Comisia Europeana a propus o modificare a legislatiei contabile in vigoare pentru a imbunatati transparenta anumitor intreprinderi mari in ceea ce priveste aspectele sociale si de mediu. Intreprinderile in cauza vor trebui sa prezinte informatii referitoare la politicile, riscurile si rezultatele lor in ceea ce priveste aspectele de mediu, aspectele sociale si de personal, respectarea drepturilor omului, aspectele legate de combaterea coruptiei si a mitei, precum si diversitatea in cadrul consiliilor de administratie.
Michel Barnier, comisarul pentru piata interna si servicii, a declarat: "Propunem o legislatie importanta privind transparenta intreprinderilor in toate sectoarele. Aceasta vizeaza furnizarea de informatii utile intreprinderilor, investitorilor si societatii in ansamblul sau, un element pe care comunitatea investitorilor il solicita de mult timp. Intreprinderile care publica deja informatii privind performantele lor financiare si nefinanciare iau decizii urmarind o perspectiva pe termen mai lung.
De asemenea, acestea au costuri de finantare mai mici, atrag si pastreaza angajati talentati si, in ultima instanta, au mai mult succes. Aceste aspecte sunt importante pentru competitivitatea Europei si pentru a crea mai multe locuri de munca. Cele mai bune practici ar trebui sa devina regula. Noile reguli se vor aplica numai intreprinderilor mari, cu peste 500 de angajati, deoarece costurile implicate in impunerea obligatiei intreprinderilor mici si mijlocii (IMM uri) de a aplica noile reguli ar putea depasi beneficiile."
In temeiul propunerii,
intreprinderile mari, cu peste 500 de angajati, vor avea obligatia de a publica informatiile relevante referitoare la aspectele de mediu si sociale in rapoartele lor anuale. Abordarea retinuta asigura un nivel minim al sarcinii administrative. Se vor pune mai degraba la dispozitie informatii concise necesare pentru intelegerea evolutiei, rezultatelor sau pozitiei intreprinderii, decat un raport propriu-zis si detaliat in materie de "sustenabilitate".
In cazul in care prezentarea de informatii intr-un anumit domeniu nu este relevanta pentru o anumita intreprindere, aceasta nu va avea obligatia de a le include in raport, ci numai de a explica de ce informatiile respective nu sunt relevante. Mai mult, informatiile pot fi prezentate mai degraba la nivel de grup, decat la nivelul fiecarei intreprinderi din cadrul grupului.
Masura propusa a fost conceputa pe baza unei abordari neobligatorii si ofera intreprinderilor o flexibilitate considerabila in ceea ce priveste publicarea informatiilor relevante in modul pe care il considera cel mai util. Intreprinderile pot folosi orientarile internationale sau nationale pe care le considera adecvate (de exemplu, initiativa "Global Compact" a ONU, ISO 26000 sau Codul german de sustenabilitate).
In ceea ce priveste
transparenta in materie de diversitate in consiliile de administratie, intreprinderile mari cotate la bursa ar trebui sa furnizeze informatii cu privire la politica lor de diversitate, care sa vizeze diversitatea legata de varsta, gen si localizare geografica, precum si de studiile si experienta profesionala a membrilor. Informatiile prezentate ar trebui sa se refere la obiectivele politicii, modul in care a fost pusa in aplicare, precum si la rezultatele obtinute. Intreprinderile care nu au o politica in materie de diversitate ar trebui sa explice motivele pentru care nu au elaborat o astfel de politica. Aceasta abordare este conforma cu Cadrul general de guvernanta corporativa al UE.
Context
Aceasta masura a fost anuntata de Comisie in comunicarea referitoare la Actul privind piata unica din aprilie 2011, in comunicarea "O noua strategie a UE (2011-2014) pentru responsabilitatea sociala a intreprinderilor", publicata in octombrie 2011 si in Planul de actiune privind dreptul societatilor comerciale si guvernanta corporativa, adoptat in decembrie 2012.
Comisia s-a implicat intr-o consultare foarte ampla cu statele membre, intreprinderile, investitorii si alte parti interesate, care a inceput printr-o consultare publica extinsa, in noiembrie 2010. S-a realizat o evaluare a impactului in 2012, in care au fost analizate diverse optiuni de politica in vederea adoptarii unei propuneri echilibrate care sa permita realizarea de progrese semnificative in materie de raportare a unor informatii utile si transparente de catre intreprinderi, dar care sa evite o sarcina administrativa nejustificata.
Legislatia in vigoare a UE, in special, A Patra Directiva privind dreptul societatilor comerciale, reglementeaza publicarea de informatii nefinanciare intr-un mod care permite intreprinderilor sa decida sa faca publice anumite informatii referitoare la aspectele de mediu, sociale si de alta natura ale activitatilor lor.
Cu toate acestea, cerintele prevazute de legislatia in vigoare s-au dovedit a fi neclare si ineficiente si sunt aplicate in moduri diferite in diversele state membre.
In prezent, mai putin de 10 % din cele mai mari intreprinderi din UE prezinta aceste informatii in mod regulat. In timp, unele state membre au introdus cerinte in materie de publicare a informatiilor care depasesc obiectul celei de A Patra Directive privind dreptul societatilor comerciale. De exemplu: Regatul Unit a introdus, in 2006, acte legislative care sunt in curs de actualizare; Suedia a adoptat legislatie in 2007; Spania - in 2011; Danemarca si-a actualizat legislatia in acelasi an; cele mai recente modificari au fost introduse de Franta in mai 2012.
Costurile aferente cerintelor in materie de prezentare a informatiilor pentru intreprinderile mari sunt proportionale cu valoarea si utilitatea informatiilor, precum si cu dimensiunea si complexitatea intreprinderilor respective.
