In cursul anului 2014, Directia Generala Antifrauda Fiscala a demarat verificari pe linia prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, care se manifesta in domeniul muncii nedeclarate si subdeclarate, in cadrul unui proiect pilot vizand cresterea conformarii fiscale in domeniul impozitului pe salarii si contributiilor sociale.
Proiectul este subsecvent prevederilor Strategiei de conformare fiscala elaborata pe baza evaluarii riscurilor la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in contextul asumarii angajamentelor convenite cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International si este realizat in scopul prevenirii si combaterii muncii nedeclarate si/sau subdeclarate, in scopul sprijinirii concurentei loiale in mediul de afaceri, respectiv a protejarii angajatilor prin cresterea nivelului de securitate sociala. Acest proiect a fost anuntat public inca din 23.04.2014, comunicat pe care il puteti vizualiza si pe site-ul www.anaf.ro la adresa https://static.anaf.ro/static/3/Anaf/907483.pdf.
In acest context, suplimentar fata de actiunile care vizeaza combaterea muncii nedeclarate, verificarile au fost extinse si la contribuabili autorizati ca agenti de munca temporara, avand in vedere imprejurarile specifice in care acestia isi desfasoara activitatea. Riscul fiscal evaluat este caracterizat de discrepanta majora dintre veniturile la care se stabilesc si platesc obligatii fiscale, de regula salariul minim in Romania si a celor considerate neimpozabile de agentii de munca temporara, semnificativ mai mari decat cele impozabile, diurna medie platita fiind de aproximativ 1500 de euro pe luna. Au fost constatate insa si cazuri extreme, in care veniturile asupra carora s-a platit impozit si contributii sociale au fost la nivelul salariului de baza minim brut pe tara pentru un program de lucru partial de 2 ore pe zi ( reprezentand 322 lei in 2014), in timp ce diurna neimpozabila a atins si 2000-2500 euro.
Specificul acestei activitati consta in faptul ca agentul de munca temporara incheie separat un contract de munca temporara cu fiecare salariat temporar si un contract de punere la dispozitie cu utilizatorul. in aceste conditii, fiecare angajat cunoaste de la inceputul misiunii de munca temporara locul de desfasurare a activitatii si isi asuma obligatiile mentionate in contractul de munca temporara.
Astfel, diferenta dintre salariul minim din Romania, la care se platesc obligatiile fiscale si salariul minim din statul membru al Uniunii Europene in care lucratorul este pus la dispozitia unei intreprinderi utilizatoare, pe care agentul de munca temporara are obligatia sa il asigure conform legislatiei in vigoare, este platita cu titlu de diurna pe care agentul de munca temporara o considera venit neimpozabil.
Aceasta metoda, prin care a fost disimulata plata unor drepturi de natura salariala a fost utilizata pentru a nu fi inregistrate si virate la bugetul consolidat al statului obligatiile fiscale constand in impozit pe venit si contributii sociale, fiind de natura sa genereze distorsiuni concurentiale pe piata muncii si sa afecteze nivelul de securitate sociala al angajatilor.
Constatarile au fost extinse la nivelul intregii tari si efectuate pe baza unei metodologii de control la contribuabilii autorizati ca agenti de munca temporara care au inregistrat venituri din prestarea unor servicii externe. Pentru finalizarea instrumentarii acestor cazuri si pentru asigurarea unei abordari unitare s-a colaborat cu Inspectia Muncii din Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, si cu Directia Generala de Legislatie Cod Fiscal si Reglementari Vamale din Ministerul Finantelor Publice.
Avand in vedere aspectele constatate, coroborate cu prevederile legale incidente, sumele acordate cu titlu de diurna au fost reincadrate din punct de vedere fiscal de asemenea avand in vedere imprejurarile in care au fost savarsite faptele, au fost sesizate organele de urmarire penala.
In ceea ce priveste masurile asiguratorii dispuse si instituite in timpul controalelor antifrauda la contribuabilii verificati pentru asigurarea recuperarii prejudiciilor si impiedicarea instrainarii patrimoniului, va informam ca poprirea asiguratorie a conturilor bancare apartinand agentilor de munca temporara nu este de natura a afecta plata drepturilor salariale catre angajati, in cauza fiind aplicabile prevederile art 149, alin (12), lit. a) din Codul de procedura fiscala, asa cum de altfel rezulta si din adresele de infiintare a popririi transmise de organele fiscale.
Precizam faptul ca, in materie fiscala prescriptia dreptului de a stabili obligatii fiscale este prevazuta la art. 91 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 republicata, privind Codul de procedura fiscala care stipuleaza ca dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani, respectiv in termen de 10 ani in cazul in care acestea rezulta din savarsirea unei fapte prevazute de legea penala.
In ceea ce priveste statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania precizam ca activitatea acestuia face obiectul unor reglementari speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementari speciale exista si in situatia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier si feroviar international etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agentii de munca temporara.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila spalatorie auto self service (cu jetoane)
Deschiderea si gestionarea unei spalatorii auto self-service implica nu doar aspecte operationale si tehnice, ci si obligatii contabile si fiscale specifice. Intrucat acest tip de afacere presupune incasari automate, este esential ca antreprenorii sa cunoasca tratamentul contabil adecvat si evidentierea corecta a veniturilor si cheltuielilor. In acest articol vom oferi informatii esentiale cu privire la inregistrarea in contabilitate a operatiunilor aferente acestei activitati...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Prosumator Si Obligatii fiscale
Avand in vedere cresterea numarului de persoane fizice si juridice care produc si consuma energie electrica este importanta cunoasterea legislatiei pentru aplicarea corecta a reglementarilor. In acest articol va prezentam principalele obligatii fiscale ale prosumatorilor si monografiia contabila aferenta.Ce este un prosumatorProsumatorii sunt persoane fizice sau juridice care produc energie din surse regenerabile pentru consumul propriu, iar surplusul il livreaza in reteaua nationala, primind in...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reevaluare Cladiri
Reevaluarea cladirilor reprezinta un proces esential pentru reflectarea corecta a valorii acestora in evidentele contabile ale unei entitati. Aceasta procedura permite ajustarea valorii contabile a imobilizarilor in conformitate cu realitatile pietei, asigurand o imagine fidela a situatiei financiare. Va prezentam in acest articol cateva aspecte fiscale importante si monografia contabila a reevaluarii cladirilor.Aspecte fiscale importante privind reevaluare cladirilorDin punct de vedere fiscal,...
vezi AICI monografia << Monografie contabila tichete de masa si reglementari cheie
Tichetele de masa reprezinta un beneficiu extrasalarial frecvent intalnit in mediul de afaceri, oferit angajatilor pentru a sprijini costurile zilnice cu alimentatia. Din punct de vedere contabil, acestea implica inregistrari specifice atat pentru acordarea lor, cat si pentru deductibilitatea fiscala. Monografia contabila a tichetelor de masa trebuie sa respecte reglementarile in vigoare privind tratamentul lor fiscal si contabil, astfel incat firmele sa evite eventuale erori sau sanctiuni. In...
vezi AICI monografia << Monografie contabila cofetarie
Gestionarea contabila a unei cofetarii presupune o evidenta clara a tuturor operatiunilor financiare, de la achizitia ingredientelor pana la vanzarea produselor finite. Intrucat aceasta activitate implica atat productie, cat si comercializare, inregistrarile contabile trebuie sa reflecte corect toate tranzactiile, inclusiv cheltuielile, veniturile si taxele aferente. In acest articol, va prezentamdoua exemple practice de monografii contabile pentru cofetarii.Monografie contabila...
vezi AICI monografia << Monografie contabila privind depozitarea cerealelor
O monografie contabila bine structurata pentru depozitarea cerealelor este cruciala pentru a reflecta corect si transparent activitatile economice, stocurile si fluxurile financiare implicate. Prin acest articol, ne propunem sa oferim o prezentare detaliata a aspectelor contabile relevante pentru gestionarea depozitelor de cereale, incluzand evidentierea inregistrarilor contabile specifice, conform legislatiei in vigoare.Depozitarea cerealelor: aspecte legislativePotrivit pct. 284 din O.M.F.P....
vezi AICI monografia <<