Aproape ca nu exista firma care sa nu aiba cheltuieli de protocol intr-un an. Acestea se realizeaza, de obicei, in scopul desfasurarii de mese de afaceri, receptii, dineuri, vizite sau alte evenimente de acest tip.
Si sumele cheltuite ocazional pentru salariati cu apa minerala ori plata, cafea si ceai sunt considerare cheltuieli de protocol.
Expertul contabil Vera Constantin ne prezinta in randurile de mai jos informatii utile despre justificarea acestora in contabilitate.
Cheltuielile de protocol se refera la cheltuielile efectuate cu diverse cadouri, mesele servite doar cu partenerii de afaceri ai firmei, in interesul companiei. Justificarea meselor servite cu partenerii de afaceri se face cu documente justificative in sensul O.M.F.P. nr. 2634/2015, dar si cu orice alt document suplimentar care vine sa confirme situatia de fapt. Pe langa facturi, bonuri, chitante este necesar sa se intocmeasca un memo justificativ in care sa se descrie natura evenimentului pentru care se vor avansa anumite sume din contul bancar al firmei, numele persoanelor participante, scopul intalnirii, contractele ce urmeaza a fi semnate etc., astfel incat concluzia sa fie una singura: oferirea de tratatii/cadouri partenerilor de afaceri (clienti/furnizori) in scopul eficientizarii businessului.
Cu privire la TVA, in ceea ce priveste
cadourile acordate partenerilor de afaceri, potrivit prevederilor art. 270 alin. (8) lit. c) din Codul fiscal si pct. 7 alin. (12) lit. a) din Normele metodologice de aplicare, nu constituie livrare de bunuri, iar persoanele impozabile nu au obligatia de a colecta TVA pentru bunurile de mica valoare, acordate gratuit in cadrul actiunilor de protocol, daca valoarea fiecarui cadou oferit este mai mica sau egala cu plafonul de 100 lei, exclusiv TVA.
Masa la restaurant este considerata un serviciu, din punctul de vedere al TVA, potrivit pct. 18 din Normele metodologice date in aplicarea art. 278 din Codul fiscal.
Astfel, masa servita la restaurant impreuna cu partenerii de afaceri este considerata prestare de servicii, si nu o livrare de bunuri. In aceste conditii, nu se aplica limita valorica de 100 lei, cum se aplica in cazul cadourilor oferite partenerilor de afaceri.
Daca masa servita partenerilor de afaceri este justificata ca fiind acordata in scopul activitatii economice, conform art. 297 alin. (4) din Codul fiscal, atunci TVA este deductibila integral.
Informatiile au fost preluate din Revista de Fiscalitate si Control Fiscal care va ofera cele mai recente noutati legislative, cu impact asupra fiscalitatii si contabilitatii. Cazurile prezentate, rezolvarile lor, temeiurile legale, atentionarile privind actele ce va pot fi solicitate constituie per ansamblu o strategie super-eficienta de a depasi cu bine situatiile conflictuale care se pot ivi in timpul controlului fiscal.
Foto: pixabay.com
Esential pentru contabili - Monografii contabile complete
Monografie Contabila Achizitie Actiuni - Aspecte Cheie
Achizitia de actiuni reprezinta o operatiune frecventa in activitatea companiilor care doresc sa isi diversifice investitiile sau sa dobandeasca controlul asupra altor entitati. Din punct de vedere contabil, o astfel de tranzactie implica o serie de inregistrari specifice, in functie de natura actiunilor achizitionate (listate sau nelistate), scopul detinerii acestora si sursa de finantare utilizata. In acest articol prezentam principalele aspecte contabile legate de achizitia de actiuni, cu...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Ajustare TVA Stoc Marfa: Studii De Caz
Ajustarea TVA aferenta stocurilor de marfa este o operatiune contabila importanta, care trebuie tratata cu atentie pentru a respecta prevederile fiscale si a evita erorile in evidenta contabila. In acest articol, prezentam studii de caz relevante ce contin monografii contabile cu ajustarea de TVA pentru un stoc de marfa.Cand se face ajustarea de TVA?Ajustarea TVA in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital, este reglementata de art. 304 alin (1) din Codul...
vezi AICI monografia << Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!
Rentrop & Straton, cea mai cunoscuta companie din Romania din domeniul informatiilor specializate, aniverseaza 30 de ani de existenta.Sunt 30 de ani in care aceasta companie mixta romano-germana a sprijinit in mod profesionist dezvoltarea sanatoasa a mediului antreprenorial, realizand peste 6.100 de produse destinate firmelor romanesti si profesionistilor din domenii vitale ale economiei: fiscalitate, contabilitate, legislatia muncii, resurse umane, protectia datelor etc.6.100 de...
vezi AICI monografia << Reevaluarea Imobilizarilor Corporale: Monografie Contabila si Aspecte Fiscale Importante
Reevaluarea imobilizarilor corporale se efectueaza pentru a reflecta in contabilitate valoarea justa a acestora, in conformitate cu realitatea economica si cu evolutiile pietei. Aceasta operatiune este necesara atunci cand exista diferente semnificative intre valoarea contabila si valoarea de piata a activelor, astfel incat situatiile financiare sa ofere o imagine fidela si relevanta pentru utilizatori. In acest articol vom prezenta aspecte cheie ce trebuie avute in vedere la aceasta operatiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Casare Mijloace Fixe: Cum Se Inregistreaza Scoaterea Din Uz A Activelor
Casarea mijloacelor fixe este o operatiune contabila esentiala care marcheaza scoaterea definitiva din functiune a unor active ale unei entitati, fie din cauza uzurii fizice sau morale, fie pentru ca nu mai sunt eficiente economic.In acest articol, vom prezenta aspecte cheie cu privire la procedura de casare a mijloacelor fixe si vom oferi exemple de monografii contabile.Procedura de casare a mijloacelor fixeConform prevederilor din OMFP 2861/ 2009 privind inventarierea, scoaterea din functiune...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Cesiune Actiuni si Reglementari Cheie
Cesiunea partilor sociale reprezinta transmiterea partilor sociale catre persoane care, astfel, vor dobandi calitatea de asociat. Cesiunea se realizeaza pe baza unui contract de cesiune, iar transmiterea partilor sociale trebuie inscrisa in registrul comertului. In acest articol vom prezenta aspecte fiscale esentiale si vom oferi un exemplu de monografie contabile pentru cesiunea actiunilor.Reglementari cheie cu privire la cesiunea de actiuniContractul de cesiune se va incheia intre:cedenti,...
vezi AICI monografia << Monografie Majorare Capital Social: Studii de Caz
Majorarea capitalului social inseamna cresterea valorii totale a capitalului subscris de asociati sau actionari intr-o societate. Cu alte cuvinte, este o operatiune prin care firma primeste fonduri suplimentare, care se inregistreaza oficial ca parte din capitalul sau social. In acest articol va prezentam 3 monografii contabile cu operatiunile aferente majorarii de capital social.Majorare capital social. Asociat persoana juridicaIntrebare:Va rog sa ma ajutati cu o monografie contabila pentru...
vezi AICI monografia << Monografii Contabile Institutii Publice
Institutiile publice, spre deosebire de entitatile din sectorul privat, se supun unui cadru contabil specific, reglementat de normele Ministerului Finantelor si alte acte normative in vigoare. In activitatea curenta, apar frecvent situatii contabile complexe care necesita o abordare riguroasa, in conformitate cu legislatia bugetara si fiscala aplicabila. In acest articol vom prezenta exemple concrete de monografii contabile care vizeaza situatii des intalnite in institutiile publice!Monografie -...
vezi AICI monografia << Monografie Contabila Colectarea Deseurilor Si Aspecte Fiscale
Activitatea de colectare a deseurilor este tot mai importanta in contextul protejarii mediului si al dezvoltarii durabile. Aceasta implica nu doar operatiuni logistice si tehnice, ci si aspecte contabile specifice. Indiferent daca este vorba despre deseuri reciclabile, menajere sau industriale, firmele care desfasoara astfel de activitati trebuie sa respecte o serie de reglementari fiscale si contabile. In aceasta monografie, prezentam modul de inregistrare in contabilitate a principalelor...
vezi AICI monografia << Monografie Gestionarea Subventiilor Si Reglementari Cheie
Subventiile sunt fonduri nerambursabile acordate de autoritati sau organizatii guvernamentale cu scopul de a sprijini diverse sectoare economice, de la agricultura si industrie pana la educatie si cercetare. O gestionare corecta este esentiala pentru conformitatea legala si pentru asigurarea transparentei si eficientei utilizarii fondurilor respective. Va prezentam in acest articol principalele reglementari contabile cu privire la gestionarea subventiilor si vom oferi o monografie contabila...
vezi AICI monografia <<