Termenul de 25 mai 2023 aproape ca le bate la usa contribuabililor vizati pentru completarea Declaratiei unice. Acest formular inca mai pune probleme in practica fiindca de la an la an apar fie noi obligatii fiscale, fie modificari ale plafoanelor datorate cresterii salariului minim pe economie, fie sectiuni si subsectiuni noi.
Citeste in continuare ce noutati au aparut in sfera fiscala privind completarea Declaratiei unice si ce greseli sa eviti pentru ca Fiscul sa nu iti recalculeze impozite si contributii impovaratoare.
Fata de anul trecut, au aparut noutati fiscale, cum ar fi:
1) De la 1 ianuarie 2023 s-a schimbat modul de stabilire a bazei de calcul al impozitului pe venit din cedarea folosintei bunurilor. Venitul brut reprezinta venit anual impozabil, astfel ca proprietarii care obtin venituri din inchirierea locuintelor, altele decat cele in scop turistic, vor plati impozitul de 10% pe venit la valoarea intreaga a chiriei;
2) S-a modificat baza anuala de calcul al contributiei de asigurari sociale in cazul persoanelor care realizeaza venituri din activitati independente venituri si/sau venituri din drepturi de proprietate intelectuala, din una sau mai multe surse si/sau categorii de venituri, a caror valoare cumulata este cel putin egala cu 12 salarii minime brute pe tara, in vigoare la termenul de depunere a Declaratiei unice.
Dvs. nu trebuie insa sa va faceti griji!
V-am pregatit un ghid practic care va raspunde la absolut orice intrebare legata de
Declaratia unica 2023! Nu este nicio exagerare! Realizat de un reputat specialist (consultantul fiscal Vera Constantin), ghidul Declaratia unica in 2023 va ofera absolut toate informatiile necesare pentru a putea gestiona CORECT orice aspect legat de aceasta Declaratie:
• notiuni teoretice si legislative
• dificultati practice
• posibile greseli
• recomandari
• studii de caz
• exemple de completare pentru fiecare categorie de venit
Completarea Declaratiei unice: intrebari si raspunsuri esentiale
1. Cine are obligatia sa depuna Declaratia unica?
Sunt obligati sa depuna Declaratia contribuabilii care obtin:
a) venituri din activitati independente (PFA uri, II-uri, IF-uri, profesii liberale);
b) venituri din contracte de activitate sportiva;
c) venituri din drepturi de proprietate intelectuala pentru care nu se retine la sursa impozitul si/sau contributiile sociale;
d) venituri din asociere cu o persoana juridica;
e) venituri din cedarea folosintei bunurilor (chirii);
f) venituri din agricultura, silvicultura, piscicultura;
g) venituri din investitii pentru care nu se face retinere la sursa;
h) venituri din alte surse.
Observatie! Depun Declaratia unica si persoanele fara venituri care opteaza sa se asigure in sistemul public de sanatate (CASS persoane fara venit)!
2. Cine NU trebuie sa depuna Declaratia unica?
Nu au obligatia sa depuna Declaratia contribuabilii care obtin:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuala, a caror impunere este finala – retinere la sursa;
b) venituri sub forma de arenda, a caror impunere este finala – retinere la sursa de catre platitorul de venit;
c) venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru care informatiile sunt cuprinse in declaratiile specifice;
d) venituri din investitii, a caror impunere este finala (venituri din dobanzi, tranzactii financiare etc);
e) venituri din premii si din jocuri de noroc, a caror impunere este finala;
f) venituri din pensii;
g) venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
h) venituri din alte surse, cu exceptia celor prevazute la art. 116.
IMPORTANT!
Persoanele fizice care au numai venituri extrasalariale peste limita de 12 salarii minime brute pe economie (3.000 lei x 12 = 36.000 lei) au obligatia asigurarii la sistemul public de pensii in anul 2023 pentru anumite venituri.
Astfel, ei vor plati 25% contributia de asigurari sociale (CAS), adica 9.000 lei, din cauza cresterii salariului minim de la 1 ianuarie 2023.
Completarea Declaratiei unice: ce probleme pot sa apara?
1 Impozitarea se face de contribuabil prin autoimpunere, fata de varianta primilor ani, cand se efectua de catre organul fiscal, ceea ce poate da nastere la erori grave in completarea Declaratiei fara consultarea prezentului ghid.
2 Intocmirea Declaratiei unice presupune efectuarea de calcule privind baze impozabile, sume datorate, date care presupun anumite cunostinte in domeniul economic. Nedeclararea corecta presupune debite suplimentare dar si dobanzi si penalitati de intarziere ce majoreaza consistent suma initiala de plata.
3 Modalitatea de depunere a Declaratiei la organul fiscal prin mijloace electronice presupune inregistrarea prealabila a contribuabilului in spatiul privat virtual al ANAF sau detinerea de certificat digital pentru semnatura electonica, ce presupune un plus de cunostinte in domeniu.
Vezi informatii detaliate, recomandari si studii de caz in
lucrarea Declaratia unica 2023. Completeaza acum formularul de comanda, nu astepta sa te prinda termenul final.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia <<