O firma cu activitate de comert detine doua puncte de lucru: unul pentru vanzarea produselor alimentare si nealimentare, iar celalalt pentru comercializarea materialelor de constructii. Fiecare punct de lucru are gestiune proprie, casa de marcat separata si evidenta facturilor (intrari si plati) se tine distinct pe fiecare punct de lucru in parte.
In acest context, se pune intrebarea daca este permis transferul de numerar din casieria unui punct de lucru in casieria celuilalt (pe baza unui proces-verbal sau a unor dispozitii de incasare/plata), in vederea utilizarii acestuia pentru plata unor facturi in numerar aferente celuilalt punct de lucru. Aceasta practica ar putea fi utila, avand in vedere ca termenele de plata catre furnizori difera si numerarul acumulat intr-un punct de lucru ar putea acoperi platile urgente ale celuilalt punct de lucru.
Ce document contabil ar trebui intocmit in aceasta situatie?
Daca aveti organizate caserii separate pentru cele doua puncte de lucru(sedii secundare), transferul de numerar intre casierii ale aceleiasi entitati juridice nu este interzis de legislatia financiar-contabila, dar trebuie sa aveti in vedere urmatoarele:
- Nu exista un plafon valoric impus prin lege pentru aceste transferuri, atata timp cat numerarul nu paraseste circuitul intern al firmei.
- Trebuie respectat plafonul maxim de numerar in casierie de 50.000 lei la sfarsitul fiecarei zile (conform Art. 4 2 din Legea 70/2015 pentru intarirea disciplinei financiare privind operatiunile de incasari si plati in numerar.
- Miscarile de numerar trebuie sa fie evidentiate distinct pe fiecare casierie in parte.
Transfer de numerar intre casierii ale aceleiasi societati: Documente necesare
Ca documente, pentru a asigura trasabilitatea transferului de numerar si inregistrarea in contabilitate, este necesar ca fiecare operatiune de transfer sa fie sustinuta prin urmatoarele documente:
a) Dispozitie de plata numerar
- Intocmita de casieria care preda numerarul (de exemplu, punctul de lucru A).
- Se emite pe numele casieriei de destinatie (de exemplu, sediul central sau punctul B).
b) Dispozitie de incasare numerar
- Intocmita de casieria care primeste numerarul.
- Trebuie sa corespunda valorii si datei transferului din dispozitia de plata.
c) Proces-verbal de predare-primire numerar
- Se intocmeste mai ales in cazul in care transferul se face fizic intre locatii aflate la distanta.
- Semnat de casierul care preda, de persoana care transporta si de casierul care primeste.
- Contine detalii privind data, suma, locatiile, mijlocul de transport, eventuale observatii.
d) Registru de casa se actualizeaza in ambele puncte de lucru:
- Iesire numerar in casieria de origine.
- Intrare numerar in casieria de destinatie.
Dar, trebuie sa aveti in vedere si urmatoarele prevederi din HG 301/2012 Norme metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor*
ART. 57
(1) Derularea transporturilor bunurilor si valorilor se realizeaza cu respectarea urmatoarelor cerinte minime:
a) transporturile bunurilor si valorilor in cuantum sau cu o valoare de peste 500.000 euro ori echivalentul in lei se asigura cu mijloace de transport blindate si se realizeaza, dupa caz, cu jandarmi sau agenti ai unei societati specializate de paza si protectie, inarmati cu arme de foc letale, in conditiile legii;
b) transporturile bunurilor si valorilor in cuantum sau cu o valoare cuprinsa intre 150.000 si 500.000 euro ori echivalentul in lei se asigura cu mijloace de transport blindate sau semiblindate si se realizeaza, dupa caz, cu jandarmi ori agenti ai unei societati specializate de paza si protectie, inarmati cu arme de foc letale, in conditiile legii;
c) transporturile bunurilor si valorilor in cuantum sau cu o valoare cuprinsa intre 10.000 si 150.000 euro ori echivalentul in lei se asigura cu mijloace de transport blindate, semiblindate sau special amenajate, insotite cu personal de paza propriu calificat si atestat ori agenti ai unei societati specializate de paza si protectie, inarmati cu arme de foc, in conditiile legii.
(2) Pentru bunurile si valorile in cuantum de sub 10.000 euro sau echivalentul in lei nu este obligatorie organizarea transportului de valori, in conditiile legii.
(3) Pentru acoperirea riscurilor la pierdere, furt sau distrugere a valorilor transportate, transportatorul ori beneficiarul contractului de transport, potrivit intelegerii dintre parti, trebuie sa detina polita de asigurare valabila in raport cu bunurile sau valorile transportate.
