In cele ce urmeaza vom vedea cum se calculeaza impozitul pe profit pentru o firma care trece in trim. IV de la impozit pe cifra de afaceri la impozit pe profit.
Conform art. 52 alin. 6 din Codul fiscal calculul si plata impozitul pe profit de catre microintreprinderile care se incadreaza in alin. (1), (2), (4) (descrise mai jos) se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul in care aceasta trece de la impozitul pe venit la cel pe profit.
Impozitul pe profit = 16% * Rezultatul fiscal
Rezultatul fiscal = rezultatul contabil + cheltuieli nedeductibile fiscal- venituri neimpozabile deduceri fiscal
Rezultatul contabil = totalitatea veniturilor inregistrate- totalitatea cheltuielilor inregistrate
Conform art 52 din Codul fiscal, o microintreprindere poate trece in cursul unui an la impozit pe profit, incepand cu trimestru in care:
Alin (1): s-a depasit oricare din urmatoarele doua limite:
- A realizat venituri mai mari de 500.000 eur;
- Ponderea veniturilor realizate din consultanta si/sau management in venturi totale este de peste 20% inclusiv. Exceptie fac veniturile din consultanta fiscala (codul CAEN: 6920 Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal).
Limitele se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului, iar cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent (art. 52 alin. (5) din Codul fiscal).
Atentie ca nu se mai poate opta pentru perioada urmatoare sa se revina la impozit pe venit, conform aceluiasi aliniat.
Alin. (2): nu mai indeplineste conditia prevazut la art. 47 alin. (1) lit g): sa aiba cel putin un salariat.
Atentie: aceasta conditie se considera implinita, in cazul in care raportul de munca este suspendat, daca perioada suspendarii este mai mica de 30 de zile si este inregistrata pentru prima data in anul fiscal respectiv.
Alin. (3): in cazul in care raportul de munca al angajatului inceteaza, conditia de la art. 47 alin. (1) lit. g) se considera indeplinita daca, in termen de 30 de zile de la incetarea contractului este angajat un nou salariat cu contract de munca nedeterminat sau pe o perioada determinata de cel putin 12 luni.
Alin (4): daca incepe sa desfasoare activitati dintre cele prevazute la art. 47 alin. (3) lit f)-i):
- domeniul bancar;
- domeniul asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, inclusive cea care desfasoara activitati de intermediere in aceste domenii;
- domeniul jocurilor de noroc;
- activitati de explorare, dezvoltare, explorare a zacamintelor de petrol si gaze naturale.
Raspuns oferit in luna decembrie 2023 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia <<