Un institut de cercetari finantat din venituri proprii este implicat intr-un litigiu cu furnizorul de echipamente pentru laborator. Acesta pretinde ca institutia publica nu si-a platit datoriile conform prevederilor contractuale si a demarat la inceputul lunii decembrie 200N-1 procedurile legale impotriva institutiei, solicitand penalitati in valoare de 35.000 lei pentru intarzierea platii facturilor.
La sfarsitul exercitiului 200N-1, institutia estimeaza ca probabilitatea de pierdere a procesului este de 70%. Procesul continua si in exercitiul 200N, institutia estimand o probabilitate de pierdere a procesului de 90%.
In urma expertizelor efectuate, instanta a constatat ca toate datoriile institutiei sunt platite conform contractului incheiat intre cele doua entitati si a documentelor justificative de plata, cu exceptia unei facturi, care a fost platita cu o intarziere de 360 de zile.
In luna septembrie 200N+1, procesul s-a finalizat si instanta a decis ca solicitarea entitatii furnizoare de echipamente este partial justificata, institutia fiind obligata la plata penalitatilor in valoare de 30.000 lei in termen de 30 zile.
Inainte de a recunoaste provizionul in contabilitate, se analizeaza daca sunt indeplinite cumulativ criteriile de recunoastere:
a) institutia are o obligatie curenta generata de un eveniment anterior: evenimentul care obliga este achizitia de echipamente pentru laborator si nerespectarea prevederilor contractuale privind plata datoriei catre furnizor;
b) este probabil ca o iesire de resurse sa fie necesara pentru a onora obligatia respectiva: probabilitatea de plata a penalitatilor de intarziere este mai mare decat probabilitatea de neplata;
c) poate fi realizata o estimare credibila a valorii obligatiei.
Deoarece criteriile de recunoastere sunt indeplinite concomitent, institutia va recunoaste in contabilitate un provizion pentru litigii.
200N-1
l Se inregistreaza constituirea provizionului pentru litigii:
Provizion pentru litigii necesar = 35.000 lei x 70% = 24.500 lei
6812                                   =                                         1511                          24.500 lei
"Cheltuieli operationale privind          "Provizioane pentru litigii"
provizioanele"
200N
* Se inregistreaza majorarea provizionului pentru litigii, ca urmare a majorarii probabilitatii de pierdere a procesului:
Provizion pentru litigii necesar = 35.000 lei x 90% = 31.500 lei
Provizion pentru litigii existent = 24.500 lei
Majorare provizion pentru litigii = 7.000 lei
6812                        =                             1511                                     7.000 lei
"Cheltuieli operationale         "Provizioane pentru litigii"
privind provizioanele"
200N+1
Se inregistreaza obligatia de plata a penalitatilor:
629                                            =                           401                    30.000 lei
"Alte cheltuieli autorizate prin                       "Furnizori"
dispozitii legale"
Se inregistreaza anularea provizionului pentru litigii ramas fara obiect:
1511                              =                            7812                          31.500 lei
"Provizioane pentru litigii"       "Venituri din provizioane"
La data efectuarii platii penalitatilor, institutia va inregistra in contabilitate tranzactia, astfel:
401                      =                                     560                        30.000 lei
"Furnizori"                      "Disponibil al institutiilor
                                        publice finantate integral din
                                          venituri proprii"
 Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
 Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<  Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia <<  Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia <<  Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia <<  Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului 
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia <<  Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia <<  Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia <<  Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia <<  Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<  Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia <<