1. Cum se calculeaza indicatorii de marime?
Entitatile care in exercitiul financiar precedent au indeplinit concomitent urmatoarele doua criterii de marime: cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, inclusiv, si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro, inclusiv, pot opta pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate. In acest caz, ele intocmesc situatii financiare anuale simplificate care cuprind:
- bilant simplificat (cod 10),
- cont de profit si pierdere simplificat (cod 20).
Indicatorul total active cuprinde: active imobilizate, active circulante si cheltuieli in avans. Cifra de afaceri neta se calculeaza prin insumarea veniturilor rezultate din livrarile de bunuri si prestarile de servicii si alte venituri din exploatare, mai putin reducerile comerciale acordate clientilor si taxa pe valoarea adaugata, precum si alte impozite si taxe legate direct de cifra de afaceri.
Incadrarea in criteriile de marime se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.
Entitatile care la finele exercitiului financiar precedent depasesc limitele unuia sau ambelor criterii de marime aplica Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu exercitiul financiar urmator celui in care limitele respectivelor criterii au fost depasite.
Exemplificare
Societatea comerciala Alfa a intocmit pentru data de 31 decembrie 2010 situatii financiare anuale potrivit Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare. Pe baza situatiilor financiare anuale aferente exercitiului financiar 2010, precum si a balantei de verificare care a stat la baza intocmirii acestora, societatea Alfa constata urmatoarele:
- cifra de afaceri neta inregistrata se situeaza sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si
- totalul activelor inregistrat se situeaza sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro.
|
In baza art. 5 alin. (11) din legea contabilitatii, societatea Alfa opteaza pentru sistemul simplificat de contabilitate. In baza acestei optiuni, societatea Alfa intocmeste la data de 31 decembrie 2011 situatii financiare anuale simplificate compuse din bilant simplificat si cont de profit si pierdere
simplificat. De asemenea, potrivit art. 10 alin. (31) din legea contabilitatii, societatea Alfa poate opta pentru organizarea si conducerea contabilitatii pe baza de conventie civila incheiata potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare.
Astfel, din punctul de vedere al organizarii si conducerii contabilitatii, sunt trei posibilitati pentru societatea Alfa:
- organizarea si conducerea contabilitatii in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, potrivit art. 10 alin. (2) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
- organizarea si conducerea contabilitatii pe baza de contracte de prestari servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, potrivit art. 10 alin. (3) din legea contabilitatii; sau
- organizarea si conducerea contabilitatii pe baza de contracte/conventii civile incheiate potrivit Codului civil cu persoane fizice care au studii economice superioare, situatie in care raspunderea pentru conducerea contabilitatii revine acestor persoane fizice, conform art. 10 alin. (31) din legea contabilitatii.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<