In situatia descrisa mai jos, Societatea A a primit o factura storno de la Societatea B pentru bunurile neconforme si s-a observat ca exista o discrepanta intre valoarea facturii pe format de hartie si valoarea inregistrata in sistemul RO e-Factura. Astfel, specialistul nostru ne va spune care sunt urmatorii pasi recomandati pentru a rezolva problema.
Intrebare: "Societate A platitoare de TVA, achizitioneaza in luna ianuarie 2024, bunuri de la societatea B si ea platitoare de TVA. La momentul receptiei se constata ca unele bunuri sunt neconforme si se solicita returl acestora. Societatea B emite factura storno pt. bunurile returnate. Se transmte factura catre societatea A pe format de hartie, unde valoarea si cantitatea coincid cu bunurile returnate. La descarcarea facturii din sistemul national RO e-Factura se constata ca factura nu are aceeasi valoare ca cea pe format de hartie. S-a comunicat furnizorului prin mesaj in sistemul e-Factura eroarea, insa in luna ianuarie furnizorul nu emite si nu transmite in sistemul e-Factura, factura de corectie. Care este modalitatea de inregistrare a acestei facturi storno?"
Raspunsul specialistului:
1. Comunicarea cu Furnizorul: Societatea A a procedat corect prin comunicarea erorii catre furnizor prin sistemul RO e-Factura.
2. Solicitarea emiterii facturii de corectie: Conform Articolului 6 din Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si Art. 330 din Codul Fiscal, furnizorul este obligat sa emita o factura de corectie in cazul unei erori. Factura de corectie trebuie sa fie transmisa in sistemul RO e-Factura si sa reflecte corect valorile si informatiile corecte ale tranzactiei.
Abordarea corecta pentru Societatea A este sa ia legatura cu Societatea B pentru a incerca sa rezolve problema intr-un mod amiabil. Comunicarea eficienta si colaborarea intre cele doua parti sunt esentiale pentru solutionarea acestei situatii. Astfel, Societatea A ar trebui sa contacteze Societatea B folosind un mijloc de comunicare oficial si documentat (e-mail, scrisoare cu confirmare de primire, etc.) pentru a explica situatia si a solicita emiterea si transmiterea corecta a facturii de corectie prin sistemul RO e-Factura. Este important sa se ofere toate detaliile necesare pentru a facilita intelegerea si solutionarea rapida a problemei de catre Societatea B.
In acest sens, Societatea A ar trebui sa furnizeze copii ale documentelor relevante, inclusiv factura storno primita pe format de hartie si capturi de ecran sau alte dovezi ale discrepantei observate in sistemul RO e-Factura, pentru a sustine solicitarea de corectie. In comunicare, Societatea A poate sublinia importanta solutionarii rapide a acestei probleme pentru ambele parti si pentru a asigura conformitatea cu reglementarile fiscale aplicabile. Este vital ca Societatea A sa pastreze un istoric complet al tuturor comunicatiilor cu Societatea B referitoare la aceasta problema, inclusiv e-mailuri, scrisori, note de discutii telefonice sau intalniri, ca dovada a eforturilor depuse pentru solutionarea amiabila a situatiei.
Daca Societatea B corecteaza si transmite factura de corectie in mod corespunzator prin sistemul RO e-Factura, Societatea A va trebui sa inregistreze aceasta corectie in contabilitatea sa, ajustand orice inregistrari anterioare pentru a reflecta situatia corectata.
Daca Societatea B nu raspunde sau nu rezolva problema intr-un mod satisfacator, Societatea A poate lua in considerare alte masuri, inclusiv consultarea cu un avocat sau contactarea autoritatilor fiscale pentru sprijin in relatia cu partenerul.
Intre timp, Societatea A poate proceda la inregistrarea in contabilitate a facturii primite pe suport de hartie, daca aceasta corespunde cu procesul verbal de receptie sau cu alte documente care reflecta realitatea tranzactiei. Acest pas este conform principiilor contabile, care cer ca inregistrarile sa reflecte realitatea economica a tranzactiilor.
