CNIPMMR respinge propunerea Comisiei Europene de a reduce pragul pentru microintreprinderi de la 500.000 la 100.000 de euro, argumentand ca o astfel de masura ar conduce la o crestere a impozitelor platite de aceste companii cu aproximativ 600 de milioane de lei, iar aceasta ar fi transferata in final catre preturi.
Daca pragul pentru microintreprinderi scade de la 500.000 de euro la 100.000 de euro, companiile care nu mai indeplinesc aceasta conditie vor fi supuse unui impozit de 16% pe profit, in loc de 3% pe venit.
In continuare, redam comunicatul CNIPMMR :
"CNIPMMR respinge scaderea pragului de incadrare in categoria microintreprinderilor de la 500.000 de euro la 100.000 de euro, din aceasta masura rezultand aplicarea cotei de 16% pe profit, in locul celei de 3% pe venit pentru microintreprinderi.
Raportat la profitul de aproximativ 24 de miliarde de lei obtinut de microintreprinderi cu venituri intre 500.000 – 2.500.000 lei (100.000 – 500.000 de euro), in anul 2022, rezulta ca acestea, daca s-ar aplica cota de 16% pe profit, ar plati un impozit de aproximativ 3,85 miliarde lei. Practic, microintreprinderile ar plati impozite cu o valoare totala mai mare de aproximativ 600 de milioane de lei, fata de suma platita ca impozit de 3% pe venit.
Efectele negative ale reducerii pragului pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor
In conditiile trecerii la impozitul pe profit de 16%, in urma scaderii pragului pentru microintreprinderi la 100.000 de euro, modificarea sistemului de impozitare va afecta negativ mediul de afaceri:
- majorarea cheltuielilor va fi transferata in preturile de vanzare a produselor si serviciilor, rezultand cresterea inflatiei;
- cresterea costurilor de productie genereaza scaderea competitivitatii produselor si serviciilor romanesti si pierderea de piete de desfacere;
- lipsa de lichiditati la nivelul companiilor va conduce la diminuarea investitiilor si incetinirea/renuntarea la proiectele de modernizare/digitalizare;
Modificarea repetata si la intervale scurte de timp a legislatiei fiscale pentru microintrepinderi, introducerea de la 01.01.2024 a noi conditii de incadrare in categoria microintreprinderilor, prin cumularea veniturilor intreprinderilor legate pentru plafonul de 500.000 de euro, genereaza nesiguranta si o lipsa totala de predictibilitate pentru implementarea planurilor de afaceri. In realitate, introducerea intereprinderilor legate in calculul plafonului pentru microintreprinderi va afecta un numar mai mare de intreprinderi care vor aplica impozitul pe venit, decat cele care au avut venituri peste 100.000 de euro in 2023.
CNIPMMR reaminteste ca in PNRR-ul aprobat sunt mentionate modificari ale sistemului de impozitare a microintreprinderilor astfel:
– jalonul 206, Revizuirea cadrului fiscal, Intrarea in vigoare a modificarilor aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal special aplicabil microintreprinderilor, prevede: ”Noua lege va modifica Codul Fiscal in vederea reducerii graduale a ariei de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microintreprinderi. Reducerea dispozitiilor speciale incepe in T1 2023 si se finalizeaza pana in T4 2024”.
Astfel de situatii au fost generate de lipsa de transparenta in cadrul consultarilor publice cu organizatiile mediului de afaceri, societatea civila si sindicatele in procesul de elaborare a PNRR.
Prevederiile, care afecteaza negativ microintreprinderile, au fost introduse fara implicarea reprezentantilor mediului de afaceri, si in special al IMM-urilor, iar in acest mod nu s-a reusit identificarea corecta a nevoilor mediului de afaceri, raportat la scopul PNRR.
Prin promovarea unei politici publice lipsite de transparenta, decidentii politici de la acel moment nu au realizat consultari cu partenerii sociali, ci doar au comunicat sporadic si selectiv anumite idei care sunt incluse in PNRR.
CNIPMMR solicita mentinerea conditiilor actuale de incadrare in categoria microintreprinderilor
CNIPMMR exclude orice noua modificare a Codului Fiscal in anul 2024 si, astfel cum a mai aratat, considera ca modificarea sistemului de impozitare al microintreprinderilor propusa in PNRR va afecta negativ mediul de afaceri, din cauza cresterii fiscalitatii, fapt care va avea un impact pentru intreaga economie.
Avand in vedere ca PNRR a mai fost modificat, CNIPMMR solicita Guvernului rediscutarea dispozitiilor din PNRR care vizeaza sistemul de impozitare al microintreprinderilor si inceperea negocierilor cu Comisia Europeana pe acest aspect.
CNIPMMR nu sustine cresterea fiscalitatii pentru mediul de afaceri, cauzata de cresterea cheltuielilor cu aparatul bugetar si insuficienta fondurilor bugetare pentru acoperirea acestora. Guvernul nu poate cere antreprenorilor si angajatiilor din mediul privat sa suporte singuri deficitul bugetar, iar administratia publica sa ramana nereformata, supradimenionata si lipsita de performanta.
CNIPMMR solicita reducerea fiscalitatii pe forta de munca si lansarea tuturor programelor nationale si regionale pentru mediul privat, in valoare de 6.1 mld.euro, care sa constituie Pachetul de programe pentru sustinerea IMM-URILOR, avand in vedere ca acestea sunt cele mai afectate, in contextul actual, marcat de:
– cresterea fiscalitatii, prin Legea privind unele masuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, pe care Guvernul si-a asumat raspunderea:
a) introducerea cotei de impozitare de 3%, pentru microintreprinderile care realizeaza venituri peste 60.000 euro si reducerea pragului veniturilor de la 500.000 de euro la 60.000 de euro pentru aplicarea cotei de 1%;
b) eliminarea facilitatilor sau reducerea acestora pentru sectoarele constructii, agricultura, IT;
– introducerea intreprinderilor legate, inclusiv PFA/II/IF, in calculul plafonului pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor;
– de consecintele razboiului din Ucraina, in special afectarea micilor producatori agricoli;
– tranzitia catre digitalizare si economia verde."
Foto: pexels.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia << Monografie Constituire Provizioane Clienti Neincasati
Provizioanele reprezinta o componenta importanta a evidentei contabile si sunt utilizate pentru a reflecta obligatii sau pierderi viitoare certe sau probabile. Constituirea corecta a acestora ajuta companiile sa-si gestioneze riscurile financiare si sa respecte principiul prudentei.Cand se constituie provizioanele?Provizioanele se constituie atunci cand o entitate are o obligatie curenta (legala sau implicita) generata de un eveniment trecut, iar pentru solutionarea acesteia este probabil sa fie...
vezi AICI monografia <<