Esalonarea la plata este o facilitate fiscala care iti permite sa platesti datoriile catre stat in rate, intr-o perioada agreata, evitand executarea silita sau acumularea de penalitati suplimentare.
Incepand cu 13 mai 2025, procedurile de acordare a esalonarilor la plata - clasice si simplificate - au fost oficial actualizate prin Ordinul ANAF nr. 597/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 439. Noile reglementari reflecta modificarile succesive aduse legislatiei fiscale incepand cu 2020, incluzand Legea nr. 295/2020, OG nr. 11/2021, OG nr. 11/2022, OG nr. 31/2022 si OUG nr. 20/2023.
Cererea de acordare a esalonarilor la plata ale obligatiilor fiscale trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
a) datele de identificare ale debitorului: denumirea acestuia, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscala, numarul de telefon, adresa de e-mail, precum si datele de identificare pentru sediile secundare inregistrate fiscal, potrivit legii;
b) perioada pentru care se solicita esalonarea la plata, exprimata in luni;
c) justificarea starii de dificultate generate de lipsa temporara de disponibilitati banesti si cauzele acesteia;
d) data si semnatura debitorului/reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/imputernicitului.
Nu (mai) este necesara depunerea declaratiei pe propria raspundere a debitorului din care sa reiasa ca nu se afla in insolventa sau dizolvare sau a altor documente sau informatii relevante in sustinerea cererii.
A fost eliminata obligatia contribuabilului de a depune documente financiare detaliate, precum:
- situatia financiara anuala;
- situatia incasarilor si platilor din ultimele 6 luni;
- situatia indicatorilor economici si alte informatii similare.
In cazul persoanelor juridice, la cererea de acordare a esalonarilor la plata se anexeaza si:
a) copia ultimei balante de verificare sau registrul-jurnal de incasari si plati, dupa caz;
b) programul de restructurare sau de redresare financiara semnat de reprezentantul legal al debitorului, care va contine si capacitatea financiara de plata, respectiv argumentarea posibilitatii platilor pe perioada solicitata la esalonare.
In cazul debitorilor care desfasoara activitati intracomunitare pentru care se atribuie un cod de inregistrare TVA, in procedura de solutionare a cererii de esalonare la plata se au in vedere si obligatiile fiscale inregistrate in evidenta fiscala pentru aceasta activitate.
In situatia in care un debitor care are infiintate sedii secundare inregistrate fiscal, se inscriu obligatiile fiscale ale debitorului, precum si obligatiile fiscale datorate de fiecare sediu secundar.
Organul fiscal competent acorda amanarea la plata a penalitatilor de nedeclarare aferente obligatiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, stinse partial prin plata si/sau compensare in termenul prevazut de lege si/sau esalonate la plata, precum si cele instituite si comunicate la data pierderii valabilitatii esalonarii la plata in cazul mentinerii valabilitatii acesteia, in vederea reducerii cu 75%, pana la data finalizarii esalonarii la plata.
Cererea se solutioneaza in termen de cel mult 15 zile lucratoare de la data inregistrarii la organul fiscal competent.
In vederea solutionarii cererii de acordare a esalonarilor la plata a obligatiilor fiscale si a stabilirii sumelor care vor face obiectul acestora, organul fiscal competent elibereaza, din oficiu, certificatul de atestare fiscala.
Nu se acorda esalonari la plata pentru sumele care fac obiectul unei confiscari si nici cele reprezentand echivalentul in bani al unor bunuri care au fost considerate a constitui produs direct sau indirect al unei infractiuni.
Alte clarificari
Ordinul nr. 90/2016
Anexa 2
ARTICOLUL 1 Obiectul inlesnirilor la plata
(1) Organul fiscal competent acorda urmatoarele inlesniri la plata obligatiilor fiscale:
e) amanarea la plata a penalitatilor de nedeclarare aferente obligatiilor fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de debitor si stabilite de organul fiscal prin decizii de impunere, stinse partial prin plata si/sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala si/sau esalonate la plata, precum si cele instituite si comunicate la data pierderii valabilitatii esalonarii la plata in cazul mentinerii valabilitatii acesteia, in vederea reducerii cu 75%, pana la data finalizarii esalonarii la plata.
- In cazul contribuabililor fara bunuri in proprietate, termenul maxim de esalonare este limitat la 6 luni, iar ratele de plata initiale trebuie sa acopere cel putin 10% din obligatiile esalonate.
Ordinul nr. 90/2016
Anexa 2
ARTICOLUL 7 Procedura de emitere a deciziei de esalonare la plata a obligatiilor fiscale si a deciziei de amanare la plata a penalitatilor de intarziere si a penalitatilor de nedeclarare
(13 1) Prin exceptie de la alin. (13), rata de esalonare se stabileste astfel:
b) pentru debitorii care nu detin bunuri in proprietate pentru a constitui garantiile prevazute de lege, care anexeaza la cerere de acordare a esalonarii la plata o propunere de grafic, rata de esalonare trebuie sa fie in primele 3 luni de cel putin 10% din cuantumul obligatiilor fiscale esalonate la plata, iar in urmatoarele luni, debitorul trebuie sa achite restul obligatiilor fiscale proportional cu lunile pentru care a fost acordata esalonarea la plata;
Esalonarea clasica
Ce se schimba in esalonarea clasica?
Noua procedura vine cu o abordare mai flexibila si digitalizata:
- Cererea de esalonare este simplificata, iar transmiterea prin Spatiul Privat Virtual devine standard.
- Se reduce volumul documentelor justificative, in special pentru contribuabilii cu risc fiscal mic.
- ANAF analizeaza situatia de dificultate pe baza propriilor baze de date, eliminand obligatia contribuabililor de a depune situatii financiare sau fluxuri de numerar.
- Garantiile sunt reglementate diferentiat, in functie de cuantumul lor fata de obligatiile esalonate.
- Se elimina posibilitatea modificarii perioadei de esalonare in deciziile ulterioare de modificare.
- Numarul de cereri anuale pentru modificare sau mentinerea esalonarii este limitat la una singura.
- Se introduce o procedura distincta pentru debitorii aflati in insolventa.
- Formularele sunt actualizate, iar in cazul debitorilor persoane fizice, analiza capacitatii de plata se face pe baza veniturilor din ultimele 6 luni.
Esalonarea simplificata
Ce se schimba la esalonarea simplificata?
- Dispare posibilitatea acordarii pentru anumite categorii speciale de contribuabili, precum cei care trebuie sa mentina o autorizatie sau acord administrativ.
- Se reduce numarul de cereri admise pentru modificarea esalonarii la o singura solicitare pe durata acesteia.
- Se abroga prevederile privind renuntarea la restructurarea obligatiilor in cazul notificarilor depuse potrivit OG 6/2019.
-Apare un nou formular privind acordul de principiu, necesar in anumite situatii de prelungire sau modificare.
Va recomand sa depuneti cererile de esalonare, avand in vedere formularele disponibile in prezent pe site-ul ANAF:
Informatii oferite in luna iunie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<