China a depasit SUA la productia de bunuri. Noi ce facem? - articole conta.ro
Contabilitate � Conta.ro
Va asteptam online 24 ore din 24 sub sloganul: 100% contabilitate!
Puteti cere, oferi si gasi solutii la orice problema de contabilitate si fiscalitate. Si in plus aveti legislatia economica actualizata si un modul important de resurse umane.

China a depasit SUA la productia de bunuri. Noi ce facem?

Conform unui studiu al IHS Global Insight, China a participat in 2010 la productia mondiala de bunuri cu 19.8% din total, cu 0.4% mai mult decat SUA, cu 19.4%. Momentul e istoric, pentru ca SUA detinea suprematia de 110 ani (dupa ce ii detronase pe britanici care acum se zbat pentru un loc 10). Si totusi nu-i dracul chiar... galben, pentru ca la o comparatie a capacitatii de productie, SUA se pare ca acopera un procent similar din produsele la nivel mondial, cu numai putin peste o zecime din capacitatea Chinei, ca numar de muncitori. Deci la productivitate, bate SUA.

De fapt, momentul e istoric pentru ca marcheaza o limita in evolutia globala a societatii. Exact asa cum spune Nicholas Crafts de la Universitatea Warwick - expert in schimbarea economica pe termen lung: "Aceasta schimbare marcheaza o mutatie fundamentala in diviziunea globala a muncii [in ceea ce priveste productia de bunuri] care este cel mai probabil ireversibila in viitorul apropiat".
Globalizarea aduce cu sine si noua diviziune internationala a muncii, adica ceea ce se intampla atunci cand procesul de productie nu mai este subscris economiilor nationale. Rezultatul este mutatia globala industriala, in care procesele de productie se relocheaza de la tarile dezvoltate, catre tarile in curs de dezvoltare.

Asadar declasarea SUA de catre China din pozitia de lider mondial in productie nu e deloc surprinzatoare. Concluzia analistilor e extrapolabila. "Acest fenomen arata nevoia ca SUA sa concureze in viitor, nu pe baza productiei de bunuri, ci la nivel de inovatie si noi tipuri de servicii derivate din industriile producatoare" (Deborah Wince-Smith). In esenta, ceea ce au de facut toate tarile dezvoltate in formula noii diviziuni globale a muncii, este sa creasca valoarea adaugata. De fapt, cantitatea de valoare adaugata face diferenta reala intre nivelele de dezvoltare.

Intrebarea din titlu nu era o gluma. Avem o rascruce greu de descifrat. Ne ocupam de productie sau de valoare?

Teoretic si, mai ales practic, nu suntem o tara dezvoltata. Dar avem (inca) niste optiuni deschise (asa ca si cum n-am fi parasit inca intersectia).
Sa optam pentru productie, inseamna sa producem mult, la preturi suficient de mici, ca sa ne plasam in liga Chinei. Din pacate, suntem un pic prea scumpi ca forta de munca, sa putem concura cu China, unde un muncitor primeste in medie un venit net de 145 USD. Si poate ca nu atat la nivelul salariilor se vede diferenta, cat la nivel de productivitate. Acolo sunt fluctuatii majore in functie de unde, cine angajeaza, cine produce si ce produce. Nokia nu a venit degeaba la Jucu, asa cum nici o multime de mici producatori de confectii care impanzesc micile orase. Dar nu e suficient ca sa ne defineasca. In plus, faptul ca facem asta sporadic si la indemnul si instruirea altora, dovedeste ca nu ne vine nici natural si nici macar usor. China produce majoritar prin unitati mari apartinand statului, noi acolo obisnuiam sa ne bucuram de... asa un pic de laissez faire din partea tuturor.

Sa optam pentru valoare, ne-ar placea. Facem tentative prin IT si vorbim pompos de servicii in turism, cu brand de tara si tot tacamul. Suntem la o granita a civilizatiei si inca nu ne-am hotarat de care parte a ei ne situam.

Avem zone sarace in care munca in productie e un dar de la Dumnezeu pe care nu-l strici cu pretentii de pauza sau concediu. Dar avem si zone in care se produce valoare. Plus o intreaga zona gri care se adanceste pe masura ce fiscalitatea devine mai apasatoare si criza mai neplacuta. Aici e zona unde se defineste brandul real de tara. Asa afirmam despre noi cine suntem. Nu prin slogan si poza frumoasa cu frunza. Sloganul vine dupa ce ne-am lamurit cine suntem. Asadar, China e cel mai mare producator de bunuri la nivel mondial. Noi cine suntem?


Ghidul practic al contabilului
din domeniul constructiilor


REDUCERE 50%

+ CADOU Formularele obligatorii
pentru Departamentul de Contabilitate


Click AICI >>


 

Comenteaza acest articol in forum

Articol de: Oana Damian - www.conta.ro
Data: 2011-03-15
Vizualizari: 2888


  Alte ContaArticole
postat la: 2027-09-20
Titlurile de stat sunt instrumente financiare prin care se poate cumpara datoria statului, castigul fiind reprezentat de dobanda incasata. Ele se mai numesc si obligatiuni de stat si pot fi emise pe termen scurt, mediu sau lung, atat in lei, cat si in valuta. Pentru a le intelege mai bine, oamenii compara aceste titluri de stat cu un imprumut oferit de ei statului roman, pe o anumita perioada: statul se foloseste de banii respectivi, iar beneficiarii se aleg cu dobanda. In acest fel, oamenii devin creditori si castiga din dobanzi.
Citeste mai mult ...
postat la: 2021-09-24
AJFP Ialomita reaminteste contribuabililor ca luni, 27 septembrie 2021, este termenul de depunere a opt declaratii fiscale. Citeste mai mult ...
postat la: 2021-09-22
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Vrancea informeaza
contribuabilii ca prin OG 11/2021 a fost reglementata posibilitatea acordarii anularii obligatiilor de plata accesorii prevazuta de OUG 69/2020 pentru inca doua situatii in care se pot afla contribuabilii cu restante bugetare ale caror scadente sunt anterioare datei de 31 martie 2021.
Citeste mai mult ...
  Conta Newsletter

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate Fii un contabil informat!

Aboneaza-te GRATUIT si vei primi Raportul Special

Modificari la MONOGRAFIILE CONTABILE in 2021: Studii de caz + Explicatii detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


  Conta Director
  Conta Site
  Conta Topicuri Forum
Copyright Conta Online / Conta.ro 2006 - 2021. Toate Drepturile rezervate
Un proiect: Fokus Digital Services