search

Ce reguli respectam la scaderea din gestiune a produselor distruse calitativ

Impozit pe profit: ce trebuie sa stiti despre recuperarea pierderilor fiscale din 2024

    Pentru scaderea din gestiune a produselor respective, primul pas care se impune este efectuarea inventarului pe fiecare grupa de produse.
    
    Inventarierea trebuie efectuata conform Normelor din 9 octombrie 2009 privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii - aprobate prin Ordinul nr. 2.861/2009.
    
    In urma inventarierii se intocmesc listele de inventariere si procesul verbal privind rezultatele inventarierii, conform OMFP nr. 3.512/2008 privind documentele financiar - contabile. Din aceste documente trebuie sa reiasa:
    
    - denumirea produselor inventariate - cantitatea - pretul de vinzare cu amanuntul - valoarea de vinzare cu amanuntul - cauzele (motivele) pentru care se impune scoaterea lor din gestiune: deteriorare, expirare, perisabilitati etc. - propuneri pentru rezolvarea situatiei.
    
    De asemenea, in urma inventarierii se impune efectuarea compensarilor intre produsele cu plus si minus, de acelasi fel, inainte de stabilirea scazamintelor. Dupa ce s-au efectuat toate aceste demersuri, se inainteaza conducerii unitatii, spre aprobare, cererea privind scoaterea din gestiune a bunurilo r respective distruse calitativ sau lipsa, mentionandu-se si motivul solicitarii (degradare, uscare, lipsa etc).
    
    Cerea aprobata de conducerea societatii impreuna cu Procesul Verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri ma teriale (cod 14-2-3A) - prevazut in Ordinul nr. 3.512/2008 privind documentele financiar-contabile reprezinta document justificativ de scoatere din gestiune si din contabilitate a bunurilor degradate.
    
   Una dintre cauzele scoaterii din gestiune poate fi reprezentata de degradarea sau deterioarea neimputabila, ca urmare a unor factori externi - caz in care se pot aplica limitele maxime de perisabilitate pentru legume si fructe, prevazute la punctele 29 si 30, coloana 5 din Anexa 1 la NORMA din 27 mai 2004 privind limitele admis ibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare, aprobata prin HG nr. 831/2004. Procentele respective reprezinta valori maxime si se aplica la valoarea de vinzare a marfurilor iesite din gestiune intre 2 inventare succesive. Nu se iau in considerare transferurile dintre gestiuni.
    
    Aceste perisabilitati se aplica doar de firmele platitoare de impozit pe profit, nu si de cele platitoare de impozitul pe venitul microintreprinderilor.
    
    La stabilirea perisabilitatilor, trebuie sa se tina cont si de prevederile art. 7 din NORMA din 27 mai 2004 privind limitele admisibile de perisabilitate la marfuri in procesul de comercializare.
    

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice