Analizam in randurile de mai jos cazul unei agentii de turism neplatitoare de TVA care, pana in prezent, a facturat un pachet sejur si a lucrat cu contul 462 si comisionul a fost inregistrat pe contul 704. Vom afla de la specialistul nostru daca este corect faptul ca impozitul pe venitul microintreprinderii a fost calculat si virat la veniturile din contul 704.
Potrivit punctului 57 alin. (1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014, contabilizarea si prezentarea elementelor din bilant si din contul de profit si pierdere se efectueaza tinand seama de fondul economic al tranzactiei sau al angajamentului in cauza.
Respectarea acestui principiu are drept scop inregistrarea in contabilitate si prezentarea fidela a operatiunilor economico financiare, in conformitate cu realitatea economica, punand in evidenta drepturile si obligatiile, precum si riscurile asociate acestor operatiuni.
Potrivit punctului 432 din OMFP 1802/2014, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori.
In costul excursilor sunt sunt incluse costul de transport, cazare, servicii de ghid, bilete de intrare etc.. de la diferite furnizori.
Care este riscul asociat acestei operatiuni?
Daca societatea dumneavoastra colecteaza oferte de la acei furnizori si le prezinta clientilor, in opinia mea nu va asumati niciun risc. Serviciul dumneavoastra consta in cautarea de oferte si achizitionarea acestora in contul clientului.
Pe baza acestor oferte clientii comanda unul sau mai multe servicii pe care ulterior societatea dumneavoastra le achizitioneaza. La momentul achizitiei serviciilor se cunosc deja clientii persoane fizice care vor beneficia de serviciile respective.
Nicio clipa societatea dumneavoastra nu are obligatia de a caza clientul ori de a oferi servicii de ghid, achizitiile fiind efectuate in contul clientului.
Astfel, in aceasta situatie, societatea efectueaza operatiuni in contul altor persoane. Opinia mea este ca nu aveti cheltuieli proprii, iar venitul este consituit de comisionul agentiei.
S-ar putea considera ca societatea dumneavoastra trebuie sa recunoasca la venituri intreaga valoare a facturii daca ati inchiria, de exemplu, un hotel intreg si apoi ati subinchiria camerele catre diverse persoane fizice. In aceasta situatie ar exista riscul sa nu gasiti clienti, iar inchirierea initiala sa ramana cheltuiala dumneavoastra. Acelasi tratament s-ar aplica si in cazul celorlalte servicii, daca societatea le-ar achizitiona in scopul revanzarii ulterioare, existand riscul unei cheltuieli in cazul in care nu s-ar gasi client.
Avand in vedere cele mentionate mai sus, pentru recunoasterea veniturilor se va analiza modul de derulare al operatiunilor. Achizitia si vanzarea serviciilor turistice poate influenta contul de profit si pierderi numai in masura in care societatea dumneavoastra isi asuma anumite riscuri in legatura cu acele servicii.
Daca agentia de turism nu are servicii „pe stoc” si achizitioneaza serviciile numai pe baza comenzilor primite de la clienti, venitul recunoscut in contul de profit si pierdere este numai comisionul agentiei.
Incasarea avansurilor de la clienti:
5121 = 462 valoare avans
Achizitia serviciilor turistice:
461 = 401 valoare servicii
Emiterea facturii:
4111 = %
461 valoare servicii
704 comision agentie
Regularizare avans:
4111 = 462 -valoare avans
Incasare diferenta:
5121 = 4111
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Olguta Crevelescu - Expert Contabil. Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<