Raspuns oferit in luna iulie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Rentrop & Straton a implinit 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite a implinit 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de produse. O...
vezi AICI monografia << Monografie Profit Reinvestit: Studii De Caz Utile
Profitul reinvestit reprezinta acea parte din castigul net al unei firme care nu este distribuita sub forma de dividende, ci este utilizata pentru dezvoltarea activitatii – de exemplu, pentru achizitia de echipamente, utilaje sau alte active necesare. Legislatia fiscala ofera facilitati companiilor care aleg sa isi reinvesteasca profitul, prin scutirea de impozit a acestor sume. Din perspectiva contabila, profitul reinvestit necesita o monografie contabila specifica, astfel incat sa...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Reparatii Auto: Cum Inregistrezi Reparatiile Pentru Dauna Autoturismului
Reparatiile auto sunt situatii frecvente care apar in activitatea unei firme si, pentru a fi tratate corect din punct de vedere financiar, au nevoie de o evidenta clara. Din punct de vedere contabil, aceste operatiuni pot ridica uneori semne de intrebare, de exemplu: cum se inregistreaza corect cheltuielile, ce conturi se utilizeaza si care sunt implicatiile fiscale?In acest articol vom prezenta trei studii de caz utile ce contin monografia contabila pentru reparatii auto. Scopul acestor exemple...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Dezvoltare Imobiliara Si Aspecte Fiscale Importante
Dezvoltatorii imobiliari se confrunta cu un set complex de operatiuni economice care necesita o evidenta contabila atenta si conforma cu reglementarile in vigoare. De la achizitia terenurilor si pana la vanzarea imobilelor finalizate, fiecare etapa implica tranzactii cu impact fiscal si contabil semnificativ.In acest articol prezentam o monografie contabila bine structurata pentru un dezvoltator imobiliar. Aceasta contine inregistrarile corecte in contabilitate si explicatii clare pentru fiecare...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cod TVA Anulat
Anularea codului de TVA poate avea un impact semnificativ asupra activitatii unei firme, iar pentru a evita erorile si sanctiunile, este esential ca antreprenorii si contabilii sa cunoasca reglementarile legislative aplicabile. In acest articol vom prezenta tratamentul fiscal si contabil pentru codul de TVA anulat si o monografie contabila clara.Tratament fiscal-contabil pentru cod TVA anulatAnularea codului de TVA poate avea loc, conform art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, in urmatoarele...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Factura Booking.com: Studii De Caz Utile
Factura emisa de platforma Booking.com ridica adesea semne de intrebare din perspectiva tratarii contabile si fiscale, mai ales in cazul firmelor care inchiriaza spatii prin intermediul acestui serviciu. In acest articol, analizam pas cu pas cum se inregistreaza factura de la Booking.com in contabilitate, ce monografii contabile se aplica si ce obligatii declarative revin firmei beneficiare.Inchirieri prin platforma Booking.com: aspecte important de stiutOrice persoana fizica sau juridica care...
vezi AICI monografia << Taxa de Mediu 2% Monografie Contabila
Taxa de mediu a fost instituita prin Legea nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, modificata si completata prin actele normative ulterioare. Aceasta taxa se aplica unei game variate de activitati si produse, de la autovehicule si anvelope uzate, la ambalaje si echipamente electrice si electronice, avand ca obiectiv principal descurajarea comportamentelor poluante si generarea de resurse financiare destinate proiectelor de protectie a mediului.Din perspectiva contabilitatii, taxa de mediu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Retur Marfa Furnizor
Returul de marfa catre furnizor este o situatie care poate aparea in activitatea unei societati din varii motive, precum: marfa livrata neconforma, expirata, deteriorata sau pur si simplu in surplus fata de necesarul efectiv. Pentru a reflecta corect aceste operatiuni in contabilitate, este esential sa se respecte prevederile legale si principiile contabile in vigoare. In acest articol, prezentam monografia contabila aferenta returului de marfa catre furnizor, alaturi de implicatiile fiscale si...
vezi AICI monografia << Monografie Garantie Chirie Si Reglementari Cheie
Un contract de inchiriere implica, de cele mai multe ori, plata unei garantii de catre chirias, menita sa acopere eventualele daune sau neplati. Din punct de vedere contabil, aceasta garantie trebuie tratata cu atentie, avand un regim specific de inregistrare. In acest articol, prezentam aspecte contractuale importante si oferim o monografie clara pentru inregistrarea garantiei pentru chirie, conforma cu reglementarile contabile in vigoare.Garantie chirie: reglementari legislativeIn cazul unui...
vezi AICI monografia << Restituire Suma Necuvenita: Cont Contabil si Reglementari Cheie
In relatiile de munca pot aparea, uneori, erori sau situatii neprevazute care determina plata unor sume de bani catre salariat fara un temei legal. De la salarii platite in exces sau indemnizatii de concediu de odihna acordate eronate, aceste sume sunt considerate necuvenite si, potrivit legislatiei in vigoare, angajatorul are dreptul sa solicite restituirea acestora. In acest articol prezentam principalele reglementari legale cu privire la returnarea sumelor necuvenite si contul in care se...
vezi AICI monografia <<