Cota de TVA pentru alimente a suferit mai multe modificari importante in ultimele luni, asa ca este important sa le trecem pe toate in revista. Spre exemplu, stiati ca se aplica o cota noua pentru alimentele bio, montane si traditionale? Mai jos, specialistul nostru a scris un material complex despre toate schimbarile fiscale aparute in ultima perioada.
In prezent, cota redusa de TVA de 9% se aplica pentru vanzarea urmatoarelor bunuri: alimente, inclusiv bauturi, cu exceptia bauturilor alcoolice, destinate consumului uman si animal, animale si pasari vii din specii domestice, seminte, plante si ingrediente utilizate in prepararea alimentelor, produse utilizate pentru a completa sau inlocui alimentele, daca se incadreaza in codurile NC corespunzatoare (stabilite prin Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal).
De asemenea, incepand cu 1 noiembrie 2018 se aplica cota reduse de TVA de 5% pentru serviciile de restaurant si de catering, daca se indeplinesc anumite conditii specifice. Am rezumat cele mai importante aspecte mai jos:
Se considera ca are loc o livrare de alimente supusa cotei reduse de TVA de 9% atunci cand: o persoana impozabila se limiteaza la livrarea unor feluri de mancare standardizate la o locatie precizata de client, fara nici un alt element suplimentar de prestare de servicii, sau atunci cand livrarea felurilor de mancare reprezinta elementul predominant al unei operatiuni.
Elementele care in mod normal insotesc si sunt accesorii unei livrari de alimente (si prin urmare nu vor fi considerate ca fiind prestari de servicii din punct de vedere TVA) sunt, spre exemplu: prezentarea alimentelor la raft, prepararea alimentelor, transportul alimentelor la destinatia indicata de client, racirea sau incalzirea alimentelor, ambalarea alimentelor, furnizarea de cutii de gunoi, etc.
Elementele de prestare de servicii care pot conduce la incadrarea operatiunii, din punct de vedere TVA, drept prestare de servicii de restaurant sau catering (subiect de TVA de 5%) trebuie in mod normal sa fie diferite de cele mentionate anterior si includ, dar fara a se limita la, urmatoarele: furnizarea unui cadru adecvat care permite consumul alimentelor, servirea alimentelor, punerea la dispozitie de personal de servire, de bucatari sau de personal pentru curatenie, punerea la dispozitie a veselei sau a tacamurilor, punerea la dispozitie a unui mobilier adecvat consumului alimentelor, curatarea sau debarasarea meselor, consultanta individuala privind alegerea alimentelor, consilierea clientilor cu privire la compozitia si cantitatea mancarii pentru anumite evenimente, etc.
In ceea ce priveste oferirea atat a serviciilor de restaurant cat si livrari de alimente la pachet, optiunea clientului la momentul efectuarii comenzii este cea care determina incadrarea activitatii in una din cele doua categorii.
Mai multe combinatii de operatiuni pot fi luate in considerare, in functie de dorintele clientilor, pentru a incadra o operatiune drept prestare de servicii de catering, de la simpla pregatire si livrare a felurilor de mancare pana la prestatia completa, care cuprinde in plus:
- punerea la dispozitie a veselei, a mobilierului (ex. mese si scaune);
- prezentarea felurilor de mancare, decoratiunile;
- punerea la dispozitie a personalului care se ocupa cu servirea si consilierea pentru alcatuirea meniului si pentru alegerea bauturilor.
De asemenea, s-a introdus aplicarea cotei reduse de TVA de 5% incepand cu 1 iunie 2019 pentru livrarile de alimente de inalta valoare calitativa, respectiv produse montane, bio si traditionale, autorizate de Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale. Livrarea acestor alimente trebuie sa fie insotita de copia documentului de recunoastere/atestare/certificare eliberat de autoritatea competenta, cu exceptia livrarii efectuate catre consumatorul final.
Raspuns oferit pe portalcontabilitate.ro de Gabriel Apostolescu - Consultant contabil si fiscal. Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<