Fuziunea este operatiunea prin care doua sau mai multe societati comerciale decid transmiterea elementelor de activ si pasiv catre una dintre ele (fuziune prin absorbtie) sau catre o societate nou infiintata (fuziune prin contopire). Pentru a intelege mai bine toate aspectele implicate de procesul de fuziune, va prezentam un studiu de caz care exemplifica modul in care doua societati comerciale pot realiza o fuziune prin absorbtie. Studiul de caz va ilustra etapele principale care trebuie urmate.
Intrebare: Avem 2 societati care fuzioneaza fuziune prin absorbtie. S-a agreat intre cele 2 societati participante la fuziune ca data bilantului de fuziune sa fie 30.06.2025 (data trecuta in proiectul de fuziune). S-au intocmit Hotarari AGA de fuziune cu data de 02.09.2025 pentru ambele societati si, impreuna cu proiectul de fuziune, au fost depuse in etapa 1 la Registrul Comertului.
Va rog sa ne spuneti daca sunt corecti pasii urmatori de depunere la ANAF:
1. Pentru societatea absorbita: intocmire situatii financiare S1039, impreuna cu S1005, la data de 30.06.2025 si depunere in 30 de zile de la data Hotararii AGA initiale (cea din 02.09.2025) cu datele de la 30.06.2025 ale societatii absorbite; depunere Decl. 101 si 700 (firma absorbita este platitoare de impozit pe profit si TVA). Apoi vine etapa 2 de la Registrul Comertului (alta Hotarare AGA finala) si depunem bilantul final S1039 impreuna cu S1004 cu datele pe zero.
2. Pentru societatea absorbanta: intocmire situatii financiare S1039, impreuna cu S1005, la data de 30.06.2025 si depunere in 30 de zile de la data Hotararii AGA initiale (cea din 02.09.2025) cu datele de la 30.06.2025 ale societatii absorbante. Apoi vine etapa 2 de la Registrul Comertului (alta Hotarare AGA finala) si depunem bilantul final S1039 impreuna cu S1004 cu datele cumulate (absorbanta si absorbita).
Bilanturile precizate la etapa 2 ce data au? Nu pot avea tot 30.06.2025. Vor fi cu data de decembrie (este luna cand ni s-a precizat ca se depune etapa 2 la Registrul Comertului)?
Raspuns:
Conform art. 238 din Legea 31/1990 fuziunea este operatiunea prin care:
a) una sau mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei alte societati in schimbul repartizarii catre actionarii societatii sau societatilor absorbite de actiuni la societatea absorbanta si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate; sau
b) mai multe societati sunt dizolvate fara a intra in lichidare si transfera totalitatea patrimoniului lor unei societati pe care o constituie, in schimbul repartizarii catre actionarii lor de actiuni la societatea nou-constituita si, eventual, al unei plati in numerar de maximum 10% din valoarea nominala a actiunilor astfel repartizate.
In baza prevederilor Legii Societatilor, fuziunea prin absorbtie implica in general urmatoarele etape si proceduri:
Aprobarea fuziunii de catre Adunarile Generale ale Actionarilor (AGA) ale ambelor societati, cu data de referinta 30.06.2025.
Baza legala: Art. 241 din Legea societatilor nr. 31/1990:
Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde:
a) forma, denumirea si sediul social ale tuturor societatilor implicate in fuziune sau divizare;
b) fundamentarea si conditiile fuziunii sau ale divizarii;
c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta sau la societatile beneficiare;
d) data de la care actiunile sau partile sociale prevazute la lit. c) dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii si orice conditii speciale care afecteaza acest drept;
e) rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;
f) cuantumul primei de fuziune sau de divizare;
g) drepturile conferite de catre societatea absorbanta sau beneficiara detinatorilor de actiuni care confera drepturi speciale si celor care detin alte valori mobiliare in afara de actiuni sau masurile propuse in privinta acestora;
h) orice avantaj special acordat expertilor si membrilor organelor administrative sau de control ale societatilor implicate in fuziune sau in divizare;
i) data situatiilor financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii sau ale divizarii.
Pasul 2: Depunerea formularului S1039
- Termen: Formularul S1039 trebuie depus in termen de 30 de zile de la data aprobarii fuziunii, 02.09.2025.
