Comitetul Organizatiilor Sponsorizatoare ale Comisiei Treadway (COSO) a emis luna trecuta versiunea revizuita a documentului sau Controlul intern - Cadru general (Cadrul general). Cadrul general revizuit va ajuta la o mai buna implementare a controlului intern, dar aplicarea unor ajustari suplimentare ar garanta alinierea controlului intern la nivel global si ar ajuta organizatiile sa isi gestioneze mai bine riscurile si sa isi imbunatateasca performanta generala.
Comitetul pentru Profesionisti Contabili Angajati (PAIB) al Federatiei Internationala a Contabililor (IFAC) a participat indeaproape la procesul de revizuire, prin doi reprezentanti in consiliul consultativ al COSO pentru proiect. in plus, Comitetul PAIB a inaintat doua scrisori oficiale de comentarii la ambele proiecte de expunere privind controlul intern emise de COSO.
Principalele caracteristici ale Cadrului general revizuit
Cadrul general revizuit utilizeaza aceeasi definitie a controlului intern ca si versiunea anterioara si se bazeaza pe aceleasi cinci elemente ale controlului intern: mediul de control, evaluarea riscului, activitatile de control, informare si comunicare, activitati de monitorizare. De asemenea, Cadrul general continua sa puna accent pe importanta rationamentului conduceri in elaborarea, implementarea si desfasurarea controlului precum si in evaluarea eficacitatii acestui control.
Care sunt, prin urmare, diferentele? In prezent, Cadrul general revizuit:
- articuleaza conceptele fundamentale care stau la baza celor cinci elemente sub forma de 17 principii directive si a unor aspecte esentiale mai detaliate;
- ia in considerare modificarile contextuale, cum ar fi escaladarea globalizarii, a complexitatii si a reglementarilor, importanta din ce in ce mai mare a tehnologiei si ridicarea nivelului asteptarilor legate de o mai buna supraveghere a guvernarii si prevenire a fraudei;
- extinde obiectivul activitatilor de la "utilizarea eficace si eficienta a resurselor entitatii" la "eficacitatea si eficienta operatiunilor entitatii, inclusiv obiectivele de performanta financiara si operationala, precum si protejarea activelor impotriva pierderilor;"
- largeste obiectivul de raportare de la "situatii financiare publicate" la "raportare financiara si non-financiara interna si externa"; si
- furnizeaza metode suplimentare si exemple relevante pentru operatiuni, conformitate si obiectivele de raportare non-financiara.
COSO a mai emis doua publicatii suplimentare.
- Instrumente ilustrative pentru evaluarea eficacitatii sistemului de control intern ajuta utilizatorii la evaluarea eficacitatii controlului intern in baza dispozitiilor din Cadrul general.
- Controlul intern al raportarii financiare externe: colectie de metode si exemple ajuta utilizatorii atunci cand doresc sa aplice Cadrul general pentru obiective de raportare financiara externa.
Cadrul general revizuit va inlocui Cadrul general initial la sfarsitul anului 2014, oferind organizatiilor suficient timp pentru tranzitie. COSO anticipeaza un proces de tranzitie destul de facil pentru acele organizatii care au aplicat in mod corespunzator Cadrul general initial (1992). De fapt, noile principii si puncte de interes ar trebui sa ajute organizatiile sa identifice domeniile acoperite si cele unde pot exista lacune.
Opinia Comitetului PAIB al IFAC
Comitetul PAIB IFAC aplauda COSO pentru faptul ca este unul dintre primii si cei mai importanti lideri in domeniul controlului intern, incepand cu publicarea Cadrului general initial si continuand cu o serie de publicatii conexe de inalta calitate. Comitetul este de acord ca, desi multe dintre conceptele de baza ale Cadrului general initial si-au dovedit valoarea in timp, era necesara o revizuire ca urmare a evolutiilor de la nivel global din ultimii ani, inclusiv crizele financiare.
Totusi, desi Cadrul general revizuit reprezinta un pas inainte pentru formularea principiilor pentru un control intern eficient si integrarea mai multor considerente relevante pentru mediul de afaceri complex de la momentul actual, raman multe de facut pentru a promova si armoniza indrumarile privind gestionarea riscurilor si controlul intern la nivel mondial si pentru a sprijini mai bine organizatiile in tratarea numeroaselor provocari de ordin economic, social si de mediu cu care se confrunta.
Comitetul PAIB considera ca este in interesul pe termen lung al COSO sa continue imbunatatirea Cadrului sau general pentru a-l face mai relevant pentru comunitatea globala generala si provocarile cu care aceasta se confrunta si este gata sa sprijine COSO in vederea progresului in acest domeniu. Comitetul PAIB a formulat o serie de recomandari pentru dezvoltarea ulterioara.
- Pentru ca acest Cadru general sa ramana relevant intr-un mediu caracterizat de o integrare globala sporita, COSO trebuie sa isi integreze mai mult Cadrul general pentru controlul intern cu Cadrul general pentru gestionarea riscurilor intr-o intreprindere (ERM), publicat in 2004, si sa il alinieze mai bine la conceptele si terminologia din alte cadre generale, standarde si indrumari referitoare la guvernare, gestionarea riscurilor si controlul intern din intreaga lume. Aceasta va permite organizatiilor sa faca din controlul intern o parte naturala si integrata a structurilor lor de guvernare si a procedurilor generale de gestionare a riscurilor.
- Cadrul general ar trebui sa adopte o perspectiva mai ampla decat limitarea sa actuala la controlul intern asupra raportarii, operatiunilor si conformitatii, de exemplu, prin extinderea definitiei controlului intern astfel incat sa se permita includerea altor domenii, cum ar fi strategia de afaceri si finantele, in care controlul intern joaca, de asemenea, un rol esential. inainte de seria de crize financiare, multe organizatii se concentrau prea mult pe controalele raportarii financiare. Aceste crize au aratat ca multe, daca nu chiar majoritatea riscurilor care afectau organizatiile erau generate de circumstante externe. Acestea includ riscurile sociale si de mediu in crestere cu care se confrunta organizatiile, cum ar fi combaterea amenintarilor si profitarea de oportunitatile legate de incalzirea globala.
- Avand in vedere ca realizarea obiectivelor reprezinta nucleul definitiei COSO pentru controlul intern, stabilirea obiectivelor trebuie inclusa in componentele de control intern. Acest lucru ar asigura o mai buna aliniere cu Cadrul general conex ERM al COSO, care include stabilirea obiectivelor ca o componenta separata si subliniaza faptul ca intarirea sistemelor de control intern ale entitatii poate fi realizata numai prin prisma obiectivelor organizatiei.
- Cadrul general trebuie sa alinieze mai mult diferitele concepte si cu terminologia legata de gestionarea riscurilor si controlul intern cu celelalte standarde, indrumari si cadre generale care au fost emise de la elaborarea Cadrului general initial. Acest aspect include definitiile riscului si controlului intern, echilibrarea aspectelor pozitive si negative ale riscurilor si reanalizarea conceptelor dificil de inteles, cum ar fi apetitul pentru risc si controalele inerente.
Dialogul constructiv
IFAC este bine pozitionat pentru a facilita un dialog constructiv cu normalizatorii de standarde indrumari si cadre generale din domeniul guvernarii, gestionarii riscurilor si controlului intern din intreaga lume in ceea ce priveste modul in care ar putea fi aliniate mai bine pe viitor terminologia, diferitele concepte si indrumarile1.
Alinierea sporita la nivel international reprezinta un obiectiv ambitios si plin de provocari, dar beneficiile potentiale sunt semnificative. Este responsabilitatea celor care se ocupa de elaborarea, implementarea, utilizarea si impunerea dispozitiilor si indrumarilor privind guvernarea, gestionarea riscurilor si controlul intern sa colaboreze pentru a realiza o terminologie, concepte si indrumari aliniate la nivel global, care sa fie relevante pentru toata lumea. IFAC si Comitetul PAIB asteapta cu nerabdare sa contribuie la acest efort de colaborare.
indrumari suplimentare ale IFAC
In ciuda existentei unor indrumari robuste pentru controlul intern, cum ar fi Cadrul general revizuit al COSO, adeseori aplicarea acestor indrumari este sortita esecului sau necesita imbunatatiri suplimentare in multe organizatii. Prin indrumarea Internationala de Bune Practici Evaluarea si imbunatatirea controlului intern al organizatiilor (IFAC, 2012), Comitetul PAIB ofera un ghid practic concentrat pe modul in care profesionistii contabili angajati isi pot sprijini organizatia in evaluarea si imbunatatirea controlului intern ca parte integranta a sistemului sau de guvernare si a gestionarii riscurilor. indrumarea este un material complementar orientarilor existente pentru controlul intern si are la baza acele aspecte legate de controlul intern care cauzeaza adeseori dificultati in practica. Atat indrumarea completa, cat si un rezumat executiv al acesteia sunt disponibile gratuit pe site-ul IFAC.
1 Aceasta este una din recomandarile din Studiul global privind gestionarea riscurilor si controlul intern (IFAC, 2011).
Sursa: CECCAR.ro
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie acordarea de ajutoare membrilor de sindicat
Organizatiile sindicale conduc contabilitatea potrivit Reglementarilor contabile aprobate prin O.M.F.P. nr. 3.103/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. Principalele surse de venit ale sindicatelor sunt cotizatiile membrilor, venituri neimpozabile pentru sindicat conform art. 15 din Codul fiscal.Vom stabili in acest articol monografia contabila pentru acordarea de ajutoare membrilor de sindicatReglementari legislative importante privind acordarea de ajutoare membrilor de sindicatArt....
vezi AICI monografia << Monografie Reparatie In Garantie
Din punct de vedere contabil, reparatiile efectuate in perioada de garantie ridica probleme legate de recunoasterea corecta a cheltuielilor, a provizioanelor si a relatiei cu clientii sau furnizorii implicati. In practica, pot aparea mai multe scenarii: reparatia este efectuata de firma vanzatoare pe cheltuiala proprie, de un service autorizat cu decontare ulterioara, sau direct de catre client cu rambursarea costurilor de catre furnizor.In acest articol vom prezenta o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie Achizitie Utilaj: Tratament Fiscal Si Studii De Caz
Achizitia unui utilaj reprezinta o investitie importanta pentru orice companie, indiferent de domeniul de activitate. Din punct de vedere contabil, aceasta operatiune trebuie inregistrata corect, respectand reglementarile privind imobilizarile corporale, amortizarea si tratamentul fiscal aferent. In acest articol vom prezenta pas cu pas monografia contabila pentru achizitia unui utilaj, de la momentul cumpararii pana la punerea in functiune, evidentiind conturile utilizate si implicatiile...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia <<