In activitatea unei firme, uneori se intampla ca anumite creante sa devina imposibil de recuperat, din diverse motive, cum ar fi intrarea in insolventa a clientilor, radierea acestora sau procesele judiciare care nu au dus la niciun rezultat. In astfel de situatii, este important sa facem corect inregistrarile contabile pentru a reflecta realitatea financiara a companiei. Vom explica, in randurile de mai jos, cum se procedeaza pentru a elimina aceste datorii din contabilitate.
Din punctul de vedere al TVA, puteti sa ajustati TVA, in cazul clientilor aflati in procedura de insolventa dar si in cazul in care anumiti clienti radiati au fost supusi procedurii de faliment si va aflati in interiorul termenului de prescriptie de 5 ani, asa cum se arata la art. 287 lit. d din codul fiscal.
ART. 287 - Ajustarea bazei de impozitare
Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a intrarii in faliment a beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa. Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment. In cazul in care intrarea in faliment a avut loc anterior datei de 1 ianuarie 2019 si nu a fost pronuntata hotararea judecatoreasca definitiva/definitiva si irevocabila de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei pana la aceasta data, ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie 2019. Ajustarea este permisa chiar daca s-a ridicat rezerva verificarii ulterioare, conform Codului de procedura fiscala. Prin efectuarea ajustarii se redeschide rezerva verificarii ulterioare pentru perioada fiscala in care a intervenit exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata pentru operatiunea care face obiectul ajustarii. In cazul in care, ulterior ajustarii bazei de impozitare, sunt incasate sume aferente creantelor respective, se anuleaza corespunzator ajustarea efectuata, corespunzator sumelor incasate, prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate.
Asadar, in situatia de faliment sau insolventa veti ajusta TVA inregistrand:
4118 - 4427 cu semnul minus
Ajustarea tva pentru client in faliment se poate efectua in conditiile mentionate la art. 287 lit. d) din Codul fiscal.
Potrivit art. 330 alin. (2) din Codul fiscal:
(2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de serviciitrebuie sa emita facturi,cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza,care se transmit si beneficiarului,cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Din aceasta mentiune rezulta ca, factura intocmita in baza art. 287 lit. d) din Codul fiscal NU se transmite beneficiarului.
Daca aceasta creanta va fi eliminata, veti inregustra si o cheltuiala deductibila dpdv al impozitului pe profit conform art. 25, alin. (4) lit. h din codul fiscal.
h) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:
1. punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
Inregistrarea contabila este:
654 = 4118
In cazul in care clientii nu au urmat procedura de faliment sau insolventa si nu ati constituit ajustari pentru depreciere creante neincasate veti scoate din evidenta creantele inregistrand in acest sens cheltuieli neneductibile dpdv fiscal conform art. 25 alin. (4) lit. c) din codul fiscal:
In cazul in care aveti constituite ajustari veti considera deductibila cheltuiala doar in limita acestora.
Anularea provizionului constituit se inregistreaza ca:
491 = 781X conform OMFP 1802/2014
Ajustari pentru creantele neincasate - Reglementari contabile
Redau, mai jos, si prevederile contabile aplicabile in speta, in situatia constituirii de ajustari pentru creantele neincasate.
Din punct de vedere contabil, sumele aferente creantelor incerte trebuie reflectate distinct in contabilitate.
Conform Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014,
331. - Creantele incerte se inregistreaza distinct in contabilitate (contul 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in conturi analitice ale conturilor de creante, pentru alte creante decat clientii).
332. - (1) In scopul prezentarii in situatiile financiare anuale, creantele se evalueaza la valoarea probabila de incasat.
(2) Atunci cand se estimeaza ca o creanta nu se va incasa integral, in contabilitate se inregistreaza ajustari pentru pierdere de valoare, la nivelul sumei care nu se mai poate recupera.
89. - (1) Evaluarea la inventar a creantelor si a datoriilor se face la valoarea lor probabila de incasare sau de plata. Diferentele constatate in minus intre valoarea de inventar stabilita la inventariere si valoarea contabila a creantelor se inregistreaza in contabilitate pe seama ajustarilor pentru deprecierea creantelor.
(2) Pentru creantele incerte se constituie ajustari pentru pierdere de valoare.
Momentul in care o creanta devine incerta si trebuie reclasificata in contabilitate, poate fi:
- atunci cand termenul de incasare a acesteia a expirat;
- la momentul emiterii unei decizii definitive a instantei de intrare in faliment/reorganizare a clientului;
- la sfarsitul exercitiului financiar, cu ocazia inventarierii elementelor de activ si de pasiv, atunci cand se constituie si ajustarile pentru depreciere la data inventarierii.
Monografie contabila clienti neincasati
Inregistrarea contabila prin care se face reclasificarea creantelor "Clienti" in creante "Clienti incerti", in acord cu politicile contabile ale societatii, este urmatoarea:
4118 "Clienti incerti sau in litigiu" = 4111 "Clienti"
Ajustarile pentru deprecierea creantelor clienti sunt recunoscute in cazul in care valoarea de inventar, stabilita/estimata la inventariere, este mai mica decat valoarea contabila, de la facturare.
Evidenta ajustarilor constituite pentru deprecierea creantelor din conturile de clienti se tine cu ajutorul contului 491 "Ajustari pentru deprecierea creantelor - clienti".
Asadar, din punct de vedere contabil, in cazul in care aveti incertitudini cu privire la incasarea unei creante clienti veti constitui o ajustare la intreaga valoare estimata a nu se incasa.
Inregistrarea ajustarilor pentru depreciere, la nivelul intregii creante:
6814 = 491
Din punct de vedere contabil nu este precizata o anumita perioada de timp in care acestea trebuie constituite, regula contabila este ca la data inventarierii ca lucrare premergatoare intocmirii situatiilor financiare, creanta sa fie prezentata la valoarea probabila de incasat.
Raspuns oferit in luna februarie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia << Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia <<