Capitolul I: Introducere
Introducere contabila trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele paragrafe:
- paragraful de identificare a expertilor contabili nominalizati pentru efectuarea expertizei: numele si prenumele expertului (tilor), domiciliul acestuia, numarului carnetului de expert contabil si pozitia din Tabloul expertilor contabili;
- paragraful de identificare a clientului care a solicitat efectuarea expertizei contabile. Aici se mentioneaza: denumirea clientului, domiciliul sau sediul social al acestuia, numarul si data contractului in baza caruia se efectueaza expertiza contabila solicitata;
- paragraful privind identificarea imprejurarilor si circumstantelor/contextului in care afost contractata expertiza contabila extrajudiciara;
- paragraful privind identificarea obiectivului/obiectivelor expertizei contabile extrajudiciare asa cum acesta a fost stabilit prin contract;
- paragraful privind identificarea datei sau a perioadei si a locului in care s-a efectuat expertiza contabila;
- paragraful privind identificarea materialului documentar care are legatura cauzala cu obiectivele expertizei contabile si care a stat la baza intocmirii raportului de expertiza;
- paragraful privind identificarea datei sau a perioadei in care s-a redactat raportul de expertiza contabila, cu mentionarea expresa daca s-au mai efectuat sau nu alte expertize contabile avand aceleasi obiective. Tot aici trebuie mentionat daca s-au folosit lucrarile altor experti (contabili, tehnici), problemele ridicate de partile interesate in expertiza si explicatiile date de acestea in timpul efectuarii expertizei;
- paragraful privind identificarea datei initiale pana la care raportul de expertiza trebuia depus la beneficiar si indicarea eventualelor perioade de prelungire fata de termenul initial.
Capitolul II al Raportului de expertiza contabila
Desfasurarea expertizei contabile trebuie sa cuprinda cate un paragraf distinct pentru fiecare obiectiv (intrebare) al expertizei contabile care sa cuprinda o descriere amanuntita a operatiunilor efectuate de expertul contabil cu privire la structura materialului documentar, actele si faptele analizate, locul producerii evenimentelor si tranzactiilor, sursele si informatiile utilizate, daca partile interesate in expertiza au facut obiectii sau au dat explicatii pe care expertul contabil le-a luat sau nu in considerare in formularea concluziilor sale. in fiecare astfel de paragraf trebuie prezentat anasamblul calculelor si interpretarea rezultatelor acestora.
Daca insa aceste prezentari ar ingreuna intelegerea expunerii de catre beneficiarul raportului de expertiza, este recomandabil ca ansamblul calculelor sa se faca in anexe la raportul de expertiza contabila, iar in textul expertizei sa se prezinte doar rezultatele calculelor si interpretarea acestora.
Fiecare paragraf din acest capitol trebuie sa se incheie cu concluzia (raspunsul) expertului contabil, care trebuie sa fie precisa, concisa, fara echivoc, redactata intr-o maniera analitica, ordonata si sistematizata, fara a face aprecieri asupra calitatii documentelor justificative, a inregistrarilor contabile, a epertizelor si actelor de control anterioare si nici asupra incadrarilor legale.
Capitolul III al Raportului de expertiza contabila
Concluzii trebuie sa cuprinda cate un paragraf distinct cu concluzia pentru fiecare obiectiv al expertizei contabile preluate in maniera in care a fost formulata in Capitolul II Desfasurarea expertizei contabile.
Raportul de expertiza contabila intocmit in structura de mai sus este un raport de expertiza contabila obisnuit, necalificat. Un astfel de raport nu poate contine concluzii alternative la obiectivele fixate expertului contabil.
Daca expertul contabil considera necesar sa-si exprime parerea asupra obiectivelor expertizelor, asupra faptului daca intrebarile fixate sunt suficiente sau nu in clarificarea obiectivelor expertizei sau cu privire la alte aspecte asupra carora doreste sa retina atentia beneficiarului expertizei, poate face acest lucru fie:
- in finalul Capitolului III "Concluzii", dupa paragraful cuprinzand raspunsul la obiectivul expertizei contabile; fie
- intr-un capitol distinct, Capitolul IV intitulat "Consideratii personale ale expertului contabil".
Raportul de expertiza contabila care cuprinde "Consideratii personale ale expertului contabil" este calificat drept Raport de expertiza contabila cu observatii. In cazuri cu totul deosebite, expertul contabil se poate afla in imposibilitatea intocmirii unui Raport de expertiza contabila din cauza inexistentei documentelor justificative si/sau a evidentelor contabile care sa ateste evenimentele si tranzactiile supuse expertizei.
In astfel de cazuri se va intocmi un Raport de imposibilitate a efectuarii expertizei contabile, care va avea aceeasi structura ca un raport de expertiza contabila obisnuit, dar care, in Capitolul II "Desfasurarea expertizei contabile" si in Capitolul III "Concluzii" va prezenta justificat si fundamentat cauzele care conduc la imposibilitatea efectuarii expertizei contabile comandate de beneficiarul acesteia.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << ​Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<