Cota de TVA pentru alimente a suferit mai multe modificari importante in ultimele luni, asa ca este important sa le trecem pe toate in revista. Spre exemplu, stiati ca se aplica o cota noua pentru alimentele bio, montane si traditionale? Mai jos, specialistul nostru a scris un material complex despre toate schimbarile fiscale aparute in ultima perioada.
In prezent, cota redusa de TVA de 9% se aplica pentru vanzarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele, daca se incadreaza in codurile NC corespunzatoare (stabilite prin Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal).
De asemenea, incepand cu 1 noiembrie 2018 se aplica cota reduse de TVA de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, daca se indeplinesc anumite conditii specifice. Am rezumat cele mai importante aspecte mai jos:
Se considera ca are loc o livrare de alimente supusa cotei reduse de TVA de 9% atunci cand: o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara nici un alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni.
Elementele care in mod normal insotesc si sunt accesorii unei livrari de alimente (si prin urmare nu vor fi considerate ca fiind prestari de servicii din punct de vedere TVA) sunt, spre exemplu: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, furnizarea de cutii de gunoi, etc.
Elementele de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii, din punct de vedere TVA, drept prestare de servicii de restaurant sau catering (subiect de TVA de 5%) trebuie in mod normal sa fie diferite de cele mentionate anterior si includ, dar fara a se limita la, urmatoarele: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente, etc.
In ceea ce priveste oferirea atat a serviciilor de restaurant cat si livrari de alimente la pachet, optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii este cea care determina incadrarea activitatii in una din cele doua categorii.
Mai multe combinatii de operatiuni pot fi luate in considerare, in functie de dorintele clientilor, pentru a incadra o operatiune drept prestare de servicii de catering, de la simpla pregatire si livrare a felurilor de mancare pana la prestatia completa, care cuprinde in plus:
- punerea la dispozitie a veselei, a mobilierului (ex. mese si scaune);
- prezentarea felurilor de mancare, decoratiunile;
- punerea la dispozitie a personalului care se ocupa cu servirea si consilierea pentru alcatuirea meniului si pentru alegerea bauturilor.
De asemenea, s-a introdus aplicarea cotei reduse de TVA de 5% incepand cu 1 iunie 2019 pentru livrarile de alimente de inalta valoare calitativa, respectiv produse montane, bio si traditionale, autorizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Livrarea acestor alimente trebuie sa fie insotita de copia documentului de recunoastere/atestare/certificare eliberat de autoritatea competenta, cu exceptia livrarii efectuate catre consumatorul final.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabriel Apostolescu - Consultant contabil si fiscal. Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<