de reparații (MRD). Alte resurse pentru investiții ar putea proveni din continuarea reducerii cheltuielilor de exploatare. Totuși, taxele și Fondul municipal își generează venitul de pe urma aceluiași set de consumatori, aflați sub presiunea tarifului, ceea ce le limitează aplicarea.
Finanțarea investițiilor, o provocare pentru autorități
Banca Mondială este totuși încrezătoare și crede că România poate să respecte directivele Uniunii. 'Finanțarea investițiilor necesare pentru a respecta standardele UE înseamnă o provocare pentru autorități: resursele publice sunt limitate prin constrângerile severe asupra bugetului, finanțarea comercială nu este atât de disponibilă pentru multe primării din cauza lipsei lor de bonitate și multe societăți de utilități locale au probleme în ceea ce privește asigurarea finanțării comerciale din cauză că tarifele existente nu acoperă costul de capital și al creditelor necesare pentru investiții, în special în sectorul de apă și canalizare', se mai precizează în raport. Diferența dintre resursele disponibile în prezent și cerințele totale de finanțare din sectorul de apă și canalizare subliniază nevoia urgentă ca Guvernul să stabilească acele condiții care le vor permite entităților sub naționale să-și finanțeze investițiile de infrastructură pe piața creditelor sub naționale.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << âRentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<