La 6 februarie 2013, Parlamentul European a adoptat doua rezolutii ("Responsabilitatea sociala a intreprinderilor: un comportament responsabil si transparent al intreprinderilor si o crestere economica durabila" si "Responsabilitatea sociala a intreprinderilor: promovarea intereselor societatii si a unei cai spre o redresare economica sustenabila si cuprinzatoare"), recunoscand importanta transparentei intreprinderilor in ceea ce priveste aspectele de mediu si sociale.
Sursa: Comisia Europeana
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia << Monografie contabila agricultura. Cultivarea cerealelor
Cultivarea cerealelor joaca un rol esential in agricultura, reprezentand o sursa importanta de hrana si materii prime la nivel global. De la grau si porumb, pana la orz si ovaz, aceste culturi sunt fundamentale atat pentru industria alimentara, cat si pentru productia de furaje sau alte produse derivate. In acest articol, vom analize aspecte contabile specifice acestei activitati si vom oferi exemplu de monografie contabile pentru cultivarea cerealelor in agricultura.Aspecte contabile pentru...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete cadou si aspecte fiscale importante
Tichetele cadou reprezinta un beneficiu salarial oferit de angajatori salariatilor, ca forma de recompensa sau stimulare. Pe langa avantajele pentru angajat, care primeste un supliment financiar neimpozabil in anumite limite, tichetele cadou ofera beneficii si pentru angajator, intrucat acestea pot fi scutite de taxe, in anumite conditii, conform legislatiei fiscale din Romania. Ele trebuie inregistrate corect in contabilitate avand in vedere tratamentele diferite in functie de destinatia lor....
vezi AICI monografia << Monografie contabila brutarie/panificatie
Brutariile si companiile din domeniul panificatiei au nevoie de o evidenta contabila precisa pentru a urmari costurile de productie, stocurile de materii prime, vanzarile si alte cheltuieli operationale specifice acestui sector. Activitatea unei brutarii este o activitate de productie si trebuie organizata, din punctul de vedere al monografiei contabile, ca pentru acest tip de activitate (productie). Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale si contabile esentiale pentru acest tip de...
vezi AICI monografia << Monografie prestari servicii intracomunitare
Prestarea de servicii si livrarile intracomunitare reprezinta furnizarea de servicii/ livrarea de bunuri intre doua firme sau persoane impozabile din state membre ale Uniunii Europene. Exista anumite facilitati fiscale pentru acest tip de activitate si diverse inregistrari contabile specifice. Vom prezenta in acest articol cateva studii de caz reale ce contin monografii contabile pentru prestarea de servicii/livrari intracomunitare si vom face cateva precizari esentiale privind aspectele fiscale...
vezi AICI monografia << Monografii contabile sponsorizare 2025: spete utile
Sponsorizarea este actul juridic prin care doua persoane convin cu privire la transferul dreptului de proprietate asupra unor bunuri materiale sau mijloace financiare pentru sustinerea unor activitati fara scop lucrativ desfasurate de catre una dintre parti, denumita beneficiarul sponsorizarii. Sponsorizarea se acorda de obicei in schimbul unor beneficii, cum ar fi promovarea imaginii sau a brandului sponsorului.Contractul de sponsorizare se incheie in forma scrisa, cu specificarea obiectului,...
vezi AICI monografia << Monografie impozit chirii 2024: studii de caz utile
Inregistrarea corecta si completa a impozitului pe venituri din chirii este esentiala pentru asigurarea conformitatii cu legislatia fiscala in vigoare. In acest articol vom prezenta mai multe studii de caz cu monografii contabile pentru impozitul pe veniturile din chirii in 2024, oferindu-va detalii importante si despre modul in care se declara aceste venituri, dar si alte aspecte fiscal-contabile relevante.Impozit pe veniturile din chirii 2024 - aspecte fiscaleINTREBARE:O societate comerciala...
vezi AICI monografia << Monografie contabila investitii: aspecte fiscale si studii de caz
Investitiile reprezinta un element central in strategia de dezvoltare si crestere a oricarei entitati economice, fie ca este vorba despre extinderea capacitatilor de productie, achizitia de noi tehnologii sau diversificarea portofoliului de active. In acest articol vom prezenta diverse monografii contabile pentru investitii, evidentiind aspecte teoretice si practice ale contabilizarii diferitelor tipuri de investitii.Monografie vanzare investitie in curs si vanzare terenINTREBARE:X SRL (platitor...
vezi AICI monografia << Monografie contabila ochelari de vedere si obligatiile angajatorilor
Decontarea ochelarilor de vedere este un subiect de interes atat pentru angajatori, cat si pentru angajati, mai ales in contextul in care tot mai multe persoane isi desfasoara activitatea in fata calculatorului. Va prezentam in acest articol aspectele fiscale si contabile de care trebuie sa tina cont o societate pentru decontarea ochelarilor de vedere, inclusiv documentele justificative si inregistrarile contabile necesare pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale si contabile....
vezi AICI monografia << Monografie concedii medicale 2024: inregistrari contabile si aspecte fiscale de care sa tii cont
Concediile medicale reprezinta un aspect frecvent intalnit in activitatea societatilor, iar inregistrarea acestora in contabilitate este esential sa fie facuta in mod corespunzator. Pentru a implementa corect reglementarile legale cu privire la concediile medicale, va prezentam in acest articol mai multe studii de caz utile cu monografii contabile pentru acest tip de concedii. Raspunsurile sunt oferite de specialisti in domeniu!Inregistrarea concediilor medicale: aspecte fiscalePe perioada in...
vezi AICI monografia <<