search
conta.ro cauta meniu
search

Cum justificati acordarea mostrelor catre clienti: Tratament fiscal

Mostra reprezinta un obiect dintr-o serie de obiecte identice sau o cantitate mica dintr-un bun, dupa care se pot aprecia anumite insusiri ale acestora si care, datorita cantitatii sau modului de prezentare, exclud orice posibilitate de utilizare a acestuia in alt scop decat cel al obtinerii de comenzi. De regula, mostrele sunt bunuri de valoare neglijabila, care se pun la dispozitia potentialilor clienti cu titlu gratuit, in scop comercial, in cadrul campaniilor promotionale, pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
 
La art. 69 alin. 3 din Normele privind scutirea de la plata taxei pe valoarea adaugata si a accizelor pentru importurile definitive ale anumitor bunuri, prevazuta la art. 293 alin. (1) lit. d) si art. 395 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin OMFP 105/2016 mostrele sunt definite ca reprezentand orice articol reprezentand un tip de bun al carui mod de prezentare si cantitate, in cazul bunurilor de acelasi tip sau de aceeasi calitate, exclude orice posibilitate de utilizare a acestuia in alt scop decat cel al obtinerii de comenzi.

Impozit pe profit

Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit art. 25 alin. 1 din Codul fiscal sunt considerate cheltuieli deductibile, cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, cu exceptia celor partial deductibile si a celor nedeductibile, iar conform pct. 13 alin. 1 lit. a din Normele metodologice de aplicare sunt incluse in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate deductibile si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vanzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor.
Acelasi regim se aplica si in cazul TVA.

Astfel, acordarea gratuita a bunurilor catre clienti/parteneri in scop de reclama sau in scopul stimularii vanzarilor nu constituie livrare de bunuri potrivit art. 270 alin. 8 lit. b din Codul fiscal daca sunt indeplinite conditiile de la pct. 7 alin. 10 din Normele metodologice de aplicare, in sensul ca:

- se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vanzarilor bunurile care sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului. Atunci cand bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vanzarilor nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila sau bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decat valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;


- bunurile acordate in scop de reclama cuprind, fara a se limita la acestea, bunurile oferite in mod gratuit in cadrul campaniilor promotionale, mostre acordate pentru incercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vanzare.
 
Pentru astfel de bunuri acordate gratuit clientilor sub forma de mostre, societatea isi pastreaza dreptul de deducere a TVA conform art. 297 alin. 5 din Codul fiscal, fara a fi necesara efectuarea vreunei ajustari a taxei initial deduse.

Astfel, societatea va putea acorda gratuit clientilor bunuri cu titlu gratuit sub forma de mostre, daca poate face dovada ca acestea sunt acordate in scopul stimularii vanzarilor. De regula, acestea se acorda in cadrul unor campanii de promovare comerciala, care au la baza o decizie a managementului societatii pentru acordarea de bunuri/servicii cu titlu gratuit, in care sa se se precizeze: obiectivele urmarite, persoanele carora li se adreseaza proiectul (clientii), perioada de acordare, felul si valoarea bunurilor/serviciilor acordate cu titlu gratuit, conditii de acordare etc.

Document justificativ

Ca document justificativ de baza pentru acordarea propriu-zisa se vor utiliza avizele de insotire a marfii avand mentiunea fara factura; mostre, dupa cum se prevede in Normele specifice de utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMFP 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, eventual si procese-verbale de predare-primire care sa faca dovada predarii bunurilor catre destinatari (clienti), daca avizele nu contin semnatura de primire a bunurilor.

Raspuns oferit in luna decembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
 
 

Esential pentru contabili - Monografii contabile complete



Noutati contabile 1765317600
Atentie, contabili!

Contabilitatea se schimba!
Completeaza adresa de email la care
vrei sa primesti Raportul Gratuit
Mapare contabila SAF-T. TOP 6 Studii de caz