Baza legala: Art. 28 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991:
(1) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul fuziunii, divizarii si transformarii, precum si in situatia lichidarii, in conditiile legii, caz in care situatiile financiare au aceleasi componente cu situatiile financiare anuale.
si pct. 5 din Normele metodologice OMFP 897/2015:
5. In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor. Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.
Documente atasate formularului S1039:
- Formularul S1005 intocmit la 30.06.2025. Adica ar fi trebuit sa depuneti S1039 cu bifa casuta 1, cu datele de la 01.01.2025 in prima coloana, si 30.06.2025 in cea de-a doua coloana (data la care a fost aprobata fuziunea societatilor de catre AGA).
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Raportul administratorilor .
- Declaratia scrisa pentru asumarea raspunderii intocmirii situatiilor financiare.
- Raportul cenzorilor sau auditorilor daca este cazul.
Nu uitati!
Fuziunea este o operatiune foarte complexa, care depinde de numarul societatilor care fuzioneaza, de componenta patrimoniului fiecareia sau de numarul de asociati, dar si de opozitia creditorilor. In functie de aceste elemente, procedura de fuziune poate dura de la 5 luni pana la 1 an! Ghidul pe care vi-l oferim va arata cum sa gestionati corect aceasta operatiune, fara erori, cu profesionalism si eficienta maxima! Comandati-l chiar acum!
Pasul 3: Proceduri juridice la ONRC
Etapa I:
- Depunerea proiectului de fuziune la ORC
- Publicarea proiectului de fuziune in Monitorul Oficial
- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990:
Art. 241
(1) Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde...
Art. 242
(1) Proiectul de fuziune sau de divizare aprobat de adunarea generala a actionarilor sau asociatilor fiecarei societati participante va fi depus la oficiul registrului comertului unde este inmatriculata fiecare societate.
Etapa a II-a:
- Depunerea cererii de inregistrare a fuziunii.
- Hotararile AGA care aproba fuziunea.
- Actul constitutiv actualizat al societatii absorbante.
- Extrasul din Monitorul Oficial cu publicarea proiectului de fuziune.
- Situatiile financiare de fuziune.
- Declaratiile privind stingerea pasivului.
- Imputernicire si dovezile privind plata taxelor legale.
- Baza legala: Art. 241 si Art. 242 din Legea societatilor nr. 31/1990 si OMFP 897/2015:
Pasul 4: Data efectiva a fuziunii
Desi data de referinta (30.06.2025) este utilizata pentru evaluarea si documentarea patrimoniului, inregistrarile contabile reale si finale au loc la data efectiva a fuziunii (de exemplu 31.12.2025), cand fuziunea devine oficiala din punct de vedere juridic si contabil. Aceasta asigura ca toate transferurile sunt reflectate corect in contabilitate si ca patrimoniul societatii absorbite este complet integrat in societatea absorbant.
Data efectiva a fuziunii (de exemplu 31.12.2025), este data la care a fost emis certificatul de mentiui de la ONRC. La aceasta data trebuie intocmit Protocolul de predare-primire pe baza balantei de la 31.12.2025.
In ceea ce priveste protocolul de predare-primire si inregistrarile contabile, desi data de referinta pentru intocmirea situatiilor financiare este 30.06.2025, data efectiva a fuziunii este considerata a fi data inregistrarii fuziunii la Registrul Comertului, care in cazul dumneavoastra este estimata pentru 31.12.2025. In aceasta zi, societatea absorbanta va prelua oficial toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
Protocolul de predare-primire: Protocolul va fi intocmit pe baza balantei contabile de la 31.12.2025 si trebuie sa includa:
-
Lista detaliata a activelor si pasivelor preluate, Protocolul va include un inventar complet al activelor (ex. terenuri, cladiri, echipamente) si pasivelor (ex. datorii catre furnizori, imprumuturi) preluate de Societatea A de la Societatea B. Acestea trebuie enumerate cu valorile lor contabile la data de referinta si ajustarile corespunzatoare pana la data efectiva.
-
Detalii despre angajamentele contractuale transferate si starea acestora. Toate contractele in derulare (ex. contracte de inchiriere, de furnizare) si alte obligatii vor fi transferate catre Societatea A. Protocolul va specifica starea fiecarui contract si obligatiile aferente
-
Rezultatul brut si net inregistrat de societatea absorbanta in perioada dintre 30.06.2025 si 31.12.2025. In perioada 01.07.2025 31.12.2025, Societatea B ar fi continuat sa genereze venituri si cheltuieli. Protocolul va reflecta rezultatul brut/net inregistrat in aceasta perioada, care va fi inclus in contabilitatea Societatii A.
-
Documente justificative pentru drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate si alte documente relevante (de exemplu, inventare, contracte). Protocolul va fi insotit de documente care atesta drepturile de proprietate asupra bunurilor transferate, cum ar fi titlurile de proprietate, contractele de leasing, etc. De asemenea, inventarele detaliate si alte documente relevante vor fi anexate pentru a asigura o predare completa si transparenta
-
Transferul salariatilor la societatea absorbanta are loc tot acum, la data efectiva a fuziunii.
-
Nu se fac inregistrari contabile in Societatea A la 30.06.2025 pentru preluarea activelor si pasivelor Societatii B. Aceasta este doar data la care se intocmeste bilantul pentru evaluarea patrimoniului Societatii B, si pe baza caruia se planifica fuziunea. Inregistrarile contabile in Societatea A se vor face doar la data efectiva a fuziunii.
-
La 31.12.2025, dupa ce fuziunea este inregistrata oficial la Registrul Comertului, Societatea A va inregistra in contabilitate toate activele si pasivele preluate de la Societatea B, utilizand valorile din bilantul intocmit la data de referinta (30.06.2025).
-
Ajustarile necesare pentru a reflecta toate tranzactiile si modificarile survenite intre 01.07.2025 si 31.12.2025 vor fi facute la aceasta data. Aceste ajustari includ orice activitati sau modificari ale valorii activelor/pasivelor, schimbari in stocuri, creante, si alte elemente contabile care au avut loc in aceasta perioada.
-
Inchiderea conturilor Societatii B: Dupa aceste inregistrari si ajustari, conturile Societatii B vor fi inchise, iar aceasta va fi radiata oficial.
In ceea ce priveste inregistrarea in contabilitate:
-
Nu se fac inregistrari contabile in Societatea A la 30.06.2025 pentru preluarea activelor si pasivelor Societatii B. Aceasta este doar data la care se intocmeste bilantul pentru evaluarea patrimoniului Societatii B, si pe baza caruia se planifica fuziunea. Inregistrarile contabile in Societatea A se vor face doar la data efectiva a fuziunii.
-
La 31.12.2025, dupa ce fuziunea este inregistrata oficial la Registrul Comertului, Societatea A va inregistra in contabilitate toate activele si pasivele preluate de la Societatea B, utilizand valorile din bilantul intocmit la data de referinta (30.06.2025).
-
Ajustarile necesare pentru a reflecta toate tranzactiile si modificarile survenite intre 01.07.2025 si 31.12.2025 vor fi facute la aceasta data. Aceste ajustari includ orice activitati sau modificari ale valorii activelor/pasivelor, schimbari in stocuri, creante, si alte elemente contabile care au avut loc in aceasta perioada.
-
Inchiderea conturilor Societatii B: Dupa aceste inregistrari si ajustari, conturile Societatii B vor fi inchise, iar aceasta va fi radiata oficial.
Pasul 5: Radierea societatii absorbite
- Dupa inregistrarea fuziunii, societatea absorbanta va prelua toate drepturile si obligatiile societatii absorbite.
- Intocmirea bilantului de radiere si depunerea la ANAF.Dupa obtinerea balantei cu solduri zero, se procedeaza la intocmirea unui set de situatii financiare (de radiere), care se depune la ANAF. Bilantul intocmit in vederea radierii se intocmeste procedand identic ca la intocmirea bilantului de fuziune.
Se descarca formularul S1039, se completeaza cu toate informatiile si i se anexeaza arhiva zip care contine toate elementele constitutive ale bilantului pe zero, hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere, raportul administratorului intocmit in vederea radierii, note explicative de radiere.
Acest bilant pentru radiere se depune online la ANAF si, apoi, la ONRC, in termen de 15 zile de la data AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere (inclusa in zip).
Pasul 6: Declaratia de radiere (D700)
- Depunerea declaratiei D700 pentru radierea fiscala a societatii absorbite.
Dupa intocmirea si depunerea tuturor declaratiilor fiscale si a situatiilor financiare de radiere, societatea absorbita, poate solicita radierea inregistrarii fiscale prin depunerea unei declaratii de radiere D700.
- Baza legala: Art. 90 din Codul de procedura fiscala:
(1) Radierea inregistrarii fiscale reprezinta activitatea de retragere a codului de identificare fiscala si a certificatului de inregistrare fiscala.
(2) La incetarea calitatii de subiect de drept fiscal, persoanele sau entitatile inregistrate fiscal prin declaratie de inregistrare fiscala potrivit art. 81 si 82 trebuie sa solicite radierea inregistrarii fiscale, prin depunerea unei declaratii de radiere. Declaratia se depune in termen de 30 de zile de la incetarea calitatii de subiect de drept fiscal si trebuie insotita de certificatul de inregistrare fiscala in vederea anularii acestuia.
Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.