search
conta.ro cauta meniu
search

Conta.Ro susine necesitatea Ordinului 1.459/2006 al M.F.P.

În contextul unui număr ridicat de operatori de produse accizabile care se sustrag îndatoririlor fiscale, Conta.Ro consideră că un Ordin precum este cel al Ministerului Finanțelor Publice, cu nr. 1.459 de la 1 septembrie a.c., care se referă la obligativitatea tuturor operatorilor de produse accizabile de a se înregistra în acest Registru național, este mai mult decît bine-venit.



Noutățile O.M.F.P. nr. 1.459/2006

Prin Art. 1 al Ordinului Ministerului Finanțelor Publice (O.M.F.P.) nr. 1.459 din data de 1 septembrie 2006, publicat în Monitorul Oficial cu nr. 777 din 13 septembrie a.c., conform Art. 7 (http://www.monitoruloficial.ro/monitoare/2006/mon0777.htm ), suntem înștiințați în privința înființării Registrului național al operatorilor de produse accizabile armonizate; un mediu de stocare a datelor cele mai importante cu privire la operatorii autohtoni de produse accizabile și la antrepozitele autorizate ale acestora, în contextul nevoii de armonizare a sistemului nostru de taxe și impozite cu cel intracomunitar al Uniunii Europene (U.E.), ca viitor stat membru. Toate produsele accizabile din România trebuie, așadar, armonizate cu cele din Uniune, în materie de: producere, transformare, deținere, primire și expediere a acestora. Art. 3, pe de altă parte, ne prezintă noutățile mult așteptate ale acestui Registru, și anume cîteva date (notate de noi de la (a) la (i)) centrale de identificare ale:

a.) antrepozitarilor autorizați, precum și ale asociațiilor și administratorilor acestora;
b.) locațiilor antrepozitelor fiscale;
c.) adreselor locațiilor de recepție a produselor accizabile;
d.) tipurilor de activități autorizate de profil din respectivele antrepozite;
e.) codurilor produselor recepționate la respectivele antrepozite;
f.) codurilor de acciză atribuite produselor;
g.) datelor emiterii autorizațiilor de către agențiile fiscale zonale;
h.) stărilor curente ale autorizațiilor respective, în contextul în care acestea necesită modificări, precum și ale datelor întreprinderii acestora; autorităților fiscale competente pentru administrarea accizelor, și
i.) terțe informații necesare schimbului major de date intracomunitar viitor.


Cine va răspunde de îndeplinirea prezentul Ordin?

Conform Art. 5, Direcția de autorizări și Direcția generală a tehnologiei informației din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, direcțiile generale ale finanțelor publice județene, Direcția Generală a Finanțelor Publice a Municipiului București, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili vor fi actorii majori ai acestei „piese” noi, pusă în scenă odată cu ratificarea Tratatului de Aderare la Uniune (Secțiunea E, pct. 2.2, lit. (c)).


Modus operandi pe Secțiuni...

Secțiunea A prevede editarea unor baze de date cu detalii despre primele două puncte ((a) și (b)) menționate de Art. 3, urmînd a fi încărcate de Direcția de autorizări. Secțiunea B, în schimb, se referă punctele de la (a) la (c) inclusiv ale Art. 3, precum și la o prevdere specială, respectiv că Direcția de autorizare să asigure actualizarea bazelor de date, în conformitate cu deciziile Comisiei pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării; prin urmare, nimic nu ar trebui să rămînă depășit, ca utilitate informațională, în acele liste, mai ales că Direcția are la dispoziție trei zile lucrătoare, de la intrarea în vigoare a autorizațiilor pentru actualizare.
Cît privește Sectiunea C, Direcția este responsabilă cu transmiterea deciziilor Comisiei, în termen tot de trei zile lucrătoare de la emiterea acestora, fie prin E-mail, fie prin Poșta Română; după primirea deciziilor în cauză, autoritățile fiscale abilitate vor avea cel mult două zile lucrătoare pentru comunicarea acestora antrepozitarilor autorizați, în conformitate cu prevederile Ordonanței de Urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, și 24 de ore ca să notifice Direcția (prin metodele folosite de Direcție inclusiv) în privința datelor la care respectivele comunicări au fost retransmise destinatarilor finali; după primirea notificărilor finale din partea autorităților fiscale teritoriale abilitate, Direcția își va actualiza baza de date cu mențiunea „nevalid”, în termenul de cel mult trei zile lucrătoare de la primire, conform prevederilor Secțiunii E, pct. 2.2, lit. (a1), respectiv:

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) nevalidă începând cu data de ... (se consemnează data comunicării deciziei) - autorizația este suspendată/ revocată/anulată (după caz) prin Decizia nr. ... din ..., emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz)."

