Daca ar fi sa incercam o definire metaforica a situatiei Intreprinderii Mici si Mijlocii (IMM) in contextul actualei crize economice, cred ca imaginea cea mai plauzibila ar fi cea a vanatului aflat in bataia pustii. Criza economica este vanatorul care isi cauta potentialul vanat, iar acesta va fi exemplarul mai putin dotat, mai putin experimentat, poate chiar un exemplar cu un anumit handicap.
Intr-o astfel de abordare, sansele IMM de a traversa cu bine actuala conjunctura economica sunt, in mod categoric, mai bune decat cele ale "victimei" aflate cu spatele la zid, fara cale de scapare. Aceasta sansa trebuie jucata inteligent, dupa principiul conform caruia "orice obstacol poate constitui o oportunitate".
Insa pana la a discuta despre oportunitati, o alta serie de conditionari vin sa decida asupra modului in care o IMM se confrunta cu criza. In opinia mea,
istoricul de piata al societatii reprezinta o conditionare importanta in acest sens.
Incepand din iarna, o serie de societati mici locale profilate pe productia de bunuri au iesit din afaceri. Aceste afaceri se caracterizau printr-un factor de risc foarte evident: numarul mic de clienti.
In cele mai multe cazuri, aceste societati aveau incheiate contracte de vanzari, in special la export, cu cel mult trei parteneri, din care insa unul singur conta in mod esential in constituirea cifrei lor de afaceri. Decizia partenerului extern de a sista importurile s-a dovedit fatala pentru ei: nu au mai avut nici timp si nici resurse financiare pentru a cauta alti clienti, alte piete de desfacere, astfel incat sa se poata salva.
In alta ordine de idei, exista perioade de timp in viata unei societati in care afacerea pare sa mearga de la sine. Ea are clienti, contracte si o piata pe care se misca aproape nestingherita si nimic nu pare sa-i mai poata tulbura activitatea. Evolutia ei este previzibila iar managementul nu trebuie sa faca fata unor provocari deosebite. Sunt perioade de prosperitate si de abundenta de resurse de dezvoltare. Depinde aproape in mod exclusiv de decidenti cum exploateaza aceste perioade: se instaleaza in pasivitatea sugerata de conjunctura sau incearca sa-si consolideze pozitia, cautind noi "ancore" in piata prin acoperirea unor nevoi "certe si solvabile".
Logica evolutiei previzibile, calme, a pietelor este rasturnata dramatic in perioadele de criza economica. Principalul adversar al IMM (dar nu numai) este, in aceasta perioada exceptionala,
imobilismul managerial "dobandit" in perioadele precedente, obisnuintele create de acel "laissez-faire, laissez-passer" al vremurilor bune.
In opinia mea, experienta anterioara al managerului si disponibilitatea lui actuala pot fi decisive in depasirea perioadelor de criza economica generalizata. El trebuie sa raspunda provocarilor unei situatii de "revolutie" care intrerupe o perioada de "evolutie" a firmei pe care o conduce.
Cum trebuie un manager sa abordeze situatiile de criza ale pietelor? Nu stiu in ce masura acest raspuns este dat ca atare in manualele scolilor de business, insa cu certitudine el poate fi regasit acolo, chiar daca el se afla plasat la alte capitole.
Cand ai cinci, 10 sau 20 de ani de experienta intr-un business, poate parea neobisnuit sa te reintorci la redactarea unui plan de afaceri, un document pe care unii, poate chiar cei mai multi, nu l-au intocmit si nici nu l-au avut vreodata. Manualul intreprinzatorului continua insa sa-l plaseze la loc de cinste, chiar la inceputuri, semn ca este un instrument de lucru care nu poate fi ocolit. Cu atat mai putin in perioadele de criza.
Asadar, imaginez momentul de criza ca unul care intruneste aceleasi conditii ca momentul de demarare al afacerii. Piata s-a schimbat, aparand o serie de factori care pericliteaza existenta societatii. Evolutia pe care o cunosteam si, poate, chiar o controlam, s-a schimbat, iar piata pe care functionam trece printr-o veritabila revolutie.
Acum, afacerea trebuie sa intre intr-o analiza serioasa, analizand fundamentul ei, resursele proprii si pe cele ale pietei si disponibilitatile profesionale si manageriale. Daca diagnosticul stabilit astfel certifica viabilitatea intreprinderii, ea poate continua prin a construi o strategie de criza. Daca este adecvata realitatii, strategia poate oferi intreprinzatorului cheia iesirii din criza.
Ceea ce mai conteaza este doar realismul, viziunea si capacitatea de inovatie.
***
Si, in loc de concluzie, o privire rezumativa:
* Un management activ si inovativ creeaza "anticorpi" la criza;
* Revenirea la obisnuintele de la inceputuri; daca acestea nu exista, ele trebuie create. Niciodata nu e prea tarziu (daca inevitabilul nu s-a produs inca, dar – uneori – nici chiar atunci)!;
* Optimismul nu exista in stare "naturala" pe timp de criza. Reteta optimismului trebuie sa contina realism, viziune, inovatie, curaj in asumarea riscului si, nu in ultimul rand, un set de abilitati manageriale dezvoltate in timp subsumate termenului de eficienta.
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<