In cursul anului 2014, Directia Generala Antifrauda Fiscala a demarat verificari pe linia prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, care se manifesta in domeniul muncii nedeclarate si subdeclarate, in cadrul unui proiect pilot vizand cresterea conformarii fiscale in domeniul impozitului pe salarii si contributiilor sociale.
Proiectul este subsecvent prevederilor Strategiei de conformare fiscala elaborata pe baza evaluarii riscurilor la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in contextul asumarii angajamentelor convenite cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International si este realizat in scopul prevenirii si combaterii muncii nedeclarate si/sau subdeclarate, in scopul sprijinirii concurentei loiale in mediul de afaceri, respectiv a protejarii angajatilor prin cresterea nivelului de securitate sociala. Acest proiect a fost anuntat public inca din 23.04.2014, comunicat pe care il puteti vizualiza si pe site-ul www.anaf.ro la adresa https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/907483.pdf.
In acest context, suplimentar fata de actiunile care vizeaza combaterea muncii nedeclarate, verificarile au fost extinse si la contribuabili autorizati ca agenti de munca temporara, avand in vedere imprejurarile specifice in care acestia isi desfasoara activitatea. Riscul fiscal evaluat este caracterizat de discrepanta majora dintre veniturile la care se stabilesc si platesc obligatii fiscale, de regula salariul minim in Romania si a celor considerate neimpozabile de agentii de munca temporara, semnificativ mai mari decat cele impozabile, diurna medie platita fiind de aproximativ 1500 de euro pe luna. Au fost constatate insa si cazuri extreme, in care veniturile asupra carora s-a platit impozit si contributii sociale au fost la nivelul salariului de baza minim brut pe tara pentru un program de lucru partial de 2 ore pe zi ( reprezentand 322 lei in 2014), in timp ce diurna neimpozabila a atins si 2000-2500 euro.
Specificul acestei activitati consta in faptul ca agentul de munca temporara incheie separat un contract de munca temporara cu fiecare salariat temporar si un contract de punere la dispozitie cu utilizatorul. in aceste conditii, fiecare angajat cunoaste de la inceputul misiunii de munca temporara locul de desfasurare a activitatii si isi asuma obligatiile mentionate in contractul de munca temporara.
Astfel, diferenta dintre salariul minim din Romania, la care se platesc obligatiile fiscale si salariul minim din statul membru al Uniunii Europene in care lucratorul este pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare, pe care agentul de munca temporara are obligatia sa il asigure conform legislatiei in vigoare, este platita cu titlu de diurna pe care agentul de munca temporara o considera venit neimpozabil.
Aceasta metoda, prin care a fost disimulata plata unor drepturi de natura salariala a fost utilizata pentru a nu fi inregistrate si virate la bugetul consolidat al statului obligatiile fiscale constand in impozit pe venit si contributii sociale, fiind de natura sa genereze distorsiuni concurentiale pe piata muncii si sa afecteze nivelul de securitate sociala al angajatilor.
Constatarile au fost extinse la nivelul intregii tari si efectuate pe baza unei metodologii de control la contribuabilii autorizati ca agenti de munca temporara care au inregistrat venituri din prestarea unor servicii externe. Pentru finalizarea instrumentarii acestor cazuri si pentru asigurarea unei abordari unitare s-a colaborat cu Inspectia Muncii din Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, si cu Directia Generala de Legislatie Cod Fiscal si Reglementari Vamale din Ministerul Finantelor Publice.
Avand in vedere aspectele constatate, coroborate cu prevederile legale incidente, sumele acordate cu titlu de diurna au fost reincadrate din punct de vedere fiscal de asemenea avand in vedere imprejurarile in care au fost savarsite faptele, au fost sesizate organele de urmarire penala.
In ceea ce priveste masurile asiguratorii dispuse si instituite in timpul controalelor antifrauda la contribuabilii verificati pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor si impiedicarea instrainarii patrimoniului, va informam ca poprirea asiguratorie a conturilor bancare apartinand agentilor de munca temporara nu este de natura a afecta plata drepturilor salariale catre angajati, in cauza fiind aplicabile prevederile art 149, alin (12), lit. a) din Codul de procedura fiscala, asa cum de altfel rezulta si din adresele de infiintare a popririi transmise de organele fiscale.
Precizam faptul ca, in materie fiscala prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale este prevazuta la art. 91 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, privind Codul de procedura fiscala care stipuleaza ca dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, respectiv in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
In ceea ce priveste statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania precizam ca activitatea acestuia face obiectul unor reglementari speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementari speciale exista si in situatia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier si feroviar international etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agentii de munca temporara.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<