Dacă vreunul dintre antrepozitarii vizați se decide sa conteste decizia de anulare, revocare sau suspendare a autorizației sale, atunci Direcția va: transmite contestația în cauză prin E-mail autorităților fiscale competente, actualiza bazele de date proprii (termen de conformare: maxim trei zile lucrătoare de la înregistrarea contestației) cu mențiunea „valid” și data depunerii acesteia la Registratura M.F.P. plus cu cele ale Secțiunii E (pct. 2.2, lit. (a2)), respectiv:

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă începând cu data de .............. (se consemnează data înregistrării contestației/plângerii prealabile) - Decizia nr. ........ din ............, emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz), este contestată prin Adresa nr. ....... din ..........., înregistrată la Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz) sub nr. ........ din ...........". De asemenea, dacă vreo contestație este împotriva vreunei decizii a Fiscului, compartimentele de notificare ale acestuia înștiințează Direcția, în termen maxim de 24 de ore de la înregistrarea acesteia, prin atașarea electronică a contestației în cauza, iar Direcția, în termen de alte trei zile lucrătoare, asigură actualizarea cu „valid”, conform lit. (a2), pct. 2.2 (Secțiunea E).
Dacă această contestație este sau nu admisă de către Comisie, se procedează în felul următor: Direcția transmite decizia finală (a Comisiei) autorității fiscale în cauză, în termen de trei zile, fie prin E-mail, astfel încît autoritatea fiscală să poată transmite mai departe contestatarului decizia Comisiei, fie prin Poșta Română, desigur. Mai mult, autoritatea fiscală în cauză asigură recomunicarea deciziei finale antrepozitarului reclamant, în termen de două zile lucrătoare de la primirea acesteia la sediu, și notifică Direcția despre data recomunicării deciziei finale, prin cele două mijloace anterior menționate, iar după primirea notificării privind recomunicarea deciziei finale, Direcția, la rîndu-i, e obligată (în termen de trei zile) să asigure actualizarea bazei de date cu „valid”, în conformitate cu lit. (a3) a pct. 2.2 (Secțiunea E):

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă/nevalidă (după caz) începând cu data de ......... (se consemnează data comunicării deciziei) prin Decizia nr. ........ din ............, emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz), ca rezultat al admiterii/respingerii (după caz) contestației - autorizația a fost suspendată/revocată/anulată (după caz) prin Decizia nr. ........ din ............, emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz)."

Pentru situația admiterii acțiunii, mențiunea se consemnează numai în primă lună de după luarea deciziei, pentru lunile următoare aplicându-se prevederile de la pct. 2.1
O nouă situație poate fi considerată cea a respingerii/admiterii vreunei contestații, emise de vreo autoritate fiscală abilitată, ca reacție la vreo contestație din partea vreunui antrepozitar. În acest caz, se procedează la recomunicarea deciziei finale a Comisiei către Direcție, în termen de maxim două zile lucrătoare de la data semnarii acesteia, prin cele două mijloace de comunicare deja menționate, iar Direcția își actualizează baza de date după caz, în conformitate cu lit. (a1), pct. 2.2 (Secțiunea E).


Secțiunea C, la pct. 3.2, lit. (a), mai prevede că o atenție sporită pentru cauzele contestațiilor asupra dispozițiilor de anulare/revocare/suspendare a vreunor autorizații de antrepozit, emise de către autoritățile fiscale abilitate, trebuie să fie prioritatea consilierilor juridici ai compartimentelor autorității fiscale care a dispus. În acest context, antrepozitarii trebuie să-și recomunice propriile hotărîri judecătorești și/sau recursurile formulate de aceștia Direcției, în termen de 24 ore, prin mijloacele anterior menționate, anexînd o declarație pe proprie răspundere, dar și compartimentelor specializate ale autorității fiscale care a dispus, însă prin Adresa.
În final, Direcția își actualizează baza de date, în conformitate cu lit. (a4) sau (a8) a pct. 2.2 (Secțiunea E), respectiv:

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă începând cu data ... (se consemnează data comunicării hotărârii), până la soluționarea definitivă a acțiunii formulate conform prevederilor Legii contenciosului administrativ, prin Hotărârea nr. ........ din ..............., pronunțată de ...................... (se consemnează instanța de judecată), de suspendare a efectelor Deciziei nr. ........ din ............, emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se va înscrie denumirea acestuia, după caz), de suspendare/revocare/anulare (după caz)" – lit. (a4)
 
și/sau

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă/nevalidă (după caz) începând cu data de ............... (se consemnează data comunicării hotărârii), prin decizia rămasă definitivă și irevocabilă ca rezultat al Hotărârii nr. ............ din ................, pronunțată de ........................... (se consemnează instanța de judecată)/nerecurării (după caz)."

Pentru situația în care autorizația antrepozitului fiscal devine validă, mențiunea se consemnează numai în prima lună de la comunicarea hotărârii, pentru lunile următoare aplicându-se prevederile pct. 2.1” - lit. (a8)


Secțiunea D explicitează faptul c㠄valid” sau „invalid”, în cazul unui antrepozitar autorizat, pot însemna: fie dacă e valid cel puțin un cod de accize, fie dacă nu e niciunul dintre acestea valid, iar în cazul operatorului înregistrat la Registru, totul ține seama de stările prezentate în cadrul Secțiunii C.


Secțiunea E, pe de altă parte, oferă cîteva detalii tehnice interesante, precum: cele despre bazele de date în Oracle (modalitatea de salvare – integral sau incremental -); despre metode și scenarii de căderi de sistem, caz în care datele trebuie salvate pe floppy sau CD-ROM; despre salvarea, sub formă de fișiere htm off-line a paginilor Web ale portalului Mfinante.Ro (http://www.mfinante.ro ). Direcția asigură, de asemenea, publicarea datelor la rubrica Web: Situația centralizatoare privind starea autorizațiilor emise, în conformitate, desigur, cu Secțiunea F și cu mențiunea „valabilă la data de...”. Autorizațiile valide nu comportă mențiuni, dar cele suspendate, revocate sau chiar anulate, da, respectiv în dreptul fiecărui antrepozit fiscal autorizat sau în dreptul fiecărui operator deja înregistrat:

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) nevalidă/validă (după caz) ca rezultat al respingerii/admiterii acțiunii formulate conform prevederilor Legii contenciosului administrativ, prin Hotărârea nr. ....... din ............., pronunțată de ....................... (se consemnează instanța de judecată), începând cu data .................. (se consemnează data comunicării hotărârii) - autorizația a fost suspendată/revocată/anulată (după caz) prin Decizia nr. .......... din .............., emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz)."
Pentru situația admiterii acțiunii, mențiunea se consemnează numai în prima lună de la comunicarea hotărârii, pentru lunile următoare aplicându-se prevederile pct. 2.1 – lit. (a5) .

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă/nevalidă (după caz) începând cu data de ............ (se consemnează data comunicării promovării recursului), ca rezultat al promovării recursului de către ..... (se consemnează antrepozitarul autorizat/autoritatea responsabilă privind reprezentarea, după caz) împotriva Hotărârii nr. ........ din ..........., pronunțată de ......................... (se consemnează instanța de judecată), de respingere/ admitere a acțiunii formulate conform Legii contenciosului administrativ - autorizația a fost suspendată/ revocată/anulată (după caz) prin Decizia nr. ....... din ........., emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz)." - lit. (a6)

și/sau

"Autorizație antrepozit fiscal/operator înregistrat (după caz) validă începând cu data ..................... (se consemnează data comunicării hotărârii), până la soluționarea definitivă și irevocabilă a acțiunii formulate conform prevederilor Legii contenciosului administrativ, prin Hotărârea nr. .......... din ................, pronunțată de ............... (se consemnează instanța de judecată), de suspendare a efectelor Deciziei nr. ......... din .................., emisă de Comisia pentru autorizarea antrepozitelor fiscale și a importatorilor de produse accizabile supuse marcării/organul fiscal teritorial competent (se înscrie denumirea acestuia, după caz), de suspendare/revocare/anulare (după caz)." - lit. (a7). Literele (b1), prevad că pentru un antrepozitar autorizat, înregistrarea nu va cuprinde mențiuni, iar (b2): "Antrepozitar nevalid începând cu data de .............. (se menționează data de la care nu mai este valid cel puțin un cod de accize acordat antrepozitelor fiscale ale antrepozitarului autorizat), întrucât nu deține autorizații de antrepozit fiscal valide."
 



Notă:

Prezentul Ordin a intrat în vigoare la data de 15 septembrie a.c., conform Art. 6, și nu putem decît îndemna antrepozitarii în cauză să se înregistreze degrabă, astfel contribuind la lupta contra evaziunii fiscale autohtone.

Textul complet al O.U.G. 92/2003 poate fi accesat, în formă republicată și corectată la: http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=66840 respectiv la: http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=67554  

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1748725200
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
TOP 12 Monografii Contabile