search

Cu picioarele pe pamantul inghetat. Cat ne costa o iarna ca asta?

La noi ninge ca-n povesti, e o iarna enervant de frumoasa. Pare desprinsa din felicitarile alea siropoase, de Craciun, cu pomii incarcati de nea si cerul dat in roz la orizont.

Da, iarna poate fi si frumoasa daca te uiti la ea de pe geam. Mama nu e de acord nici cu asta, pentru ca ea numara lemnele pe care le baga pe foc. Vecinele ei se culca devreme, sa nu tina mult becul aprins. Dimineata o intreaba ce a mai vazut la televizor, daca s-a uitat...

Costel, care lucreaza la intins cabluri prin tara, doarme mai mult in masina sau in cate o baraca. Pe frigul asta trebuie sa ia camera si-l costa cel putin 30-40 de lei in plus, ca sta cu un coleg si da pe jumate. El povesteste cand vine acasa cum sare masa de seara: se culca mai devreme ca sa uite de foame. O scoate la capat cand vine acasa, recupereaza. A lucrat o vreme la mina, a facut o paradontoza severa, la fel ca si alti colegi ai lui, nu mai au dinti, asa baieti tineri cum sunt. I-ar pune, ca au gasit un doctor arab care i-a asigurat ca le face gurile ca noi, dar nu mai au bani. A venit criza si i-a cam sleit. Apoi a venit iarna si iata, cheltuieste de rupe pe caldura, haine, ghete. Ar fi vrut sa-si puna dintii, dar iarna l-a inghetat asa.

Din difuzoare se aud stirile despre viscolul din Muntenia, zapezile din Dobrogea, Moldova. Drumuri blocate, oameni morti, trenuri deraiate, tancuri pe strada, comandamente si rezerve de alimente, apoi stirile revin, periodic, la protestatarii din piata. Ieri, primul ministru a dat la lopata, a impins zapada de langa o masina. Costel isi aminteste ca asa si-a facut Emil Boc intrarea in scena, la Cluj, ii stie repertoriul: urcat in remorca unui camion, dadea el insusi nisipul jos, cu lopata. Atunci, toti s-au minunat ce baiat harnic e Emil Boc! Si l-au mai votat o data! (Ce-i drept, premierul nu e lenes, ca sa fim corecti! Nu era el cel indrituit sa dea cu lopata, dar dincolo de jocul de imagine, trebuie spus ca nu e lenes.)

Astazi, mobilizarea de exceptie era necesara, dar are si ea sub poleiala alba un strat gros de zgura: cat ne costa toate astea? De ce am mai facut contracte pe bani grei cu firmele de deszapezire? Unde sunt cei care si-au luat angajamentul contractual ca vor curata de zapada autostrazile si drumurile tarii? Dupa bulibaseala acestor zile cine va contabiliza cat au facut ei si cit altii? Haideti sa ne amintim cifrele. Iata ce scria intr-un documentar Evenimentul zilei inainte de venirea iernii:

Curatarea de zapada a celor doua autostrazi, spre Pitesti si Constanta, si a celor circa 15.500 de kilometri de drumuri nationale va costa Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), in acesta iarna peste 401,7 milioane de lei, respectiv 92,3 milioane de euro.

LOTURIDecontari iarna 2010-2011 (mil.lei)Estimare lucrari iarna 2011-2012 (mil.lei)
DRDP Bucuresti99,199,3
DRDP Craiova31,449,8
DRDP Timisoara40,558,8
DRDP Cluj37,0750,4
DRDP Brasov47,852,07
DRDP Iasi44,345,4
DRDP Constanta19,821,2
CNADNR Central (A1+A2)13,124,3
TOTAL333,4401,7

Cei mai multi bani vor fi alocati pentru intretinerea pe timp de iarna a drumurilor care pica in sarcina Directiei Regionale Drumuri si Poduri (DRDP) Bucuresti, 99,3 milioane de lei, respectiv 22,8 milioane de euro. Bani merg catre cateva dintre firmele care apartin lui Dan Besciu, Nelu Iordache, Floarea Diaconu si fratilor Horpor, respectiv Eurconstruct, Romstrade, Delta ACM si Straco.

Peste 50 de milioane de lei sunt alocati si pentru intretinerea in perioada noiembrie-martie a drumurilor nationale care tin de DRDP Timisoara, Cluj si Brasov. Alocarea pentru intretinerea drumurilor nationale din aceste zone va costa intre 50,4 milioane de lei si 58,8 milioane de lei. Pentru iarna precedenta, CNADNR decontase lucrari de intretinere pe aceste drumuri cuprinse intre 37 milioane de lei si 47,8 milioane de lei.”

Asadar, decontul acestei ierni ar trebui sa inceapa de la contractele cu Umbrarescu care a primit deszapezirea pe toata Moldova si cu un intreg pomelnic de tovarasi, din celelalte regiuni.

Ne-am obisnuit sa trecem cu vederea, luati de emotia si proportiile unor drame ca cineva avea datoria si era platit sa faca ce trebuia si n-a facut-o. Daca ne costa mai mult, ca stat, ar trebui sa se scada de la aceste firme sumele cheltuie in plus pentru lucrarile din aceste zile si nu sa se adauge. Dar si firmele private, cetatenii si transportorii, ar trebui sa ceara despagubiri de la acesti baroni ai zapezilor care sunt abonati la bugetul de stat si care se lasa surprinsi de iarna de fiecare data. Ei si-au luat angajamentul contractual ca pot curati drumurile si autostrazile si n-au facut-o.

PS: In plus, la aceasta iarna se vor adauga si deconturile cu Jandarmeria, Politia... Nu ca democratia n-ar merita, dar trebuie sa stim ce va urma si sa fim cu ochii pe ei: contabiliceste! Poporul a luat bastoane pe spinare, dar sa stiti ca tot poporul o sa-i platesca pe cei care i le-au dat! La ore suplimentare!

Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit

E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice