Bugetul pe 2009 trage un semnal de alarma sensibil pentru angajatori. Intr-un an in care majoritatea companiilor au anuntat inghetarea salariilor sau amanarea majorarilor, cresterea contributiei la asigurarile sociale, aduce un plus la cheltuiala cu angajatii. Pentru unii angajatori, probabil o minoritate, costul creste doar cu 2%, adica majorarea contributiei angajatorului. Pentru majoritatea, costul salarial creste insa cu 3%.
Deficit de resurse, atu in negociere
Expansiunea prin care am trecut pana in 2008, mai produce inca efecte subtile. Fluxul mare de investitori, cresterea economica au creat o piata a muncii care favoriza "consumatorul", pe angajat. Acesta era o resursa valoroasa, care doar pentru ca era in numar insuficient pe piata a inceput sa controleze termenii negocierii.
Companiile aflate pe o piata a specialistilor in deficit au intrat intr-o sprirala ascendenta a salariilor oferite. Un candidat se afla in mai multe procese de selectie simultan, astepta oferte inainte de a face alegerea. Un impact destul de inofensiv pentru moment a fost si ca negocierile s-au purtat in limbajul angajatilor. Adica am vorbit in anii trecuti despre salariul net.
Salariul net este unitatea de masura cea mai usor de reprezentat. Iau x in mana. Nu ma intereseaza restul. Am creat un raport contractual in care nu am riscuri, ca si angajat. Pentru ca toate cartile de management spun ca nu e de dorit sa scazi salarii sau sa iei inapoi beneficii. Asta inseamna ca netul meu negociat e "scris in piatra". Nu ma afecteaza variatiile mediului, pentru ca ele sunt suportate de cealalta parte a contractului semnat: angajatorul meu.
Asa se intampla ca acum angajatorul preia o crestere a costului salarial cu 1% numai pentru ca pana acum am discutat despre net, si eu, ca angajat, nu as intelege de ce sa-mi scada salariul net, pentru ca nu stiu si nu ma intereseaza cum ajung sa iau acesti bani.
Probabil ca sunt si cauze care au aparut subtil si ni s-au infiltrat in mentalitate: cum ar fi ca o buna bucata de vreme au tot existat plati nu tocmai legale (si normal ca in cazul lor discutam net, ca net era tot). Sau ca inca exista mai multe formule de a formaliza un raport de munca.
Aceasta piata de resurse nu intelege legislatia si nici cum ar fi sa suporte in masura prevazuta de lege riscul contractului semnat. Oamenii care merg la interviuri nu stiu cum se ajunge de la net la brut.
Suna ciudat sa vorbim despre contributia angajatului si cea a angajatorului, cand de fapt ambele sunt tratate ca fiind in sarcina angajatorului.
Acum as miza pe o maturizare a pietei. Deficitul de resurse nu mai este atat de mare. Angajatorii resimt diferenta de 1% pe care o suporta in plus la costul salarial.
Cresterea in sine a contributiilor ca sa sustinem bugetul e o masura reactiva si gandita pe termen scurt. E din categoria intens discutata a reducerii sporurilor bugetarilor. Dar are si un impact pozitiv: educa angajatorii si probabil, prin consecinta, si pe angajati, in niste raporturi contractuale cu responsabilitati asumate matur, si cu riscuri sustinute matur. Si asta la o valoare rezonabil de mica: numai un procent diferenta.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia <<