Care este termenul de preaviz si cand este obligatoriu pentru angajator sa respecte acest drept al angajatului? Cand nu este necesar sa se acorde preaviz si ce se intampla cu notificarea termenului de preaviz daca salariatul se afla in concediul de odihna?
In mod concret, despre preaviz putem dezbate sute de ore fara sa obosim pentru ca prevederile din Codul Muncii pot lasa loc unor subiecte de interes major pentru angajatori si pentru salariatii lor.
In acest articol vom clarifica cele mai importante aspecte cu privire la preaviz, la natura acestui concept, utilitatea lui in avantajul ambelor parti implicate si situatiile aparte cand este sau nu obligatoriu.
De la bun inceput vom tine cont de faptul ca salariatul care demisioneaza trebuie sa isi comunice intentiile angajatorului, acordandu-i acestuia un preaviz. Scopul este acelasi ca si in cazul preavizului acordat de angajator salariatului: acela de a permite identificarea unui nou partener pentru contractul individual de munca in cauza.
Aici puteti descarca Modelul de preaviz!
Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz, cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si este reglementat de
art. 73 si art. 79 din Codul muncii republicat. Puteti consulta forma actualizata a codului muncii
aici.
Atentie la faptul ca termenul de preaviz nu poate fi mai mare de 20 de zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv mai mare de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
In mod evident, angajatorul poate renunta la preaviz chiar daca nu exista o asemenea prevedere in contractul colectiv sau individual de munca.
Nu uitam faptul ca pe durata preavizului, contractul individual de munca continua sa isi produca toate efectele.
Iata cele 3 situatii in care preavizul se acorda in mod OBLIGATORIU:
- pentru inaptitudine fizica si/sau psihica;
- pentru necorespundere profesionala;
- pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
Iata cele 3 situatii in care acordarea preavizului nu este necesara, potrivit prevederilor din Codul Muncii:
- in cazul concedierii discplinare;
- in cazul in care salariatul este arestat preventiv pentru o perioada mai mare de 30 de zile;
- in cazul in care salariatul se afla in perioada de proba.
Pe parcursul termenului de preaviz, salariatul are toate drepturile si obligatiile care decurg din contractul de munca astfel:
- salariatul este in continuare obligat sa presteze munca;
- salariatul are in continuare obligatia de a se abtine de la orice act de concurenta neloiala, ca si de la orice act de indisciplina. Daca nu isi respecta aceste obligatii, el va putea fi concediat disciplinar, fara sa se mai astepte sfarsitul termenului de preaviz;
- daca un nou contract colectiv de munca a intrat in vigoare, el va avea efecte si asupra raporturilor de munca al salariatului care se afla in preaviz;
- pe intervalul preavizului, angajatorul este obligat sa plateasca salariul si sa asigure celelalte drepturi banesti pentru munca prestata, precum si orice alte avantaje care decurg din contractul de munca (de exemplu, dreptul la plata abonamentelor pe mijloacele de transport in comun, dreptul la locuinta de serviciu, dreptul la tichete de masa etc.);
– concedierea disciplinara poate interveni si in cazul absentei nemotivate a salariatului de la serviciu, daca ea nu se datoreaza impiedicarii nejustificate din partea angajatorului de a lucra.
Un model de preaviz poate fi consultat aici in forma doc
Atentie la faptul ca angajatorul poate aproba, ca pe durata preavizului in cazul demisiei, salariatul sa efectueze concediul de odihna, asa cum prevede Codul Muncii.
In acelasi timp, daca salariatul se afla in timpul concediului de odihna, angajatorul poate dispune transmiterea notificarii de preaviz. Concediul de odihna presupune, spre deosebire de cel pentru incapacitate temporara de munca, faptul ca acel contract de munca luat in calcul se deruleaza normal.
MODEL
PREAVIZ Nr. xxx / zz.ll.an
Avand in vedere Nota de fundamentare nr xxx din data de ZZ.LL.AN, cu privire la contractele incheiate si situatia previziunilor pentru anul 2014 precum si bugetul pe anul 2014 din cadrul COMPANIA S.R.L., in temeiul dispozitiilor
art. 65 din Legea nr. 53/2003 cu modificarile ulterioare, Administratorul COMPANIA S.R.L. in baza art. xx din actul constitutiv
DECIDE:
Art. 1. - (1) Incepand cu data de zz.ll.an, d-lui NUME ANGAJAT, avand meseria de sofer, in cadrul COMPANIA S.R.L, i se acorda un preaviz de 14 zile lucratoare, in perioada zz.ll.an - zz.ll.an
(2) In perioada preavizului, salariatului i se acorda dreptul sa absenteze 4 ore pe zi, de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta sa-i afecteze salariul si celelalte drepturi.
Art. 2. - (1) La implinirea termenului de preaviz urmeaza a se aplica decizia de concediere a angajatului NUME ANGAJAT, avand ca efect incetarea contractului individual de munca inregistrat, la in registrul general de evidenta a salariatilor cu nr. 2135 din data de 08-Aug-2001, ca urmare a concedierii individuale din initiativa angajatorului pentru motive care nu tin de persoana salariatului.
(2) Motivele de fapt ale concedierii individuale sunt urmatoarele:
- desfiintarea locului de munca se impune ca o masura efectiva cu cauze reale si serioase.
- situatia previziunilor pentru anul aaaa a COMPANIA S.R.L. comparativ cu contractele incheiate pana in prezent din care rezulta un numar de comenzi mai mic decat cel preconizat;
- bugetul pentru anul aaaa
- necesitatea adoptarii unor masuri urgente la nivelul COMPANIA S.R.L. care sa asigure reducerea cheltuielilor si incadrarea acestora in veniturile estimate a fi incasate in urmatoarele 8 luni, in contextul efectelor blocajului financiar si dificultatii contractarii de credite din sistemul bancar;
- necesitatea adoptarii masurii concedierii individuale pentru motive care nu tin de persoana salariatului si desfiintarea unui post de Agent comercial, la pozitia JAIC12 din statul de functii al COMPANIA S.R.L.;
(3) Unitatea nu detine posturi vacante si din acest motiv nu poate oferi salariatului un alt loc de munca.
Art. 3. - Motivul de drept al concedierii individuale il constituie art. 65-67 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
Art. 4. - La desfacerea contractului individual de munca i se va acorda salariatului facilitatea prevazuta la art. 1 alin. (2) din prezenta decizie
Art. 5. - Departamentele Personal si Departamentul Financiar-contabil vor pune in aplicare prevederile prezentei decizii.
DIRECTOR ECONOMIC RESURSE UMANE
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<