Inainte de a inregistra factura in contabilitate, Societatea A trebuie sa verifice daca informatiile de pe factura pe suport de hartie corespund cu procesul verbal de receptie si cu realitatea tranzactiei. Aceasta include verificarea cantitatilor, preturilor, descrierii bunurilor si a altor termeni relevanti.
Dupa confirmarea conformitatii, factura poate fi inregistrata in contabilitatea Societatii A ca o datorie catre Societatea B, reflectand astfel achizitia de bunuri sau servicii conform conditiilor agreate.
Societatea A trebuie sa pastreze factura pe suport de hartie si procesul verbal de receptie, ca dovada a tranzactiei si pentru a justifica inregistrarile contabile. In paralel cu inregistrarea in contabilitate a facturii pe support de hartie, este important ca Societatea A sa continue comunicarea cu Societatea B pentru a se asigura ca o factura identica (corectata) va fi transmisa si in sistemul RO e-Factura.
Prin urmare, Societatea A trebuie sa procedeze cu atentie, sa asigure conformitatea inregistrarilor contabile cu documentele justificative si sa mentina o comunicare eficienta cu Societatea B pentru a asigura corectitudinea si uniformitatea informatiilor transmise atat pe suport de hartie, cat si in format electronic prin sistemul RO e-Factura.
Temei legal:
Procedura de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, din 05.11.2021 (Ordinul nr. 1365/2021 pentru aprobarea Procedurii de utilizare si functionare a sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, precum si de primire si descarcare a facturii electronice de catre destinatarii facturii electronice emise in relatia B2G in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura)
ARTICOLUL 6
Corectia facturii electronice
(1) In situatia unei facturi electronice emise in relatia B2B asupra careia destinatarul are obiectii, acesta instiinteaza emitentul facturii electronice inclusiv in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, prin transmiterea unui mesaj, respectand structura publicata in documentatia tehnica prevazuta la art. 4 alin. (2).
(…)
(3) Factura electronica comunicata destinatarului nu se poate returna in sistemul RO e-Factura.
(4) Corectia facturii electronice comunicate destinatarului in sistemul RO e-Factura se efectueaza conform art. 330 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Factura electronica corectata se transmite in cadrul aceluiasi sistem RO e-Factura.
Codul fiscal (Legea 227/2015)
Art. 330. - Corectarea facturilor(1) Corectarea informatiilor inscrise in facturi sau in alte documente care tin loc de factura se efectueaza astfel:
a) in cazul in care factura nu a fost transmisa catre beneficiar, aceasta se anuleaza si se emite o noua factura;
b) in cazul in care factura a fost transmisa beneficiarului, fie se emite o noua factura care trebuie sa cuprinda, pe de o parte, informatiile din factura initiala, numarul si data facturii corectate, valorile cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, iar, pe de alta parte, informatiile si valorile corecte, fie se emite o noua factura continand informatiile si valorile corecte si concomitent se emite o factura cu valorile cu semnul minus sau, dupa caz, cu o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, in care se inscriu numarul si data facturii corectate.
(2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).
Raspuns oferit in luna februarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Venituri Din Alte Surse: Tratament Fiscal si Monografie Contabila
Conform Codului Fiscal din Romania, veniturile din alte surse reprezinta o categorie fiscala distincta, in cadrul careia sunt incluse toate veniturile obtinute de persoanele fizice care nu se incadreaza in alte categorii de venituri, cum ar fi: salarii, activitati independente, cedarea folosintei bunurilor, pensii, investitii etc. In acest articol vom analiza tipurile de venituri din alte surse si tratamentul lor fiscal, oferind si un exemplu de monografie contabila.Ce sunt veniturile din alte...
vezi AICI monografia << Drepturi Salariale Castigate In Instanta: Monografie Contabila Si Tratament Fiscal
Drepturile salariale castigate in instanta de catre angajati genereaza obligatii clare pentru angajatori, nu doar din punct de vedere juridic, ci si fiscal-contabil. Aceste sume trebuie tratate ca venituri salariale, impozitate si inregistrate corespunzator, inclusiv cu dobanzile legale aplicabile. In acest articol analizam regimul fiscal al acestor plati si prezentam un studiu de caz practic cu monografie contabila.Tratament fiscal si contabil drepturi salariale castigate in instantaDrepturile...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia <<